Dacă în Transilvania pătrunderea spre sfârşitul secolului al XIX-lea a unor religii străine de ortodoxia tradiţională a făcut ca locuitorii să se obişnuiască în timp cu o coexistenţă şi manifestare paralelă a credinţelor, în celelalte regiuni româneşti, prozelitismul noilor credinţe a fost de multe ori deranjant pentru credincioşii ortodocşi.
Au fost şi cazuri de tensiune şi conflicte interconfesionale între ortodocşii băştinaşi şi nou-veniţii cu religiile lor străine, dar şi aderări ale ortodocşilor la una dintre acele noi culte.
După 1918, statul român a încercat - şi a reuşit de-a binelea ceva mai târziu - să restrângă activitatea unor "secte" de pe teritoriul nostru (acum nu mai sunt numite secte decât grupările religioase care se manifestă violent şi contra legilor de ordine ale statului şi care încalcă anumite libertăţi ale indivizilor). În perioada interbelică, diversele guverne au acordat "libertăţi" parţiale de manifestare baptiştilor, adventiştilor de ziua a şaptea, creştinilor după Evanghelie şi martorilor lui Yehova uneori. Prin Legea cultelor, emisă în 1928, au fost interzise următoarele credinţe: asociaţiile religioase mileniste - martorii lui Yehova, studenţii în Biblie, societatea de biblii şi tratate -, penticostalii, biserica lui Dumnezeu apostolică, pocăiţii, nazarinenii, adventiştii reformaţi, secerătorii, hlâştii, inochentiştii şi alţii.
În 1948 a fost interzis cultul greco-catolic.
În volumul "Atlasul religiilor şi al monumentelor religioase din România", de dr Constantin Cuciuc, se arată: "La sfârşitul anului 1948 a fost desfiinţată biserica greco-catolică: o parte din credincioşi s-au integrat cultului ortodox, alţii s-au apropiat de catolicism sau de alte religii, unii şi-au păstrat însă credinţa, înfruntând prigoana aspră din timpul comunismului".
Mănăstirile greco-catolice existente până atunci s-au dizolvat, iar călugării s-au orientat spre mănăstirile catolice ori au devenit laici. Au existat şi călugări care au rămas în pastoraţie fără a trece la catolici sau la ortodocşi, numiţi "nereviniţi". În 1951 s-a răspândit ideea constituirii într-un cult aparte a acestor preoţi-călugări, independent atât de Roma, cât şi de Patriarhia de la Bucureşti. Într-un document din arhivele Bisericii Ortodoxe Române se spune că acolo unde preotul dintr-o parohie greco-catolică a revenit la ortodoxie cu inima curată, unificarea urma să aibă loc fără probleme, dar altfel era "iluzorie". În unele cazuri, atitudinea ostilă sau delăsarea administraţiilor locale ortodoxe, precum şi neimplicarea unor preoţi ortodocşi au dus la orientarea către catolicism a preoţilor greco-catolici proaspăt reveniţi la ortodoxie. Cert este că intelectualitatea greco-catolică s-a opus integrării în ortodoxie. Unele practici catolice au fost menţinute mult timp şi după integrare. În 1959 s-au înregistrat treceri masive ale preoţilor şi credincioşilor greco-catolici la ortodoxie în regiunile Baia Mare, Oradea, Cluj, Timişoara.
Credinţa în Dumnezeu a fost un cap de acuzare puternic în perioada de instaurare a comunismului în România, fiind condamnaţi la închisoare mii de preoţi ortodocşi, dar şi oameni de alte credinţe. Greco-catolicii au suferit şi ei din pricina credinţei. După gratiile de la Sighet au murit episcopii Ioan Suciu, Traian Frentius şi Tit-Liviu Chinezu. Episcopul Iuliu Hossu, cel care a citit proclamaţia de la Alba-Iulia la 1 Decembrie 1918 în cadrul marii adunări a Unirii, a trecut şi el pe la Sighet şi prin alte locuri de suferinţă şi a murit în 1970, la scurt timp după eliberarea din Mănăstirea Căldăruşani, unde avusese domiciliu forţat.
Citește pe Antena3.ro