x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Special "La Alba Iulia s-a desfăşurat un act referendar, foarte important, dar nu hotărâtor"

"La Alba Iulia s-a desfăşurat un act referendar, foarte important, dar nu hotărâtor"

23 Noi 2010   •   20:37
"La Alba Iulia s-a desfăşurat un act referendar, foarte important, dar nu hotărâtor"
Sursa foto: /Arhivele Naţionale

Originea lor se găseşte în epoca medievală. Suveranii diferitelor state – şi pe atunci imensa majoritate a acestora erau monarhii – îşi săr­bă­to­reau (ca tot omul ca dare de mână) zi­ua de naştere; de obicei participau la un Te Deum şi apoi dădeau un os­păţ la care-i invitau pe principalii no­bili şi colaboratori şi, ca să se bucure toa­tă lumea, porunceau să se frigă pe la principalele răspântii ale ora­şe­lor vite, să se dea cep la butoaie cu vin/bere ca să mănânce şi să bea toată lumea, prilej cu care poporul va striga "trăiască regele/principele", iar seara se organiza şi un joc de artificii, totul dând aerul de sărbătoare evenimentului respectiv, adică a zilei de naştere a suveranului ţării respective. Cu timpul, acesta devine un obicei stabil şi se constituie în sărbătoare naţională, sărbătoare care nu are o dată fixă, ci se schimbă la fiecare mo­narh. Chiar dacă regimul mo­nar­hic îşi schimbă caracterul absolutist sau, chiar dacă constituţional, rolul mo­nar­hului devine tot mai formal, faptul că ziua de naştere a suveranului es­te şi ziua naţională a statului res­pec­tiv rămâne şi astăzi în uzul ţărilor europene de veche tradiţie (Marea Britanie, Suedia ş.a.).

O schimbare totală de optică se pe­trece o dată ce unele naţiuni îşi câş­tigă independenţa faţă de un alt stat; începând cu coloniile americane care se proclamă independente faţă de Coroana Britanică, noul stat creat, Statele Unite ale Americii, va adopta ca zi naţională data la care şi-a proclamat independenţa, când a devenit o naţiune liberă, şi acest mod de a stabili sărbătoarea na­ţi­o­na­lă va deveni, treptat, predominant, pe măsura creării unor noi state independente.

Un al treilea mod de a stabili ziua naţională este cel în care state de veche tradiţie îşi schimbă radical regimul politic anterior şi se consi­deră a avea un nou început, total di­fe­rit de vechiul regim monarhic anterior; este vorba despre Franţa, care va stabili ziua naţională la o dată-simbol a revoluţiei franceze din 1789, iar mai apoi de Rusia sovietică şi de celelalte state care i-au căzut în zona de influenţă.

Şi în evul mediu românesc, domnitorii, mai ales aceia care au avut domnii stabile mai îndelungate, şi-au sărbătorit zilele de naştere cu fastul pe care şi-l permiteau, obicei care a continuat până sub domniile regulamentare, când ziua de naştere a principelui era "zi naţională de sărbătoare". Unirea Principatelor din 1859 creează o situaţie deosebită; în­ce­pând cu 1860, Ziua Naţională a Prin­cipatelor Unite/România va fi pro­clamată data de 24 ianuarie. Din punct de vedere al opiniei publice ro­mâneşti majoritare, aceasta era data-simbol a realizării idealului na­ţi­o­nal al Unirii, dar, din punct de ve­de­re oficial, era ziua de naştere – ca principe domnitor – a lui Alexandru Ioan Cuza. Să nu uităm, Cuza nu era năs­cut dintr-o familie princiară, aşa că s-a născut ca "principe" o dată cu ale­gerea lui pe tronul de la Bucureşti. Astfel, între 1860 şi 1866, 24 ianua­rie a fost ziua naţională a României, pe de-o parte cu conotaţia naţională – neacceptată pe plan internaţional –, mascată ca dată de naştere a lui Cuza ca principe al României. Si­t­u­a­ţia se schimbă după abdicarea lui Cuza în februarie 1866. În 1867, Bră­ti­a­nu îi pro­pune domnitorului Carol ca zi na­ţi­o­nală a României să fie data naş­terii sale, 8/20 aprilie, care, absolut în­tâmplător, a fost şi data în care a fost plebiscitul prin care a fost ales dom­nitor; în acest fel – ca şi-n cazul lui Cuza –, o conotaţie naţională era "ca­muflată" sub obiceiul general ac­ceptat al sărbătoririi zilei de naştere a suveranului.
Carol va impune ca zi naţională data de 10 mai, data la care el a depus ju­ră­mântul în faţa Parlamentului de la Bucureşti în 1866 şi a devenit prin­ci­pe român, nu la data la care s-a născut ca principe german.

Deoarece, din 1867, 10 mai era săr­bătorită ca Zi Naţională a Ro­mâ­ni­ei, în 1877 s-a tergiversat momentul proclamării în Parlament a independenţei şi a contrasemnării legii respective de capul statului. În acest fel, 10 mai devine data la care s-a proclamat independenţa şi România intră în rândul statelor ce-şi serbează Ziua naţională la proclamarea independenţei, aşa cum era regula generală pentru mai toate statele cu independenţa recent câştigată. Faptul că proclamarea regatului a fost legată tot de aceeaşi dată, a independenţei, ve­nea doar să întărească simbolistica zilei, a cărei principală conotaţie ră­mâne cea a proclamării independenţei. Nu este locul aici să subliniez ce înseamnă cu adevărat un stat independent pentru istoria naţiunii res­pec­tive; fără independenţă naţională nu s-ar fi putut realiza nimic, nici unitatea naţională, nici dezvoltarea şi modernizarea societăţii, nici un rol stabil în relaţiile internaţionale.

Din punctul meu de vedere, 1 decembrie este foarte departe de a putea simboliza cu adevărat o zi na­ţi­o­nală; asta ar însemna să re­cu­noaş­tem – în faţa istoriei – că nu am avut nici un drept asupra Basarabiei, care şi-a proclamat aderarea la statul ro­mân în martie 1918, nici asupra Bu­co­vi­nei, care şi ea se alipeşte Ro­mâ­niei cu peste o lună înainte. Sigur, la Alba Iulia se desfăşoară un act refe­ren­dar – foarte important, este ade­vă­­rat, dar nu hotărâtor. Să nu uităm că, după Alba Iulia, majoritatea lo­ca­li­­tă­ţilor unde s-a votat pentru unire au ră­mas în afara graniţelor ţării; că doar prin acţiunea armatei române, în vara lui 1919, aceste localităţi cunosc ad­mi­­nistraţia românească şi că, din pă­cate, prin graniţele stabilite în urma tr­a­ta­telor de pace, unele localităţi unde s-a votat pentru unire au rămas în afara graniţelor României Mari.

Dar, aşa cum a subliniat şi domnul Ciupală, la ora actuală cea mai gravă dimensiune este aceea că românii, din motive pe care nu pot să le dezvolt acuma, nu au dimensiunea civică pentru a putea sărbători cu ade­vărat o zi naţională, indiferent de data acestora.
Prof. Floricel Marinescu

×