Una dintre acţiunile importante desfăşurate în primăvara anului 1989 de reprezentanţii României a fost participarea la negocierile de la Viena dintre cele două blocuri politico-militare din Europa – Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) şi Organizaţia Tratatului de la Varşovia – pentru "creşterea măsurilor de securitate şi încredere reciprocă pe continentul european" şi încheierea unui "Tratat privind reducerea forţelor convenţionale din Europa".
Tratativele din Capitala Austriei au început la 9 martie 1989, după ce o comisie specială a Organizaţiei Tratatului de la Varşovia a analizat la Bucureşti, în data de 28 februarie 1989, un document de lucru sovietic. Acesta conţinea detalii privind propunerile de dezarmare făcute de fiecare stat membru al alianţei respective.
România a luat parte la negocierile de la Viena în condiţiile în care conducerea armatei române trebuia să aplice concomitent două doctrine militare diferite: cea a războiului întregului popor pentru apărarea patriei, respectiv doctrina defensivă a Organizaţiei Tratatului de la Varşovia, adoptată la reuniunea de la Berlin a Consiliului Politic Consultativ al alianţei (29 mai 1987).
La începutul anilor ’70, Nicolae Ceauşescu a apelat la o serie de specialişti militari şi civili pentru punerea la punct a unei doctrine militare originale. Aceasta trebuia să permită, printre altele, menţinerea statului român în Organizaţia Tratatului de la Varşovia şi, concomitent, păstrarea puterii politice de Nicolae Ceauşescu. În consecinţă, a fost elaborat conceptul de "război de apărare a patriei dus de către întregul popor".
În acest fel, Nicolae Ceauşescu a demonstrat că nu mai acceptă doctrinele militare sovietice, care stabileau că armatele ţărilor membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia urmau să desfăşoare acţiuni de luptă pe teritoriul statelor NATO. Totodată, liderul politic de la Bucureşti punea sub semnul întrebării întreaga concepţie privind participarea cu trupe a armatelor din cadrul Organizaţiei Tratatului de la Varşovia la manevrele comune desfăşurate în toate ţările membre ale alianţei. Dacă s-ar fi acceptat doctrina românească la Moscova, caracterul ofensiv al aplicaţiilor Organizaţiei Tratatului de la Varşovia s-ar fi transformat într-unul preponderent defensiv. În consecinţă, necesitatea deplasării de trupe străine pe teritoriul altor state pentru desfăşurarea de exerciţii militare comune ar fi scăzut semnificativ.
Din păcate, pe termen lung, declaraţiile liderilor politici şi militari români au fost contradictorii. Rolul conducător al Moscovei în cadrul alianţei a fost acceptat şi, în acelaşi timp, contestat chiar prin intermediul doctrinei militare naţionale româneşti. Pe de-o parte, generalul-colonel Constantin Olteanu, ministrul Apărării Naţionale, considera în anul 1985 că "un război de apărare a patriei nu mai poate fi conceput ca o confruntare cu un inamic izolat, ci trebuie avută în vedere şi o confruntare cu o grupare de state (NATO - n.n.)".
Pe de altă parte, Nicolae Ceauşescu declarase în anul 1984: "Nu ne propunem să acţionăm, în general, pe teritoriul altor ţări. Armata noastră, ţara noastră nu au în nici un fel concepţia de a acţiona împotriva altor popoare. Deci, lupta va trebui s-o ducem pentru apărarea patriei noastre. Numai în condiţiile urmăririi adversarului va trebui să trecem graniţa pentru a apăra patria, şi numai în condiţiile realizării – desigur – a obligaţiilor în cadrul alianţei noastre, dar tot în condiţiile respingerii unei agresiuni imperialiste".
Cu alte cuvinte, Organizaţia Tratatului de la Varşovia trebuia să-şi continue existenţa şi să acţioneze ori de câte ori se considera ameninţată de statele membre NATO. Însă conducerea politică de la Bucureşti refuza să participe la un eventual "război preventiv" declanşat de la Moscova împotriva Alianţei Nord-Atlantice, chiar dacă România era stat membru al Organizaţiei Tratatului de la Varşovia.
Numirea lui Mihail Gorbaciov în funcţia de secretar general al PCUS (11 martie 1985) l-a incomodat pe Nicolae Ceauşescu. Problemele create de conducătorul Partidului Comunist Român în relaţiile politice, economice şi militare dintre România şi URSS, precum şi în Organizaţia Tratatului de la Varşovia erau în contradicţie cu politica promovată de liderul de la Kremlin. Iar presiunea sovietică exercitată asupra autorităţilor de la Bucureşti s-a manifestat mai curând ca o reacţie la agresivitatea rusofobă, uneori nedisimulată, a preşedintelui României.
Precizăm faptul că atitudinea lui Nicolae Ceauşescu faţă de liderii politici şi militari sovietici nu a vizat în nici un moment o contestare a principiilor comuniste, a sistemului de valori comune (politice, economice, sociale şi militare), valabile pentru URSS, România şi celelalte state membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia. Şi este posibil ca tocmai încercările lui Mihail Gorbaciov de a modifica politica lui Nicolae Ceauşescu să fi determinat, într-o anumită măsură, acutizarea stalinismului de tip ceauşist.
Evenimentele sângeroase care au avut loc în România în luna decembrie 1989 au dezvăluit, pe deplin, limitele doctrinei războiului întregului popor pentru apărarea patriei. Cât priveşte doctrina militară a Organizaţiei Tratatului de la Varşovia, acceptată inclusiv de Nicolae Ceauşescu la reuniunea de la Berlin a Comitetului Politic Consultativ (29 mai 1987), aceasta nu a avut cum să-şi producă efectele în România. Teoreticienii militari români, care impuseseră deja doctrina războiului întregului popor pentru apărarea patriei, nu au fost interesaţi să redeschidă o discuţie cu Nicolae Ceauşescu pe această temă.
Potrivit doctrinei militare defensive adoptate la nivelul întregii alianţe (Berlin, 29 mai 1987), autorităţile române s-au angajat din punct de vedere politic, juridic şi moral să sprijine celelalte state membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia în cazul declanşării unei agresiuni militare împotriva acestora, inclusiv prin trimiterea de unităţi militare româneşti în ţările respective.
Pe de altă parte, doctrina războiului întregului popor pentru apărarea patriei limita în mod drastic utilizarea unităţilor armatei române în afara graniţelor naţionale. Iar acest lucru conducea, printre altele, la nerespectarea întocmai a angajamentelor asumate de autorităţile române în faţa celorlalte state membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia.
Contradicţiile politice, juridice şi morale ce rezultau în urma aplicării concomitente a celor două doctrine au pus sub semnul întrebării întregul sistem teoretic românesc al apărării naţionale (creat după anul 1968) şi loialitatea României faţă de ţările membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia. Iar cei care au participat la construirea sistemului respectiv nu au dorit, probabil, să fie traşi la răspundere de Nicolae Ceauşescu pentru acel eşec.
Totodată, merită subliniat faptul că liderii politici şi militari sovietici nu şi-au schimbat în mod fundamental concepţia de ducere a unui război împotriva statelor membre NATO. Chiar dacă România, stat membru al Organizaţiei Tratatului de la Varşovia, a acţionat din interior în defavoarea intereselor Moscovei şi ale ţărilor membre ale alianţei din momentul în care a aplicat propria sa doctrină militară postbelică.
Lt. col. dr PETRE OPRIŞ
Citește pe Antena3.ro