x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special 112 - apelul care va poate salva viata

112 - apelul care va poate salva viata

30 Iun 2004   •   00:00
112  -  apelul care va poate salva viata

SPECIAL

Accident de circulatie in Piata Morarilor. Femeie pe punctul de a aduce pe lume un copil. Tanar in pragul sinuciderii. Un om "suparat" pe un copac plin de omizi. Persoanele aflate in aceste situatii au sunat la 112 - apelul unic de urgenta disponibil in Bucuresti. Primul caz a fost preluat de Politie, urmatoarele de Salvare, iar ultimul era un apel fals.
STELUTA INDREI

Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 (SNUAU) este la dispozitia oamenilor a caror viata sau proprietate se afla in pericol si au nevoie de interventia Politiei, Ambulantei sau a Pompierilor. Ei pot suna gratuit la 112 de pe orice telefon: fix, mobil, public. Centrul de preluare a apelurilor functioneaza permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe saptamana. Pentru o perioada de 6 luni, numarul de urgenta 112 va functiona in paralel cu celelalte numere telefonice nationale pentru anuntarea urgentelor (955 - Politia, 961 - Salvarea, 981 - Pompierii). Numarul unic asigura interventia rapida a serviciilor de urgenta. Se urmareste scurtarea timpului de interventie la 5-6 minute, fata de 15-20 cat se inregistreaza in prezent. "Deocamdata, sistemul functioneaza numai in Bucuresti, dar pana la inceputul anului viitor va fi disponibil pe intreg teritoriul Romaniei", ne asigura generalul de brigada Eugeniu Musat, seful Directiei Apeluri de Urgenta din cadrul Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

"112. Ce problema aveti?"

In ciuda evenimentelor grave pe care le gestioneaza acest serviciu, atmosfera din centrul de preluare a apelurilor este calma. Operatoarele trebuie sa se concentreze pentru a raspunde cu profesionalism fiecarei solicitari. Ele sunt instruite pentru a asista apelantii in situatii de criza si pentru a-i ajuta cat mai repede posibil. Cand am intrat in centrul de preluare a apelurilor, una dintre operatoare a raspuns unui apel: "112. Ce problema aveti?". Femeia gravida de la capatul celalalt al firului trebuia sa ajunga de urgenta la maternitate. Sistemul identifica numarul de telefon al persoanei care semnaleaza cazul. Pe un ecran mare se deschide fisa de caz, in care apar imediat numele si adresa abonatului postului telefonic de unde s-a facut apelul. Operatoarea cere date despre natura cazului, pe care le transmite instantaneu catre Ambulanta. Dispecerul stabileste rapid mijlocul de interventie, avand la dispozitie aplicatia Localizarea Automata a Vehiculelor, iar pe harta Bucurestiului se afiseaza conexiunea dintre caz si masina salvarii. La fel se procedeaza in toate cazurile de urgenta.

Apeluri false

Inainte de a face glume proaste sunand la 112 ganditi-va ca un minut conteaza in salvarea unei vieti! In plus, orice apel este localizat imediat si puteti fi identificati foarte usor. Am asistat si la cateva apeluri false, care din pacate sunt destul de frecvente. Seful de Relatii Publice, colonel Tatiana Frincu, spune ca o persoana a sunat de 514 ori intr-o noapte, pana cand a fost avertizata ca va primi amenda. Conform legii, apelarea abuziva sau alertarea falsa a serviciilor de urgenta se pedepseste cu amenda de la 1.000.000 la 5.000.000 de lei. Dar mai presus de amenda luati in consideratie ca un apel fals poate impiedica sau intarzia o ambulanta sa ajunga la voi sau la cineva drag voua. Formati 112 numai daca raspundeti "Da" la intrebarea "Este nevoie de asistenta imediata a Politiei, Salvarii sau a Pompierilor pentru a salva viata, proprietatea sau mediul?". Daca ati ramas fara benzina la masina sau daca pisica nu mai poate cobori din copac nu reprezinta situatii de urgenta. "Este nevoie de educatia populatiei in vederea utilizarii serviciului de urgenta 112", considera Tatiana Frincu.

Copiii si numarul de urgenta

SNUAU va initia programe de educare a copiilor pe categorii de varsta in gradinite, scoli generale si licee. De asemenea, se vor crea jocuri cu ajutorul carora copiii vor invata sa foloseasca numarul de urgenta 112. In general, copiii care au sunat pana acum la 112 au facut acest lucru de acasa, dar nu pentru cazuri de urgenta. Parintilor le revine un rol deosebit de important pentru a-i invata cum sa se comporte in situatii de criza. Ei trebuie sa le explice copiilor cand se impune apelarea numarului 112.

PROFESIONALISM

"Prima intrebare la care trebuie sa raspunda apelantul este sa spuna ce problema are, apoi trebuie sa comunice locul urgentei si datele de identificare. Daca persoana respectiva nu este capabila sa raspunda aflandu-se intr-o situatie critica, operatoarea are pregatirea necesara pentru a incerca sa o faca sa depaseasca momentul de criza" - General Eugeniu Musat seful Directiei apeluri de urgenta 112

Prima interventie - o nastere

Apelul unic de urgenta 112 a fost pus in functiune de mai bine de o saptamana. Prima interventie a fost pentru nasterea unui copil, semn bun, spun angajatii. Cazul a fost preluat de operatoarea Claudia Pop, care ne-a marturisit: "Am avut emotii la inceput, dar dupa ce am rezolvat urgenta am fost foarte fericita. Acelasi sentiment de multumire sufleteasca ne incearca pe fiecare cand reusim sa fim de ajutor oamenilor. Fiecare caz este diferit. M-am confruntat si cu o sinucidere in direct. Un baiat care si-a taiat venele a intrat in panica si a sunat la 112. Din fericire, baiatul a fost salvat".

Cel mai performant sistem din Europa

Sistemul pentru apeluri de urgenta 112 dispune de cele mai performante echipamente din Europa, el fiind infiintat la recomandarea Comisiei Europene. 112 este numarul de urgenta pentru toate statele Uniunii Europene. Operatoarele din tara noastra sunt pregatite sa comunice in limbile de circulatie internationala. Asadar, 112 poate fi apelat si de straini. Romania a reusit introducerea acestui serviciu inaintea Ungariei, Cehiei, Poloniei sau Bulgariei. In vederea solutionarii cazurilor de urgenta se foloseste aplicatia AVL (Automatic Vehicle Location), care identifica pozitia autovehiculelor angajate in procesul de interventie la situatiile de urgenta. Autovehiculele sunt dotate cu echipamente de comunicatii radio, care contin un sistem GPS prin care este posibila monitorizarea lor in orice moment. Tot cu ajutorul acestei aparaturi se identifica traseele optime pentru deplasarea cat mai rapida a autovehiculelor.
×
Subiecte în articol: special urgenta