FILE DE JURNAL
Tara, roata intr-o luna si jumatate. Capitolul al doilea al experientei jurnalistice incepute de reporterii Jurnalului National in 2004. Caravana "Descoperirea Romaniei".
Cea de-a doua caravana a Jurnalului National a plecat la drum mai motivata decat in urma cu un an. Trebuia sa dovedim ca suntem in stare sa aducem Romania adevarata in paginile noastre fara sa apelam la clisee si la formule jurnalistice anchilozate de lipsa spatiului editorial sau de zgarcenia timpului alocat subiectelor. 14 opriri de-a lungul unei tari care de obicei se regaseste in presa doar sub imboldul evenimentelor. 14 statii intre oamenii pe care incercam in fiecare zi sa-i cucerim si pe care am vrut sa-i cunoastem la ei acasa.
REVISTA CARAVANEI. Traseul de 4.000 de kilometri in linie dreapta a inceput la 15 iunie a.c., din inima regatului Romaniei, cu o vizita la Vidraru si la Curtea de Arges. Am urcat apoi la Cota 2.042 m, pe Transfagarasan, drumul sapat in piatra muntelui cu sudoarea a 50.000 de romani si sangele a zeci de eroi anonimi. La Victoria, primul oras care trebuia sa fie ateu, am descoperit cum s-a rugat romanul intr-o vreme cand simplele gesturi crestinesti erau tratate ca niste crime. Am navigat apoi pe "marea dintre munti", cum este cunoscut Lacul de acumulare Izvorul Muntelui de la Bicaz. Am patruns in inima Maramuresului pe linia ghezasului, ctitorie a brigadierilor care au construit calea ferata Salva - Viseu intr-un an si jumatate, numai cu lopata si tarnacopul. Colosseumul Romaniei, exploatarea de minereu de cupru de la Rosia Poieni si povestile aurului le-am descoperit in patria motilor din Muntii Apuseni.
Esecul de aur al Epocii de Aur, Termocentrala de la Anina, isi vinde astazi furnalele ca fier vechi. Un oras, 11 sate si insula Ada Kaleh au fost sacrificate pentru construirea Portilor de Fier si amenajarea moderna a cursului Dunarii. Tot despre schimbarea destinului oamenilor se poate vorbi si in cazul targusorului Slatina, devenit camin pentru 80.000 de romani dupa infiintarea celei mai mari fabrici de aluminiu din Europa Centrala si de Sud-Est. Canalul Dunare-Bucuresti s-a transformat din vis al lui Ceausescu in cosmar, dupa abandonarea lucrarilor, in 1990. Acelasi an "fatidic" a pus capat constructiei uriasului combinat metalurgic de la Calarasi.
SPRE MARE, LA MUNCA. La singura centrala nucleara din tara, cea de la Cernavoda, se munceste inca pentru darea in folosinta a celui de-al doilea reactor. Ridicarea Rafinariei Petromidia a modificat geografia litoralului romanesc al Marii Negre, dar si pe cea a economiei petroliere de la noi. Desecarea Insulei Mari a Brailei a insemnat nasterea uneia dintre cele mai importante exploatari agricole din Romania. Acesta a fost filmul, derulat rapid, a ceea ce a insemnat Caravana Descoperirea Romaniei 2005. Pe site-ul www.jurnalul.ro puteti vedea integral povestile si imaginile aventurii de anul acesta sau ne puteti trimite sugestii pentru noul episod al Caravanei, din 2006. Echipa Jurnalului National isi pregateste deja bagajele pentru reintalnirea cu Romania.Citește pe Antena3.ro