EDITIE DE COLECTIE
Maghiari, armeni, tatari, evrei, greci, lipoveni... Miri care nu se intalnesc cu miresele, petreceri de patru zile, contracte de nunta si bucate alese. Nimeni nu se da inapoi de la petrecere cand vine vorba de nunta.
CARMEN PLESA
Tatarii de la noi petrec, la nunta, de joi pana duminica. Daca te duci la o nunta de greci, o sa primesti sigur de la nasa o âbomboniera". Daca te nimeresti la o nunta de lipoveni, nu te uita dupa o mireasa cu voaluri si rochie moderna, ca n-ai s-o gasesti.
Lipovencele nu intra in biserica imbracate in mireasa
Citește pe Antena3.ro
O singura nunta pe an, la armeni
â ... mirele sa nu dea mana miresei spre a o conduce in biserica, ci sa mearga cu barbatii, iar mireasa cu femeile. Mirele si mireasa sa nu se aseze pe scaune la biserica. Nimeni sa nu sarute mireasa, ci sa spuna numai "Asduat snorhavore" (Dumnezeu sa binecuvanteze). Seara, in timpul mesei, mirele sa nu se aseze la masa cu femeile, ci sa serveasca"(Metropola Armenilor din Transilvania, Viena 1896- Parintele Grigore Govrighian) - asta se intampla pe la 1718 in Gherla, Elisabetopol (Dumbraveni), Gheorghieni si Ciuc-Sepviz - pe atunci centre armenesti. Biserica armeneasca din Bucuresti si Paul Bogdan, parohul ei, asteapta in acest an o singura nunta. Anul trecut n-a fost nici una. N-au fost miri carora sa le ureze âSa imbatraniti pe aceeasi perna", cum spun armenii.Grecoiaica are casa, mirele - dormitorul
La greci, nasii care-i cununa pe miri nu trebuie sa fie sot si sotie. Cei doi pot fi cununati de o singura persoana (femeie sau barbat), numai ca, la nunta, aceasta trebuie sa vina insotita de o ruda de sex opus. Cununiile pe care preotul le asaza pe capul tinerilor sunt din flori. Nasa va imparti invitatilor âbomboniere" - legaturi din tul alb, roz si bleu, in care au fost puse bomboane. In trecut, la greci exista obiceiul care se numea âasternutul patului". Invitatii veneau in viitoarea casa a mirilor, unde era asternut un pat. Acesta era âuns" de participanti cu bani, pentru ca tinerilor sa le fie casnicia cu belsug. La greci, mireasa e cea care trebuie sa aiba casa, mobilata si cu toate cele trebuincioase. Singura camera care va ramane goala este dormitorul, pe care mirele are obligatia sa-l mobileze.Hayili evlilik ve bol yasamak!
Tatarii musulmani de pe plaiurile dobrogene incep nunta joi si o sfarsesc duminica. In prima zi, imamul merge acasa la fata si oficiaza cununia religioasa. Mirele si mireasa nu se vad, pentru ca sunt asezati in camere separate. Vineri incepe petrecerea. Dar deocamdata numai pentru barbati. Acestia se strang acasa la mire, cei din partea baiatului, si la mireasa, cei din partea fetei, mananca si chefuiesc pe muzica, supravegheati de ânuntasul sef". Abia sambata vine randul femeilor la petrecere. Si acestea se intalnesc, mananca si danseaza la casele mirilor, dar numai intre ele, fara vreo prezenta masculina. Tinerii au si ei parte de petreceri speciale, in cinstea viitorilor miri. Masa de nunta la tatari e imbelsugata. Traditia spune ca trebuie sa servesti invitatilor cel putin sapte feluri de mancare. Nu lipseste ciorba de nunta, pilaful, sarmalele, malebe-ul (o gustare pregatita din lapte si gris), sarailiile, baclavalele. Invitatii aduc katlama (o placinta dulce) si kurabie (un fel de fursec). Se bea kosap (un compot de fructe) si ayran (iaurt de oaie). Abia duminica vine momentul in care mireasa merge la mire. Pe vremuri, fata era dusa in casa viitorului sot acoperita in intregime. Inaintea miresei ajung femeile din familia ei, pentru a impodobi locuinta cu zestrea pe care o aduce fata. La casa mirelui are loc dansul traditional al celor tinerilor insuratei. Cei doi nu se ating in timpul dansului. Dupa ce tinerii sunt condusi in camera nuptiala, petrecerea continua. Invitatii aduc doua feluri de cadouri: unele pentru cei care organizeaza nunta (parintii tinerilor care se casatoresc) si unele pentru miri. Tinerilor li se ureaza âHayili evlilik ve bol yasamak!" (Casatorie binecuvantata si viata imbelsugata!)Nunta la rromi
Cei din etnia rroma obisnuiesc sa aranjeze casatoriile pentru copii lor inca de cand acestia sunt la varsta gradinitei. Ceremonia propriu-zisa se face cu mult inainte ca mirii sa fie majori. De obicei, fetele sunt cumparate de la parinti. Anul trecut, casatoria fetei regelui Cioaba a provocat un adevarat scandal. Fata, de 12 ani, a fost maritata, se pare, impotriva vointei ei. Mirele abia implinise 15 ani. Presa a vorbit atunci despre un viol in noaptea nuntii, iar autoritatile internationale au protestat. Pana la urma, cei doi miri au fost separati, iar acum isi vad de scoala si de copilarie.Pacalelile maghiarilor
Nunta incepe de dimineata la cele doua case ale mirilor. La casa baiatului se face un chef unde sunt chemati nasii baiatului, rudele cele mai apropiate si cativa prieteni. De aici nu lipsesc lautarii si starostele care conduce sindrofia. La fel, la casa fetei sunt invitate rudele si nasii pentru a sarbatori despartirea de vechea familie. Tanara este imbracata in rochia de mireasa, parul ii este despletit sau legat in codite. Spre seara, nasii baiatului se duc la casa cu lautarii. Nuntasii sunt intampinati de nasii miresei. Aici, nasii baiatului rostesc versuri prin care o cer pe fata de la parinti. Nasii fetei incearca sa-l pacaleasca pe baiat aducand alte fete decat cea aleasa, femei mai batrane sau fete urate. Doar la urma este adusa viitoarea nevasta care, acompaniata de muzica si chiuituri, isi ia ramas bun de la parinti, cu plansetele de rigoare. Cheful se tine la casa baiatului. La mese, barbatii sunt asezati intr-o parte, iar femeile de cealalta parte. Una dintre regulile respectate cu sfintenie este aceea ca fata trebuie sa danseze cu toti barbatii invitati la nunta. (Stefan Ormenisan)Mazal Tov! Pentru Chatan si Kallah
Kiddushin, numele casatoriei in ebraica, inseamna sanctificare. Inainte de ceremonia nuptiala se stipuleaza de catre Chatan (mire) si Kallah (mireasa), si respectiv parintii acestora, intr-un document scris, conditiile (Tenaâim) standard. Acesta reprezinta angajamentul Chatanului de a-si tine promisiunea de a se casatori cu Kallah. Dupa ce contractul este citit cu glas tare, se sparge o farfurie. Simbolul acestui gest este ireversibilitatea angajamentului luat. Ceremonia nuptiala are adesea loc sub cerul liber si implica trei aspecte: daruirea unui inel Kallah-ei de catre Chatan; inmanarea Ketubei (contractul nuptial) miresei; mireasa si mirele poposesc intr-o camera separata. Ketubah este un document care detaliaza obligatiile sotului fata de sotia lui. Daca acest document este pierdut, cuplul nu mai poate trai impreuna pana nu se alcatuieste un nou contract. Sectiunea finala a ceremoniei de casatorie este formata din sapte binecuvantari. La finalul acestora, mirele va sparge cu piciorul paharul de vin din care a baut cuplul. Spargerea paharului aminteste de distrugerea Templului din Ierusalim. SUMAR EDITIE DE COLECTIENunta la romani
Cum a zburat puiul de cuc din Casa Regala
Petreceri domnesti
Sarbatoare in tot satul
Idila se nastea la sezatoare
1944: âSe desfac cu viteza inimaginabila..."
Voie buna cu secera si ciocanul in spate
Dumnezeu a cerut oamenilor sa fie perechi
La "Nunta Zamfirei" astazi se joaca altfel
Nunta cu protocol, in Marginimea Sibiului
Pirostriile se pun in Cimitirul Vesel
Nunta in Frumusita
âSa imbatraniti pe aceeasi perna!"
Masa bogata si voie buna
Mireasa de ieri, mireasa de astazi
A fost mai intai sot si apoi a devenit print
Ceremonii cu fite
Virginitatea e o floare pe cale de disparitie
Afacerea "Nunta"