Hotărârea de Guvern 1130/2021, care a modificat un alt act similar prin care a fost prelungită, pe 10 octombrie, starea de alertă, a implementat obligația prezentării dovezii vaccinării pentru a putea avea acces în anumite spații publice și private, testarea fiind considerată „criteriu de selecție” doar în puține locuri. Iar în ziua în care aceste prevederi au intrat în vigoare, Guvernul interimar Cîțu a realizat că risca să creeze o problemă destul de serioasă cu privire la interzicerea accesului persoanelor nevaccinate și netestate în instituțiile publice ale statului. O astfel de instituție publică a statului este inclusiv sediul poliției, arestul poliției sau penitenciarul. Însă aceasta nu este singura absurditate din cuprinsul actelor normative emise, pe repede-înainte, de autorități. Cea mai sesizabilă aberație este că aceste măsuri de restricționare a drepturilor persoanelor nevaccinate se aplică în toate localitățile, indiferent de rata de infectare existentă acolo. Iar restricțiile merg până acolo încât, nevaccinat sau netrecut prin boală, un cetățean nu-și mai poate achiziționa nimic în mod direct din niciun magazin, altul decât unul care comercializează alimente și băuturi, benzinării și farmacii. Despre plata taxelor și impozitelor către stat, și aici va fi o problemă pentru cei care nu au posibilitatea, nu știu sau, pur și simplu, nu vor să efectueze plăți on-line.
Certificatul verde, care prezintă inocularea unui vaccin anti-COVID-19, dovada trecerii prin boală sau efectuarea unui test negativ (RT-PCR sau antigen rapid), devine obligatoriu, fără excepții, pentru accesul populației în orice instituție publică a statului român. Acest lucru a fost implementat prin Hotărârea Guvernului nr. 1130/2021, din data de 22 octombrie, cu aplicabilitate de ieri, 25 octombrie. Exceptate de la această regulă, în urma unui schimb de replici cu Consiliul Superior al Magistraturii, sunt instanțele de judecată, avocații și clienții acestora, asta doar din simplul motiv că autoritatea judecătorească funcționează pe o lege distinctă.
În rest, nicio altă instituție publică a statului, că vorbim despre primării, prefecturi, ministere, deconcentrate, ANAF, nu permite accesul vizitatorilor care nu dețin certificatul verde. Specialiștii în drept ne-au supus atenției o situație ipotetică, potrivit căreia un cetățean nevaccinat, netestat și netrecut prin boală, care, prin consecință, nu deține acest certificat verde, săvârșește o faptă de natură penală, chiar una flagrantă, chiar una cu violență, pentru care legea penală prevede luarea unor măsuri preventive imediate pentru a-l extrage din societate, în vederea anchetării și trimiterii în judecată. Aceste măsuri preventive constau în reținerea pentru o perioadă de 24 de ore, prezentarea în fața unui judecător de drepturi și libertăți și emiterea unui mandat de arestare preventivă pentru o perioadă de 30 de zile. Atât reținerea, cât și arestarea preventivă se produc, efectiv, în centrele de reținere și arest preventiv amplasate, ce să vezi, în instituțiile publice ale statului, unde suspectul reținut în vederea arestării nu are acces, de vreme ce nu deține certificat verde.
Sancțiunea aplicabilă, amenda. Au modificat restricția post-factum
Mai mult, aplicând litera acestei Hotărâri de Guvern, în forma ei inițială, dacă infracțiunea săvârșită pe timp de zi, în intervalul orar 5.00 – 22.00 nu ar fi atras nici măcar o răspundere contravențională. În schimb, dacă fapta ar fi fost săvârșită după ora 22.00, în afara locuinței sau reședinței făptuitorului, iar acesta din urmă, evident, nu deținea un certificat din care să rezulte că a fost vaccinat împotriva virusului SARS-CoV-2, cu schema completă, atunci singura sancțiune contravențională care ar fi putut fi aplicată era o amendă cuprinsă între 500 și 2.500 de lei, conform capitolului special prevăzut în Legea nr. 55/2020.
Ei, bine, se pare că acest risc a fost adus, în ultimul moment, la cunoștința acestor decidenți, motiv pentru care, ieri, Guvernul a emis o nouă hotărâre, prin care a fost modificată Hotărârea de Guvern nr. 1130/2021, aducându-se unele corecții asupra variantei inițiale.
Una dintre aceste corecții se referă la Anexa nr. 3 a articolului 12, alineatul 4, care vizează exact accesul în instituțiile publice ale statului numai pe baza certificatului verde, introducându-se câteva excepții.
Este vorba despre persoanele, cu excepția angajaților, participanții în cadrul procedurilor judiciar, disciplinare, contravenționale, administrativ-jurisdicționale și a celor administrative din motive de ordine și siguranță publică, a persoanelor care necesită servicii medicale și prestații sociale, precum și a persoanelor care se deplasează la centrele de vaccinare, în vederea administrării unei doze de vaccin în incintele instituțiilor publice centrale și locale, regiilor autonome și operatorilor economici cu capital public.
Te recreezi, dar cu vaccin sau test. La mall n-ai voie. În magazine care nu vând mâncare și băutură, nici atât
Aceasta nu este singura aberație juridică din cuprinsul acestei hotărâri de guvern, atât în forma ei inițială, cât și în forma modificată ieri. Conform variantei intrate, ieri, în vigoare, activitățile recreative și sportive în aer liber sunt permise, cu participarea a cel mult zece persoane care nu locuiesc împreună. Iar participarea este permisă doar persoanelor vaccinate, testate negativ sau trecute prin boală.
Analizând această măsură, se poate concluziona că prin activități recreative se poate înțelege orice. De la plimbarea prin parc, mersul pe bicicletă, drumețiile sau alte activități similare. Iar prin activități sportive se poate înțelege inclusiv pescuitul individual, alpinismul individual sau alergarea. Fără certificat verde, nimic din toate acestea nu este permis.
De asemenea, circulația în spațiile publice deschise, după ora 22.00 și până la ora 5.00 este interzisă cu desăvârșire, cu excepția persoanelor care fac dovada vaccinării cu schema completă sau a trecerii prin boală. Există și câteva derogări de la această măsură, cum ar fi deplasarea în interes profesional, pentru asistență medicală și de asistență medicală, sau în cazul decesului unui membru al familiei.
De astăzi, accesul persoanelor care nu dețin certificatul verde, din care să rezulte vaccinarea sau trecerea prin boală, în orice alt magazin care nu comercializează băuturi alcoolice sau non-acoolice și alimente, nu este permis. Mai mult, chiar și aceste magazine alimentare, amplasate în incinta unor centre sau parcuri comerciale (de genul mall-urilor), nu vor mai fi accesibile celor care nu dețin certificatul verde.
Altă absurditate este că acest tip de măsuri, conform HG. 1130/2021, se aplică în toate localitățile din România, indiferent de rata de incidență calculată la 14 zile. Cu alte cuvinte, nevaccinații, netestații și netrecuții prin boală, chiar dacă se află în interiorul unei localități unde rata de incidență a infectării cu SARS-CoV-2 este zero, fapt care naște întrebarea legitimă dacă aceste măsuri au, de fapt, drept scop nu limitarea răspândirii virusului, ci determinarea cetățenilor să se vaccineze. Mai ales că printre instituțiile publice unde accesul se face exclusiv în baza prezentării certificatului verde se numără și direcțiile de taxe și impozite locale, sediile ANAF sau alte instituții publice care eliberează sau primesc documente. În HG este prevăzut însă că aceste instituții sunt obligate să organizeze, în spații deschise, ghișee deschise direct în exteriorul clădirilor. Sau plata online, ceea ce nu este accesibilă oricui sau nu este preferată de oricine.
În baza acestor măsuri, accesul cu mască și măsurarea temperaturii corporale este permis doar în benzinării și farmacii. Fără certificat verde, nu este accesibil niciun spațiu comercial de genul celor de bricolaj, electrice, de încălțăminte și îmbrăcăminte.
Regulamentul UE, pe care Guvernul îl invocă în HG, interzice discriminarea directă sau indirectă
Toate aceste măsuri vizează eliberarea pe numele cetățenilor a unui certificat digital de sănătate, care să ateste vaccinarea împotriva virusului SARS-CoV-2, a rezultatului negativ (pe termen limitat) a unui test RT-PCR sau a unui test rapid antigen sau a dovezii trecerii prin boală, dar nu mai târziu de 180 de zile de la notificarea declanșării bolii într-un cadru instituționalizat. Implementarea certificatului este justificată de către Guvern în sensul adoptării unui regulament european prin care a fost gândit acest tip de document.
Este vorba despre Regulamentul Uniunii Europene 2021/1953 al Parlamentului European și al Consiliului, din data de 14 iunie 2021, privind cadrul pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile de vaccinare, testare și vindecare de COVID-19 (certificatul european al UE privind COVID-19), pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19. Este vorba despre circulația între statele Uniunii Europene.
Regulamentul are însă câteva criterii pe care le impune statelor membre care adoptă acest certificat. Spre exemplu, la articolul 1, alineatul 36, scrie negru pe alb: „Este necesar să se prevină discriminarea directă sau indirectă împotriva persoanelor care nu sunt vaccinate. De exemplu, din motive medicale sau deoarece nu fac parte din grupul-țintă pentru care vaccinul împotriva COVID-19 este administrat sau autorizat în prezent, cum ar fi copiii, sau deoarece nu au avut posibilitatea să se vaccineze sau au ales să nu se vaccineze. Prin urmare, deținerea unui certificat de vaccinare sau deținerea unui certificate de vaccinare care indică un vaccin împotriva COVID-19 nu ar trebui să fie o condiție prealabilă pentru exercitarea dreptului la libera circulație sau de utilizare a serviciilor (…). În plus, prezentul regulament nu poate fi interpretat ca instituind un drept sau o obligație de a fi vaccinat”.
Mai mult, la alineatul 62, se arată că „prezentul regulament respectă drepturile fundamentale și principiile recunoscute în special de Carta drepturilor fundamentale ale UE, inclusiv dreptul la respectarea vieții private și de familie (…), dreptul la egalitate în fața legii și la nediscriminare, libertatea de circulație și dreptul la o cale de atac eficientă. Statele membre respectă dispozițiile Cartei atunci când pun în aplicare prezentul regulament”. Toate măsurile adoptate de Guvern, în ultimele zile, cu privire la obligativitatea deținerii acestui certificat, pentru a avea acces la bunuri și servicii esențiale (mai puțin accesul la achiziția de alimente și băuturi, dar și aceasta cu anumite condiții), încalcă flagrant chiar regulamentul UE, în baza cărora au fost adoptate.