x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Șpaga la doctor, raportată direct Parchetului

Șpaga la doctor, raportată direct Parchetului

de Monica Cosac    |    29 Sep 2023   •   08:00
Șpaga la doctor, raportată direct Parchetului

După scandalul medicilor șpăgari de la Institutul Marius Nasta, Ministerul Sănătății intenționează să modifice mecanismul de feedback al pacientului, prin care bolnavii care au fost internați în spitalele publice pot evalua activitatea și implicarea cadrelor medicale, curățenia din unitățile medicale și pot sesiza situații, precum: solicitarea de bani și condiționarea actului medical.

Potrivit unui proiect de Ordin, publicat zilele acestea pe site-ul instituției, chestionarul pentru pacienți va fi mai scurt, iar actele de corupție reclamate de pacienți nu vor mai trece prin filtrul funcționarilor din Ministerul Sănătății, ci vor fi trimise direct organelor de anchetă penală. 

Introdus în anul 2016 în spitalele publice, sistemul de feedbackle  permite pacienților să semnaleze dacă li s-au solicitat bani sau alte tipuri de „atenții” de către medici sau asistente și, potrivit Ministerului Sănătății, „acesta funcționează pe principiul asigurării anonimatului pacienţilor care ȋşi exprimă opinia ȋn legătură cu sistemul public de sănătate şi se bazează pe faptul că prelucrarea datelor nu depinde de unitățile sanitare”.

Concret, după externare, pacienților li se trimite un chestionar de feedback, prin SMS,și sunt întrebați dacă vor să răspundă la 9 întrebări legate de calitatea actului medical din unitatea medicală respectivă. Printre acestea: „Cât de mulțumit sunteți de activitatea și implicarea medicului?”, „Cât de mulțumit sunteți de curățenia din spital?”, „A fost nevoie să cumpărați medicamente sau alte materiale sanitare?”, „Starea dumneavoastră de sănătate este mai bună după externare?” etc. 

Cea de-a 9-a întrebare este: „Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente?”, iar în cazul unui răspuns afirmativ pacientul este întrebat și: „Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?”. 

Dacă răspunsul este tot „DA”, Compartimentul de integritate din cadrul MS este notificat de Platforma informatică securizată a mecanismului de feedback al pacientului și un funcționar de acolo intră în legătură cu pacientul pentru a clarifica speța și, după caz, va sesiza autoritățile abilitate. Practic, funcționarul respectiv decide dacă este cazul să sesizeze autoritățile.

Funcționarii nu pot face cercetări pentru a clarifica o speță semnalată

Acest mecanism a devenit mai puțin eficient în ultima perioadă, ca urmare a schimbărilor de reglementare, spun reprezentanții Ministerului Sănătății, care propun câteva modificări. 

„ Analizând funcționarea mecanismului de feedback al pacientului, am constatat faptul că anumite obligații nu pot fi puse în practică de Ministerului Sănătății, deoarece unele prevederi legale la care se face trimitere în cuprinsul ordinului sunt abrogate (…), structurile responsabile nu au atribuții privind efectuarea de cercetări pentru a clarifica o speță semnalată, prevederile în cauză fiind golite de conținut, iar o parte dintre pacienți nu răspund la toate întrebările din Anexa nr. 1”, arată autorii proiectului, în referatul de aprobare.

O primă modificare este scurtarea chestionarului: în loc de 10 întrebări, rămân doar opt, prin comasarea unora dintre ele. 

Astfel, cele două întrebări care fac referire la activitatea și implicarea medicului, respectiv activitatea și implicarea asistentelor medicale sunt comasate în: „Sunteți mulțumit de activitatea şi implicarea personalului medical?”. Practic, vor fi băgați în aceeași oală medici, asistenți, infirmiere și brancardieri, după cum înțelege fiecare sintagma „personal medical”. 

Pacientul chestionat, invitat să facă direct plângere

Și cele două întrebări cu referire la integritatea medicilor și a asistenților medicali sunt comasate în una singură: „Dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensații de către personalul medical, doriți să sesizați acest fapt?”. 

În cazul în care pacientul chestionat vrea să sesizeze că i s-a cerut șpagă, acesta va primi un mesaj prin care este invitat să facă și plângere, însă aceasta nu va mai fi cercetată de angajații MS, ci va fi trimisă direct procurorilor. 

„În situația în care pacientul externat sau aparținătorul acestuia răspunde DA la întrebarea nr. 8 din Anexa nr. 1 și formulează o sesizare Ministerului Sănătății, Serviciul de integritate și politici publice o va primi şi o va transmite către autorităţile abilitate”, prevede proiectul de ordin. 

 

Doar 2% dintre cei care spun că li s-a cerut șpagă acceptă să raporteze la Minister

Fie că se tem că pot fi ușor identificați după numărul de telefon pe care l-au lăsat spitalului încă de la internare, fie că nu au încredere că sesizările lor privind corupția din spitale nu vor avea rezolvare, cert este că puțini pacienți răspund în prezent la acest chestionar al Ministerului Sănătății și mult mai puțini dintre cei care afirmă că li s-au cerut bani sau atenții acceptă să raporteze situația responsabilului anticorupție din minister. 

Potrivit unui grafic întocmit de site-ul Graphs.ro, pe baza datelor furnizate de către Ministerul Sănătății, în ultimul an (septembrie 2022 – august 2023), procentul celor care au declarat în aceste chestionare că li s-a cerut șpagă și au și acceptat să raporteze acest lucru angajaților din MS a variat între 1,95% și 2,15% (vezi Grafic).


››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

×
Subiecte în articol: acte coruptie procurori pacienti