Introducerea manualelor alternative a adus schimbări benefice învăţământului românesc. Prin individualizarea învăţării, manualele alternative susţin creativitatea şi iniţiativa elevilor. Manualelor li se adaugă materialele didactice auxiliare – precum diverse caiete şcolare, cărţi de limbi străine, culegeri - esenţiale pentru înţelegere şi pentru dezvoltarea creativităţii elevilor.
Începând cu reforma curriculară din anii 1998-2000, în ţara noastră s-a renunţat la manualele unice şi s-a trecut la manualele alternative, ce transformă profesorul din simplu executant al unui mod unic de interpretare a programei, într-o persoană cu liber arbitru, capabilă să se documenteze şi să opteze, în cunoştinţă de cauză, pentru acel manual care răspunde cel mai bine necesităţilor de educaţie ale elevilor săi.
Bineînţeles, alegerea manualelor şi a auxiliarelor şcolare este foarte importantă, iar aici intervine rolul profesorului, care trebuie să ţină cont în primul rând de calitatea acestora atunci când face alegerea. Câteva elemente esenţiale pentru alegerea unui manual bun pentru elevi ar fi: calitatea informaţiei conţinute, notorietatea autorilor, capacitatea manualului sau a materialului didactic auxiliar de a dezvolta creativitatea elevilor, capacitatăţile de comunicare ale acestora, atenţia şi alte aptitudini esenţiale pentru viitorul lor profesional. Un material de studiu bun pentru elevi este întotdeauna acela care reuşeşte să-i determine să înveţe cu zâmbetul pe buze.
Manualele alternative sunt o modalitate de a dezvolta gândirea liberă şi creativitatea individului, iar un foarte bun exemplu ar putea fi un astfel de manual destinat elevilor de calsa a IV-a, ce prezintă literatura într-un mod ce-i va putea determina pe cei mici să-şi dorească să citească, să descopere tainele creaţiei literare şi să înveţe cu zâmbetul pe buze. “Literatura pentru copii. Manual (discipline optionale) clasa a IV-a” este un astfel de exemplu. Elevii din învăţământul primar vor accepta cu o mai mare uşurinţă astfel de manuale, dacă până în clasa a IV-a au avut ca instrumente de lucru materiale didactice auxiliare precum “E simplu la engleză! Cuvinte compuse (compound words)” - o carte ce prezintă cuvintele compuse ale limbii engleze pe înţelesul celor mici – sau “Şapte note vesele. Cântece cu acompaniament de chitară – pentru clasele I-II” – manuale disponibile pe edumagazin.ro. Edumagazin este un portal online ce oferă produse educaţionale multimedia şi documentare de la cei mai prestigioşi realizatori, jocuri educative şi materiale informative pe gustul fiecăruia.
În privinţa pregătirii riguroase pentru examene, nimic nu este mai benefic pentru elevi decât un sistem care le dă posibilitatea să aleagă. Chiar dacă alegerea manualului este făcută, la clasă, de către profesor, elevii de clasa a VIII-a ştiu deja că se pot pregăti pentru examene şi pentru olimpiade, pornind de la explicaţiile din manualul “Limba şi literatura română. Manual pentru clasa a VIII-a (coordonator Andra Vasilescu)” , dar pot învăţa folosind un manual la fel de bun, precum “Limba şi Literatura Română. Manual pentru clasa a VIII-a (coordonator Marin Iancu)” . De asemenea, pot învăţa chimia având două instrumente de lucru foarte bune, precum “Chimie. Manual pentru clasa a VIII-a (coordonator Cornelia Gheorghiu)” sau “Chimie. Manual pentru clasa a VIII-a (coordonator Sanda Fătu)” .
Specialiştii au demonstrat că, datorită acestei metode moderne de predare, ce are la bază manuale alternative şi auxiliare didactice, tinerii de mâine vor fi capabili să desfăşoare cu uşurinţă diverse activităţi profesionale şi să se integreze în societate, deoarece informaţiile prezentate în manualele moderne permit interpretări alternative şi deschise, care-i ajută pe elevi să-şi formeze anumite competenţe, valori şi atitudini.
Astfel, elevii înţeleg, de la cea mai fragedă vârstă, concepte precum diversitate, liber arbitru, democraţie, deoarece manualele alternative propun democratizarea procesului de învăţare, printr-un mod de predare ce are la bază înţelegerea şi explicarea, pornind de la opiniile diferite ale autorilor de manuale şi ale specialiştilor.