x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Afacerea parcări naţionale

Afacerea parcări naţionale

de Andreea Cascaval    |    Petru Zoltan    |    12 Dec 2007   •   00:00
Afacerea parcări naţionale

"Drumuri sigure construim pentru viaţă", un slogan sub care se lansa in luna aprilie 2007 primul proiect complet de siguranţă rutieră, in valoare de 540 de milioane de euro. In cadrul acestui proiect, la nivel naţional trebuiau construite 1.000 de parcări cu numai 70 de milioane de euro. Numai că valoarea lucrărilor pentru parcările din proiect, aflate in acest moment doar pe hărtie, s-a triplat, după modelul Autostrăzii Bechtel.



"Drumuri sigure construim pentru viaţă", un slogan sub care se lansa in luna aprilie 2007 primul proiect complet de siguranţă rutieră, in valoare de 540 de milioane de euro. In cadrul acestui proiect, la nivel naţional trebuiau construite 1.000 de parcări cu numai 70 de milioane de euro. Numai că valoarea lucrărilor pentru parcările din proiect, aflate in acest moment doar pe hărtie, s-a triplat, după modelul Autostrăzii Bechtel.


Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR) a lansat "primul proiect complet de siguranţă rutieră", intitulat pompos "Drumuri sigure construim pentru viaţă", in luna aprilie 2007. Un proiect estimat iniţial la 540 de milioane de euro, care trebuia să se intindă pe o perioadă de doi ani. Guvernul Romăniei urma să contribuie cu suma de 400 de milioane de euro, iar restul de 140 de milioane de euro era planificat să fie acoperit din fonduri structurale şi credite externe. In cadrul acestui proiect, CNADNR işi propunea să construiască pentru şoferii care străbat drumurile naţionale in lung şi-n lat 1.000 de parcări. Pentru cele 1.000 de parcări era prevăzut un buget de 70 de milioane de euro. Numai că socotelile de acasă nu se potrivesc cu cele din tărg. Deocamdată nu s-au prevăzut in buget bani pentru demararea lucrărilor. "Noi am făcut o evaluare a programului. Valoarea programului era de 540 de milioane de euro pe doi ani. Pentru anul 2007 am făcut două variante. O variantă maximală in valoare de 71 de milioane de euro sau 238 de milioane de lei. In buget avem prevăzute numai 28 de milioane de lei noi, deci un deficit de 210 milioane de lei noi. In varianta minimală, valoarea pentru anul 2007 este de 149 de milioane, iar valoarea prevăzută in buget este de 28 de milioane de lei. Un deficit de 129 de milioane", ne-a declarat Florin Dascălu, director general al Direcţiei Intreţinere şi Administrare Drumuri. Iar preţul parcărilor, aflate doar pe hărtie, s-a triplat, după cum rezultă din calculele făcute de Florin Dascălu.


MODERNE. Mai-marii CNANR şi-au propus să construiască cele 1.000 de parcări in perioada 2007-2008 cu un buget total de 70 de milioane de euro. "Parcările se vor realiza cu precădere pe drumurile naţionale europene, amplasamentele fiind alese in general in extravilan, respectiv in afara indicatoarelor de intrare şi ieşire in/ din localitate, dar in apropierea localităţilor, deoarece trebuie conectate la reţelele edilitare", ne-a precizat Cristian Duica, directorul general adjunct al CNADNR. Anul acesta, compania şi-a propus să construiască sau să amenajeze 213 parcări la nivel naţional. Florin Dascălu, directorul general al Direcţiei Intreţinere şi Administrare Drumuri din CNADNR, ne-a declarat că: "Nu avem locaţiile, pentru că regionalele au trimis numai ca număr de bucăţi. Cănd am trecut cifra asta de 1.000 de bucăţi, noi am luat-o pe baza a ceea ce ne-au transmis regionalele ca număr de bucăţi. Nu ne-au transmis şi locaţiile. Nu avem bani, nu construim nimic in anul 2007. Proiectul era pe 2007-2008. Dacă pe anul 2007 nu mi-au dat nici un ban, proiectul se va intinde pe anii 2008 -2009".


REFUGIUL ŞOFERILOR. O parcare se va intinde pe o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi şi va fi dotată cu grup sanitar, sistem de canalizare, surse de energie electrică şi apă potabilă, iluminare exterioară, telefon public, dar şi spaţii de odihnă. "Parcarea va fi amenajată cu facilităţi, toaletă ecologică etc. de-a lungul drumului, pe o suprafaţă de 100 de metri lungime şi 50 lăţime", ne-a precizat Florin Dascălu. Ca să ne facem o idee cum vor arăta viitoarele parcări, o secretară, aflată in biroul directorului, ne-a lămurit rapid: "Păi, o parcare aşa trebuie făcută, pentru că urmează să inchiriem spaţiul ca să se facă un fast-food. Pentru ca toţi cei care opresc să aibă şi ei unde să işi facă nevoile...". Astfel, CNADNR oferă "investitorilor" afaceri la cheie.


CAIET DE "LICITAŢIE". Din informaţiile oferite in luna aprilie 2007 rezultă că preţul mediu al unei parcări este de 70.000 de euro. Ne-am prezentat la sediul CNADNR să ne interesăm de aceste parcări, unde am aflat că de fapt costurile sunt mult mai mari decăt cele prevăzute iniţial. Directorul Florin Dascălu a avut amabilitatea să ne facă in mare căteva calcule.

"Ca să fac parcarea asta trebuie să fac exproprieri. Metrul pătrat este in jur de 45 de euro, dar se plăteşte şi cu 15 şi 19. In medie vine cam 20 de euro pe metru pătrat, inmulţit cu 5.000 de metri pătraţi, imi dă 100.000 de euro. Parcarea trebuie realizată astfel: se toarnă un strat de balastru de circa 15-20 de centimetri, mai punem un strat de bază din agregate, apoi vine un strat de legătură din binder de 4-5 cm, vine apoi un strat de bază şi se mai toarnă un strat de binder tot de 4-5 cm grosime. Se toarnă apoi stratul de uzură, care se face din beton-asfalt." După ce v-am prezentat cum ar trebui construită o parcare ideală, să trecem la costuri. "Noi avem nişte preţuri unitare pe care le avem din contracte, la toate regionalele, pentru toate tipurile de straturi şi mai avem un preţ mediu. Strat de uzură de 4 cm inmulţit cu 5.000 de metri pătraţi, imi dă 200 de metri cubi, inmulţit cu 2,4 greutatea, imi dă 480 de tone de mixtură de binder. Numai asfaltul imi dă 1.440 de tone. La un preţ mediu de 96,39 euro pe tona de asfalt inmulţit cu 1.440 de tone, imi dă 138.801 euro", ne-a spus Florin Dascălu.


MODELUL BECHTEL. Din calculele făcute de Florin Dascălu rezultă că numai exproprierea şi asfaltarea unei parcări costă aproximativ 250.000 de euro. Nu am mai luat in calcul costurile pentru energie, apă, canalizare etc. Astfel, valoarea proiectului pentru 1.000 de parcări, estimat iniţial la 70 de milioane de euro, va costa cel puţin 250 de milioane de euro. Şi incă nu s-au demarat lucrările. Cristian Duica, directorul general adjunct, a menţionat că "s-au făcut estimări ale costurilor pentru parcări care să indeplinească un minim de cerinţe pentru utilizatorii drumului public adaptate la cerinţele unui drum naţional european, dar care nu pot fi făcute publice pănă la finalizarea procesului de achiziţie publică".


Marcaje şi indicatoare

Pentru siguranţa circulaţiei, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia a avut un buget de 28 de milioane RON. "Aceste fonduri sunt necesare pentru achiziţionarea indicatoarelor şi realizarea marcajelor rutiere pe drumurile naţionale", specifică directorul general adjunct Cristian Duica. In primele şapte luni ale acestui an, CNADNR a realizat 1.450 de kilometri de marcaje in valoare de aproximativ 17 milioane RON.
S-au mai cumpărat 30.000 de indicatoare in valoare de aproximativ 11 milioane RON. "Aceste 28 de milioane s-au cheltuit. S-au făcut marcaje şi indicatoare. Astea două puncte au fost atinse, iar la restul apare trecut zero. La siguranţa rutieră avem realizate lucrări in primele şapte luni in valoare de 38 de milioane RON. Diferenţa de 10 milioane o vom plăti la rectificare bugetară", ne-a declarat Florin Dascălu. Tot el ne-a declarat că: "Pentru marcaje, licitaţiile au fost făcute in anul 2006, contractele au fost incheiate tot atunci. Pentru indicatoare, licitaţia a fost făcută in anul 2000, contractul este in vigoare şi acum. La marcaje la fel, am programul ăsta de 540 de milioane de euro, in care trebuie să fac 60.000 de kilometri echivalenţi de marcaje. Dar, dacă am contract cu Plastidrumul, eu trebuie să ii dau lui bani, să facă treaba asta. Conform contractului, in fiecare an se face căte un act adiţional, in funcţie de banii pe care ii avem noi. Din 60.000 de kilometri fac numai 1.450. Restul sunt poveşti, dorinţe ale noastre. Să facem şi parapet marginal, acolo unde sunt patru benzi. Şi ştim unde, că astea nu le-am pus din burtă".

×