EXCLUSIVITATE ● Senior designerul de la Chanel, între estetic şi pragmatic
Nicolas Ciuchindel, designerul român ajuns la Paris, a uimit breasla
creatorilor de obiecte de lux prin modul diferit de a gîndi soluţii
estetice şi tehnice într-o perioadă în care timpul se scurgea
previzibil în Place Vendôme.
EXCLUSIVITATE ● Senior designerul de la Chanel, între estetic şi pragmatic
Nicolas Ciuchindel, designerul român ajuns la Paris, a uimit breasla creatorilor de obiecte de lux prin modul diferit de a gîndi soluţii estetice şi tehnice într-o perioadă în care timpul se scurgea previzibil în Place Vendôme.
Deşi în ţară a avut numeroase provocări profesionale, Nicolas nu s-a mulţumit cu perspectivele de lucru care se profilau. A vrut să se lupte cu cei mai buni într-o arenă din care nu puteai ieşi decît învins sau învingător. A evitat întotdeauna calea de mijloc, drumurile bătute, soluţiile comode şi de aceea a reuşit să impună trenduri într-o industrie elitistă şi foarte strictă.
Ceasornicăria prin definiţie este un domeniu în care tehnica are un cuvînt greu de spus. Soluţiile estetice sînt gîndite în relaţie strînsă cu geometria descriptivă, fizica şi natura materialelor folosite.
Nu este de mirare că Nicolas Ciuchindel consideră că designul nu este o artă: "Designul face parte dintr-o cascadă de pinioane, care transmite efectele şi rezultatele economiei de piaţă către societatea de consum. Orologeria de lux este o muncă artizanală industrializată".
DRUMUL. Format la Institutul de Arte Plastice din Bucureşti, Nicolas subliniază consistenţa educaţiei primite de la profesorii săi şi formula de studiu care i-a permis să răspundă cerinţelor exigente ale unei astfel de profesii: "În epoca dinainte de 1989, designul la Arte Plastice era studiat de o manieră globală. În temele de studiu aveam la fel de bine şi studiu de design industrial, dar şi packaging, şi grafică, şi design de amenajări exterioare, iar eu personal, pe lîngă acestea am făcut şi fotografie de modă, şi podoabe, şi bijuterii mici pe care le vindeam la Fondul Plastic şi altele.
Este important ca răspunsul să fie mai amplu decît întrebarea pusă, pentru că astfel reuşeşti să provoci comanditarului o reacţie pozitivă.
Printr-un concurs de împrejurări am ajuns să mă specializez în designul de ceasuri, integrînd o mică fabrică de caroserii de ceasuri din regiunea pariziană. Era una din ultimele astfel de mici întreprinderi artizanale care tratau fabricarea de caroserii de ceasuri, nu de mecanisme, de manieră artizanală, «ca din bătrîni», cu tehnologii vechi".
INOVAŢIE. Talentul său şi-a croit drumul în interiorul casei Guy Ellia. În 1996 lansa moda ceasurilor Art Deco, ca ulterior să surprindă din nou prin utilizarea stilului Art Nouveau în desenarea carcaselor, dar şi a mecanismelor de ceasuri de lux. Deschiderea vizibilităţii către mecanismul interior, nobil, pînă atunci ascuns, este încă un pas inspirat. Cifrele tăiate şi supradimensionate, colaborarea cu realizatori de mecanisme, pentru a găsi cea mai bună soluţie atît din punct de vedere tehnic, cît şi estetic se înscriu în voinţa lui de a-şi realiza viziunea. Acestea sunt motivele pentru care lucrează în prezent ca Senior Designer la celebra casă Chanel.
DESIGNUL ŞI BRANDUL. Amprenta pe care un designer o lasă asupra obiectului este strîns legată de valorile mărcii pentru care lucrează: "Ceasurile pe care le-am creat în cadrul colaborării mele cu marca Guy Ellia sunt ceasurile Guy Ellia, nu sunt ceasurile mele. Dacă eu aş fi făcut ceasuri în numele meu, nu ar fi fost sigur la fel, iar dacă Guy Ellia ar fi făcut ceasuri fără mine nu a ar fi fost sigur la fel. Din momentul în care un brand se naşte, acesta capătă o personalitate şi un relief specifice. Or, în momentul în care elementele care au compus această gestaţie se separă, automat tulpina va creşte, dar va creşte altfel".
În privinţa intersecţiei dintre design şi publicitate, Nicolas mărturiseşte: "Un designer nu este un publicitar. Adesea se întîmplă ca, prin natura formaţiei sale profesionale, designerul să fie capabil să răspundă unor provocări de tip publicitar".
INTERSECŢIE
"Am văzut reclame făcute de mine pentru Guy Ellia publicate în Vogue şi în toate marile reviste în care Guy Ellia comunica. E o mare plăcere să-ţi vezi o compoziţie, o grafică apărîndu-ţi în marile jurnale din lume şi am fost foarte mândru. Dar nu acesta este rolul meu"
FLEXIBILITATE
"Un designer este un creativ şi, deci, liber. Limitele designerului sunt destul de îndepărtate şi destul de flou. El poate colabora în amonte şi în aval cu biroul de marketing, cu publicitarii, cu decizionarii strategici.E o situaţie ideală, spre care orice designer tinde"
DESCHIDERE
"În general evit să mă gîndesc la un anume material cu care să lucrez. În momentul în care un designer are un element preferat, devine limitat, putînd să nu mai iasă din preferinţe"
Nicolas Ciuchindel
Designer
Nicolas Ciuchindel, designerul român ajuns la Paris, a uimit breasla creatorilor de obiecte de lux prin modul diferit de a gîndi soluţii estetice şi tehnice într-o perioadă în care timpul se scurgea previzibil în Place Vendôme.
Deşi în ţară a avut numeroase provocări profesionale, Nicolas nu s-a mulţumit cu perspectivele de lucru care se profilau. A vrut să se lupte cu cei mai buni într-o arenă din care nu puteai ieşi decît învins sau învingător. A evitat întotdeauna calea de mijloc, drumurile bătute, soluţiile comode şi de aceea a reuşit să impună trenduri într-o industrie elitistă şi foarte strictă.
Ceasornicăria prin definiţie este un domeniu în care tehnica are un cuvînt greu de spus. Soluţiile estetice sînt gîndite în relaţie strînsă cu geometria descriptivă, fizica şi natura materialelor folosite.
Nu este de mirare că Nicolas Ciuchindel consideră că designul nu este o artă: "Designul face parte dintr-o cascadă de pinioane, care transmite efectele şi rezultatele economiei de piaţă către societatea de consum. Orologeria de lux este o muncă artizanală industrializată".
DRUMUL. Format la Institutul de Arte Plastice din Bucureşti, Nicolas subliniază consistenţa educaţiei primite de la profesorii săi şi formula de studiu care i-a permis să răspundă cerinţelor exigente ale unei astfel de profesii: "În epoca dinainte de 1989, designul la Arte Plastice era studiat de o manieră globală. În temele de studiu aveam la fel de bine şi studiu de design industrial, dar şi packaging, şi grafică, şi design de amenajări exterioare, iar eu personal, pe lîngă acestea am făcut şi fotografie de modă, şi podoabe, şi bijuterii mici pe care le vindeam la Fondul Plastic şi altele.
Este important ca răspunsul să fie mai amplu decît întrebarea pusă, pentru că astfel reuşeşti să provoci comanditarului o reacţie pozitivă.
Printr-un concurs de împrejurări am ajuns să mă specializez în designul de ceasuri, integrînd o mică fabrică de caroserii de ceasuri din regiunea pariziană. Era una din ultimele astfel de mici întreprinderi artizanale care tratau fabricarea de caroserii de ceasuri, nu de mecanisme, de manieră artizanală, «ca din bătrîni», cu tehnologii vechi".
INOVAŢIE. Talentul său şi-a croit drumul în interiorul casei Guy Ellia. În 1996 lansa moda ceasurilor Art Deco, ca ulterior să surprindă din nou prin utilizarea stilului Art Nouveau în desenarea carcaselor, dar şi a mecanismelor de ceasuri de lux. Deschiderea vizibilităţii către mecanismul interior, nobil, pînă atunci ascuns, este încă un pas inspirat. Cifrele tăiate şi supradimensionate, colaborarea cu realizatori de mecanisme, pentru a găsi cea mai bună soluţie atît din punct de vedere tehnic, cît şi estetic se înscriu în voinţa lui de a-şi realiza viziunea. Acestea sunt motivele pentru care lucrează în prezent ca Senior Designer la celebra casă Chanel.
DESIGNUL ŞI BRANDUL. Amprenta pe care un designer o lasă asupra obiectului este strîns legată de valorile mărcii pentru care lucrează: "Ceasurile pe care le-am creat în cadrul colaborării mele cu marca Guy Ellia sunt ceasurile Guy Ellia, nu sunt ceasurile mele. Dacă eu aş fi făcut ceasuri în numele meu, nu ar fi fost sigur la fel, iar dacă Guy Ellia ar fi făcut ceasuri fără mine nu a ar fi fost sigur la fel. Din momentul în care un brand se naşte, acesta capătă o personalitate şi un relief specifice. Or, în momentul în care elementele care au compus această gestaţie se separă, automat tulpina va creşte, dar va creşte altfel".
În privinţa intersecţiei dintre design şi publicitate, Nicolas mărturiseşte: "Un designer nu este un publicitar. Adesea se întîmplă ca, prin natura formaţiei sale profesionale, designerul să fie capabil să răspundă unor provocări de tip publicitar".
INTERSECŢIE
"Am văzut reclame făcute de mine pentru Guy Ellia publicate în Vogue şi în toate marile reviste în care Guy Ellia comunica. E o mare plăcere să-ţi vezi o compoziţie, o grafică apărîndu-ţi în marile jurnale din lume şi am fost foarte mândru. Dar nu acesta este rolul meu"
FLEXIBILITATE
"Un designer este un creativ şi, deci, liber. Limitele designerului sunt destul de îndepărtate şi destul de flou. El poate colabora în amonte şi în aval cu biroul de marketing, cu publicitarii, cu decizionarii strategici.E o situaţie ideală, spre care orice designer tinde"
DESCHIDERE
"În general evit să mă gîndesc la un anume material cu care să lucrez. În momentul în care un designer are un element preferat, devine limitat, putînd să nu mai iasă din preferinţe"
Nicolas Ciuchindel
Designer
Cu studenţii români la Filter Design
"Am început prin a ne concentra asupra brief-ului, ceea ce ne-a determinat natura temei de creaţie propriu-zisă, ca apoi să stabilim natura lucrului fiecăruia dintre participanţi pentru a înmulţi experienţele pe care le puteam trăi împreună. Astfel, de la tema iniţială de ceas de mînă am ajuns ca patru tineri să facă un ceas de damă, un altul un ceas elegant sportiv de înaltă gamă, un al şaselea a făcut un ceas dedicat unei prestigioase mărci de automobile, alţi studenţi au făcut fiecare cîte un ceas de sport din cauciuc, alţi doi participanţi au avut de făcut packaging-ul pentru două dintre ceasurile propuse de colegii lor, iar ultimul participant a trebuit să pregătească suporturile de comunicare cu brief-ul necesar departamentului de publicitate. Rezultatul a fost foarte interesant şi, din punctul meu de vedere, valoros. Toţi participanţii au fost entuziaşti şi imaginativi. Am avut plăcerea să descopăr chiar două proiecte de mare calitate, care pot anunţa două solide cariere de design în devenire." – Nicolas Ciuchindel
Citește pe Antena3.ro