x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Alocatii - Lege in ofsaid

Alocatii - Lege in ofsaid

de Andreea Tudorica    |    16 Feb 2006   •   00:00
Alocatii - Lege in ofsaid
ANCHETA
O sesizare a neconstitutionalitatii unor articole din Legea privind alocatia de stat pentru copii pune pe ganduri Ministerul Educatiei si Cercetarii si da de lucru Curtii Constitutionale a Romaniei.

Un articol din Legea alocatiei de stat pentru copii se bate cap in cap cu articole din Legea fundamentala privind dreptul copilului la alocatie si la orice forma de invatamant aprobata prin lege. Judecatorii Curtii de Apel au constatat neregula, ca si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii care si-a spus parerea in ceea ce priveste existenta unui comportament discriminatoriu fata de unii copii care urmeaza cursurile unei scoli particulare. In aceste conditii, numai Curtea Constitutionala poate reglementa situatia, autoritate care are si ultimul cuvant de spus.

SCANTEIA. Intreaga poveste incepe la 5 ianuarie 2005, cand Ministerul Educatiei, Invatamantului si Cercetarii primeste o sesizare din partea lui Victor Tatoiu, in care acesta reclama faptul ca fiul sa in varsta de 11 ani , elev in clasa a V-a la American International School of Bucharest, nu a mai beneficiat de patru ani de alocatia pe care ministerul trebuie sa o trimita lunar tuturor copiilor cetatenilor romani care urmeaza o forma de invatamant in Romania.

Prin aceeasi adresa, Tatoiu mentioneaza ca fiul sau studiaza la aceasta scoala de la varsta de 5 ani, iar in aceeasi situatie se mai afla alti 150 de copii romani de la American International School of Bucharest. Raspunsul, venit de la MEC prin adresa nr.29/9.02.2005 a Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, bulverseaza si uimeste, fiind in acelasi timp si scanteia care a declansat un proces la Curtea de Apel Bucuresti. Astfel, MEC, prin Comisia citata, raspunde: "(…) unitatea de invatamant American International School of Bucharest nu este inclusa in evidenta CNEAIP si, prin urmare, aceasta institutie nu detine nici o informatie cu privire la statutul acestei scoli. De asemenea, la CNEAIP nu a fost inregistrata documentatia corespunzatoare, in vederea obtinerii adeverintei prevazute de art. 9 din Metodologia de evaluare a unitatilor de invatamant preuniversitar, in vederea acordarii autorizatiei de incredere, aprobata de OMECT, nr.5574/2003. Prin urmare, elevii unitatii de invatamant American International School of Bucharest nu pot beneficia de alocatia de stat. Fundatia "The American International School of Bucharest LLC" si filiala acesteia din Romania au fost organizate si functioneaza in statul roman in baza HG nr.887/1999 si OG 25/1996 privind ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, aprobate prin Legea 30/1997. Conform art. 5 din HG 887/1999, "filiala isi va desfasura activitatea cu respectarea legii romane dupa obtinerea hotararii judecatoresti de recunoastere a personalitatii juridice". Filiala din Romania a scolii a fost inregistrata ca persoana juridica fara scop patrimonial in Romania la nr. 65 din 27.10.2000 in Registrul Special al Asociatiilor si Fundatiiilor al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti (dosar nr.89/PJ/2003).

Click pt a mari imaginea
DOCUMENT. Raspunsul MEC care a declansat intregul proces

METODOLOGIA, BAT-O VINA. In aceste conditii, Tatoiu deschide actiune la Curtea de Apel Bucuresti Sectia Contencios Administrativ si Fiscal impotriva MEC, solicitand recunoasterea dreptului fiului sau la incasarea alocatiei de stat pentru copii de la data de 22.08.1999 precum si plata sumei reprezentand alocatia de stat pentru copii datorata, incepand cu aceeasi data. "In aceste conditii, fata de aparenta publica de legalitate a formei de invatamant organizate de aceasta institutie, dreptul legal al fiului meu la alocatia de stat nu poate fi refuzat de MEC, care invoca propria culpa in organizarea atributiilor sale de control si monitorizare a activitatii de invatamant", spune Victor Tatoiu. In opinia sa, daca institutia de invatamant nu este acreditata sau autorizata, situatia este imputabila numai MEC ca organ cu atributii de control si monitorizare a institutiilor si activitatii de invatamant in Romania.

In replica, MEC raspunde la actiunea deschisa impotriva sa, justificandu-se prin invocarea art.7 si 9 din Metodologia de evaluare a unitatilor de invatamant preuniversitar in vederea acordarii autorizatiei de incredere, aprobata prin OMECT 5574/2003. Potrivit articolelor citate, "persoanele juridice de drept privat interesate in organizarea si desfasurarea de activitati de invatamant de nivel preuniversitar, corespunzatoare unui sistem educational din alta tara, depun la comisia nationala o notificare insotita de un dosar", iar in urma analizarii documentatiei se elibereaza o adeverinta. Dar… "pana in prezent, American International School of Bucharest nu a depus la CNEAIP documentatia in vederea eliberarii adeverintei", vine prompt raspunsul MEC, care se "scuza" argumentand ca nu se poate substitui indeplinirii obligatiilor pe care le are The American International School of Bucharest. "(…) Elevii inscrisi la AISB pot beneficia de alocatia de stat numai daca aceasta indeplineste conditiile prevazute de OMECT 5574/2003", continua raspunsul MEC.

DE FAPT, CARE-I "BUBA"? Pai, treaba sta in felul urmator: art. 32 alin. 5 si art 49 alin. 1 si 2 din Constitutia Romaniei spun asa; "Invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat, particulare si confesionale, in limitele legii"; "Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor" si "Statul acorda alocatii pentru copii si ajutoare pentru ingrijirea copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protectie sociala a copiilor si tinerilor se stabilesc prin lege". Adica, art. 49 din Constitutie nu stabileste nici o restrictie atunci cand instituie dreptul la alocatie al copiilor. Pentru a beneficia de alocatia de stat, copiii sunt constransi sa urmeze forma de invatamant prevazuta de art. 5 alin. 1 din Legea 61/1993 ("Copiii in varsta de peste 7 ani, care nu urmeaza, potrivit regulamentelor scolare, invatamantul general obligatoriu, nu beneficiaza de plata alocatiei de stat pentru copii, cu exceptia celor care nu sunt scolarizati din motive de sanatate, dovedite prin certificat medical"). Dar acest lucru este prevazut in lege in timp ce Constitutia prevede foarte clar la art. 32 ca dreptul la invatatura poate fi asigurat si prin alte forme de instructie. Situatia a fost constatata si de Curtea de Apel Bucuresti, care a si trimis dosarul la Curtea Constitutionala pentru lamurirea si clarificarea situatiei. Magistratii subliniaza faptul ca articole din Legea 61/1993 conditioneaza dreptul copilului de a beneficia de alocatia de stat de urmare a invatamantului general obligatoriu, fara ca o astfel de conditionare sa fie prevazuta sau permisa de art. 49 din Constitutie.

TRATAMENT DIFERENTIAT
La aceeasi concluzie a ajuns si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii prin hotararea nr. 332 din 19 decembrie 2005, institutie care la solicitarea lui Victor Tatoiu a investigat faptele si actele de discriminare care ar fi putut fi savarsite de MEC prin Legea 61/1993. In finalul raportului, Colegiul Director al Consiliului apreciaza ca: "Tinand cont de faptul ca alocatia de stat reprezinta o masura de protectie ce a fost acordata tuturor copiilor avand in vedere conditia de minor, faptul ca orice copil are nevoie, in abstract, de un sprijin minim, iar minorului Victor Alexandru Tatoiu i se conditioneaza acordarea alocatiei de stat de obtinerea autorizatiei de incredere de catre American International School of Bucharest in baza Metodologiei de evaluare a unitatilor de invatamant preuniversitar (…), ne aflam in fata unui tratament diferentiat".

×