„Relansarea economică”, demarată de Palatul Cotroceni cu contractarea lucrărilor de construire a unei parcări ecologice ocazionale, a fost aprofundată de Administrația Prezidențială cu majorarea, săptămâna trecută, a sumei stanbilite în contractul inițial.
Iar de la debutul crizei sanitare, peste care se suprapune criza financiară, Președinția României a găsit de cuviință să cheltuie nu mai puțin de 650.000 de euro pentru lucrări „urgente”, cum ar fi întreținerea spațiilor verzi, achiziția de arbuști și de trandafiri, curățarea malurilor celor două lacuri din incinta Complexului Palat Cotroceni, refacerea hidroizolației de pe acoperișul clădirii sau achiziția de surse de curent neîntreruptibile.
Majoritatea contractelor au fost atribuie fără organizarea de licitații, prin procedură simplificată, și se adaugă unor alte achiziții la fel de vitale făcute, începând cu luna februarie a anului curent, cum ar fi ordine și medalii de o jumătate de milion de lei sau reabilitarea sistemului de detecție, semnalizare și avertizare la incendii.
Oricât de tare ar bate criza economică la ușa României, Administrația Prezidențială nu s-a oprit în a contracta lucrări pe bani publici, nici în pandemia generată de coronavirus. Afacerea parcării ecologice, pe care subordonații lui Klaus Iohannis au demarat lucrările de construire, în incinta Palatului Cotroceni, în plină stare de urgență, a fost majorată, recent, cu peste 14.000 de lei, conform unor informații și documente oficiale puse la dispoziția SICAP.
“Jurnalul” a dezvăluit, în urmă cu două luni, că, în plină criză guvernamentală, generată de demiterea Guvernului Orban I, prin moțiune de cenzură inițiată de Opoziție, în luna februarie a acestui an, Administrația Prezidențială era preocupată de contractarea unor lucrări privind amenajarea unei parcări, în curtea Palatului Cotroceni. Este vorba despre o parcare „ocazională”, ecologică și care să se integreze în peisajul verde al parcului prezidențial și care să aibă o capacitate de a aduna 135 de autoturisme.
Contractul în sine, care scoatea, la acel moment, din bugetul Președinției aproximativ un milion de lei, a fost atribuit cu patru zile după epuizarea stării de urgență. Afacerea a fost încheiată pe 19 mai, în ziua în care Klaus Iohannis preciza, într-o declarație de presă, că este nevoie de o „relansare economică”, din pricina faptului că pandemia de coronavirus a afectat pe toată lumea.
Prestatorul agreat de Administrația prezidențială, o companie de construcții din București, abonată la contractele Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare, dar și ale Serviciului Român de Informații, se află pe lista beneficiarilor unor fonduri europene acordate printr-un pachet al Ministerului Dezvoltării. Însuși ministrul Ion Ștefan, zis „Grindă”, acorda companiei în cauză o finanțare din fonduri UE, în valoare de 6,4 milioane de lei, cu nici două săptămâni înainte de parafarea afacerii cu parcarea de la Palatul Cotroceni
Majorarea contractului pentru parcare
Ei bine, aflăm că, pe data de 13 august, Administrația Prezidențială a decis și operat majorarea contractului aferent parcării ecologice, în sensul că s-a descoperit necesitatea efectuări unor lucrări suplimentare, care nu au fost prevăzute la momentul elaborării caietului de sarcini, aceste lucrări devenind, însă, vitale, în momentul efectuării săpăturilor pentru realizarea profilului parcării, în zonele respective.
Cu același prilej, Administrația Prezidențială a decis și să prelungească termenul de execuție prevăzut în contract cu încă 15 zile calendaristice. În aceste condiții, aflăm că, de la valoarea inițială a contractului, care era de 949.537,8 de lei cu TVA, afacerea a ajuns să coste 967.841,6 de lei cu TVA, cu 14.267,8 lei mai mult. Reamintim faptul că societatea care a primit acest contract de la Administrația Prezidențială, SC Adirom Activ Construct SRL București, a luat ființă, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), în 24 septembrie 2014, având ca obiect de activitate lucrările de construcție a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale.
La acel moment, capitalul social al companiei era împărțit, în mod egal, între persoanele fizice Adrian Ioan Ionet și Dorinel Romeo Șaguna. În 19 decembrie 2017, Ionet decide să părăsească structura acționariatului, cesionându-i părțile sociale lui Daniel Romeo Șaguna. Acesta este, în prezent, asociat unic al societății.
Tot de la Registrul Comerțului am aflat, la momentul documentării afacerii, că Dorinel Romeo Șaguna mai este asociat, împreună cu fratele său, Stere Șaguna, în cadrul unei alte companii de construcții, denumită Sagma Serv Construct SRL. De loc din Constanța, Stere Șaguna are, conform documentelor de la ONRC, domiciliul în Germania. Mai exact în localitatea Landshut, iar strada de domiciliu se numește…. Johannis.
Culmea, la Sibiu, există o organizație non-guvernamentală denumită Asociația de Prietenie Sibiu – Landshut, iar din CV-ul președintelui Klaus Iohannis aflăm că, până în anul 2014, fostul edil al Sibiului deținea funcția de președinte al acestei asociații.
Contractare de servicii de cosire
Operațiunea „parcarea de la Cotroceni” nu este, însă, cea mai spectaculoasă afacere a Președinției derulată în această perioadă. În 3 august, Administrația Prezidențială încheie un contract, în valoare de 321.454,3 lei cu TVA, pentru achiziția de servicii de întreținere a spațiilor verzi din incinta Complexului Palatului Cotroceni. Acest contract este împărțit pe loturi bine definite și enunțate în caietele de sarcini care au stat la baza încheierii lui, iar atribuirea s-a făcut prin procedură simplificată, fără licitație.
Mai interesant este faptul că această afacere a fost pusă la cale în data de 26 mai 2020, la o săptămână după ce a fost declarată, pentru prima dată, pe teritoriul național, starea de alertă. Astfel, Lotul 1, care se referă strict la serviciile de întreținere a spațiilor verzi, scoate din bugetul Președinției suma de 75.530 de lei fără TVA, bani care vor ajunge la RER Ecologic Service București SA (celebra REBU). Contractul constă în servicii de cosit mecanizat, adunarea, încărcarea și transportul resturilor vegetale, precum și asigurarea cu pământ vegetal fertil.
Conform documentației de atribuire, serviciile de cosit mecanizat vizează terenurile înierbate de la Palatul Controceni, pe o suprafață cumulativeă de 50.000 de metri pătrați, rezultată din cosiri separate, pe parcursul întregii durate contractate. Adunatul resturilor vegetale vizează, de asemenea, o suprafață cumulată de 70.000 de metri pătrați, iar încărcarea și transportul acestor resturi vegetale se referă la o cantitate de aproximativ 600 de metri cubi.
Furnizarea pământului vegetal fertil este estimată la o cantitate de 160 de metri cubi. Contractul mai vizează, la Lotul 2, întreținerea arborilor, afacere adjudecată de o companie pe nume SC Nica Green Solutions SRL, care scoate din bugetul autorității contractante suma de 50.396,5 lei cu TVA inclusă. Conform caietului de sarcini, serviciile constau în defrișarea, tărierile de corecție, reducerea arborilor și extragerea de buturugi
Operațiuni de spălare, care să nu afecteze… viețuitoarele de la Cotroceni
Al treilea lot al contractului încheiat de Administrația Prezidențială pentru amenajarea spațiilor verzi costă 152.026,1 lei cu tot cu TVA, a ajuns tot la REBU SA și vizează furnizarea și plantarea de material dendrologic. Cu acest prilej, Președinția României achiziționează 19 tipuri de arbori foioși, zece tipuri de arburi rășinoși, 38 de tipuri de arbuști subrășinoși foioși, șapte tipuri de trandafir „David Austin” și șapte tipuri de liane.
Al patrulea lot contractat se referă la servicii de spălare și de curățare a albiilor și pieselor de apă, pentru care Administrația Prezidențială scoate din buget suma de 43.501,7 lei cu TVA inclusă, bani care au ajus, de asemenea, la REBU SA. Este vorba despre operațiuni de spălare și de curățare a albiilor și pieselor de apă artificiale amplasate în incinta Complexului Palatul Cotroceni, operațiuni care, conform caietului de sarcini aferent acestui lot, „trebuie să nu afecteze spațiile verzi, viețuitoarele, precum și activitățile instituționale”.
Două rânduri mai jos, cei care au întocmit caietul de sarcini lămuresc și despre ce viețuitoare este vorba, pentru a nu exista confuzii. Se face precizarea că, pe malurile și în apa acestor piese trăiesc pești autohtoni din specia crap și caras, broaște țestoase și păsări de apă - rațe sălbatice și pescăruși. Tocmai din acest motiv, se cere ca, pe parcursul derulării procesului de curățare a albiilor, să nu se utilizeze substanțe chimice pentru spălare.
Atenție sporită la acoperișuri și la sistemul de detectare a incendiilor
Iar lucrurile nu se opresc aici în privința achizițiilor făcute, în această perioadă, de către instituția prezidențială. În data de 21 iulie 2020, Administrația Prezidențială încheie un nou contract, referitor la contractarea de lucrări de reparații a hidroizolației . Conform anunțului de participare, afacerea a fost pusă la cale în data de 24 martie 2020, la nici două săptămâni după ce președintele Klaus Iohannis a emis primul decret prin care a fost instituită starea de urgență, iar metoda de achiziție aleasă a fost, de asemenea, procedura simplificată, nu licitația deschisă.
Contractul a fost împărțit, la rândul său, pe două loturi. Primul lot, a cărui valoare se ridică la 236.415,7 lei cu TVA inclusă, a fost adjudecat de către compania SC Șantier în Lucru SRL și vizează executarea de lucrări reparații a hidroizolației terasei corpului C7 al Palatului Cotroceni.
Al doilea lot, în valoare de 31.398,7 lei cu TVA inclusă, a fost câștigat de Trustul de Construcții Carpați SRL, care trebuie să execute lucrări de reparații a hidroizolației corpului de clădire C5 – Gară, conform caietului de sarcini. Cu doar trei zile înaintea expirării primei luni în care a fost instituită, la nivel național, starea de alertă, mai exact în data de 12 iunie 2020, Administrația Prezidențială mai atribuie un contract, în valoare de 662.911,3 lei cu TVA inclusă.
Afacerea a fost parafată, evident, tot prin procedură simplificată și se referă la contractarea de lucrări de reabilitare a sistemului de detecție, semnalizare și avertizare la incendii Compania care a primit acest contract este SC Infor Service & Computers SRL.
Jumătate de milion de lei pe ordine și medalii
Toate aceste cheltuieli din bugetul Președinției României au fost făcute într-o perioadă în care statul, prin Guvernul PNL, girat și sprijinit de președintele Klaus Iohannis, refuză să pună în aplicare trei legi organice, pe motiv că nu există sursă de finanțare.
Este vorba despre legea dublării alocațiilor pentru copii, despre legea privind majorarea punctului de pensie cu 40 la sută de la 1 septembrie și de majorarea salariilor profesorilor. Însă, cheltuielile interesante pe care le-a făcut Administrația Prezidențială, de la debutul crizei sanitare, nu se rezumă doar la aceste contracte.
Spre exemplu, în zilele de 17 februarie și 13 aprilie, Președinția a cumpărat de la Monetăria Statului ordine și medalii naționale în valoare totală de 530.464 de lei cu tot cu TVA. În 22 iunie 2020, aceeași instituție publică a contractat, pentru 186.949 de lei cu tot cu TVA, de la compania SC Endress Group România SRL, surse neîntreruptibile de curent industrial (UPS).
La un calcul simplu, aflăm că, în perioada pademiei, Administrația Prezidențială a cheltuit, doar pe aceste lucrări și servicii „urgente”, suma totală de 2.933.434,3 lei cu TVA.