Aceste materiale constă în 1.500 de rucsacuri, 1.500 de penare echipate, 2.500 de afișe, 300 de mape și 70 de agende care vor fi distribuite elevilor, studenților și beneficiarilor de protecție internațională. Anterior, aceeași instituție a mai cumpărat agende, instrumente de scris, umbrele, traiste, căni, termosuri și mouse-uri, pentru îmbunătățirea sistemului național de azil și migrație”.
Afacerea în discuție a fost pregătită de către Inspectoratul General pentru Imigrări, structură din subordinea Ministerului Afacerilor Interne (MAI) încă din data de 20 martie 2014, când instituția în cauză a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare potrivit căruia intenționa să încheie un contract având ca obiect furnizarea unor „materiale de vizibilitate”, în cadrul unui proiect denumit „Îmbunătățirea sistemului național de azil și imigrație”, finanțat în cadrul Mecanismului Financiar Norvegian 2014 – 2021.
Acest contract este împărțit în trei loturi distincte, a căror valoare estimată inițial de către autoritatea contractantă a fost stabilită la 312.264,32 de lei cu TVA inclusă, adică la 63.723,7 euro.
Astfel, primul lot vizează achiziția a 1.500 de rucsacuri, dintre care 750 de rucsacuri „Freestyle DB” și 750 de rucsacuri Sport Smart”. Valoarea estimată inițială a acestui lot se ridică la 116.587,5 lei fără TVA, respectiv la 138.739,12 lei cu TV inclusă.
Al doilea lot constă în achiziția a 1.500 de penare echipate, cu câte trei compartimente, care a beneficiat de un buget estimat inițial de 136.645 de lei fără TVA, respectiv de 162.607,6 lei cu TVA inclusă.
Cel de-al treilea lot se referă la achiziția a 2.500 de afișe și flyere, la 300 de mape de prezentare și la 70 de agende, cu un buget estimat inițial la 9.159,32 de lei fără TVA, respectiv la 10.899,6 lei cu TVA inclusă.
Toate loturile, adjudecate de același ofertant
Potrivit anunțului de participare citat, Inspectoratul General pentru Imigrări nu a organizat o licitație deschisă în vederea încheierii contractului de achiziție al produselor ce fac obiectul celor trei loturi descrise mai sus, ci a preferat metoda procedurii simplificate de selecție de oferte.
La această procedură simplificată au fost primite mai multe oferte. Spre exemplu, pentru primul lot, a fost depusă o singură ofertă admisibilă. Pentru al doilea lot, au fost primite o ofertă neconformă și două oferte admisibile. Iar, în ceea ce privește lotul al treilea, a fost depusă o singură ofertă admisibilă.
În aceste condiții, Inspectoratul General pentru Imigrări a atribuit, în aceeași zi și aceluiași ofertant declarat câștigător, toate cele trei loturi. Sens în care, la data de 17 aprilie 2024, a fost încheiat contractul având numărul 221559/2024, în valoare finală negociată de 239.905 lei fără TVA, respectiv de 285.487 de lei cu TVA inclusă (58.262,64 euro), afacerea fiind adjudecată de către compania SC Hope Primo SRL.
Vor o imagine pozitivă asupra fenomenului imigrației
Din caietul de sarcini care a stat la baza achiziției, aflăm că obiectul afacerii se referă la „informare, diseminare și transparența programului Afaceri Interne – Mecanismul Financiar Norvegian la nivel internațional, cât și la nivelul structurilor Inspectoratului General pentru Imigrări implicate în implementarea și gestionarea proiectului”.
Astfel, se menționează faptul că achiziționarea materialelor informative și de promovare „are la bază obligația Inspectoratului General pentru Imigrări de informare, diseminare și transparență a programului. Materialele vor fi distribuite în cadrul activității «O imagine pozitivă în rândul opiniei publice din România asupra fenomenului imigrației» către elevi, studenți, solicitanți, beneficiari de protecție internațională și migranți reali”.
Conform documentului citat, Inspectoratul General pentru Imigrări este organul de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea MAI, care exercită atribuțiile ce îi sunt date prin lege pentru implementarea politicilor României în domeniul imigrației, azilului și al integrării străinilor. „Diseminarea materialelor informative și de promovare va asigura îmbunătățirea percepției populației față de cetățenii străini, prin eliminarea stereotipurilor, promovarea acceptării publice a refugiaților și imigranților legali și sublinierea contribuțiilor pozitive pe care cetățenii străini le pot aduce în societățile-gazdă”.
Creioane colorate, agende și ascuțitoare
Concret, cele 750 de rucsacuri „Free Style” comandate au dimensiunile de 33 pe 40 de centimetri, o greutate de 0,41 kilograme, cu compartiment principal și compartiment secundar, de culoare bleumarin cu maro și cu imprimeu. Celelalte 750 de rucsacuri „Sport Smart” sunt fabricate din poliester, cu un singur compartiment, cu închidere prin fermoar, cu capacitatea de 19,5 litri, de 42 de centimetri înălțime, 31 de centimetri lungime și 15 centimetri lățime.
Penarele comandate trebuie să fie complet echipate, fabricate din polyester, de camuflaj. Fiecare penar cuprinde o trusă cu trei camere, 18 markere, 18 creioane colorate, un creion normal, un stilou negru, un stilou roșu, ascuțitoare pentru creioane, o riglă de 15 centimetri, un raportor și foarfece.
Afișele de promovare au formatul A4, pe hârtie lucioasă, iar agendele sunt prezentate în set de câte o agendă, un pix și un stick de 16 GB.
Cu cinci zile înainte, s-au mai cumpărat umbrele, traiste și căni cu motive tradiționale
Nu este pentru prima dată când Inspectoratul General pentru Imigrări face astfel de achiziții. „Jurnalul” a descoperit că, la data de 12 aprilie 2024, instituția a mai încheiat câteva contracte cu SC Nedomag Logistic SRL și cu SC Tropfun SRL, pentru cumpărarea de materiale de vizibilitate, în cadrul proiectului „Îmbunătățirea sistemului național de azil și migrație”, finanțat tot în cadrul Mecanismului Financiar Norvegian 2014 – 2021.
Atunci, au fost contractate 235 de agende, 15 agende cu motive tradiționale și 135 de suporți magnetici de birou, 235 de instrumente de scris, 116 seturi de creioane metalice și 15 stilouri, 115 umbrele, 235 de lanterne cu LED și 235 de soluții multifuncționale de curățare a produselor electrice, 15 traiste tradiționale, 15 căni din ceramică cu motive tradiționale și 115 termosuri, 116 rucsacuri și 135 de rucsacuri pentru laptop, la care s-au adăugat 115 stickuri de memorie și 44 de mouse-uri.
Valoarea contractului s-a ridicat, atunci, la 77.149,2 lei fără TVA, respectiv la 91.826,55 de lei cu TVA inclusă (18.740,1 euro).