La scurt timp, însă, aceeași instituție publică s-a decis să mai cheltuie încă 200.000 de euro, pentru a cumpăra propria autoutilitară care să tragă aceste dungi pe asfalt, împreună cu alte utilaje specifice, precum și o cantitate importantă de vopsea care să fie folosită tot la marcajele rutiere. Asta, în condițiile în care, teoretic, firmele contractate să execute aceste lucrări dețin și utilajele, și materialele necesare. Anul trecut, o practică similară a fost întâlnită la Primăria Sectorului 6, condusă de liberalul Ciprian Ciucu, atunci când, în baza unei hotărâri a Consiliului Local, ADP a contractat o firmă specializată pentru a ridica mașinile parcate neregulamentar. După care, tot ADP Sector 6 a achiziționat o autoutilitară care să servească la ridicarea acestor mașini.
Una dintre ultimele achiziții, mai mult decât interesante, făcute de Administrația Străzilor București, a fost declanșată în 5 mai 2022, când instituția în cauză făcea cunoscut faptul că intenționează să cumpere, fără licitație, prin procedură simplificată, o autoutilitară pentru lucru la înălțime și utilaje de marcaj rutier, mai concret o mașină care să execute lucrări de marcaj rutier, două preheatere și o stație de putere.
Afacerea, scoasă la „mezat” pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), a fost împărțită în două loturi separate. Primul lot, pentru care autoritatea contractantă era dispusă să plătească un preț maxim de 357.142,86 lei fără TVA, viza autoutilitarea pentru lucru la înălțime, iar pentru al doilea lot, constând în mașina pentru marcaj rutier, preheaterele și stația de putere, Administrația Străzilor București anunța că era dispusă să plătească o sumă maximă de 578.000 de lei fără TVA. Loturile au fost negociate separat.
Justificare la „indigo”
Achiziția autoutilitarei pentru lucru la înălțime este justificată, în documentația de atribuire, de către Administrația Străzilor prin aceea că trebuie să îmbunătățească și să completeze semnalizarea rutieră luminoasă și să remedieze defecțiunile din pasajele rutiere. Asta, deoarece „în cadrul Administrației Străzilor au fost înregistrate numeroase sesizări cu privire la remedierea acestor deficiențe”.
Astfel, la data de 9 iunie 2022, pentru acest lot, a fost depusă o singură ofertă, aparținând companiei SC Bologna Service SRL, care a solicitat un preț de 357.000 de lei fără TVA, făcând Administrației Străzilor un discount de 142,86 de lei fără TVA. În aceeași zi, între cele două entități a fost încheiat contractul nr. 50/2022, în valoare finală de 424.830 de lei cu TVA inclusă.
Conform caietului de sarcini, înălțimea de lucru a autoutilitarei achiziționate este de minimum 17.5 metri, cu o capacitate a nacelei de 225 kilograme. Autoutilitara are motor diesel, cu norma de poluare Euro 6, este dotată cu filtru de particule, dezvoltă o putere de 130 de Cai Putere și are transmisie manuală cu șase trepte.
Un singur ofertant
Interesant, pentru al doilea lot, constând în mașina de marcaj rutier, în cele două preheatere și stația de putere, Administrația Străzilor invocă tot „înregistrarea numeroaselor sesizări cu privire la remedierea defecțiunilor la semnalizarea rutieră orizontală”. Tot pe 9 iunie, pentru acest lot a fost primită, de asemenea, o singură ofertă, depusă de SC Crystal Technologies SRL, în valoare egală cu prețul maxim pe care autoritatea contractantă era dispus să-l plătească - 578.000 de lei fără TVA. În acest sens, a fost încheiat contractul având numărul 50/2022, în valoare de 687.820 de lei cu TVA inclusă.
Mașina pentru marcaj rutier achiziționată are un șasiu prevăzut cu trei roți, aplică în linie maximum 25 de centimetri de vopsea cu un singur pistol, respectiv 40 de centimetri cu două pistoale. Este, de asemenea, pregătită cu topitoare necesare pregătirii materialului pentru aplicare, fie cu mașina de marcat, fie manual.
Ține de vopsea
Iar lucrurile nu se opresc aici. În data de 23 iunie 2022, Administrația Străzilor București a mai încheiat un contract. Este vorba despre achiziția a 10.020 de kilograme de vopsea albă convențională, a 900 de kilograme de vopsea albastră pentru marcaj, a 210 kilograme de vopsea galbenă pentru marcaj, a 2.100 de kilograme de microbile și a 900 de litri de diluant.
Pentru aceasta, autoritatea contractantă a încheiat cu societatea SC SWArco Vicas SRL un contract în valoare de 123.165 de lei fără TVA.
În aprilie, Administrația Străzilor a încheiat contracte cu firme private, pentru a marca străzile, de 5,2 milioane de euro
Toate aceste achiziții au avut loc la scurt timp după ce aceeași Administrație a Străzilor București a contractat, în această primăvară, mai multe firme private care să execute lucrări de semnalizare rutieră orizontală pe străzile din București.
Spre exemplu, în 20 aprilie 2022, asocierea dintre SC Anduna Servimob și SC Valentine Systems SRL, a primit, fără licitație, prin negociere directă, un contract de 3.422.889,78 lei fără TVA, aferente loturilor de străzi numărul 6. Apoi, în aceeași zi, s-a încheiat un contract de 2.643.545 lei cu TVA, cu asocierea dintre SC Viahar SRL și SC Teomarg Consult 2004 SRL, pentru lotul 4. După care, a fost contractată compania Vesta Investment SA, pentru loturile 2 și 3, în valoare de 5.228.929,16 lei fără TVA, respectiv de 4.585.125 de lei fără TVA.
Alte două loturi – 1 și 5 – au fost adjudecate, în data de 21 aprilie 2022, de către SC Anduna Servimob SRL, în schimbul sumelor de 3.575.061,1 lei fără TVA și 4.506.084,1 lei fără TVA.
Companii controlate de familia ex-șefului Achizițiilor din CNADNR
Toate aceste contracte, parafate la finalul lunii aprilie, au o durată de șapte luni fiecare și au fost atribuite direct, fără publicarea prealabilă a unui anunț cu privire la invitația la o procedură concurențială. Justificarea acestui demers răzbate chiar din anunțurile de atribuire, conform cărora se invocă „extrema urgență determinată de evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă”.
Iar prestatorii sunt la fel de interesanți ca întreaga afacere. Spre exemplu, SC Viahar SRL este deținută de SC Plastidrum SRL, care controlează 70 la sută din capitalul social, și de SC Teo Trans Consulting SRL, cu 30 la sută. Ambele companii asociate în Viahar sunt reprezentate de un anume Adrian Mugurel Teodorescu.
SC Teomarg Consult 2004 SRL este deținută, în calitate de unic asociat, de același Adrian Mugurel Teodorescu, care controlează și Viahar SRL. Adrian Mugurel Teodorescu este fratele fostului director al Direcției Achiziții, Finanțări de la Buget din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Theodor Răzvan Emil Teodorescu. Acesta din urmă a făcut parte inclusiv din Consiliul de Administraţiei al Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB).
Scandal și raport ANI
SC Teo Trans Consulting SRL, care controlează 30 la sută din capitalul social al SC Viahar SRL, a derulat multe afaceri cu statul, una dintre acestea soldându-se cu o anchetă a Agenției Naționale de Integritate. Conform Registrului Comerțului, această firmă este deținută de fratele Adrian Mugurel Teodorescu (cu 96,67% din acțiuni) și de mama ex-directorului de la Achiziții din CNANDR, Theodor Răzvan Emil Teodorescu, Valentina Teodorescu (cu 3,33% din acțiuni).
În 2013, conducerea CNADNR a decis să rezilieze un contract în valoare de peste 7,5 milioane de euro, atribuit unei asocieri formate din companiile SC Anduna Servimob SRL şi SC Teo Trans Consulting SRL, după ce mai multe firme care au participat la licitaţia aferentă atribuirii acestui contract au acuzat existenţa unui conflict de interese. Asta, deoarece patronii SC Teo Trans SRL erau fratele şi mama directorului de achiziţii. În legătură cu celălalt acționar al SC Viahar SRL, SC Plastidrum SRL, aceasta avea drept acționar, în 2012, cu 10 procente, însăși Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. În 2013, grupul suedez Gebeko, cel care deținea o participație de 90%, a precizat că a cesionat aceste părți sociale lui Adrian Mugurel Teodorescu, fratele directorului de la Achiziții din CNADNR.
Aceeași practică, la Primăria Sectorului 6, pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar
Practica achiziției unor utilaje necesare derulării unei activități pentru care s-au contractat deja servicii specifice de la companii private nu este singulară. O altă instituție care a procedat în acest fel este ADP Sector 6, entitate aflată în subordinea primăriei conduse de Ciprian Ciucu. Anul trecut, după ce Primăria Sectorului 6 a majorat, chiar și de opt ori, tarifele pentru locurile de parcare, s-a pregătit temeinic și a contractat o companie care să ridice autovehiculele care ocupă nelegal domeniul public și privat al statului. Deși compania contractată are obligația, conform caietului de sarcini, să dețină autoutilitare specializate pentru această operațiune, ADP Sector 6 a cumpărat, la rândul ei, un propriu astfel de utilaj. Ambele achiziții au fost făcute în baza unei Hotărâri a Consiliului Local Sector 6.
Astfel, prin Hotărârea Consiliului Local al Sectorului 6 nr. 25 din 2021, s-a aprobat regulamentul cu privire la ridicarea, transportul, depozitarea și eliberarea vehiculelor staționate pe domeniul public. În baza respectivei hotărâri ADP Sector 6 a inițiat, în data de 23 august 2021, o procedură de achiziție, fără licitație, prin procedură simplificată, pentru contractarea serviciului de ridicare a vehiculelor de pe domeniul public și privat al Municipiului București, aflat pe raza sectorului 6. În 11 octombrie 2021, ADP Sector 6 a încheiat contractul nr. 342/2021, în valoare de 814.000 de lei fără TVA, respectiv de 968.660 de lei cu TVA inclusă, cu societatea SC WLC Auto SRL. Una dintre condițiile prevăzute în caietul de sarcini pentru a putea câștiga acest contract era deținerea unei autospeciale destinate operațiunii solicitate.
Numai că, ce să vezi, în 8 noiembrie 2021, ADP Sector 6 a încheiat, tot prin procedură simplificată, cu SC Corporation Rom-Cons Equipment SRL, din Timișoara, un contract în valoare de 636.636,91 de lei cu tot cu TVA, având ca obiect achiziționarea unei autospeciale pentru ridicarea vehiculelor.