x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Afacerea Rudel-Udrea cale liberă spre parchet . Dosarul "fonduri europene pentru Gala Bute" relevă fapte penale

Afacerea Rudel-Udrea cale liberă spre parchet . Dosarul "fonduri europene pentru Gala Bute" relevă fapte penale

de Vali Blanaru    |    16 Mai 2012   •   20:35
Afacerea Rudel-Udrea cale liberă spre parchet . Dosarul "fonduri europene pentru Gala Bute" relevă fapte penale

Costurile pentru promovarea Galei Bute au fost umflate si stabilite in mod arbitrar de catre Rudel Obreja, presedintele Federatiei Romane de Box. Continuam sa prezentam rezultatele controlului efectuat de Departamentul pentru Lupta antifrauda – DLAF in cazul contractului incheiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, condus de Elena Udrea, si SC Europlus Computers Bucuresti, firma presedintelui Federatiei Romane de Box.

Dupa ce a avut grija sa dea drept exclusiv de organizare a galei catre firma sa, Obreja a intocmit un dosar si a propus 15 tipuri distincte de servicii de promovare in valoare totala de 1,98 milioane de euro, iar MDRT a acceptat, prin procedura de atribuire, sa plateasca 1,93 de milioane de euro fara TVA. Ministerul a aprobat aceste costuri, in ciuda lipsei de transparenta a modului in care s-a ajuns la ele. Practic, Europlus Computers nu a facut decat sa comunice MDRT pretul serviciilor: preluare in direct Pro TV – 200.000 euro, preluare in Show Time – 800.000 euro; preluare in TVA – 400.000 euro; expunere pe podeaua ringului – 100.000 euro etc.

DLAF a ajuns la concluzia ca, in lipsa de transparenta a modului de formare a preturilor, nu se poate stabili ce costuri presupun serviciile de promovare/publicitate solicitate si care este, in mod clar si precis, rata profitului prestatorului.

MDRT a aprobat tot ce a cerut Obreja
Cum a ajuns firma lui Obreja la un buget asa de generos? Documentele primite de MDRT pe baza carora s-a aprobat bugetul galei sunt "in general printuri ale unor articole de pe Internet, singurul document fundamentat fiind un studiu realizat de SC THE AD. COMP. DIVIZIA DE PUBLICITATE SRL" pentru firma lui Obreja. Ministerul recunoaste intr-o adresa trimisa DLAF ca studiul a fost luat in calcul la stabilirea categoriilor de servicii de promovare avute in vedere de MDRT si a costurilor aferente acestora". Analiza studiului si a devizului estimativ intocmit de MDRT arata ca devizul estimativ al Galei "care contine, practic, bugetul contractului de servicii, a fost fundamentat, in mod substantial, pe studiul in cauza". Cu alte cuvinte, Obreja si-a facut singur bugetul, oamenii Elenei Udrea l-au preluat ca atare si aprobat.

Valorile expunerii media au fost stabilite luand ca baza de calcul "valoarea expunerii de spoturi publicitare ca echivalenta cu spatiul alocat reflectarii evenimentului pe TV". Cu alte cuvinte, expunerea brandului turistic cu ocazia sosirii in tara a lui Bute sau sosirea in tara a adversarului lui Bute, a fost considerata ca echivalenta cu difuzarea de spoturi publicitare de 30 de secunde, atat din punctul de vedere al impactului mediatic, cat si ca nivel al preturilor practicate. In fundamentarea studiului realizat de firma lui Inocentiu Voinea, THE AD. COMP. DIVIZIA DE PUBLICITATE, valoarea estimata a expunerii media a brandului de tara a fost de 2.264.218 EUR (fara TVA). Suma a fost preluata intocmai in deviziul estimativ realizat de MDRT.

Culmea tupeului: desi studiul a fost folosit exclusiv in beneficiul Europlus Computers, contravaloarea lui a fost suportata de catre Federatia Romana de Box!!!

Concluzia inspectorilor DLAF este zdrobitoare: "Bugetul contractului nu a fost stabilit in functie de interesele MDRT de promovare a brandului turistic, ci s-a urmarit satisfacerea intereselor financiare ale Europus Computers, reprezentata de Obreja Rudel, care in propunerile anterioare estimase valoarea contractului ca fiind de 1.980.000 EUR (fara TVA). Dupa derularea procedurii de atribuire, pretul final a fost de 1.930.000 EUR (fara TVA)".

Gala Bute, o palarie prea mare pentru Rudel
Prin contract, firma lui Rudel s-a obligat "sa asigure resursele umane, materialele, instalatiile, echipamentele si orice alte asemenea, fie de natura provizorie, fie definitive cerute de si pentru contract, in masura in care necesitatea asigurarii acestora este prevazuta in contract sau se poate deduce, in mod rezonabil, din contract, precum si din documentatia descriptiva si din oferta tehnica". O alta prevedere era ca in cazul subcontractarii serviciilor de promovare, firma lui Obreja sa prezinte "toate contractele incheiate cu subcontractantii desemnati".

"Avand in vedere faptul ca Europlus nu a prestat prin eforturi proprii servicii de promovare a brandului turistic, rezulta ca pana la data incheierii contractului de servicii cu MDRT trebuia sa incheie contractele cu subcontractantii desemnati si sa prezinte aceste contracte reprezentantilor MDRT. Prestatorul nu a indeplinit aceasta obligatie", arata raportul DLAF. In plus, MDRT avea obligatia sa analizeze capacitatea efectiva a firmei de a presta servicii de promovare/publicitate, insa s-a limitat doar la verificari formale.
Deoarece firma are doar cinci angajati in regim part-time (un contabil ­ 2 ore/zi, un subinginer – 4 ore/zi, un inginer electromecanic ­ 4 ore/zi, un consilier juridic ­ 2 ore/zi si un asistent manager ­ 2 ore/zi), ancheta DLAF a ajuns la concluzia ca "Europlus nu avea capacitatea profesionala proprie de a presta servicii de publicitate".

Peste un milon de euro a ajuns la intermediari
Firma nu avea nici capacitatea tehnica de a organiza un eveniment de asemenea amploare. Pana in iulie 2011 societatea nu a mai incheiat nici un contract de publicitate si servicii de reprezentare media. "Rezulta in mod evident ca, la momentul participarii la procedura de atribuire organizata de MDRT, Europlus nu avea nici capacitatea tehnica de a presta servicii de publicitate si ca pana la data desfasurarii galei de box profesionist din 9 iulie 2011 prestatorul de servicii de promovare nu mai efectuase astfel de activitati", se arata in raport.

In concluzie, firma lui Obreja nu avea capacitatea proprie tehnica si profesionala de a presta astfel de servicii, incheind contracte de prestari servicii cu alte societati comerciale. In aceste conditii, pentru asigurarea transparentei in utilizarea fondurilor de publicitate, MDRT avea obligatia de a solicita, iar Europlus Computers obligatia de a transmite, documente privind modul de alocare a fondurilor de publicitate catre prestatorii finali ai serviciilor de promovare/publicitate.

"Din intreaga documentatie transmisa DLAF, pana la redactarea notei de control, rezulta ca nu au fost respectate aceste obligatii legale, nici de catre reprezentantii Europlus Computers, nici de catre reprezentantii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului. Indeplinirea acestor obligatii legale ar fi evidentiat faptul ca Europlus Computers a pretins efectuarea platii pentru servicii de promovare in valoare totala de 1.026.000 euro (fara TVA), in legatura cu care nu a efectuat cheltuieli, deci nu a alocat fonduri de publicitate", a constatat DLAF.

×