x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Camera Deputaților bagă un milion de euro în bariere inteligente, care să citească numerele mașinilor care pătrund în parcarea Parlamentului

Camera Deputaților bagă un milion de euro în bariere inteligente, care să citească numerele mașinilor care pătrund în parcarea Parlamentului

de Ion Alexandru    |    06 Iun 2024   •   08:20
Camera Deputaților bagă un milion de euro în bariere inteligente, care să citească numerele mașinilor care pătrund în parcarea Parlamentului

Parlamentul României, prin Camera Deputaților, se pregătește să investească un milion de euro într-un sistem de bariere inteligente, care să asigure controlul accesului auto în parcarea instituției. Instalațiile trebuie să fie capabile să citească și să recunoască, din mers, numerele de înmatriculare înregistrate în câteva zeci de state, chiar și din Zanzibar. Achiziția face obiectul unei proceduri simplificate de selecție de oferte, este finanțată din bani de la bugetul de stat și urmează să fie atribuită până la finalul acestei luni, înaintea încheierii sesiunii parlamentare. Lucrările trebuie să fie finalizate până cel târziu pe data de 1 noiembrie 2024.

Potrivit unui anunț publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), la data de 22 mai 2024, Camera Deputaților și-a făcut cunoscută intenția de a încheia un contract de lucrări aferente prestării serviciilor de control acces auto cu bariere automatizate și recunoaștere a numerelor de înmatriculare, inclusiv pentru elaborarea documentației tehnice de proiectare, la sediul instituției, de la Palatul Parlamentului, din strada Izvor, la numerele 2-4, Sector 5.

Achiziția este, conform acestui anunț de participare citat, finanțată din fonduri bugetare, iar în vederea atribuirii contractului, Camera Deputaților organizează o procedură simplificată de selecție de oferte, punând la bătaie un buget estimat inițial de 3.781.512 lei fără TVA, respectiv de 4.500.000 de lei cu TVA inclusă (918.367,2 euro).

Camera Deputaților impune mai multe criterii de atribuire a acestui contract. Astfel, 40% din evaluare constă în prețul ofertei, iar câte 20 de procente se referă la experiența profesională a managerului de securitate, a managerului de risc la securitatea fizică și a managerului de proiect. Potrivit sursei citate, Camera Deputaților urmează să deschidă ofertele primite în data de 17 iunie 2024, la ora 15.00.

Criteriile impuse pentru ofertanții doritori

În caietul de sarcini care stă la baza acestei inedite achiziții se arată că proiectul are ca obiective controlul automatizat al accesului în incinta Palatului Parlamentului, în baza numerelor de înmatriculare ale autoturismelor. 

Sistemul ce urmează a fi cumpărat și instalat trebuie să salveze toate numerele de înmatriculare și să aibă posibilitatea de a interoga baza de date pentru a afla informații referitoare la un anumit număr de înmatriculare, „în cazul apariției unor situații ce necesită analiza de eveniment”. Aplicația de management al parcării  trebuie să reprezinte un sistem informatic scalabil, configurabil, fiabil și conceput astfel încât să folosească elementele și limbajul specifice activității Camerei Deputaților, să permită extindere prin interfețe programatice de tip API, interconectate cu alte sisteme, să asigure fluiditate și viteză de reacție din partea părților implicate în procesul de control-acces, să asigure continuitate, să sprijine fluxurile de lucru ale utilizatorilor, să permită interconectarea securizată a unor utilizatori din rețeaua internă și să asigure utilizatorului un mediu de lucru eficient, cu acces ușor și rapid la informații.

Echipamentele de securitate deținute în prezent nu funcționează

Conform documentului citat, situația actuală este una critică, deoarece accesul autovehiculelor în perimetrul Palatului Parlamentului „este controlat deficitar”, mai ales în intervalele în care fluxul de vehicule este ridicat. „În prezent, echipamentele de control al accesului deținute de Camera Deputaților nu funcționează, având un grad ridicat de uzură morală și fizică”, precizează instituția parlamentară.

Mai mult, „paza perimetrului și a spațiului dintre clădire și perimetru nu poate fi realizată la parametri optimi, cât timp aceasta nu are acces la sistemul tehnic integrat de securitate, iar imaginile din zonele menționate nu au calitatea corespunzătoare și nu asigură o acoperire video completă a perimetrului”.

În documentația de atribuire sunt descrise cel puțin șapte scopuri ale aceste achiziții. Este vorba despre „îmbunătățirea bazei materiale și logistice necesare asigurării securității, micșorând timpul necesar alocat intervențiilor și verificărilor”. Apoi, este vorba despre „identificarea cu precizie a eventualelor pagube materiale produse autovehiculelor aflate în perimetrul Palatului Parlamentului” și despre „identificarea persoanelor care ar putea produce dezordine sau chiar amenințări la adresa siguranței persoanelor sau a bunurilor din Palatul Parlamentului”.

Se mai invocă, totodată, „monitorizarea stării tuturor elementelor de limitare a accesului și prezentarea informațiilor pe monitorul calculatorului sub formă de text sau grafică”, „echipamentele de monitorizare și control al stării barierelor realizează și funcția de dispecerizare a sistemului, pentru detecția, semnalizarea și identificarea penetrării perimetrului”, „detectarea automată și alarmarea la pătrunderea în perimetru”, precum și „instalarea de măsuri de alarmare la efracție și control al accesului de securitate în toate spațiile și instalarea tuturor instalațiilor de semnalizare a efracției”.

Barierele trebuie montate până cel târziu la data de 1 noiembrie

Aceste lucrări trebuie să fie finalizate, așa cum rezultă din caietul de sarcini, în termen de 60 de zile de la semnarea documentației tehnice de proiectare, „dar nu mai târziu de data de 1 noiembrie 2024”, iar termenul de garanție stabilit este de cinci ani.

Tot în documentația de atribuire se precizează și ce anume intră în această achiziție de aproape un milion de euro. Concret, se achiziționează șase servere-aplicație pentru administrarea sistemului de acces, cu camere LPR. La acestea, se adaugă cinci stații desktop pentru afișarea informațiilor pentru operatorii din punctele de acces, precum și 21 de bariere electromagnetice automate rapide. Acestea din urmă trebuie să fie prevăzute cu acționare electromagnetică cu mișcare fără trepidații la capăt de acces, să securizeze spațiul chiar și în caz de pană de curent, să aibă ambreiaj glisant, cu timp de deschidere în maximum trei secunde.

Sistemul mai conține patru totemuri de afișare a informațiilor pe display interactiv, cu diagonala de minimum 10 inchi, touch, 37 de camere digitale IP, opt camere mobile, o aplicație de management al parcării și o aplicație LPR cu rata de recunoaștere de 99,5%, la o viteză de 100 de metri pe secundă pentru numerele de înmatriculare.

Trebuie să recunoască numerele de înmatriculare cel puțin emise de state precum: Albania, Austria, Belarus, Belgia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Bahrain, Columbia, Croația, Cipru, Cehia, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Marea Britanie, Grecia, Ungaria, Israel, Irlanda, Italia, Kuweit, Iordania, Letonia, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Moldova, Monaco, Muntenegru, Olanda, Norvegia, Peru, Polonia, Portugalia, Qatar, România, Rusia, Arabia Saudită, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Tanzania, Turcia, Ucraina și Zanzibar.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×