x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cârpăceli de 12 milioane de euro pe autostrăzile patriei

0
Autor: Iulia Barbu 23 Mar 2011 - 20:19
Cârpăceli de 12 milioane de euro pe autostrăzile patriei /Jurnalul Naţional


În România nu numai că este aproape imposibil să construim autostrăzi, dar ne ustură buzunarele şi cu întreţinerea celor 250 de kilometri pe care îi avem. Autostrada Soarelui (A2) nu este nici măcar fina­lizată, dar înghite deja bani pentru reparaţii. Are puţin peste 150 de kilometri şi se opreşte la Cernavodă. Cu toate acestea, numai în 2010, CNADNR a plătit aproape 500.000 de euro pentru remedierea stării carosabilului. Nici cealaltă autostradă (A1) cu care ne "mândrim", ce leagă Bucu­reş­tiul de Piteşti, nu stă prea bine. Astfel că pentru reparaţiile unor poduri şi podeţe s-au achitat, tot anul trecut, alţi 500.000 de euro.

An de an plătim, de exemplu, cadastrul pentru fiecare autostradă în parte. Nu de alta, dar poate se mută benzile de mers şi nu ştim unde. 70.000 de lei a costat repararea unor grupuri sanitare de pe A 2. Deşi există contracte multianuale de întreţinere de ordinul milioanelor de euro a acestor autostrăzi, de multe ori CNADNR închiriază la rândul ei utilaje de care are nevoie pentru deszăpezire. Staţia de taxare de la Feteşti a înghiţit mi­l­­i­oane de euro şi bani care nu se regăsesc în actele contabile! În 2007, repunerea în funcţiune a sistemului de comunicaţii şi control trafic pe A2, sector Bucureşti Drajna, a costat 1.000.000 de euro. Un an mai târziu, un raport de audit indica probleme grave în implementarea proiectului privind continuarea sistemului de comunicaţii pe sectorul Drajna – Cernavodă. În 2008, paza Autostrăzii A1 Bucuresti – Piteşti a costat 1.000.000 de euro. 100.000 de euro au fost plă­tiţi pentru cadastrul celor două autostrăzi. Concesiunea lu­cră­rilor şi serviciilor necesare asigurării alimentării cu carburanţi pentru A2 a fost facturată cu 4.500.000 de euro.

Întreţinerea pe timp de iarnă din 2009 a celor două autostrăzi a costat 4.200.000 de euro. Reparaţiile de pe Au­tostrada Bucureşti – Piteşti au scos, în 2009, alţi 400.000 de euro din bugetul statului. Tot atunci, în ciu­da contractelor multianuale de în­­treţinere, CNADNR a închiriat utilaje de deszăpezire de peste 3.500.000 de euro pentru A 1 şi A 2.

Mai departe, recepţia fiecărui tronson de pe Autostrada Soarelui s-a lăsat cu negocieri dure. Dorina Tiron, fost director general al CNADNR, a confirmat pentru Jurnalul Naţional că a avut nu­me­roase dis­cuţii cu constructorul înainte de recepţia porţiunii Drajna Fe­teşti, cons­truit de Aso­cierea Astaldi Max Bogl CCCF. Surse din Ministerul Transporturilor susţin că înainte de predarea lucrărilor expertiza a arătat calitatea îndoielnică a compoziţiei asfaltului. "Am refuzat să fac recepţia lucrărilor, întrucât acestea nu erau conforme cu ceea ce cerusem noi. Studiul de fezabilitate nu ne-a ajutat foarte mult, a fost făcut prin aniii '90... A fost refăcut asfaltul şi a trebuit consolidat terasamentul pe acea porţiune", a explicat Dorina Tiron. Un raport de audit realizat în 2008 a scos însă la iveală multe dintre necon­cordanţele de pe Autostrada Soarelui. Pe scurt: s-au plătit bani mulţi pentru nimic! Deşi s-a renunţat la o parte din proiecte, preţul contractului nu a scăzut, ci, dimpotrivă, a continuat să crească!

Specialiştii au verificat plăţile de pe tronsoanele IV şi V ale autostrăzii spre mare. Au reclamat costuri suplimentare de milioane de euro la staţia de taxare de la Feteşti. Proiectul de la Feteşti s-a desfăşurat sub stricta observaţie a Danielei Drăghia, actual director general al CNADNR şi fost director ISPA. "Drăghia a supravegheat toate lucrările de pe ISPA. La Feteşti, o clădire de 200-300 de metri pătraţi şi câteva copertine au costat peste 4 milioane de euro! Au fost probleme cu asfaltul şi cu sistemele de monitorizare. Gheretele au fost cumpărate ulterior şi tot după recepţie au mai trebuit refăcute porţiuni bune din asfalt. Ludovic Orban, fostul ministrul al Transporturilor, nu a renunţat degea­ba la serviciile Danielei Drăghia. Avea deja obiective importante, care o recomandau cu prisosinţă! Printre ele, şi staţia de taxare de la Feteşti, plătită la suprapreţ!", au precizat pentru Jurnalul Naţional surse avizate din Ministerul Transporturilor.

Potrivit raportului de audit, 4 mili­oa­ne de euro au fost atribuite fără licitaţie publică! "Alterarea semnifi­cativă a condiţiilor contractuale privind procedura de achiziţie a lu­cră­rilor de execuţie a Staţiei de taxare Feteşti, prin modificările aprobate prin Addendumul 4, renun­ţân­du-se la procedura de licitaţie inter­na­ţională în favoarea cererii de oferte la o valoare a lucrărilor de 4.000.000 euro", se arată în raportul de audit.  

Mai departe, serviciile de proiectare ale staţiei de taxare, plătite de CNADNR cu 145.000 de euro, nu s-au regăsit într-un contract legal. Biroul de presă al companiei ne-a asi­­gurat că şi-a recuperat banii de la constructor. Noi îi credem pe cuvânt! Ra­portul de audit arată însă o altă rea­litate. Practic, la momentul sem­nării acelor contracte, CNADNR nu a cerut constructorului o garanţie de bună execuţie. În aceste condiţii, în care constructorul nu avea alte obligaţii faţă de companie în afara celor care prevăd tocatul banilor pu­blici, ne întrebăm în baza căror prevederi s-au returant banii cheltuiţi fără bază legală? De altfel, specialiştii au mai constatat că listele de catităţi nu corespund. Una scrie pe factură şi alta se întâmplă în şantier. În aceste condiţii, să nu ne mirăm că plătim de zor reparaţiile pe Autostrada Soarelui. Nu de alta, dar autostrăzile noastre merită sacrificiul!

Autostrada Cernavodă – Medgidia poate rămâne fără constructor
Drumul spre mare se naşte greu. Dacă pentru porţiunile existente, reparaţiile şi întreţinerea nu ne lasă să uităm cât de norocoşi suntem că avem autostrăzi, pentru alte porţiuni nu reuşim nici măcar să deschidem şantierele. Disputa din ultima perioadă dintre Ministerul Transporturilor şi firma Colas, care ar fi trebuit să construiască tronsonul Cernavodă şi Medgidia, duce la o singură concluzie: cei 19 kilometri nu vor fi gata nici în acest an. CNADNR a anunţat în urmă cu două zile, printr-un comunicat de presă, că a trimis o notificare firmei Colas în care a cerut remedierea de urgenţă a problemelor de pe tronsonul dintre Cernavodă şi Medgidia. Colas a câştigat licitaţia în valoare de 179 de milioane de euro pentru cei 19 kilometri spre mare. CNADNR ar fi venit însă cu nişte schimbări de soluţii care au adus nemulţumirile constructorului. Destul că, potrivit Companiei de Drumuri firma, nu îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale de proiectare şi execuţie. Constructorului francez i s-a mai reproşat "slaba mobilizare a echipamentelor în şantier, precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea sa tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut". "Neconformarea constructorului până la data de 15 aprilie 2011 conduce la rezilierea contractului", se arată în comunicatul CNADNR.
Citeşte mai multe despre:   autostrazi,   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Drepturile omului, Colanul și tichia de mărgăritar pentru statul român

Drepturile omului, Colanul și tichia de mărgăritar pentru statul român
Galerie Foto Într-o țară în care drepturile omului sunt încălcate sistematic de instituțiile statului, iar  condamnările la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) de la Strasbourg împotriva statului român curg...

Dublu nepotism marca PNL la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate

Dublu nepotism marca PNL la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate
Galerie Foto Chiar în timp ce instituțiile din subordinea sa se pregăteau să evacueze Spitalul „Foișor”, din București, trimițând acasă, cu mașinile personale, bolnavii internați, pentru a transforma, noaptea, pe...

Dictatura USR-PLUS: ministrul Vlad Voiculescu decide, numește și aprobă

Dictatura USR-PLUS: ministrul Vlad Voiculescu decide, numește și aprobă
Profitând de starea de alertă, Vlad Voiculescu instaurează dictatura în sistemul de sănătate. USR-PLUS acuză PSD pentru oroarea de la Spitalul Foișor, pe motiv că directorul numit politic de partidul care acum...

Credite bancare uriașe, cu garanții de stat, luate de o firmă din Vaslui, pentru combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

Credite bancare uriașe, cu garanții de stat, luate de o firmă din Vaslui, pentru combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Știrea financiară a anului pandemic vine de la Vaslui, unde una dintre cele mai importante companii care activează în domeniul aprovizionării și distribuirii inputurilor pentru agricultură, adică pesticide,...

„Nedeplasabilii” fug mai repede decât caravana de vaccinare

„Nedeplasabilii” fug mai repede decât caravana de vaccinare
Doi oameni vaccinați dintr-o listă de 75. O primărie cu doar un angajat vaccinat. Caravana de vaccinare s-a întors, în Argeș cu multe dintre dozele de ser pe care le avea pregătite să imunizeze persoane...

Disperare. Stelian Ion se gândește la o nouă OUG împotriva Referendumului pe justiție

Disperare. Stelian Ion se gândește la o nouă OUG împotriva Referendumului pe justiție
Galerie Foto Pentru a doua oară de la preluarea mandatului, ministrul USR-ist al Justiției, Stelian Ion, analizează posibilitatea emiterii unei Ordonanțe de Urgență în domeniul justiției, în ciuda faptului că, pe data de 26...

Big Brother pentru „UEFA 2020”, în București: recunoașterea huliganului în două secunde

Big Brother pentru „UEFA 2020”, în București: recunoașterea huliganului în două secunde
Galerie Foto Ministerul Afacerilor Interne, prin direcția de resort, a atribuit, la finalul lunii trecute, o parte dintr-un contract aferent achiziției unui sistem mobil de gestionare în timp real a fluxurilor de participanți, la...

S-a înființat Guvernul Cîțu 3 și’un sfert, care vrea să aducă normalitatea în România, de Ziua Copilului

S-a înființat Guvernul Cîțu 3 și’un sfert, care vrea să aducă normalitatea în România, de Ziua Copilului
Florin Cîțu poate candida cu succes pentru Cartea Recordurilor, fiind primul premier care conduce nu unul, nu două, nu trei, ci chiar trei guverne și un sfert. Cabinetul pe care îl conduce oficial este format din tr...

Să trăiți, dom’ procuror! Mizele uriașe ale trecerii Poliției în subordinea Parchetelor

Să trăiți, dom’ procuror! Mizele uriașe ale trecerii Poliției în subordinea Parchetelor
Galerie Foto Scandalul iscat de intenția ministrului Justiției, Stelian Ion, de a muta, din pix, Poliția Judiciară de la Ministerul Afacerilor Interne în subordinea procuraturii este speculat politic de una dintre asociațiile...

Tupeu maxim! Ludovic Orban, proiect de lege pentru a scăpa HORECA de pagubele produse de… Guvernul Orban

Tupeu maxim! Ludovic Orban, proiect de lege pentru a scăpa HORECA de pagubele produse de… Guvernul Orban
Galerie Foto După ce, timp de șapte luni, ca prim-ministru și ca președinte al Comitetului Național pentru Situații de Urgență, Ludovic Orban a ignorat solicitările venite dinspre industria “ospitalității” cu...

O lege de tot rahatul: primăriile, puse să treacă la naționalizarea bălegarului din bătăturile țăranilor

O lege de tot rahatul: primăriile, puse să treacă la naționalizarea bălegarului din bătăturile țăranilor
Galerie Foto Într-o țară în care la marginea orașelor se ard în neștire deșeuri fără ca autoritățile să-i găsească vreodată pe vinovați, trei deputați s-au hotărât să ia taurul de coarne și să termine cu...

Legea salarizării unitare 3.0 taie din banii românilor, sub pretextul discriminărilor

Legea salarizării unitare 3.0 taie din banii românilor, sub pretextul discriminărilor
Suntem deja într-o criză economică evidentă, dar bine mascată de cifre trucate și de declarații politice. Spre deosebire de situația din 2009, când Guvernul Boc și-a asumat tăierile salariale, în Guvernul...

Război total între PNL și USR-PLUS. Liberalii vor ca poliția să verifice cererile de vize de flotant

Război total între PNL și USR-PLUS. Liberalii vor ca poliția să verifice cererile de vize de flotant
Un grup numeros de deputați PNL a inițiat un proiect de lege care lovește direct în aliații de la USR-PLUS. Actul normativ vrea să condiționeze eliberarea vizelor de flotant de proba că persoana care solicită lo...

Luptându-se cu propriii subalterni, Clotilde Armand pune bețe în roate măsurilor de restricție luate de Guvern

Luptându-se cu propriii subalterni, Clotilde Armand pune bețe în roate măsurilor de restricție luate de Guvern
Primarul Sectorului 1 își amenință subalternii cu tăierea salariilor, dacă nu se prezintă fizic la serviciu. Clotilde Armand a decis, totodată, să prelungească cu două ore programul de lucru pentru ziua de...

UE a pierdut startul vaccinării: a ratat primul obiectiv asumat

UE a pierdut startul vaccinării: a ratat primul obiectiv asumat
Politica de vaccinare a Uniunii Europene a pornit unitar, dar fiecare țară merge pe drumul ei. Dorința de a păstra coeziunea în lupta împotriva virusului covid are ca pivot principal livrarea vaccinurilor...
Serviciul de email marketing furnizat de