x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cârpăceli de 12 milioane de euro pe autostrăzile patriei

0
Autor: Iulia Barbu 23 Mar 2011 - 20:19
Cârpăceli de 12 milioane de euro pe autostrăzile patriei /Jurnalul Naţional


În România nu numai că este aproape imposibil să construim autostrăzi, dar ne ustură buzunarele şi cu întreţinerea celor 250 de kilometri pe care îi avem. Autostrada Soarelui (A2) nu este nici măcar fina­lizată, dar înghite deja bani pentru reparaţii. Are puţin peste 150 de kilometri şi se opreşte la Cernavodă. Cu toate acestea, numai în 2010, CNADNR a plătit aproape 500.000 de euro pentru remedierea stării carosabilului. Nici cealaltă autostradă (A1) cu care ne "mândrim", ce leagă Bucu­reş­tiul de Piteşti, nu stă prea bine. Astfel că pentru reparaţiile unor poduri şi podeţe s-au achitat, tot anul trecut, alţi 500.000 de euro.

An de an plătim, de exemplu, cadastrul pentru fiecare autostradă în parte. Nu de alta, dar poate se mută benzile de mers şi nu ştim unde. 70.000 de lei a costat repararea unor grupuri sanitare de pe A 2. Deşi există contracte multianuale de întreţinere de ordinul milioanelor de euro a acestor autostrăzi, de multe ori CNADNR închiriază la rândul ei utilaje de care are nevoie pentru deszăpezire. Staţia de taxare de la Feteşti a înghiţit mi­l­­i­oane de euro şi bani care nu se regăsesc în actele contabile! În 2007, repunerea în funcţiune a sistemului de comunicaţii şi control trafic pe A2, sector Bucureşti Drajna, a costat 1.000.000 de euro. Un an mai târziu, un raport de audit indica probleme grave în implementarea proiectului privind continuarea sistemului de comunicaţii pe sectorul Drajna – Cernavodă. În 2008, paza Autostrăzii A1 Bucuresti – Piteşti a costat 1.000.000 de euro. 100.000 de euro au fost plă­tiţi pentru cadastrul celor două autostrăzi. Concesiunea lu­cră­rilor şi serviciilor necesare asigurării alimentării cu carburanţi pentru A2 a fost facturată cu 4.500.000 de euro.

Întreţinerea pe timp de iarnă din 2009 a celor două autostrăzi a costat 4.200.000 de euro. Reparaţiile de pe Au­tostrada Bucureşti – Piteşti au scos, în 2009, alţi 400.000 de euro din bugetul statului. Tot atunci, în ciu­da contractelor multianuale de în­­treţinere, CNADNR a închiriat utilaje de deszăpezire de peste 3.500.000 de euro pentru A 1 şi A 2.

Mai departe, recepţia fiecărui tronson de pe Autostrada Soarelui s-a lăsat cu negocieri dure. Dorina Tiron, fost director general al CNADNR, a confirmat pentru Jurnalul Naţional că a avut nu­me­roase dis­cuţii cu constructorul înainte de recepţia porţiunii Drajna Fe­teşti, cons­truit de Aso­cierea Astaldi Max Bogl CCCF. Surse din Ministerul Transporturilor susţin că înainte de predarea lucrărilor expertiza a arătat calitatea îndoielnică a compoziţiei asfaltului. "Am refuzat să fac recepţia lucrărilor, întrucât acestea nu erau conforme cu ceea ce cerusem noi. Studiul de fezabilitate nu ne-a ajutat foarte mult, a fost făcut prin aniii '90... A fost refăcut asfaltul şi a trebuit consolidat terasamentul pe acea porţiune", a explicat Dorina Tiron. Un raport de audit realizat în 2008 a scos însă la iveală multe dintre necon­cordanţele de pe Autostrada Soarelui. Pe scurt: s-au plătit bani mulţi pentru nimic! Deşi s-a renunţat la o parte din proiecte, preţul contractului nu a scăzut, ci, dimpotrivă, a continuat să crească!

Specialiştii au verificat plăţile de pe tronsoanele IV şi V ale autostrăzii spre mare. Au reclamat costuri suplimentare de milioane de euro la staţia de taxare de la Feteşti. Proiectul de la Feteşti s-a desfăşurat sub stricta observaţie a Danielei Drăghia, actual director general al CNADNR şi fost director ISPA. "Drăghia a supravegheat toate lucrările de pe ISPA. La Feteşti, o clădire de 200-300 de metri pătraţi şi câteva copertine au costat peste 4 milioane de euro! Au fost probleme cu asfaltul şi cu sistemele de monitorizare. Gheretele au fost cumpărate ulterior şi tot după recepţie au mai trebuit refăcute porţiuni bune din asfalt. Ludovic Orban, fostul ministrul al Transporturilor, nu a renunţat degea­ba la serviciile Danielei Drăghia. Avea deja obiective importante, care o recomandau cu prisosinţă! Printre ele, şi staţia de taxare de la Feteşti, plătită la suprapreţ!", au precizat pentru Jurnalul Naţional surse avizate din Ministerul Transporturilor.

Potrivit raportului de audit, 4 mili­oa­ne de euro au fost atribuite fără licitaţie publică! "Alterarea semnifi­cativă a condiţiilor contractuale privind procedura de achiziţie a lu­cră­rilor de execuţie a Staţiei de taxare Feteşti, prin modificările aprobate prin Addendumul 4, renun­ţân­du-se la procedura de licitaţie inter­na­ţională în favoarea cererii de oferte la o valoare a lucrărilor de 4.000.000 euro", se arată în raportul de audit.  

Mai departe, serviciile de proiectare ale staţiei de taxare, plătite de CNADNR cu 145.000 de euro, nu s-au regăsit într-un contract legal. Biroul de presă al companiei ne-a asi­­gurat că şi-a recuperat banii de la constructor. Noi îi credem pe cuvânt! Ra­portul de audit arată însă o altă rea­litate. Practic, la momentul sem­nării acelor contracte, CNADNR nu a cerut constructorului o garanţie de bună execuţie. În aceste condiţii, în care constructorul nu avea alte obligaţii faţă de companie în afara celor care prevăd tocatul banilor pu­blici, ne întrebăm în baza căror prevederi s-au returant banii cheltuiţi fără bază legală? De altfel, specialiştii au mai constatat că listele de catităţi nu corespund. Una scrie pe factură şi alta se întâmplă în şantier. În aceste condiţii, să nu ne mirăm că plătim de zor reparaţiile pe Autostrada Soarelui. Nu de alta, dar autostrăzile noastre merită sacrificiul!

Autostrada Cernavodă – Medgidia poate rămâne fără constructor
Drumul spre mare se naşte greu. Dacă pentru porţiunile existente, reparaţiile şi întreţinerea nu ne lasă să uităm cât de norocoşi suntem că avem autostrăzi, pentru alte porţiuni nu reuşim nici măcar să deschidem şantierele. Disputa din ultima perioadă dintre Ministerul Transporturilor şi firma Colas, care ar fi trebuit să construiască tronsonul Cernavodă şi Medgidia, duce la o singură concluzie: cei 19 kilometri nu vor fi gata nici în acest an. CNADNR a anunţat în urmă cu două zile, printr-un comunicat de presă, că a trimis o notificare firmei Colas în care a cerut remedierea de urgenţă a problemelor de pe tronsonul dintre Cernavodă şi Medgidia. Colas a câştigat licitaţia în valoare de 179 de milioane de euro pentru cei 19 kilometri spre mare. CNADNR ar fi venit însă cu nişte schimbări de soluţii care au adus nemulţumirile constructorului. Destul că, potrivit Companiei de Drumuri firma, nu îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale de proiectare şi execuţie. Constructorului francez i s-a mai reproşat "slaba mobilizare a echipamentelor în şantier, precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea sa tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut". "Neconformarea constructorului până la data de 15 aprilie 2011 conduce la rezilierea contractului", se arată în comunicatul CNADNR.
Citeşte mai multe despre:   autostrazi,   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Incidența nașterilor prin cezariană depășește 70%, în unele spitale

Incidența nașterilor prin cezariană depășește 70%, în unele spitale
Cu o creștere alarmantă a incidenței în ultimele trei decenii, operaţia cezariană a devenit una dintre cele mai frecvente intervenţii chirurgicale efectuate la femei. La acest capitol, statisticile plasează...

Directorul Vizante, de la CFR, susținut de USR, și o încurcătură politico-economică de familie, la Brașov

Directorul Vizante, de la CFR, susținut de USR, și o încurcătură politico-economică de familie, la Brașov
Susținerea politică de care se bucură directorul CFR Călători, Ovidiu Vizante, din partea conducerii USR-PLUS pare să-l deranjeze serios pe premierul Florin Cîțu, care le-a atras atenția colegilor de coaliție...

Ministerul Justiției cumpără consultanță de la compania înființată de premierul Florin Cîțu și de europarlamentarul USR-PLUS Dragoș Pîslaru

Ministerul Justiției cumpără consultanță de la compania înființată de premierul Florin Cîțu și de europarlamentarul USR-PLUS Dragoș Pîslaru
Galerie Foto Firma de consultanță care l-a avut, ca membru fondator, pe actualul premier Florin Cîțu, dar care a fost controlată ani de zile de actualul europarlamentar USR-PLUS, Dragoș Pîslaru, fost ministru al Muncii în...

Talpa iadului în tramvaiele din București

Talpa iadului în tramvaiele din București
Galerie Foto Dacă în iad ar exista focurile și cazanele descrise în cărți, atunci căldura de acolo ar fi ca în tramvaiul 25 din București. De când a dat canicula în capitala României, tramvaiele STB au devenit un fel de...

Noul guvernator al Deltei Dunării, „înscăunat” de colegul de partid

Noul guvernator al Deltei Dunării, „înscăunat” de colegul de partid
Galerie Foto Funcția de Guvernator al Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) este ocupată, începând de ieri, de Atena Groza, specialist în biodiversitate. Alianța USR-PLUS a dorit să aducă la...

Tulpina indiană ia avânt în România. „Am putea ajunge la 20.000 de cazuri pe zi”

Tulpina indiană ia avânt în România. „Am putea ajunge la 20.000 de cazuri pe zi”
Galerie Foto În timp ce premierul Florin Cîțu se laudă că are pandemia la degetul mic și că autoritățile din România sunt pregătite să treacă peste toate valurile, estimările specialiștilor privind amploarea valului 4...

Tranzacție economică interesantă a Andreei Moldovan, chiar în timp ce i se pregăteau actele pentru angajarea la OMS

Tranzacție economică interesantă a Andreei Moldovan, chiar în timp ce i se pregăteau actele pentru angajarea la OMS
Plecată, prin demitere, de la conducerea Ministerului Sănătății, după ce a publicat, fără știrea premierului, în luna aprilie, un ordin de ministru prin care se intenționa, practic, carantinarea...

Administrația Prezidențială cheltuie, și anul acesta, 100.000 de euro pentru servicii de grădinărit la Palatul Cotroceni

Administrația Prezidențială cheltuie, și anul acesta, 100.000 de euro pentru servicii de grădinărit la Palatul Cotroceni
Galerie Foto La nici un an de la contractarea unor servicii similare, Administrația Prezidențială a încheiat noi contracte vizând amenajarea spațiilor verzi, furnizarea de material dendrologic, întreținerea arborilor și...

Specialistul PLUS, Vlad Voiculescu, venituri salariale zero timp de doi ani, înainte de a redeveni ministru al Sănătății

Specialistul PLUS, Vlad Voiculescu, venituri salariale zero timp de doi ani, înainte de a redeveni ministru al Sănătății
„Eminența cenușie” a USR-PLUS, de neînlocuitul Vlad Voiculescu, nu a realizat, în anii 2019 și 2020, niciun venit de natură salarială, în România sau în străinătate. Acest detaliu reiese din ultimele...

Bomba gunoaielor din Sectorul 1 stă să explodeze. Contract paralel de salubrizare, legături cu Cosa Nostra și contracte pe bandă rulantă cu statul

Bomba gunoaielor din Sectorul 1 stă să explodeze. Contract paralel de salubrizare, legături cu Cosa Nostra și contracte pe bandă rulantă cu statul
Galerie Foto Scandalul gunoaielor din Sectorul 1 al Capitalei abia acum pare să înceapă. După ce edilul Clotilde Armand, ajutată de dispoziția prefectului Bucureștiului de instituire a stării de alertă în această zonă, a...

USR PLUS vrea procurori trași ca prin inel, chipeși, supli și atletici

USR PLUS vrea procurori trași ca prin inel, chipeși, supli și atletici
Un nou regulament pentru admiterea în Institutul Național al Magistraturii (INM), impus prin Ordin, de Ministerul Justiției, a stârnit un val de proteste printre candidați și magistrați. Una dintre condițiile...

Eliberare condiționată pentru secuii condamnați pentru terorism

Eliberare condiționată pentru secuii condamnați pentru terorism
Istvan Beke și Zoltan Szocs, cetățeni români de etnie maghiară condamnați pentru terorism, au fost eliberați condiționat din detenție. La o zi după eliberarea din Penitenciarul Codlea, cei doi au organizat o co...

Operațiunea „trambulina” de partid continuă cu metoda GDPR

Operațiunea „trambulina” de partid continuă cu metoda GDPR
După ce Jurnalul a dezvăluit neregulile de la Autoritatea Rutieră Română (ARR) prin care au fost plasați pe posturi călduțe oamenii partidelor din coaliția de la guvernare, nu au răspuns solicitărilor noastre...

Ex-judecătorul Horia Șelaru, fostă mână dreaptă a lui Kovesi, a devenit avocat în Baroul Brașov

Ex-judecătorul Horia Șelaru, fostă mână dreaptă a lui Kovesi, a devenit avocat în Baroul Brașov
Ieșit la pensie la vârsta de 49 de ani, fostul judecător, membru al completelor de 5 de la Înalta Curte de Casație și Justiție, Horia Valentin Șelaru a devenit, după câteva luni de „liber profesionist”...

Bătălia ONG-iștilor pentru PNL București. Și candidata lui Orban, și victoriosul lui Cîțu, legături cu Guvernul Cioloș

Bătălia ONG-iștilor pentru PNL București. Și candidata lui Orban, și victoriosul lui Cîțu, legături cu Guvernul Cioloș
Galerie Foto Bătăliile din interiorul PNL, în vederea Congresului din 25 septembrie, au ajuns, la sfârșitul săptămânii trecute, la faza „ONG-iștilor”. Ludovic Orban a susținut-o pe Violeta Alexandru, care, înainte de...
Serviciul de email marketing furnizat de