x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cârpăceli de 12 milioane de euro pe autostrăzile patriei

0
Autor: Iulia Barbu 23 Mar 2011 - 20:19
Cârpăceli de 12 milioane de euro pe autostrăzile patriei /Jurnalul Naţional


În România nu numai că este aproape imposibil să construim autostrăzi, dar ne ustură buzunarele şi cu întreţinerea celor 250 de kilometri pe care îi avem. Autostrada Soarelui (A2) nu este nici măcar fina­lizată, dar înghite deja bani pentru reparaţii. Are puţin peste 150 de kilometri şi se opreşte la Cernavodă. Cu toate acestea, numai în 2010, CNADNR a plătit aproape 500.000 de euro pentru remedierea stării carosabilului. Nici cealaltă autostradă (A1) cu care ne "mândrim", ce leagă Bucu­reş­tiul de Piteşti, nu stă prea bine. Astfel că pentru reparaţiile unor poduri şi podeţe s-au achitat, tot anul trecut, alţi 500.000 de euro.

An de an plătim, de exemplu, cadastrul pentru fiecare autostradă în parte. Nu de alta, dar poate se mută benzile de mers şi nu ştim unde. 70.000 de lei a costat repararea unor grupuri sanitare de pe A 2. Deşi există contracte multianuale de întreţinere de ordinul milioanelor de euro a acestor autostrăzi, de multe ori CNADNR închiriază la rândul ei utilaje de care are nevoie pentru deszăpezire. Staţia de taxare de la Feteşti a înghiţit mi­l­­i­oane de euro şi bani care nu se regăsesc în actele contabile! În 2007, repunerea în funcţiune a sistemului de comunicaţii şi control trafic pe A2, sector Bucureşti Drajna, a costat 1.000.000 de euro. Un an mai târziu, un raport de audit indica probleme grave în implementarea proiectului privind continuarea sistemului de comunicaţii pe sectorul Drajna – Cernavodă. În 2008, paza Autostrăzii A1 Bucuresti – Piteşti a costat 1.000.000 de euro. 100.000 de euro au fost plă­tiţi pentru cadastrul celor două autostrăzi. Concesiunea lu­cră­rilor şi serviciilor necesare asigurării alimentării cu carburanţi pentru A2 a fost facturată cu 4.500.000 de euro.

Întreţinerea pe timp de iarnă din 2009 a celor două autostrăzi a costat 4.200.000 de euro. Reparaţiile de pe Au­tostrada Bucureşti – Piteşti au scos, în 2009, alţi 400.000 de euro din bugetul statului. Tot atunci, în ciu­da contractelor multianuale de în­­treţinere, CNADNR a închiriat utilaje de deszăpezire de peste 3.500.000 de euro pentru A 1 şi A 2.

Mai departe, recepţia fiecărui tronson de pe Autostrada Soarelui s-a lăsat cu negocieri dure. Dorina Tiron, fost director general al CNADNR, a confirmat pentru Jurnalul Naţional că a avut nu­me­roase dis­cuţii cu constructorul înainte de recepţia porţiunii Drajna Fe­teşti, cons­truit de Aso­cierea Astaldi Max Bogl CCCF. Surse din Ministerul Transporturilor susţin că înainte de predarea lucrărilor expertiza a arătat calitatea îndoielnică a compoziţiei asfaltului. "Am refuzat să fac recepţia lucrărilor, întrucât acestea nu erau conforme cu ceea ce cerusem noi. Studiul de fezabilitate nu ne-a ajutat foarte mult, a fost făcut prin aniii '90... A fost refăcut asfaltul şi a trebuit consolidat terasamentul pe acea porţiune", a explicat Dorina Tiron. Un raport de audit realizat în 2008 a scos însă la iveală multe dintre necon­cordanţele de pe Autostrada Soarelui. Pe scurt: s-au plătit bani mulţi pentru nimic! Deşi s-a renunţat la o parte din proiecte, preţul contractului nu a scăzut, ci, dimpotrivă, a continuat să crească!

Specialiştii au verificat plăţile de pe tronsoanele IV şi V ale autostrăzii spre mare. Au reclamat costuri suplimentare de milioane de euro la staţia de taxare de la Feteşti. Proiectul de la Feteşti s-a desfăşurat sub stricta observaţie a Danielei Drăghia, actual director general al CNADNR şi fost director ISPA. "Drăghia a supravegheat toate lucrările de pe ISPA. La Feteşti, o clădire de 200-300 de metri pătraţi şi câteva copertine au costat peste 4 milioane de euro! Au fost probleme cu asfaltul şi cu sistemele de monitorizare. Gheretele au fost cumpărate ulterior şi tot după recepţie au mai trebuit refăcute porţiuni bune din asfalt. Ludovic Orban, fostul ministrul al Transporturilor, nu a renunţat degea­ba la serviciile Danielei Drăghia. Avea deja obiective importante, care o recomandau cu prisosinţă! Printre ele, şi staţia de taxare de la Feteşti, plătită la suprapreţ!", au precizat pentru Jurnalul Naţional surse avizate din Ministerul Transporturilor.

Potrivit raportului de audit, 4 mili­oa­ne de euro au fost atribuite fără licitaţie publică! "Alterarea semnifi­cativă a condiţiilor contractuale privind procedura de achiziţie a lu­cră­rilor de execuţie a Staţiei de taxare Feteşti, prin modificările aprobate prin Addendumul 4, renun­ţân­du-se la procedura de licitaţie inter­na­ţională în favoarea cererii de oferte la o valoare a lucrărilor de 4.000.000 euro", se arată în raportul de audit.  

Mai departe, serviciile de proiectare ale staţiei de taxare, plătite de CNADNR cu 145.000 de euro, nu s-au regăsit într-un contract legal. Biroul de presă al companiei ne-a asi­­gurat că şi-a recuperat banii de la constructor. Noi îi credem pe cuvânt! Ra­portul de audit arată însă o altă rea­litate. Practic, la momentul sem­nării acelor contracte, CNADNR nu a cerut constructorului o garanţie de bună execuţie. În aceste condiţii, în care constructorul nu avea alte obligaţii faţă de companie în afara celor care prevăd tocatul banilor pu­blici, ne întrebăm în baza căror prevederi s-au returant banii cheltuiţi fără bază legală? De altfel, specialiştii au mai constatat că listele de catităţi nu corespund. Una scrie pe factură şi alta se întâmplă în şantier. În aceste condiţii, să nu ne mirăm că plătim de zor reparaţiile pe Autostrada Soarelui. Nu de alta, dar autostrăzile noastre merită sacrificiul!

Autostrada Cernavodă – Medgidia poate rămâne fără constructor
Drumul spre mare se naşte greu. Dacă pentru porţiunile existente, reparaţiile şi întreţinerea nu ne lasă să uităm cât de norocoşi suntem că avem autostrăzi, pentru alte porţiuni nu reuşim nici măcar să deschidem şantierele. Disputa din ultima perioadă dintre Ministerul Transporturilor şi firma Colas, care ar fi trebuit să construiască tronsonul Cernavodă şi Medgidia, duce la o singură concluzie: cei 19 kilometri nu vor fi gata nici în acest an. CNADNR a anunţat în urmă cu două zile, printr-un comunicat de presă, că a trimis o notificare firmei Colas în care a cerut remedierea de urgenţă a problemelor de pe tronsonul dintre Cernavodă şi Medgidia. Colas a câştigat licitaţia în valoare de 179 de milioane de euro pentru cei 19 kilometri spre mare. CNADNR ar fi venit însă cu nişte schimbări de soluţii care au adus nemulţumirile constructorului. Destul că, potrivit Companiei de Drumuri firma, nu îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale de proiectare şi execuţie. Constructorului francez i s-a mai reproşat "slaba mobilizare a echipamentelor în şantier, precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea sa tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut". "Neconformarea constructorului până la data de 15 aprilie 2011 conduce la rezilierea contractului", se arată în comunicatul CNADNR.
Citeşte mai multe despre:   autostrazi,   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun
Guvernul Orban plănuiește să tragă de timp până în luna decembrie, pentru a nu aplica legea în cazul majorării pensiilor cu 40 la sută, începând de la 1 septembrie, așa cum prevede legislația adoptată de...

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică
Galerie Foto Ștefan, deținător al portofoliul celui mai bănos minister al Guvernului României – Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, și candidat PNL la alegerile locale, pentru Campania Electorală...

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic
În mănunchiul de simptome care însoţesc boala adusă de coronavirus se află şi acea pierdere a gustului şi mirosului. Ne explică mai multe despre aceste simțuri profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al...

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei
Galerie Foto Parchetul General, prin Secția de Urmărire Penală și Criminalistică, a fost sesizat, săptămâna trecută, cu o plângere penală, vizând posibile infracțiuni de spălare a banior și fals în declarații,...

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €
Galerie Foto În anul pandemiei generate de coronavirus, când Guvernul a decis să aplice doar o majorare de 14% a pensiilor, în loc de 40%, cât prevede legea, alagerile scot din vistieria statului peste 37 de milioane de euro. Se...

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj
Galerie Foto Operațiunea de preluare forțată a patrimoniului imobiliar al Stațiunii Băi Boghiș de către familia Veronica Stanca, fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea, prin intermendiul unor împrumuturi rostogolite și...

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice (GIP) atrage atenția că fosta judecătoare Camelia Bogdan a primit vizită în Statele Unite ale Americii, în ciuda faptului că, în urmă cu doi ani, a colaborat cu un portal din...

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante
Oamenii sunt tot mai preocupaţi de ritmul inimii lor, îşi iau pulsul singuri şi comentează amatoristic numărul de bătăi, se tot alarmează de extrasistole și se miră când unii cardiaci sunt lăsaţi în...

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator
Galerie Foto Candidatul susținut de PNL și de USR-PLUS la Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a primit, pe persoană fizică, donații totale de peste o jumătate de milion de lei și 1.000 de euro, în perioada 2016-2019. În...

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune
Galerie Foto Când unui om, la un control medical de rutină, i se descoperă ficatul gras, nu prea ia în serios acest diagnostic. Spune: „Cei mai mulţi au ficat gras, e cea mai uşoară boală de ficat”. Dar nu prea este...

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor
Galerie Foto Fostul prim-adjunct al Serviciului Român de Informații, generalul Florian Coldea, a dat explicații, timp de o oră, în fața procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), în...

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI
Galerie Foto Marian Gherman, procurorul din cadrul Direcției Naționale Anticorupție care l-a trimis în judecată, în urmă cu trei ani, pe soțul Giorgianei Hosu, actuala șefă a DIICOT, a solicitat Secției de Procurori de la ...

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane
Galerie Foto Campania electorală pentru alegerile locale, deși nu pare să reprezinte deloc o provocare deosebită pentru actualul edil al municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în intenția sa de a câștiga un nou mandat, scoate,...

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”
Galerie Foto Dinu Săraru, unul dintre cei mai reprezentativi scriitori români în viață - dacă nu chiar cel mai mare - e ultimul țăran din Slătioara natală. Într-un interviu-eveniment acordat ziarului Jurnalul, autorul...

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei
Galerie Foto Compania Națională de Investiții, entitatea care derulează proiecte pentru Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, pare să fi reluat, în perioada guvernării PNL, în plină pandemie generată de noul...
Serviciul de email marketing furnizat de