x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CFR-ul, gaura neagră din buzunarul românilor

0
Autor: Iulia Barbu 20 Feb 2011 - 19:08
CFR-ul, gaura neagră din buzunarul românilor Dragoş Stoica/Jurnalul Naţional Din cei aproape 10.000 de ki­lometri de cale ferată, numai jumătate sunt electrificaţi, pe restul ope­rându-se ca acum 50 de ani!


152926-dargosstoica-20100208142740017.jpgCFR-ul zace de mulţi ani în datorii istorice. În fiecare an, zerourile adăugate la pierderi se lasă cu negocieri acerbe şi promisiuni de reformare, fără vreun rezultat concret. În ciuda restructurărilor din 2010 şi cu toate promisiunile Guvernului, anul 2011 a găsit tot sistemul feroviar înecat în datorii. Facturi neplătite şi alte datorii către furnizori. Potrivit datelor CFR SA, compania a terminat anul cu datorii de 5,36 miliarde de lei, din care 2,76 miliarde de lei reprezintă obligaţii către furnizori şi 2,59 miliarde lei, restanţe către bugetul de stat.

Una dintre cauzele facturilor uriaşe din conturile sistemului fe­roviar românesc o reprezintă energia electrică. CFR-ul, unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrică din ţară, îşi permite să achi­zi­ţio­neze energia la preţ de lux! Aşa se face că facturile către energie sunt plătite la suprapreţ, ajungând la o medie de 0,4815 bani/kW/h. Categoria de lux în care CFR preferă să îşi plătească facturile nu este decât o altă dovadă a răsfăţului şi nesimţirii cu care se gestionează visteria ţării. În fiecare an, restanţele CFR-ului sunt achitate din buget, mai exact din banii românilor de rând. Mai departe, "atenţia" cu care politicienii au gestionat sistemul feroviar au făcut cu mult mai uşoară viaţa băieţilor deştepţi din energie.

CFR SA, compania care răspunde de infrastructură, este şi deţinătoarea contractelor pe energia electrică. Mai departe, CFR Marfă sau CFR Călători sunt consumatorii finali, cei care îşi plătesc atât cât consumă în contul contractelor deţinute de CFR SA.  Jurnalul Naţional a încercat să afle care este motivul pentru care CFR SA are statut de "consumator captiv". Cum se face că un sistem feroviar care înoată în datorii îşi permite să consume energie în sistem de lux, un sistem pe care nici o altă companie de stat nu şi-l permite. Practic, contractul pe care CFR SA îl are cu furnizorii de energie electrică este cu 25% mai scump decât orice al contract al consumatorilor normali de energie electrică. Statutul este clar: CFR-ul nu este consumator eligibil şi plăteşte 0,4815 bani/kW/h. Este un consumator captiv, prins în datorii şi penalităţi. "Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA este consumator captiv de energie, ceea ce înseamnă că din conside­rente tehnice, economice sau de reglementare nu-şi poate alege furnizorul. Pentru a deveni consumator eligibil (consumatorul eligibil este cel care poate să aleagă furnizorul şi să contracteze direct cu acesta energia electrică necesară, având acces la reţelele de transport şi/sau distribuţie) compania trebuie să-şi achite datoriile pe care le are la furnizorii de energie electrică. CNCF CFR SA achiziţionează energie electrică la preţurile reglemetate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar tariful pentru energia de tracţiune consumată în luna decembrie a fost de 0,4815 bani/kW/h", a precizat biroul de presă al CFR SA. Demersul Jurnalului Naţional a început în luna decembrie, moment în care Ministerul Transporturilor virase fonduri de la buget ca să acopere datoriile pe care CFR Călători le avea la plata energiei electrice, datorii care trec automat în contul CFR SA, ca deţinător al contractului de electricitate. Am întrebat atunci dacă o dată cu plata acestor sume restante nu se poate negocia statutul de consumator eligibil al CFR Călători. Modul în care sunt legate însă cele trei sectoare fe­roviare, CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă ar face însă imposibil orice demers de acest fel.  

Solicitarea trimisă CFR SA, la sfâr­şitul anului trecut, cerea ur­mă­toa­rele informaţii: "Care este datoria CFR Călători către CFR Infrastructură privind plata energiei electrice; Care este suma pe care aţi primit-o în acest an de la Ministerul Transportu­ri­lor pentru plata ener­giei electrice." Ni s-a transims astfel că pentru plata energie la CFR Călători a fost alocată suma de 111.209.793,06 lei. Banii au fost daţi pentru acoperirea datoriilor la energia electrică. "Această sumă a fost virată de CFR Călători conform prevederilor legale în conturi distincte deschise la Trezoreria Municipiului Bucureşti pe numele SC E.ON Gaz România SA şi al SC E.ON Gaz Distribuţie SA în vederea plăţii utilităţilor restante ale CFR Infrastructură, astfel: 76.007.480,62 lei – SC E.ON Gaz România SA şi 35.202.312,44 lei - SC E.ON Gaz Distribuţie SA", a precizat biroul de presă al CFR SA. Mai târziu, în luna ianua­rie, am solicitat din nou, tot Companiei care administrează infrastructura feroviară, să ne precizeze dacă în urma plăţii datoriilor restante ale CFR Călători s-a reuşit o negociere a contractului astfel încât măcar CFR Călători să devină consumator eligibil. Am cerut de asemenea să ni se precizeze care este preţul pe care CFR îl dă pe KW în acest moment. Răspunsul ne-a trimis înapoi la CFR Călători: "Reprezentanţii SNTFC CFR Călători vă pot furniza informaţii complete dacă îndeplinesc sau nu condiţiile necesare pentru a devenit consmator eligibil. Referitor la preţul/kW plătit, vă informăm că CNCF CFR SA achiziţionează energie electrică la preţurile reglementate de ANRE". A urmat o nouă adresă, de această dată către CFR Călători cu aceeaşi întrebare, iar răspunsul a venit în 10.02.2010: "CFR Călători – în calitate de beneficiar – utilizează energia electrică de tracţiune pe baze contractuale încheiate cu CNCF CFR SA, achitând lunar facturile emise de CNCF CFR SA. În ceea ce priveşte preţul pe care CFR îl plăteşte pe KW, această informaţie poate fi obţinută de la CNCF CFR SA". Practic, nici compania care are contractul cu energia, CFR SA, nici cea care îşi plăteşte facturile, CFR Călători nu ştiau exact sau nu voiau să explice statutul de "consumator captiv". În cele din urmă însă, CFR SA a explicat că nu ne poate da date despre statutul CFR Călători, dar că la urma urmei statutul întregului sistem feroviar românesc este acela de captiv în plata energiei.

Fără strategie, dar cu datorii de 5,36 miliarde de lei
CFR SA a încheiat anul trecut cu pierderi de 1,04 miliarde de lei, în creştere cu 12,5% faţă de 2009, şi cu datorii de 5,36 miliarde de lei, nivel de peste două ori mai mare faţă de cel înregistrat în anul anterior. În timp ce datoriile curg de la un an la altul, sistemul feroviar are dificultăţi chiar şi în asigurarea unei strategii concrete pentru consumul energiei electrice. Practic, în condiţiile în care facturile pentru energie sunt plătite la suprapreţ, CFR-ul a avut grijă ca orice punct de pe calea ferată să aibă curent nonstop. Chiar şi liniile care nu au trafic într-un anumit interval orar beneficiază de energie în orice orice minut! În consecinţă, energia CFR-ului ne costă de ne usucă buzunarele. Toate acestea în condiţiile în care, din cei aproape 10.000 de ki­lometri de cale ferată, numai jumătate sunt electrificaţi, pe restul ope­rându-se ca acum 50 de ani! Mai mult, în condiţiile în care CFR Călători se zbate de la un an la altul pentru supravieţuire, România din bugetul ei "bo­gat" nu uită să îşi subvenţioneze operatorii privaţi. Aceştia sunt singu­rii care par să înţeleagă sistemul feroviar românesc din moment ce au costuri mici şi profituri mari. De cealaltă parte, CFR Călători are costuri uriaşe şi pro­fit zero. Statutul privilegiat pe care Ministerul Transporturilor îl oferă ope­ratorilor privaţi de cale ferată nu se regăseşte în nici o altă ţară europeană!
Citeşte mai multe despre:   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări
Galerie Foto Într-un document oficial emis, în data de 13 octombrie, de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, se arată că succesul luptei polițiștilor de penitenciare în lupta cu pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 rep...

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară
Galerie Foto Dr. Tarek Nazer, chirurg ortoped, este președintele Asociației Europene de Artroscopie și Chirurgie Minim Invazivă. Trăiește în România de 30 de ani. Avea 5 ani când familia lui s-a mutat din Siria la...

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a achiziționat două softuri informatice pentru testarea viitorilor agenți care urmează să păzească demnitarii în tehnici de condus a autovehiculelor instituției, dar și...

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”
Galerie Foto Cu sânge de bănățean curgând prin vene, Erwin Lucian Bureriu le-a făcut pe toate: profesor, jurnalist și secretar de redacție, biliotecar, proprietar de librărie, muzician, grafician, dar mai ales poet și...

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală
Există o polemică între reumatologi şi ortopezi, legat de când este bine să se implanteze o proteză în articulaţia suferindă: de la primele simptome, cum zic chirurgii ortopezi, sau mai târziu, după...

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!
Galerie Foto Diferențe majore între numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale, pentru toate subcategoriile de alegeri care însumează alegerile pentru autoritățile publice locale și numărul...

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc
Galerie Foto Nici nu s-a uscat bine tușul pe buletinele de vot de la alegerile locale care au avut loc în 27 septembrie, că proaspătul liberal, fost PSD-ist, Mihai Chirica, de la Iași, reales primar, a și atribuit un contact de...

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor
Galerie Foto Fata cea mare a lui Traian Băsescu și-a cooptat, cu o lună înainte de alegerile locale, soțul în cadrul companiei de consultanță pe care o deține. Odată cu intrarea lui Radu Petru Pricop în această...

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii
Galerie Foto Numit, prin semnătura lui Ludovic Orban și a Secretarului General al Guvernului Antonel Tănase, în funcția de consilier de stat, Eduard Andi Manciu, cel care conduce celebrul Grup de Comunicare Strategică, nu...

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi
De multe ori observăm că unii oameni se plâng de ochi, aceştia par chinuiţi, se înroşesc, lăcrimează, au mâncărimi. Multă lume crede că se pricepe și îndeamnă cu sfaturi greşite pe cel cu ochii în...

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor
Instituția condusă de Florin Cîțu a investit prețul unui apartament în București pentru achiziționarea unui sistem nou-nouț de supraveghere video, pe care urmează să-l monteze la sediul din Capitală al Centru...

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”
Galerie Foto Producătorii de confecții trag un semnal de alarmă: mulți români dau banii pe chinezisme de proastă calitate sau pe cârpe frumos colorate cu care își acoperă nasul și gura, în loc de măşti făcute din...

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ
Galerie Foto Documente explozive, aflate pe masa procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), arată că, în contabilitatea Ministerului Agriculturii, în 2008, când Dacian Cioloș a decis să...

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu
Galerie Foto Poliția Română a încheiat cu una dintre firmele înființate de grupul UTI, controlat de Tiberiu Urdăreanu, un contract de 1,3 milioane de euro, pentru realizarea unui registru special. Este vorba despre o...

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig
Lumea îşi pune singură diagnosticul când e vorba de plămâni. Cum tuşeşte puţin, omul se autodiagnostichează: „Am pneumonie”. Dar şi cei cu astm ridică glasul când vine sezonul rece.Interviu cu profesor...
Serviciul de email marketing furnizat de