Reabilitarea DJ 713 ("Drumul Babelor"), care va duce asfaltul până în creierii Bucegilor, este un real pericol pentru Parcul Natural Bucegi, pentru bogăţiile naturale inestimabile, ameninţate de asaltul "turistului de asfalt", inclusiv pentru numeroasele specii de animale protejate, care trăiesc în această zonă montană. Aşa cum o demonstrează chiar documentaţia depusă de autorităţi, pentru lucrarea de modernizare a celor 16 kilometri de drum montan, impactul acestei investiţii va fi unul nefast şi imediat.
După cum Jurnalul Naţional a arătat, deşi şi-au dat aprobarea pentru această lucrare, membrii Consiliului Ştiinţific al Parcului Natural Bucegi (PNB) sunt convinşi că reabilitarea Drumului Babelor pune în pericol mediul. Reamintim că şedinţele Consiliului Ştiinţific s-au ţinut în localul Cabana Cuibul Dorului, proprietatea unuia dintre investitorii care abia aşteaptă finalizarea drumului pentru a-şi spori afacerile în zonă. Este vorba despre Sebastian Ghiţă, patronul firmei Asesoft şi manager al Realitatea TV. "Cu siguranţă, se vor încinge grătare pe marginea drumului, se va asculta muzică, se vor instala corturi, va fi forfotă mare.
Toate acestea vor avea un impact negativ asupra florei şi faunei din Parcul Natural Bucegi. Acest drum deschide turiştilor tot Platoul Bucegilor. Nu găsesc rostul acestei investiţii. Este un drum care nu duce nicăieri. Miza ar putea fi terenurile de pe marginea drumului. Acestea sunt în proprietatea mai multor persoane fizice, sunt intabulate în intravilan, deci se pot ridica acolo construcţii", a declarat pentru Jurnalul Naţional Cristian Goran, preşedintele Consiliului Ştiinţific al Parcului Natural Bucegi. Declaraţiile acestuia sunt însă uşor tardive. Consiliul şi-a dat deja acordul de principiu, care a stat la baza întocmirii documentaţiei pentru asfaltarea Drumului Babelor.
Raportul de evaluare a impactului asupra mediului pentru aceeaşi lucrare, comandat de cei care luaseră deja decizia de colonizare urbană a Parcului Natural Bucegi – liderii politici, în frunte cu şefii Consiliului Judeţean Dâmboviţa –, ridică de asemenea multe semne de întrebare. Prudenţi, autorii documentului, altfel clienţi ai banului public, fac o menţiune "lămuritoare" cu privire la rostul documentului: acela de a permite declanşarea lucrărilor şi deci îndeplinirea unui pas procedural impus de lege.
"Constatările incluse în Raport sunt fundamentate pe condiţiile observate în cadrul examinărilor vizuale desfăşurate în cursul lunilor iulie 2008-septembrie 2008. Timpul scurt de elaborare a lucrării nu permite analizarea detaliată a condiţiilor pe amplasament, fiind binecunoscut faptul că, pentru analizarea condiţiilor biologice şi hidrologice, sunt necesare analize sistematice pe o perioadă de cel puţin un an." Comentariul este făcut chiar de autorii raportului, respectiv de specialistul acreditat Adrian Găzdaru şi de societatea comercială ASA Environmental Services SRL, angajaţi de SC Expert Proiect 2002 SRL – proiectantul general al drumului.
Concluziile raportului sunt, evident, favorabile lucrărilor, dar există în cuprinsul documentului afirmaţii cât se poate de clare asupra impactului real al lucrărilor de reabilitare a DJ 713, după darea acestuia în folosinţă: "Refacerea acestui drum montan constituie un factor important de perturbare... prin procesul de fragmentare a habitatelor, pe lângă faptul că, prin uşurarea accesului, va conduce la intensificarea unor activităţi deja existente, din care se remarcă cele legate de exploatarea forestieră, suprapăşunatul şi activităţile turistice necontrolate".
Trebuie spus că lucrările de asfaltare se desfăşoară în Zona Specială de Conservare a Parcului Natural Bucegi, iar două porţiuni de drum traversează habitate strict protejate. Dar acest aspect este trecut cu vederea de autorii studiului, care se rezumă să precizeze că acele două porţiuni de drum nu vor fi reabilitate (!?!).
Pericolele pentru mediu – argumente pentru asfaltarea muntelui
Adrian Ciorbă, ghid montan şi custode onorific al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii în Parcul Natural Bucegi, este singura voce de specialist care se opune constant proiectului de colonizare urbană a muntelui.
Mai întâi, acesta subliniază că turismul este deja unul dezvoltat în Bucegi, cei mai vizitaţi munţi din România, fenomen care generează doar efecte negative asupra mediului înconjurător. Chiar şi fără modernizarea celor două drumuri montane, DJ 713 şi DJ 714 în lunile de vară pe Platoul Bucegi ajung mii de turişti care umblă pe o rază de doi-trei kilometri pătraţi. Un impact deja deosebit de negativ asupra mediului. Mulţi dintre aceşti oameni nu respectă regulile turistice, aruncă gunoaie, se urcă pe Sfinx, fac plajă, rup florile. Dar acest aflux uman peste capacitatea de suport a unei zone de conservare specială va fi cu mult mai mare în momentul în care vor fi asfaltate cele două drumuri", arată Adrian Ciorbă. "Să faci turism auto printr-un sit Natura 2000 şi chiar prin zona specială de conservare a unui parc natural se cheamă orice altceva numai protecţia naturii nu", subliniază acesta.
Adrian Ciorbă a fost una dintre puţinele voci care s-au opus proiectului de reabilitare a DJ 713 – Drumul Babelor, în cadrul dezbaterilor publice organizate înainte de a demara lucrările. El a adus în discuţie mai multe aspecte cel puţin ciudate din "Studiul de evaluare a impactului asupra mediului". De exemplu, autorii studiului au menţionat activităţi şi aspecte nereale (pescuitul, transportul auto necesar comunităţilor din zonă, traficul în continuă intensificare şi importanţa fluidizării traficului spre şi dinspre drumurile cu care s-ar intersecta DJ 713) sau le-au supradimensionat pe altele (bazele de agrement sau pentru activităţi sportive). În schimb, nu au menţionat dificultăţile de folosire a drumului, din cauza zăpezilor existente în zonă aproape o jumătate de an.
De asemenea, nici un cuvânt despre avalanşe, fenomen frecvent în această zonă şi care prezintă un pericol real chiar şi pentru salvamontişti. Aceste detalii ar fi fost însă relevante fie şi numai prin prisma costurilor imense pe care le va presupune întreţinerea în stare funcţională a drumului – activităţi care, la rândul lor, au un impact nefast asupra vegetaţiei. Toate aceste aspecte, inventate sau exagerate, vin însă să întărească, în opinia autorilor proiectului, necesitatea reabilitării Drumului Babelor.
În schimb, când vine vorba despre intensificarea traficului – care acum constă doar în cel necesar funcţionării staţiei meteorologice Omu sau al unor incursiuni turistice temerare – autorii studiului menţionează doar o dublare a acestuia, de la vreo 1.700 de maşini pe an la doar 3.000. De asemenea, nu se face nici o menţiune privind suprafaţa şi amplasarea parcărilor şi a locurilor de repaus care sunt prevăzute a fi amenajate.
Adrian Ciorbă constată că Studiul de impact nu minte atunci când vine vorba despre impactul pe care îl va avea lucrarea asupra mediului, dar, în acelaşi timp, se subliniază în mod obsesiv impactul pozitiv al drumului. Aşa se face că, dacă într-un paragraf se menţionează că în zonă, nu există comunităţi umane (practic, drumul nu trece prin nici o localitate, el urcă doar prin munţi), în paragraful următor se revine, susţinându-se impactul benefic al unui DJ 713 reabilitat, în beneficiul... comunităţilor locale (!). "Insistenţa cu care se încearcă promovarea acestui proiect care are ca scop accesibilizarea zonei montane înalte este interpretabilă", concluzionează Adrian Ciorbă.
Cum să strecori tancul prin urechile acului
Subjugarea Bucegilor unor obscure interese private se face de instituţiile publice şi pe bani publici. Prima şmecherie folosită de autorităţile implicate constă în solicitarea documentaţiilor de la specialişti care activează în domeniu, pe criterii economice. Aceştia au interesul ca onor – clientul lor să fie satisfăcut, astfel riscând să fie scoşi din joc, mai exact, din piaţă.
A doua chichiţă la care recurg oamenii politici pentru a-şi promova interesele este de a trata problema precum un medic prost: fiecare simptom în parte, neglijând cauza de fond a bolii. Prin această metodă, sarcina de analiză şi puterea de decizie au fost "confiscate" de autorităţile locale, conduse de oameni subordonaţi politic, ei înşişi interesaţi de potenţarea economică a zonei.
Dacă ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, tot inventează "programe naţionale" pentru a pompa bani în infrastructura turistică a zonei, nici o instituţie publică nu abordează problema la dimensiunea ei reală. Concret, toate investiţiile se fac analizându-se impactul fiecărui obiectiv în parte asupra mediului. Deşi proiectele finanţate din bani publici generează un trafic considerabil şi un impact semnificativ asupra mediului, prin analiza segmentată, lucrurile dau bine pe hârtie.
Rămânând pe tărâmul analogiilor, este ca şi cum ai demonta un colos, pentru a reuşi trecerea lui printr-o cale de acces foarte îngustă. Piesă cu piesă, "tancul" urbanizării montane este trecut prin "urechile acului" şi este ridicat pe platoul Bucegilor.
Nici un document nu subliniază acţiunea concertată a tuturor acestor proiecte.
În plus, toate aceste breşe în vegetaţia alpină – drumuri, cabane turistice, campinguri sau pârtii de schi – sunt proiectate pentru a susţine şi chiar pentru a încuraja investiţiile private care vor urma, dar nimeni nu suflă un cuvânt. Până ajunge "tancul" sus.