x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Gașca samsarilor și-a pus om la Drumuri

Gașca samsarilor și-a pus om la Drumuri

de Oana Stancu Zamfir    |    08 Feb 2016   •   08:46
Gașca samsarilor și-a pus om la Drumuri
Sursa foto: SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO

Alegerea premierului Cioloș și a ministrului Transporturilor, Dan Costescu, pentru șefia CNADNR este una extrem de suspectă. „Tehnocratul” Cătălin Homor, fost director al Metrorex, este direct responsabil pentru cele două scandaluri uriașe de la Metrou: dosarul penal legat de achiziționarea trenurilor noi și surparea de la Magistrala 5 Drumul Taberei. El a fost adus de Aurel Radu la Metrorex, de la Comnordul partenerului său de tenis, Sorin Crețeanu, asociatul lui Popoviciu în povestea penală a cartierului de lux din Băneasa, în care Ioana Băsescu a primit un penthouse de un milion și jumătate de euro.

Înlocuirea șefului CNADNR, Narcis Neaga, în urma surpării tronsonului de autostradă Orăștie- Sibiu ar fi trebuit să aducă în fruntea companiei un expert, demn de guvernul tehnocrat. Desemnarea lui Cătălin Homor, tânărul interimar de la Metrorex, s-a făcut în absența măcar a unui CV al acestuia care să existe pe undeva prin spațiul public. Presa a aflat din declarația de avere postată pe site-ul Metrorex că a venit la Metroul bucureștean de la compania lui Sorin Crețeanu, adus de Aurel Radu, cu care Crețeanu joacă tenis. Gașca lor este cea surprinsă de paparazzii Cancan în momentul reunirii de urgență, după ce DNA a declanșat dosarele ANRP și Microsoft: Gheorghe Stelian, Pescariu, Truică, Aurel Radu, Bejenariu.
Dincolo de legăturile cu mafia retrocedărilor și a contractelor cu statul, semnul major de întrebare legat de alegerea sa pentru a conduce CNADNR este tocmai cel dat de activitatea sa în fruntea Metrorex. Homor a fost pentru puțin timp interimar la conducerea companiei bucureștene. Din 2013 până în 2015, a fost însă directorul de investiții și achiziții al companiei. Adică este responsabilul pentru cele două contracte mari care au făcut obiectul celor mai răsunătoare scandaluri în care a fost implicat Metrorex în această perioadă, unul dintre ele soldându-se și cu un dosar penal. Este vorba de lucrările surpate de la Eroilor, acolo unde se construiește Magistrala 5, și de contractual privind achiziția de trenuri noi pentru această magistrală.

Cătălin Homor, responsabil fix cu structura de rezistență
Documentele interne ale Metrorex arată că „persoana responsabilă pentru atribuirea contractului legat de structura de rezistență de la Magistrala 5, secțiunea Râul Doamnei-Hașdeu” este Cătălin Homor. Pentru prăbușirea lucrărilor, închiderea traficului în zonă și afectarea clădirilor din care a trebuit să fie evacuați locatarii, Homor nu a dat public nicio explicație. Vina a fost atribuită exclusiv constructorului, ca și în cazul Orăștie-Sibiu. Numai că acolo directorul CNADNR a fost demis. Homor nu era în situația de a superviza el singur lucrările. Pentru asta a avut contractate serviciile unei alte companii, SOLDATA SAS NANTERRE. Alți bani, aceleași rezultate: s-a surpat. Ministrul Costescu a ținut să-l acopere personal însă pe Homor, declarând că sunt „chestii nedorite” care se întâmplă și prin alte țări: „Sunt accidente tehnice care se întâmplă oriunde în lume. Au fost în Barcelona, au fost în Londra accidente similare. Ele sunt, pur și simplu, incidente tehnice în cursul derulării normale a activității. Evident că sunt chestii nedorite pe care nu le vrem și, atunci când avem și case în zonă, situația este mai complicată”.

Protejat de dosarul penal
Implicarea lui Homor în cea de a doua problemă de la Metrorex, dosarul penal legat de licitația pentru trenurile noi, este una extrem de dubioasă. Actele arată din nou că licitația a fost făcută de direcția lui Homor, iar numele lui este trecut la persoana responsabilă. Cu toate acestea, numele lui nu a figurat în comunicatele DNA despre dosarul în care din trei membri ai comisiei de licitație cercetați, doar unul a fost trimis în judecată pentru măsluirea licitației, astfel încât societatea câştigătoare, CAF, să-şi adjudece contractul de peste şase milioane de euro, de pe locul trei, în condițiile în care atât ASTRA Vagoane, cât şi chinezii de la CSR aveau oferte mai mici cu până la un milion de euro. În aceste condiții, ar fi fost lesne pentru oficialii Ministerului Transporturilor să lămurească rapid dacă dl Homor a făcut parte sau nu din comisia de licitație, ba chiar ar fi condus această comisie, după cum spun sursele noastre. Surpriză însă: ei au refuzat să răspundă la nu mai puțin de cinci adrese trimise de jurnalistul Adina Anghelescu. În cele din urmă, răspunsul a fost un refuz justificat cu nevoia de a-l proteja pe dl Homor de expunerea la unele acțiuni de publicitate (sic!). Întrebarea e limpede: de ce anume să-l protejeze dacă n-a fost în comisie? Iar dacă a fost, de ce trebuie protejat în loc să lămurească public răspunderea sa pentru această hoție făcută de oamenii aflați sub conducerea sa?
Ministrul Transporturilor a spus că l-a pus pe Cătălin Homor în fruntea CNADNR pentru că a fost „inițiatorul proiectelor europene” de la Metrorex și era momentul „să treacă la un alt nivel”.

Răspuns de la Ministerul Transporturilor
Iată răspunsul emis, prin Biroul de presă al Ministerului Transporturilor, de noul director general interimar de la Metrorex, Marin Aldea: „În conformitate cu prevederile legale aplicabile, în cadrul comisiei de evaluare desemnate pentru procedura de atribuire a acordului-cadru având ca obiect «Achiziţia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5. Drumul Taberei – Pantelimon» au fost nominalizaţi specialişti din cadrul METROREX în domeniul achiziţiei, inclusiv preşedintele comisiei de evaluare, care a avut, pe lângă atribuţiile legate de organizare şi reprezentare, şi drept de vot. Comisia de evaluare, formată din personal încadrat în compartimentele METROREX SA, şi-a îndeplinit atribuţiile în procesul de evaluare a ofertelor depuse, acţionând în baza mandatului constituit din prevederile deciziei de numire a comisiei coroborate cu documentaţia de atribuire publicată şi cu prevederile legislaţiei aplicabile, astfel încât deciziile adoptate în procesul de evaluare, decizii aprobate de conducerea METROREX SA, reprezintă decizii ale autorităţii contractante. Politica METROREX SA este aceea de a asigura suportul pentru angajaţii săi, în măsura în care aceştia acţionează strict în sensul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute prin fişa individuală a postului şi/ sau prin decizii interne/reglementări legale aplicabile şi, de asemenea, de a proteja elementele de identitate ale angajaţilor, în sensul de a nu fi expuşi unor acţiuni de publicitate care să aducă o posibilă atingere privind exercitarea de către aceştia a obligaţiilor de serviciu.
Cu stimă,
pentru DIRECTOR GENERAL,
ing. Marin ALDEA”
 

×