x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Moș Crăciun a venit, anul acesta, mai devreme, la Poliția de Frontieră, prin achiziții de 12 milioane de lei 

Moș Crăciun a venit, anul acesta, mai devreme, la Poliția de Frontieră, prin achiziții de 12 milioane de lei 

de Ion Alexandru    |    07 Dec 2021   •   07:53
Moș Crăciun a venit, anul acesta, mai devreme, la Poliția de Frontieră, prin achiziții de 12 milioane de lei 

Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și-a făcut, în ajunul Sărbătorilor de iarnă, cadouri constând în dotări de ultimă generație. Este vorba despre echipamente cumpărate la începutul și la mijlocul verii, care, luna trecută, au suferit intervenția câtorva acte adiționale ce au dublat, la propriu, valoarea investiției inițiale. 12.291.765,86 de lei cu TVA este valoarea totală a acestor cumpărături. Cel mai mult, adică 8,8 milioane de lei, au constat în niște utilaje destinate defrișării și prelucrării solului, pentru zona de graniță Timișoara și Sighetu Marmației. Aceste șenilate și alte accesorii vor fi transportate cu utilaje specifice, de asemenea cumpărate, și au intrat în dotarea sediului central al instituției. Alte două milioane de lei cu TVA au costat echipamente de vedere pe timp de noapte cu termoviziune, iar încă 1,3 milioane de lei cu TVA au fost plătiți pentru imprimante alb-negru și color.

 

Pentru început, „cadourile” pe care Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și le-a făcut constau în dublarea valorii unor contracte pe care le-a încheiat în vara acestui an. Concret, în primul trimestru al lui 2021, Poliția de Frontieră a făcut o analiză asupra situației tehnicii specifice existente. Această analiză a fost efectuată de către structurile operative și logistice, care au semnalat „necesitatea completării dotării actuale a structurilor operative teritorie de la frontieră, cu echipamente moderne de defrișare și de prelucrare a solului, pentru a putea desfășura activitatea de recondiționare a fâșiei arate, inclusiv în zone greu accesibile, cu vegetație abundentă”, conform unui anunț de atribuire publicat, săptămâna aceasta, de către Poliția de Frontieră pe portalul SICAP (Sistemul Informatic Centralizat al Achizițiilor Publice).

Operațiunea de achiziție poartă denumirea „mijloace de recondiționare a fâției arate” și a făcut obiectul unei licitații deschise, organizată pe două loturi. Mai exact, primul lot, constând în furnizarea de echipament autopropulsat pentru lucrări de defrișare a vegetațiilor, a fost atribuit, inițial, în data de 27 mai 2021, în baza contract încheiat cu SC Alser Forest SRL, în valoare de 3.306.804 lei fără TVA. Apoi, Poliția de Frontieră a parafat, la data de 4 noiembrie 2021, un act adițional, având numărul 1/349/2021, prin care a completat contractul de bază, practic dublându-l, ceea ce a condus la o valoare totală a acestui lot de 6,613,608 lei fără TVA, respectiv de 7.890.193,52 lei cu TVA inclusă.

 

Utilaje șenilate, mulcere și freze

 

Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), compania SC Aser Forest SRL este deținută de o persoană fizică și două persoane juridice. Este vorba despre Albert Șerban, din Târgu Jiu, care controlează 60% din capitalul social, și de companiile SC Dia Skogen SRL, respectiv SC Anapurna Capital SRL, ambele cu câte 20 de procente aport la capitalul social și ambele cu sediul în Săcele, județul Brașov. 

Echipamentul autopropulsat pentru lucrări de defrișare a vegetațiilor astfel achiziționat este compus, conform caietului de sarcini care a stat la baza operațiunii de contractare, din două utilaje autopropulsate șenilate, la care se adaugă alte două mulcere pentru defrișarea vegetației, precum și două freze pentru prelucrarea solului.

 

Două platforme care să transporte echipamentele

 

În cadrul aceluiași contract, la data de 4 iunie 2021, Poliția de Frontieră a parafat și documentația pentru atribuirea lotului al doilea, constând în livrarea a două platform destinate transportului de utilaje grele.

Valoarea inițială a acestui lot de contract a fost de 396.000 de lei fără TVA, firma care și l-a adjudecat fiind SC Otto Trailer SRL. Numai că, așa cum s-a întâmplat și în cazul primului lot, și de această dată contractul a  fost suplimentat și completat, prin act adițonal. Potrivit fișei de achiziții, disponibilă, de asemenea, pe portalul SICAP, la data de 4 octombrie 2021, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a semnat, cu aceeași companie, actul adițional nr. 1/300/2021, iar, la data de 4 noiembrie, a fost încheiat al doilea act adițional, având numărul 2/350/2021, în valoare de alți 396.000 de lei fără TVA. În acest sens, și acest al doilea lot și-a dublat valoarea contractată inițial.

Din datele furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, aflăm că societatea Otto Trailer SRL este deținută de doi asociați persoane fizice. Este vorba despre un anume Marius Adrian Munteanu și de Bogdan Țigănuș.

Conform documentației de atribuire, echipamentul autopropulsat pentru lucrări de defrișare a vegetațiilor urmează să fie distribuit Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara și Inspectoratului Teritorial de Frontieră Sighetu Marmației. În ceea ce privește platformele destinate transportului de utilaje grele, acestea trebuiau a fi livrate chiar la sediul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră. În total, IGPF a cheltuit pentru aceste dotări suma de 8.812.673,52 de lei cu tot cu TVA.

 

„Binocluri” pentru detectarea „țintei de tip uman” de la minimum doi kilometri

 

Iar aceasta nu este singura cumpărătură făcută de Poliția de Frontieră, anul acesta, și suplimentată, prin acte adiționale încheiate recent. Spre exemplu, la mijlocul verii, au fost contractate echipamente portabile de vedere pe timp de noapte, cu termoviziune fără răcire. 

Conform anunțului de atribuire, aceste echipamente sunt destinate observării pe timp de noapte a zonei de frontieră, la distanțe mici – adică la minimum 2.000 de metri. Scopul lor este să detecteze grupurile de migranți sau de contrabandiști care încearcă să treacă ilegal granițele. Echipamentele mai sunt destinate, spune autoritatea contractantă, și în scopul detectării persoanelor care execută activități ilegale în zona de frontieră.

Din documentația de atribuire, aflăm că, la nivelul Poliției de Frontieră, existau deja în dotare astfel de echipamente, iar, „datorită utilității lor”, „s-a identificat necesitatea achiziționării a 50 de echipamente portabile de vedere pe timp de noapte cu termoviziune, în scopul reducerii deficitului la acest gen de echipamente, având în vedere faptul că echipamentele aflate în dotare, ca urmare a atingerii duratei de exploatare, vor fi scoase, treptat, din uz”.

Ca și în cazul celuilalt contract, la care am făcut referire mai sus, și de această dată Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a organizat o licitație deschisă, pe care a finalizat-o prin încheierea contractului nr. 217 din 22 iulie 2021. După care, în data de 24 noiembrie, acest contract a fost suplimentat și completat, prin încheierea actului adițional având numărul 1/382/2021, astfel încât valoarea echipamentelor a ajuns la 1.761.791,02 lei fără TVA, respectiv la 2.096.531,3 lei cu TVA inclusă.

Contractul în sine și actul adițional au fost adjudecate de două companii. Prima se numește SC Agro-Ind Management SRL, avându-i ca asociați pe Florin Simion, din București, pe George Eugen Taulescu, tot din București, și pe Adi-Dorin Slabu, din Teleorman. A doua companie este SC Optix SC din Bulgaria. 

Potrivit caietului de sarcini care a stat la baza acestei achiziții, echipamentele au o garanție de 36 de luni. Iar, ca specificații tehnice, aflăm că este vorba despre un echipament binocular pasiv, care trebuie să asigure detecția „țintei de tip persoană”, dându-se chiar și dimensiunile acestui tip de „țintă” – 1,8 X 0,5 metri. Detecția trebuie să fie făcută în condiții reale, la o distanță minimă de doi kilometri, iar rezoluția detectorului trebuie să fie de 640 X 480 pixeli. Acest echipament mai trebuie, de asemenea, să asigure polaritatea, să permită selectarea culorilor alb sau negru pentru sursele de căldură.

 

 

Imprimante multifuncționale, cumpărate de la furnizorul Camerei Deputaților

 

Ziua de 4 noiembrie 2021 pare să fost cea a achizițiilor la Poliția de Frontieră. Pe lângă actele adiționale încheiate, la contractele afacerilor prezentate mai sus, autoritatea contractantă a mai parafat una. Este vorba despre o achiziție de echipamente IT, necesare activității de control la frontieră. 

Mai exact, este vorba despre scannere de documente multifuncționale monocrome și color, „în vederea asigurării dotării necesare pentru realizarea activității de control la frontieră, în conformitate cu standardele Uniunii Europene”. Contractul a fost împărțit în două loturi. Primul viza achiziția unei cantități cuprinse între 96 și 224 de imprimante multifuncționale monocrom, la care se adaugă o cantitate cuprinsă între 6 și 126 de imprimante multifuncționale color. Al doilea lot vizează între 212 și 264 de scanner de documente.

La licitația deschisă, organizată de Poliția de Frontieră în 4 noiembrie, a fost atribuit doar primul lot. Atunci, a fost încheiat contractul nr. 359/2021, în valoare de 1.161.816 lei fără TVA, adică 1.382.561,04 lei cu TVA inclusă. Imprimantele au fost cumpărate de la compania SC 2M Digital SRL, al cărei unic asociat și administrator este un anume Gheorghe Codreanu. 

În 21 mai 2021, această societate a fost contractată și de către Camera Deputaților, pentru livrarea a 25 de echipamente multifuncționale de copiere, scanare și imprimare, în valoare de 455.472,5 lei cu TVA.

×
Subiecte în articol: politia de frontiera