x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete ONAC își face platformă Electronică pentru achiziții centralizate, apelând la doi furnizori ai DNA și ai Parchetului General

ONAC își face platformă Electronică pentru achiziții centralizate, apelând la doi furnizori ai DNA și ai Parchetului General

de Ion Alexandru    |    13 Apr 2022   •   07:10
ONAC își face platformă Electronică pentru achiziții centralizate, apelând la doi furnizori ai DNA și ai Parchetului General

După doi ani în care ONAC (Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate), structura specializată în achiziții publice a Ministerului de Finanțe, a folosit starea de urgență și starea de alertă generate de pandemia de Covid-19, pentru a face cumpărături directe, fără licitație, luna aceasta instituția a contractat, prin procedură concurențială, o achiziție de peste un milion de euro.

Două companii au fost selectate, în urma licitației finalizate la data de 1 aprilie. Ambele sunt abonate la contracte pe bani publici, însă, în special fiind angajate de Direcția Națională Anticorupție sau chiar de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

Este vorba despre achiziția unei soluții software pentru platforma electronică pentru achiziții publice centralizate, denumită „PEAPC”, în vederea asigurării condițiilor tehnice necesare în vederea derulării proiectului „Dezvoltarea și implementarea unor mecanisme electronice integrate, pentru desfășurarea și monitorizarea achizițiilor centralizate”. Acest proiect este finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă și se referă la sisteme de dezvoltare software de management al relațiilor cu clienții.

Justificarea încheierii contractului

Scopul pentru care ONAC a făcut această achiziție vizează crearea, dezvoltarea, menținerea și actualizarea unei aplicații electronice pentru etapa de finalizare a achizițiilor centralizate, inclusiv integrarea aplicațiilor existente la nivelul ONAC, respectiv Registrul Utilizatorilor și formularele de colectare a necesităților. De asemenea, proiectul mai vizează crearea, dezvoltarea, menținerea și actualizarea unei aplicații electronice pentru etapa post-atribuire a acordurilor-cadru și a contractelor subsecvente.

Nu în ultimul rând, se mai urmărește asigurarea interoperabilității și a integrării cu sistemele, platformele, bazele de date și cu aplicațiile electronice dezvoltate de principalele instituții partenere ale ONAC în planificarea, derularea și monitorizarea de achiziții publice centralizate.

Serviciile, prestate de doi operatori

Pentru acest proiect, ONAC a publicat, încă din data de 25 august 2021, un anunț de participare în SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), specificând faptul că urmează să organizeze o licitație deschisă, având ca principal criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț. Durata contractului este de 19 luni de la data parafării lui.

Achiziția a fost finalizată în data de 1 aprilie 2022, prin încheierea contractului nr. 35524/2022, la o valoare de 4.857.612 lei fără TVA, respectiv de 5.780.558,28 de lei cu TVA inclusă (1.179.705,8 euro).

Afacerea a fost adjudecată de către două companii – SC Asseco See SRL și SC Bithat Solutions SRL, conform unui anunț de atribuire publicat, zilele trecute, în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice. 

Echipamente de rețea și licențe pentru DNA. Sistem IT pentru PÎCCJ

Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), prima companie care a fost selectată de ONAC pentru a participa la acest contract, SC Asseco See SRL, este o entitate deținută, în calitate de unic asociat, de către Asseco South Europe Polonia.

Compania apare în mai multe achiții interesante făcute, anul trecut, de Direcția Națională Anticorupție. „Jurnalul” a prezentat, într-o anchetă precedentă, faptul că DNA a organizat, în toamna anului trecut, o licitație deschisă, în vederea atribuirii unui contract care viza furnizarea a două sisteme speciale ultraportabile pentru identificarea terminalelor mobile, pe care a cheltuit 3,6 milioane de lei fără TVA. Atunci, au fost selectate două firme  SC Intel International SRL și SC Cellphone Group SRL.

Achiziția făcea parte dintr-un pachet mai larg de dotare a DNA cu echipamente, pachet prin care, în 20 octombrie 2021, instituția condusă de procurorul-șef Crin Bologa a parafat, prin licitație deschisă, un contract în valoare de 739.078,06 lei fără TVA, pentru achiziția a șase switch-uri de rețea tip acces cu 24 de porturi, a 20 de switch-uri de rețea tip acces cu 48 de porturi și a unui echipament de stocare „all flash”, destinat mediului de producție. Toate aceste echipamente au fost livrate de SC Asseco See SRL.

Aceeași firmă a livrat DNA, printr-un alt contract, în valoare de 358.843,31 de lei fără TVA, șapte licențe pentru un sistem de operare server, două licențe pentru un server de e-mail cu instalare on-premise, dar și 600 de licențe CAL Standard.

Și al doilea agent economic a prestat pentru procuratură

Al doilea furnizor al ONAC, în achiziția finalizată la 1 aprilie 2022, SC Bithat Solutions SRL, este deținută, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, de compania SC Best Doc Image Solutions SRL (cu 33% din capitalul social), alături de persoanele fizice Lidia Florica Vîjîianu (cu 33%), Lilia Barcutean (cu 22%) și Adrian Ioan Barcutean (12%).

În mod paradoxal, și această a doua companie contractată de ONAC face afaceri cu procuratura. De data aceasta vorbim despre Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PÎCCJ) care, în anul 2010, a achiziționat un sistem IT de management al audierilor. Contractul a fost câștigat de o asociere formată din SC S&T România și SC Trenadis Corp. Iar unul dintre subcontractorii acestora este nimeni alta decât SC Bithat Solutions SRL.

În ce constă aplicațiile cumărate de ONAC și cum vor fi ele implementate

Revenind la contractul încheiat de aceste două companii cu ONAC, aflăm, din caietul de sarcini, că, prin implementarea lui, se urmăresc mai multe obiective. Este vorba despre planificarea implementării proiectului, despre elaborarea specificațiilor, despre dezvoltarea și implementarea aplicațiilor electronice, despre integrarea sistemului, despre tranziția, roll-out-ul și migrarea bazelor de date, despre testare, despre instruirea personalului ONAC și despre suportul tehnic și mentenanță.

Cele două companii urmează să elaboreze, să prezinte și să revizuiască un plan final de implementare a proiectului care să prevadă în detaliu termenele și resursele necesare pentru îndeplinirea obiectivelor proiectului.

De asemenea, trebuie ca, împreună cu ONAC, să realizeze o analiză detaliată a cerințelor funcționale, ținând cont de contextul organizațional, operațional, legislativ și tehnologic al ONAC. În urma analizei, acestea vor descrie, documenta și prezenta spre aprobare specificațiile generale, funcționale și non-funcționale ale sistemului care urmează a fi dezvoltat și implementat. Specificațiile vor fi elaborate la nivel de cuprindere și de detaliu, care să permită dezvoltarea, configurarea, testarea, includerea și integrarea aplicațiilor individuale și a PEAPC în ansamblul său.

Un alt obiectiv este acela de a dezvolta și implementa aplicațiile electronice necesare îndeplinirii cerințelor aprobate de ONAC, conform graficului agreat, și integrarea tehnică a aplicațiilor dezvoltate cu sistemul și cu platformele de lucru ale ONAC, se mai arată în caietul de sarcini.

 

×