x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete A doua zi după alegeri, primăria condusă de Nicușor Dan a anunțat că vrea să cumpere 100 de aparate de depistare a drogurilor în salivă

A doua zi după alegeri, primăria condusă de Nicușor Dan a anunțat că vrea să cumpere 100 de aparate de depistare a drogurilor în salivă

de Ion Alexandru    |    19 Iun 2024   •   07:40
A doua zi după alegeri, primăria condusă de Nicușor Dan a anunțat că vrea să cumpere 100 de aparate de depistare a drogurilor în salivă

Nicușor Dan nu așteaptă validarea de către Biroul Electoral Central a rezultatelor alegerilor locale din 9 iunie, ci își continuă seria de investiții în forță. Chiar pe 10 iunie, la câteva ore după închiderea urnelor de vot, în timp ce afla că a câștigat alegerile pentru Primăria Capitalei, instituția a pus la cale o achiziție mai mult decât interesantă. În acest sens, Municipalitatea pune la bătaie peste 400.000 de euro, pentru a cumpăra 2.100 de aparate de determinare a prezenței în salivă a substanțelor stupefiante. Este vorba despre dispozitive capabile să determine, în maxsimum 10 minute, consumul de amfetamine, benzodiazepine, metamfetamine, cocaină, canabis, opioide, ketamină sau metadonă. Licitația se va finaliza în 17 iulie.

Astfel, conform unui anunț publicat de Primăria Municipiului București pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), luni, 10 iunie 2024, municipalitatea face cunoscut faptul că intenționează să cumpere „aparate pentru determinarea prezenței în salivă a substanțelor stupefiante”, denumite și „detectoare de stupefiante”.

Valoarea estimată a bugetului pe care vrea să-l aloce pentru această achiziție se ridică, potrivit anunțului citat, la 1.650.000 de lei fără TVA, respectiv la 1.963.500 de lei cu TVA inclusă (400.714,3 euro). Contractul ce urmează a fi încheiat va avea o durată de 180 de zile, iar, în vederea atribuirii lui, Primăria Capitalei precizează că va organiza o licitație deschisă, impunând ca și criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Se pune acces pe prețul ofertei și mai puțin pe rezultatele obținute

În timp ce, public, se dezbate chestiunea conform căreia aparatele drug-test folosite, în prezent, de Poliție, au o rată crescută de rezultate „fals pozitive”, Municipalitatea pune accent mai mult pe prețul aparatelor în posesia cărora urmează să intre, și nu pe rata de succes real obținută în urma viitoarelor testări efectuate cu ele.

Concret, 80% din evaluarea aferentă atribuirii contractului se referă la prețul ofertei, iar 20% se referă la perioada de garanție. În anunțul citat, se precizează că finanțarea proiectului se face de la bugetul de stat. De acest contract se ocupă primarul general, Nicușor Dan, Emanuela Jugureanu, director general al Direcției Economică, Cătălin Ion Zoican, director general al Direcției Generale Situații de Urgență, Statistici și Strategii, și Adrian Iordache, director executiv al Direcției Juridice.

Ofertele trebuie să fie valabile până la data de 17 ianuarie 2025 și urmează să fie deschise la data de 17 oilie 2024, la ora 15.00.

Ce prevede caietul de sarcini

Conform caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, Primăria Capitalei dorește să cumpere 100 de aparate de determinare a prezenței în salivă a substanțelor stupefiante. Acest lucru înseamnă că instituția condusă de Nicușor Dan este dispusă să plătească câte 19.634 de lei cu TVA pentru fiecare aparat de detectare (4.007,14 euro).

Aparatele trebuie să fie noi, fabricate în cursul anului curent livrării sau în anul anterior. Componența unui sistem de testare se referă la un analizator de droguri, imprimantă pentru afișarea rezultatelor testări, tastatură pentru introducerea datelor persoanei asupra căreia este făcută testarea, încărcător la rețeaua de alimentare de 220V, încărcător auto de 12V, cablu de conectare la PC, geantă de transport și instrucțiuni de utilizare în limba română.

În document se mai arată că sistemul trebuie să permită funcționarea în regim staționar, pe teren, iar timpul de analiză trebuie să fie de maximum zece minute. Trebuie să asigure „analizarea rapidă și cu acuratețe de către sistem a unei probe de salivă de la un subiect cu ajutorul unui kit de testare care se introduce într-un analizator, pentru identificarea consumului de substanțe interzise”.

Opt substanțe, detectabile pe loc

Un astfel de test ar trebui să fie capabil să identifice minimum opt substanțe. Este vorba despre amfetamine, despre benzodiazepine, despre metamfetamine, despre cocaină, despre canabis, despre opioide, despre ketamină și despre metadonă.

În documentația de achiziție se mai precizează că dispozitivul trebuie să aibă afișaj în limba română, să indice tipul de substanță consumată, să înregistreze numele și prenumele persoanei asupra căreia a fost efectuată testarea. De asemenea, sistemul trebuie să aibă o memorie internă pentru minimum 500 de testări. Trebuie să conțină indicator de concentrație suficientă de salivă pentru testare, iar temperatură ambientă de funcționare trebuie să permită operarea dispozitivului de la minimum plus 5 grade Celsius pânhă la maximum de plus 45 de grade Celsius, la o umiditate relativă cuprinsă între 5% și 95% fără condens. 

Interesant este că acest caiet de sarcini este semnat, din partea Primăriei Capitalei, de către directorul general Cătălin Zoican, iar din partea Direcției Generale de Poliție a Municipiului București de către șeful Serviciului Logistică, subcomisarul de poliție Andreea Neagu. De asemenea, a mai semnat și coordonatorul logistic al Brigăzii Rutiere, comisarul șef de poliție Victor Vintilă. 

În draftul de contract se prevăd mai multe obligații. Spre exemplu, furnizorul va trebui să garanteze Primăriei Capitalei că operează un sistem de management al calității pentru produsele furnizate și că va aplica acest sistem pe toată perioada derulării contractului. Furnizorul va corecta, pe cheltuiala sa, orice neconformitate, astfel încât să demonstreze, în orice moment, că remedierea acestor neconformitati se realizează conform planului de management al calității.

Patru instituții au făcut astfel de achiziții, în ultimii cinci ani

Conform bazei de date a SEAP, există patru instituții publice care au făcut, în ultimii cinci ani, astfel de achiziții, identificate după codul specific.

Astfel, Camera Deputaților a încheiat, la 9 septembrie 2019, cu SC Rom Tech SRL, un contract de 132.000 de lei fără TVA, prin care a achiziționat un aparat mobil de detecție a materialelor periculoase și a substanțelor interzise. Inițial, anunțul de achiziție viza și cumpărarea unui aparat mobil pentru testarea consumului de droguri, dar și a unui aparat pentru testarea prezenței alcoolului în aerul expirat.

Inspectoratul general al Poliției Române a încheiat, la data de 20 iulie 2020, cu SC Daritechnologies SRL, un contract de 1.434.888,88 de lei fără TVA, pentru achiziția de aparate pentru determinarea prezenței în salivă a substanțelor stupefiante.

Inspectoratul General pentru Imigrări a parafat, la data de 14 iunie 2022, cu A&A Pro Diagnostic SRL și cu SC Vitro Bio Chem SRL, un contract de 29.900 de lei fără TVA, pentru achiziția a 1.000 de kituri pentru depistarea consumului de stupefiante, a 1.000 de kituri de test pentru depistarea imunologica preliminară pentru HIV și a 1.000 de kituri teste de depistare imunologică preliminară pentru hepatita C.

La rândul său, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a semnat, la data de 30 octombrie 2020, cu SC Overlords SRL, un contract de 251.100 de lei fără TVA pentru achiziția de echipamente portabile compacte de examinare.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×