Primăria Municipiului Timișoara se pregătește să contracteze lucrări de întreținere a spațiilor verzi din oraș, pentru care a pus la bătaie, din fonduri bugetare, nu mai puțin de 180,5 milioane de lei. Acești bani ar trebui să acopere, lunar, operațiunile contractate pentru următorii patru ani, iar justificarea afacerii, așa cum rezultă din caietul de sarcini, este aceea a „obținerii unui oraș verde și inteligent”. Sfidând criza bugetară și financiară în care România se află, municipalitatea plusează și, imediat după consumarea alegerilor prezidențiale, a mai scos la licitație un contract de peste 60 de milioane de lei pentru întreținerea clădirilor aflate în proprietatea sau în administrarea primăriei. Tot cu bani de la bugetul de stat.
Cu nici o săptămână înaintea turului al doilea al alegerilor prezidențiale, la data de 13 mai 2025, Primăria Municipiului Timișoara, la conducerea căreia se află edilul USR Dominic Fritz, președinte interimar al formațiunii progresiste, a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare prin intermediul căruia a făcut cunoscut faptul că intenționează să încheie un acord-cadru în vederea contractării de servicii având ca obiect „Întreținerea și amenajarea spațiilor verzi din municipiul Timișoara”.
Este vorba despre un acord-cadru care se va derula pe o perioadă de patru ani, urmând ca fiecare contract subsecvent aferent să fie parafat o dată la 12 luni sau „ori de câte ori este nevoie, în funcție de necesitățile achizitorului și de fondurile alocate”.
Potrivit acestui anunț de participare, în baza acordului-cadru și a contractelor subsecvente, urmează să fie prestate servicii de întreținere și amenajare de spații verzi. Perimetrul în care se vor presta serviciile este compus din două areale distincte, poziționate la nord și la sud de Canalul Bega”.
Ce zone sunt vizate
Zona de nord în care vor fi prestate aceste servicii cuprinde spațiile verzi de pe domeniul public la nord de Canalul Bega, pe segmentele Canal Bega, Splaiul Nicolae Titulescu, Strada Andrei Mureșanu, liniile CFR, Enric Bader, Drăgășani, Mihail Kogălniceanu, Peneș Curcanul, Splaiul Grivița, Piața Petru Maior, Strada Uzinei, Strada Garofiței, Frederic Mistral și Vălișoara.
Zona de sud va cuprinde Canalul Bega, Wilhelm Tell, Splaiul Sofocle, Splaiul Tudor Vladimirescu, Piața Sfânta Maria, Strada Gheorghe Doja, Virgil Onițiu, Victor Babeș, Traian Lalescu, Ion Ciara, Piața Râmniceanu, Vidu, Cluj, Eroii de la Tisa, Caraș, Aurelius, Bulevardul Corneliu Coposu, J/H. Pastalozzi, 3 August 1919, Splaiul Nistrului, Splaiul Morarilor și Frederic Chopin.
Valoarea estimată a acestui acord-cadru este de 151.658.245 de lei fără TVA, adică de 180.473.355,6 lei cu TVA inclusă, ceea ce înseamnă nu mai puțin de 36.831.288.1 euro. Banii vor fi asigurați din fonduri de la bugetul de stat, potrivit acestei documentații de atribuire.
Pentru încheierea acordului-cadru, Primăria Municipiului Timișoara precizează că va organiza o licitație deschisă, unde criteriul de atribuire stabilit este cel mai bun raport calitate-preț, iar deschiderea ofertelor urmează să se producă la data de 3 iulie 2025.
Potrivit caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, scopul urmărit de primăria lui Dominic Fritz este „obținerea unui oraș verde și inteligent („Green City”, „Smart City”), deziderate declarate ale autorității locale” și presupune, conform recomandărilor Comisiei Europene, „aplicarea de politici bazate pe principii ale dezvoltării durabile: protejarea biodiversității, realizarea de spații verzi interconectate, reducerea consumului de resurse, creșterea gradului de sustenabilitate a spațiilor verzi, valorificarea contextului local. Totodată, valoarea recreativă, de agrement și educativă a spațiilor verzi bine întreținute, accesibile, sigure, naturale și funcționale sunt factori cheie pentru un stil de viață sănătos, bazat pe mișcare, sport, socializare”.
Conform sursei citate, spațiile verzi din municipiul Timișoara, „cu tipologii și funcțiuni diferite, sunt alcătuite din: parcuri, scuaruri, grădini, grădini botanice, grădini condominiu, grădini instituționale, aliniamente stradale, baze sportive, păduri urbane, maluri verzi, grădina zoologică, grădini comunitare, culoare de protecție, fânețuri, terenuri umede, perdele forestiere, pepiniere”.
Echipa de intervenție, pentru un milion de metri pătrați
Astfel, „ținând cont de frecvența tot mai mare a fenomenelor meteorologice extreme - cantități mari de ploi sau ninsori căzute într-un timp scurt, furtuni însoțite de vânt puternic (peste 60 km/h) - prestatorul este obligat de a institui un dispecerat de urgență, care, în cazul producerii unor astfel de fenomene, să ia măsuri urgent, în maximum două ore de la producerea acestora. O echipă urgență va avea minimum 3 oameni și mașinile sau utilajele necesare pentru a interveni la toate nivelurile de înălțime ale arborilor. Prestatorul este obligat ca la transmiterea contului de garanție de bună execuție să transmită și lista nominală, cu numere de telefon, a echipelor ce formează dispeceratul de urgență. Acest dispecerat de urgență asigură serviciul de degajare și tăieri, 24 din 24 de ore. Numărul echipelor de urgență se va dimensiona în funcție de suprafața zonelor verzi din contract. Astfel, se va asigura minimum o echipă de intervenție la 1.000.000 metri pătrați de zonă verde”, se mai precizează în acest caiet de sarcini.
Alte servicii care intră în acest acord-cadru se referă la reparația de mobilier urban, la repararea de echipamente, la reparații de alei și suprafețe destinate odihnei și sportului, la reparații efectuate la construcții funcționale și decorative, la întreținerea tutorilor, la întreținerea sistemelor de irigații, la curățarea aleilor și a spațiilor verzi, la golirea coșurilor de gunoi, la igienizarea dotărilor și la transportul deșeurilor.
Alte 60 de milioane de lei, pentru întreținerea clădirilor
După ce a anunțat această afacere-mamut între cele două tururi de scrutin ale alegerilor prezidențiale, la patru zile după turul al doilea, instituția condusă de Dominic Fritz a mai scos la „mezat” o altă achiziție „rea”.
În 22 mai 2025, Primăria Municipiului Timișoara a mai publicat pe SEAP un alt anunț de participare, conform căruia intenționează să încheie un acord-cadru referitor la prestarea de lucrări de reparații și de întreținere a imobilelor deținute sau aflate în administrarea Primăriei Municipiului Timișoara, precum și a infrastructurii din incinta acestora.
Și acest acord-cadru va avea o durată de patru ani, iar bugetul alocat inițial al acestui proiect se ridică la 50.470.588,2 lei fără TVA, adică la 60.060.000 de lei cu TVA inclusă (12.257.142,8 euro), bani proveniți, de asemenea, din fonduri de la bugetul de stat.
Achiziția va face, de asemenea, obiectul unei licitații deschise, ofertele urmând să fie deschise în data de 30 iunie 2025.
Trăgând linie, primăria lui Dominic Fritz angajează instituția pe care o conduce în cheltuieli însumate la nu mai puțin de 240.533.355,6 lei cu tot cu TVA, adică la 49.088.440 de euro. Acest lucru va însemna un efort bugetar de 12.272.110 euro pe an, respectiv de 1.022.676 de euro pe lună, din care 767.318,7 euro lunar pentru „operațiunea spații verzi” și 255.437,3 euro lunar pentru „operațiunea întreținerii imobilelor”.


