Afacerea a fost demarată în data de 8 mai 2022, când Administrația Domeniului Public Sector 2 (ADP), instituție aflată în subordinea primăriei conduse de USR-istul Radu Mihaiu, a anunțat, pe SEAP, că vrea să achiziționeze trei autoplatforme cu macara, pentru transportul autovehiculelor. Utilajele sunt necesare, conform acestui anunț, „pentru ridicarea și transportul autovehiculelor abandonate pe domeniul public”.
Pentru această afacere, ADP Sectorul 2 a pus la bătaie suma de 1.890.756,3 lei fără TVA, organizând, în acest sens, o licitație deschisă, contractul vizat a fi atribuit urmând să aibă un termen de derulare de opt luni. Sursa de finanțare a acestei achiziții este bugetul local.
La licitația deschisă organizată s-a prezentat un singur ofertant. Este vorba despre SC Eutrobody Hydraulics SRL, care a oferit un discount de 756,3 lei fără TVA, cerând un preț final, pentru toate cele trei utilaje, de 1.890.000 de lei fără TVA, respectiv de 2.249.100 de lei cu TVA inclusă (749.700 de lei cu TVA bucata). Oferta a fost acceptată, între cele două părți fiind încheiat contractul, la data de 24 octombrie.
Motoare de 5.000 cmc, cu rezervoare de 200 de litri, pe motorină
Din caietul de sarcini care a stat la baza acestei achiziții, ADP Sector 2, entitatea cumpărătoare a celor trei utilaje, se descrie ca fiind instituția care „asigură dezvoltarea rețelei stradale a sectorului 2, prin activitatea de reparații și întreținerea drumurilor”, iar, în legătură cu motivul pentru care a avut loc această achiziție, notează că este nevoie de „înnoirea parcului auto cu produse care măresc capacitatea de lucru și îmbunătățesc calitatea lucrărilor și reducerea poluării”.
Autospecialele achiziționate au, fiecare, masa maximă omologată de 12.000 de kilograme, pe spate au suspensie pneumatică cu două perne, sarcina pe axa față ranforsată este de minimum 5.000 de kilograme, deoarece montajul macaralei se face în spatele cabinei, iar sarcina pe axa spate este de 8.450 de kilograme. Autospecialele au motor euro 6, cu capacitatea de 5.000 de centimetri cubi, funcționează pe motorină, cu o capacitate a rezervorului de 200 de litri.
Macaraua are un braț de 8 metri și poate ridica până la 6 tone.
Taxă de 350 de lei, la care se adaugă încă 150 de lei pentru fiecare zi de depozitare
La două zile după finalizarea achiziției, în 26 octombrie, Consiliul Local al Sectorului 2 a aprobat regulamentul pentru ridicarea mașinilor. Astfel, tarifele de ridicare sunt 200 de lei pentru vehiculele cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, respectiv şi 270 de lei pentru cele cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone. Transportul variază de la 150 de lei, până la 200 de lei, iar fiecare zi de depozitare a mașinii în depozitul ADP Sector 2 îl costă pe proprietarul căruia i-a fost ridicată câte 150 de lei.
Mașinile ridicate vor fi depozitate, initial, provizoriu, pe o durată de o lună, într-un spaţiu de pe raza Sectorului 2 special destinat acestei activităţi. Dacă după cele 30 de zile, mașina nu este revendicată, deţinătorul acestei va fi înştiinţat prin afişarea pe site-ul instituţiei că vehiculul va fi mutat într-un alt spaţiu de depozitare.
Deocamdată, Primăria Sectorului 2 nu are în derulare un contract cu firme private care se ocupă cu ridicarea mașinilor de pe domeniul public. Însă, regulamentul vorbește și despre o viitoare încheiere a unui astfel de contract de concesiune a serviciilor de ridicare, transport și depozitare.
Proiectul acestui regulament adoptat a fost este propus, în vară, de Alexandra Chirilă, consilier local USR și viceprimar. Aceasta spunea că amenzile sunt insuficiente pentru a face ordine pe domeniul public, precum și că Sectorul 2 este între ultimele care nu are un astfel de regulament și unde nu se ridică mașinile parcate neregulamentar. Sectoarele 1, 3, 4, 6 și Primăria Capitalei aplică deja astfel de practici.
Furnizorul, deținut de o companie care derulează contracte cu instituții de forță
Firma care va livra ADP Sector 2 aceste trei autospeciale, SC Eurobody Hydraulics SRL este o companie deținută, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), de către SC Grădinariu Import-Export SRL, precum și de Ovidiu Vlad Nicolae și Dan Bodeanu. În urmă cu doi ai, acționarii au decis să completeze obiectul de activitate al companiei cu „fabricarea vehiculelor militare de luptă”. Această activitate este desfășurată în satul Dragomirești Deal, comuna Dragomirești Vale, județul Ilfov.
La rândul lui, acționarul SC Grădinariu Import Export SRL este deținută de doi asociați persoane fizice. Este vorba despre Andrei Călin Grădinariu, cu 90 la sută din capitalul social, și de Radu Grădinariu, cu 10 procente. În 2013 SC Grădinariu Import Export SRL s-a asociat cu celebra MIRA Telecom, controlată de Stelian Ilie, într-un contract de achiziții publice. Stelian Ilie este un apropiat al fostului șef al SPP din mandatul președintelui Ion Iliescu, Gabriel Naghi. SC Grădinariu Import Export a derulat contracte cu statul, în special la Cluj-Napoca sau Iași și mai ales cu autoritățile locale și județene.
La mijlocul lunii mai a anului curent, a mijlocul acestei luni, SPP a cumpărat de la SC Grădinariu Import Export SRL, pentru 662.251 de lei cu TVA inclusă (135.153,3 euro), o autospeciale destinate curățării drumurilor și aleilor pietonale.