Firma care își va adjudeca acest contract trebuie să țină cont, în derularea lui, de Legea 155/2023, care se referă la faptul că, din ianuarie 2026, în toate municipiile din România, trebuie descurajată nu doar utilizarea unei mașini, ci și deținerea ei. Printre măsurile vizate se află reducerea numărului locurilor de parcare, taxarea staționării și taxarea accesului. Primăria lui Nicușor Dan a luat-o chiar înaintea acestor studii și a început să traseze linii albastre pe străzile dintre case și blocuri, taxând cu 30 de lei pe zi parcarea unei mașini.
Studiul pe care Primăria Capitalei urmează să-l contracteze urmează să stea la baza întocmirii unui Plan Integrat de Calitate a Aerului și de Menținere a Calității Aerului în Municipiul București, iar, potrivit caietului de sarcini care stă la baza licitării contractului, urmează să fie „identificate măsurile de reducere a emisiilor asociate diferitelor categorii de surse de poluare:, dar și să fie „definite măsurile de bază și de protecție aferente măsurilor identificate, precum și cuantificarea eficienței acestor măsuri”. Documentul susține că realizarea studiului reprezintă o etapă obligatorie în pregătirea planurilor de calitate a aerului și, totodată, un instrument cheie în atingerea obiectivelor propuse.
Zona de implementare a acestui studiu este municipiul București și sectoarele sale, mai exact o zonă care va fi extinsă în așa fel încât studiul să includă informații privind poluarea cauzată de transport și dispersia poluanților emiși în atmosferă, ale căror surse se găsesc și în județul Ilfov. Iar, în principal, urmează să fie evaluate emisiile asociate din surse precum coșurile aferente producerii de energie, sursele de încălzire rezidențială și de pe platformele industriale, precum și transportul rutier.
Politică agresivă împotriva șoferilor
Ei bine, de fapt aici este „buba” – transportul rutier, luat în colimator din ce în ce mai agresiv de către statul român în ultimul an de zile. Astfel, aflăm din documentația de atribuire a acestui contract că studiul va cuprinde „măsurile de reducere a emisiilor asociate diferitelor surse de emisie”, măsuri care cuprind: reducerea emisiilor din surse de ardere staționară, achiziționarea de autovehicule cu emisii zero, precum și „măsuri de limitare a emisiilor din transporturi, prin planificarea și gestiunea traficului rutier (inclusiv taxarea congestiei din trafic, tarife diferențiate pentru parcare, instituirea unor sisteme de restricționare a accesului autovehiculelor în zonele urbane, inclusiv a unor zone cu nivel scăzut de emisii”.
Planul pentru care se efectuează acest studiu trebuie implementat în intervalul 2024 – 2028, prestatorul care urmează să fie selectat în urma parcurgerii etapei de achiziție urmând să ia în considerare legislația, strategiile și programele naționale în vigoare cu impact la nivel local, cum ar fi Legea nr. 155 din 30 mai 2023 privind mobilitatea urbană durabilă sau Strategia energetică a României și Planul Integrat în domeniul Energiei 2021-2030, la care se adaugă Programul Național de Control al Poluării Atmosferice, adoptat prin HG 119/2023.
Planul de mobilitate urbană, apocalipsa transportului individual
Despre Legea 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, „Jurnalul” a făcut dezvăluiri încă din această primăvară, când proiectul, inițiat de Guvernul României, a trecut pe repede înainte de Parlament. Actul normativ reprezintă un atac direct la adresa dreptului de proprietate privată, întrucât va face viața șoferilor care locuiesc în mediul urban din România un calvar.
Printre obiectivele acestei legi se numără „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”, „redistribuirea spațiului străzii, prin împărțirea echitabilă a acestuia între transportul individual motorizat, transportul public și transportul nemotorizat” sau „mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier”.
Concret, în această lege se vorbește despre „creșterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul, în detrimentul celor poluante, prin reducerea spațiilor de parcare și de staționare destinate acestora”, de „scăderea numărului de autoturisme la 1.000 de locuitori”, precum și despre „transportul logistic ecologic”.
Statul, prin autoritățile administrației publice locale, va stimula, astfel, „utilizarea transportului public, a mersului pe jos și cu bicicleta, prin introducerea unor taxe de parcare și scăderea numărului de parcări pentru autovehicule”. Mai mult, vor fi instituite „zone cu emisii zero, prin introducerea de restricții și taxe pentru accesul autoturismelor”, și, incredibil, lucrurile trebuie să meargă până la „luarea de către autoritățile administrației publice locale a unor măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în orașe”.
Toate aceste măsuri devin obligatorii, în România, de la 1 ianuarie 2026, pentru toate municipiile din țară.
Toate măsurile, pe banii celor afectați. Câștigătorii? Firmele lor
Cine obligă ca statul român să ia astfel de măsuri? Nimeni decât chiar statul român. De fiecare dată când a fost inițiată o astfel de lege, în ultimul an, a fost invocată politica de mediu a Uniunii Europene. Apoi, a fost băgat în față PNRR. Într-adevăr, Planul Național de Mobilitate Urbană, care va conduce la aberații de natură constituțională, a fost introdus, pe vremea Guvernului Cîțu – Ghinea, în PNRR, la Componenta 10, măsura I1.
Apoi, Primăria Capitalei, a cărei conducere a declarat, încă de la instalarea ei în 2020, război șoferilor, a demarat în forță un proiect de anihilare a posesorilor de autovehicule. „Jurnalul” a dezvăluit, luna trecută, că au început să fie eliminate aproape toate locurile de parcare „la bordură”. Inclusiv de pe străduțele secundare, din zonele de blocuri și case, aici fiind trasate linii albastre pe carosabil, taxate cu 30 de lei pe zi. Un calcul simplu arată că parcarea într-un an de zile ar putea costa 10.800 de lei pentru o singură mașină. Până la sfârșitul anului viitor, administrația progresistă a Bucureștiului și-a propus ca toate străzile aflate în interiorul inelului central al Capitalei să devină doar locuri de parcare cu plată. Mai mult, plata se va putea face exclusiv prin mijloace electronice, neexistând opțiunea de a plăti cu bani cash.
După ce s-au apucat de această operațiune, cei de la Primăria Capitalei și-au dat seama că au nevoie de un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, motiv pentru care au angajat un consultant care să întocmească acest plan. Contractul a fost atribuit, în 11 octombrie 2023, unei asocieri de firme din care face parte și SC Civitta Strategy & Consulting SRL, companie care a fost înființată de fostul premier Florin Cîțu și de actualul eurodeputat REPER Dragoș Pîslaru. Afacerea costă 3,5 milioane de lei.