x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Şantajul din port: "Nu cotizezi, poftim la scanner".

Şantajul din port: "Nu cotizezi, poftim la scanner".

de Doru Iordache    |    26 Mai 2011   •   21:00
Şantajul din port: "Nu cotizezi, poftim la scanner".

Ancheta continua in Portul Constanta Sud Agigea. Dupa primul val de arestari ancheta se indreapta catre esalonul doi. "Cheia" acestui grup infractional este tripleta Bogatu-Pilca-Fainarea. Intr-un articol publicat la sfarsitul lunii martie am aratat ca Alin Pilca a condus Directia Regionala Vamala Constanta, Marius Fainarea a fost sef al Brigazii de Supraveghere Vamala Constanta, Eugen Bogatu a fost sef birou vamal.

Cei trei au parasit aceste functii in urma cu aproximativ sapte ani si au lasat in urma lor un om de incredere in persoana lui Iulian Teseleanu, fost sef al Vamii Constanta Sud Agigea, adica punctul de trecere al contai­ne­re­lor.

Dupa ce s-au retras din functii, Pilca si Fainarea au infiintat societati profitabile. Grupul de firme Al­ma­term, Almaholiday, Almaclima sau Sea Container Group sunt numai ca­te­va dintre companiile unde se re­ga­sesc fostii vamesi sau rudele acestora.

Tatal lui Iulian Teseleanu se re­ga­seste si el printre asociatii trioului Bogatu-Pilca-Fainarea. Influenta asupra vamii a celor trei s-a mentinut prin Iulian Teseleanu, fostul sef al Vamii Constanta Sud Agigea pana in primavara anului trecut, acum de­ta­sat la biroul vamal Mihail Ko­gal­niceanu. Este curios ca acesta nu se regaseste printre cei luati in primul lot.

Acest grup, compus din Bogatu, Pilca si Fainarea este unul transpartinic, valoarea sa a constat tocmai prin influenta pe care o avea in Vama Constanta. Senatorul Mircea Banias si fostul secretar din MAI, Laurentiu Mironescu sunt sateliti in anturajul celor trei. Ei au ajuns in prim-plan dupa ce au ajuns la putere, dar se cunosteau de mult.

Senatorul Banias, prin influenta pe care o avea ca presedinte al organizatiei judetene a PDL Constanta, l-a angajat pe Eugen Bogatu in functia de director Domenii Portuare la Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA. Aici director era Ioan Balan, omul de casa al lui Banias si asociat alaturi de Laurentiu Mironescu in SC Betelgeuse Investment SRL care a fuzionat prin absorbtie cu alta companie a celor trei, Euro Shipping Services SRL. Ioan Balan a fost demis pe 12 ianuarie dupa arestarile din dosarul "UCM Resita". Eugen Bogatu era de fapt "turnul de control" al transporturilor dubioase din Vama Agigea Sud, dar sistemul nu putea functiona fara esaloanele inferioare din vama.

Scanner-ul, motiv de santaj
Scanner-ul de la poarta de acces numarul 10 a Portului Constanta a fost achizitionat din China. Scopul instalarii acestui instrument este de a securiza intrarile de marfuri pe teritoriul vamal al Romaniei. Controlul suplimentar al containerelor se face doar in anumite situatii. Atunci cand exista suspiciuni asu­pra marfurilor dintr-un container sau cand fac tranzitul containerele date in consemn. Mai sunt scanate si containerele care provin din ta­ri­le cunoscute ca producatoare de stupefiante. Cand importatorii nu treceau cu atentii pe la oamenii fi­lierei sau nu lucrau cu companiile controlate de grupul Bogatu-Pilca-Fainarea, masurile se inaspreau fa­ra nici un motiv. Pe scurt, daca im­por­tatorii ocoleau SC Container Clearance Services SRL, unde ad­mi­ni­strator este Aurelian Catalin Pilca sau SC Alvalexino SRL, atunci incepeau cozile la scanner. Si acestea sunt doar doua exemple. La acest punct-che­ie de control lucrau principalii oa­meni de incredere ai lui Pilca, Te­se­leanu, Bogatu si Fainarea. Printre executantii cu state vechi la scanner se numara lucratorii va­mali Nicolae Gradinaru, Adrian Voi­cu, Radu Dinescu si Mihai Di­man­cea. Alti doi lucratori, Ion Ardelea­nu si Mihaita Tomescu mai intrau la controalele "speciale" atunci cand lipseau cei enumerati inainte. Ei de fapt executau comenzile grupului infractional. Altfel erau mutati in functii fara miza. Se as­teapta un nou val de retineri deoarece sefii deja arestati nu puteau rezolva transporturile protejate fara sprijinul lucratorilor din ture.

×