Guvernul condus de Florin Cîțu tocmai a încheiat, la începutul acestei luni., cu o companie deținută de soția președintelui Consiliului Național al PSD, Vasile Dîncu, senator al Opoziției, un contract pentru realizarea unui studiu de piață ce vizează turismul identitar din România. Compania care va realiza acest studiu – Metro Media Transilvania, a fost achiziționată, cu exact un an în urmă, de social-democrat, pe persoană fizică, de la fostul patron, iar la mijlocul lunii ianuarie a fost cedată, mai departe, soției senatorului Dîncu, Maria. Pentru șapte săptămâni de lucru, societatea în cauză va încasa de la Secretariatul General al Guvernului PNL-USR-UDMR aproximativ 40.000 de euro.
Afacerea în discuție a fost inițiată de către Secretariatul General al Guvernului în plină campanie electorală pentrru alegerile parlamentare, mai exact în data de 24 noiembrie 2020, când autoritatea contractantă era condusă de actualul parlamentar PNL Antonel Tănase, iar Guvernul era încă “patronat” de Ludovic Orban. Atunci, SGG a anunțat că dorește să achiziționeze servocii de cercetare cantitativă privind turismul identitar din România, în cadrul Programului “Analiza, eficientizarea și actualizarea cadrului legal în domeniul turismului”, finanțat prin programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA). Pentru acest demers, Guvernul era dispus să pună la bătaie nu mai puțin de 300.000 de lei fără TVA, pentru organizarea unei selecții de oferte, prin procedură simplificată.
Interesant este că, dacă intenția achiziției acestor studii de piață a fost manifestată, oficial, cu două săptămâni înaintea alegerilor parlamentare, termenul limită de depunere a ofertelor, dar și deschiderea acestora au fost stabilite pentru a doua zi după scrutinul legislativ, în data de 7 decembrie, la ora 15.00. Între timp, Orban a plecat de la Palatul Victoria, apoi a plecat și Antonel Tănase, s-a instalat un Guvern nou, condus de Florin Cîțu, iar, în data de 5 februarie 2021, contractul, cu numărul 43/2021, a fost atribuit, pentru suma de 152.900 de lei fără TVA, respectiv 181.951 de lei cu TVA inclusă (37.132,8 euro) companiei Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL, din Cluj-Napoca.
Cum a ajuns compania în posesia social-democratului
Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), firma care va realiza studiul de piață pentru Secretariatul General al Guvernulii avea, în 25 iulie 2007, trei asociați persoane fizice. Este vorba despre Maria Semeniuc, Emil Dănilă și Septimiu Alexandru Suciu. Acesta din urmă este nimeni altul decât patronul companiei care a realizat un sondaj pentru CSM, despre care “Jurnalul” a scris săptămâna trecută, și care s-a angajat ca expert la Primăria Aiud.
În data de 28 mai 2012, asociații Semeniuc și Septimiu Suciu iau decizia să cesioneze părțile sociale pe care le dețineau la SC Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL, către Emil Dănilă, acesta din urmă rămânând unicul asociat al firmei. Până în 3 februarie 2020, când decide să majoreze capitalul social al conpaniei prin cooptarea unui nou partener, în persoana actualului președinte al Consiliului Național al PSD și senator Vasile Dîncu. Cei doi au îmnpărțit, pentru trei zile, în mod egal, acțiunile în societatea cu pricina.
În 6 februarie 2020, însă, Dănilă îi cesionează firma, cu totul, lui Vasile Dîncu. Rezultă, astfel, că, la momentul la care Secretariatul General al Guvernului scotea la mezat contractul, SC Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL era controlată, în proporție de 100 la sută de către Vasile Dîncu, teoretic membru important al principalului partid adversar al celor care conduceau autoritatea contractantă.
Firma nu apare în declarațiile de interese ale senatorului
Interesant este că, deși Registrul Comerțului arată clar că Vasile Dîncu a achiziționat compania Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL în 6 februarie 2020, el părăsinfd structura acționariatului iabia în data de 11 ianuarie 2021, când i-a cesionat-o soției sale, Maria Dîncu, calitatea de asociat în aceast ăcompanie nu este menționată nici în declarațiile de avere și de interese depuse cu ocazia candidaturii la alegerile parlamentare din decembrie 2020, nici în cele depuse odată cu preluarea mandatului de senator al României, în 18 ianuarie 2021.
Singurele mențiuni făcute în aceste documente cu privire la avctivitatea sociologică sunt salatriul de 24.000 de lei încasat de la IRES și dividendele, de 170.000 de lei, realizate ca acționar la IRES. Se poate observa că valoarea dividendelor încasate de Vasile Dîncu de la IRES este cu aproximatin 12.000 de lei mai mică decât valoarea contractului pe care firma sa, nemenționată în declarațiile de avere și de interese, o va încasa de la Secretariatul General al Guvernului.
Firma familiei Dîncu trebuie să presteze serviciul către SGG timp de șapte săptămâni
Conform caietului de sarcini care a însoțit atribuirea contractului către compania Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL de către Secretariatul General al Guvernului, studiul de piață comandat are ca obiect determinarea nivelului de satisfacție privind nivelul de trai, determinarea frecvenței călătoriilor în scopuri turistice în țară și în străinătate, determinarea preferințelor pentru destinații turistice interne versus cele internaționale, determinarea sezoanelor preferate pentru activități turistice, identificarea componenței grupurilor turistice, identificarea bugetului alocat pentru experiențe turistice, identificarea gradului de vizitare al unor categorii de obiective turistice din România, identificarea obiceiurilor de asigurare a hranei, cazării și transportului în cadrul experiențelor turistice din țară.
La acestea se adaugă determinarea preferințelor pentru categorii de experiențe turistice, identificarea potențialului de dezvoltare a unor servicii turistice în anumite zone geografice din țară, evaluarea serviciilor turistice și conexe din România, precum și creionarea percepțiilor privind zonele turistice reprezentative pentru identitatea națională și a punctelor forte și punctele slabe ale turismului din România. Proiectul își mai propune și conturarea profilelor turiștilor interni.
Studiul de piață realizat de compania familiei lui Vasile Dîncu se adresează popiulației adulte generale, neinstituționalizate din România.
Conform documentației de atribuire, cercetarea se va face online, culegerea datelor fiind realizată prin metoda CATI și cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Eșantionul va fi reprezentativ la nivel național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul eșantionului este de 3.000 persoane, cu eroare maximă tolerată de ±1,8%, la un nivel de încredere de 95%. Termenul de finalizare a studiului este de șapte săptămâni de la data semnării contractului.
Metro Media și IRES, contract cu ANCOM, condus de Sorin Grindeanu
Potrivit SICAP (Sistemul Informatic Centralizat al Achizițiilor Publice), compania Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL, dar și cealaltă societate de sondare controlată de Vasile Dîncu, IRES (Institutul Român pentri Evaluare și Strategie) au încheiat, în data de 24 aprilie 2018, un contract în valoare de 3.327.428 de lei fără TVA din partea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), instituție la conducerea căreia se afla actualul prim-vicepreședinte al PSD, Sorin Grindeanu. Acordul cadru are ca obiect realizarea de studii de piață în rândul utilizatorilor finali de servicii de comunicații electronice, respectiv în rândul utilizatorilor finali de servicii poștale.
ANCOM a încheiat, ulterior, nouă contracte subsecvente, dintre care patru cu IRES (7 octombrie 2018, 29 mai 2019 și două în 21 septembrie 2020), în valoare totală de 113.900 de lei făr ăTVA, și cinci cu SC Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL (la 20 septembrie 2018, 20 mai 2019, două în 2 octombrie 2019 și la 9 septembrie 2020), în valoare totală de 383.950 de lei fără TVA.
Sorin Grindeanu a demisionat de la conducerea ANCOM în data de 5 octombrie 2020.
De altfel, SC Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing și Publicitate SRL a mai derulat contracte cu instituțiile publice. Unul dintre acestea a fost încheiat, la data de 21 septembrie 2018, cu Consiliul Concurenței, la un preț de 31.375 de lei fără TVA. Altul a fost încheiat, la 18 octombrie 2018, cu Societatea Română de Radiodifuziune, în vaoare de 38.000 de lei fără TVA. La contract a participat și IRES, care a încasat 75.900 de lei fără TVA. În 27 noiembrie 2019, compania în cauză a fost contractată de Istitutul Oncologic “Prof. Dr. I. Chiricuța” din Cluj-Napoca, pentru servicii în valoare de 180.000 de lei fără TVA. Iar Consiliul Județean Bihor a încheiat cu aceeași firmă, în data de 11 mai 2020, un contract în valoare de 459.000 de lei fără TVA.
Aproape un milion de lei împrumuturi acordate
Din declarația de avere depusă de Vasile Dîncu în luna ianuarie a acestui an, aflăm că senatorul PSD are aproape 1,6 milioane de lei și 46.000 de euro în conturi și depozite bancare. La acești bani se adaugă 922.600 de lei, pe fare Vasile Dîncu i-a împrumutat, în nume personal, către nouă persoane fizice, dar și către Organizația PSD Cluj-Napoca, cu titlu de contribuție la campania electoraă aferentă alegerilor parlamentare din anul 2020.
În ultimul an fiscal, pe lângă salariile încasate de la IRES, de la Universitatea București și de la SNSPA, președintele Consiliuluii Național al PSD a mai realizat venituri de natyră salarială de 43.000 de lei de la celebra “Academie a lui Oprea” – Academia de Științe ale Securității Naționale”.