Compania controlată de fostul ministru de Interne, din timpul Guvernelor Năstase și Ponta, Ioan Rus a încheiat, recent, cu Serviciul de Protecție și Pază un accord-cadru prin care va livra instituției care se ocupă cu protecția președintelui României, dar și a altor demnitari, autospeciale pentru misiuni operative în valoare de peste 820.000 de euro. Vehiculele speciale trebuie să intre în dotarea SPP în tranșe, o parte până la sfârșitul lunii septembrie, iar o altă parte până în cursul lunii aprilie a anului viitor. Este al treilea și cel mai important contract pe care societatea SC RMB Inter Auto SRL din Cluj-Napoca, dealer de autoturisme de lux Mercedes, îl derulează, în plină criză generată de COVID-19, cu instituțiile statului român. În lunile iunie și august, firma în cauză a mai fost contractată de Direcția Sanitară Veterinară Cluj, dar și de Compania de Apă Someș, pentru livrarea de autoturisme.
Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a publicat, recent, un anunț, pe portalul achizițiilor publice, făcând cunoscut faptul că urmează să se doteze, începând cu luna august a acestui an, până spre sfârșitul lunii aprilie a anului viitor, cu trei tipuri noi de vehicule speciale pe care să le utilizeze în derularea misiunilor operative. În acest sens, instituția condusă de generalul Lucian Pahonțu a organizat, în urmă cu câteva luni, o licitație deschisă, pe care a finalizat-o, prin încheierea unui acord-cadru, la data de 18 august 2020. Cu acest prilej, aflăm că SPP va scoate de la bugetul propriu suma de 3.940.621 de lei cu tot cu TVA (aproximativ 821.000 de euro), pentru a intra în posesia a trei autoturisme pentru misiunile operative „tipul 1”, a trei autovehicule monovolum, pentru misiunile operative „tipul 1” și a altor patru autovehicule monovolum pentru derularea misiunilor operative „tipul 2”, conform anunțului de atribuire publicat pe portalul SICAP.
În 18 august, SPP încheie, conform datelor, contractul CA/A/2020, cu compania clujeană de distribuție de autoturisme de lux SC RMB Inter Auto SRL, controlată de fostul ministru de Interne și reprezentant al celebrului „Grup de la Cluj”, Ioan Rus.
Conform caietului de sarcini care a stat la baza acestei achiziții, SPP a pus condiții stricte furnizorului în ceea ce privește dotările și specificațiile autovehiculelor cu care urmează să se doteze. Spre exemplu, mașinile achiziționate nu trebuie să fie dotate cu module sau sisteme de comunicații către alte echipamente externe online, wi-fi, bluetooth sau localizare GPS, cu excepția interfeței de diagnoză. De asemenea, mașinile nu trebuie să fie prevăzute cu sisteme de intervenție activă din partea autovehiculului în funcție de condițiile de trafic. În cazul în care însă aceste module sau sisteme nu pot fi excluse, din motive de construcție, funcțiile acestora trebuie să poată fi dezactivate de personalul specializat al SPP. În schimb, mașinile trebuie să fie dotate cu sisteme de avertizare optic-acustice, aclătuite dintr-o unitate de comandă poziționată mascat, patru proiectoare stroboscopice cu tehnologie LED, montate în grila din față, din care două de culoare albastră, iar celelalte două de culoare albă, lumini stroboscopice cu tehnologie LED de culoare albastră montate pe hayon, precum și girofar cu calotă albastră, cu tehnologie LED, prevăzut cu prindere magnetică și cu alimentare la priză independentă.
Mașini puternice, luxoase și prevăzute cu prindere pentru trepiedul armamentului
Așa cum arătam mai sus, SPP a comandat trei tipuri diferite de vehicule pentru misiuni, fiecare fiind contractate pe câte un lot separat. Din specificațiile tehnice menționate de autoritatea contractantă în caietul de sarcini, deducem că este vorba despre mijloace auto deosebit de puternice.
Astfel, pentru Lotul 1, referitor la atovehicule pentru misiuni operative „tipul 1”, s-a solicitat o putere a motorului de minimuum 450 de cai putere, o capacitate cilindrică de minimum 3.900 de centimetri cubi, având norma de poluarea Euro 6. Caroseria trebuie să fie tip berlină, cu patru uși, să aibă transmisie integrală și cutie de viteze automată, mașina fiind prevăzută cu suspensie pneumatică, cu sistem automat de climatizare în patru zone, și să aibă geamuri fumurii pe spate și la hayon.
În ceea ce privește Lotul 2, referitor la autovehiculele monovolum pentru misiuni operative „tipul 1”, specificațiile prevăd o putere a motorului de minim 200 de cai putere, cu norma de poluare Euro 6, să aibă cinci uși, dintre care două laterale, în partea din față, două uși culisante stânga-dreapta și panou, Vehicul trebuie să transporte șapte pasageri, să aibă, de asemenea, transmisie integrală și cutie automată.
Al treilea lot, care se referă la autovehicule monovolum pentru misiuni operative „tipul 2”, vizează, de asemenea, motoare cu puterea de minimum 200 cai putere, Euro 6, cu cinci uși, tracțiune integrală și cutie de viteză automată, însă, de această dată, se mai cere ca pe șinele din podea să fie montați câte trei elemenți pentru fixarea trepiedului de armament.
Istoricul distribuitorului
SC RMB Inter Auto SRL, compania care a pus mâna pe acest contract, este dealer Mercedes, implicată, ca asociat persoană juridică, în mai multe societăți de profil deținute de omul de afaceri Ion Țiriac. Conform ultimei adunări a asociaților, întregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), în 20 septembrie 2017, acționarii companiei erau SC Autosincron SRL din Cluj-Napoca, reprezentată de asociatul unic Ioan Rus, precum și de offshore-ul cipriot, Viotexa Holdings Limites, cu sediul în Nicosia. Offshore-ul este reprezentată de o anume Octavia Malene, nimeni alta decât avocata magnatului Ion Țiriac și a reprezentat, în urmă cu câțiva ani, două offshore-uri cipriote, Dongo Holdings Limited și Ameil Enterprises Limited, care dețin compania SC Medusa Hotels SRL. Aceasta este compania care a dezvoltat celebrul complex rezidențial „Stejarii”, din nordul Capitalei, locație care găzduiește și imobilul în care a locuit, cu chirie, Elena Udrea.
Jurnalul a dezvăluit, în urmă cu câțiva ani, că în anul 2014, compania lui Ioan Rus, Autosincron, a vândut offshore-ului cipriot un pachet de 15 la sută din acţiunile RMB Inter Auto, pentru care primeşte suma de 2 milioane de euro. Vitexa Holdings Limited a devenit, astfel, acţionar la RMB cu 70% din beneficii şi pierderi, în timp ce Autosincron a rămas cu un pachet de 30% din acţiuni. Această mișcare avea loc în timp ce Ioan Rus prelua funcția de ministru al Transporturilor în cadrul Guvernului Ponta. La scurt timp, a avut loc o nouă AGA a RMB Inter Auto SRL, unde aceiaşi doi asociaţi au decis înlocuirea din funcţia de administrator a lui Ioan Rus cu un anume Adrian Ioan Ivan. Lucrurile au revenit însă la forma iniţială, după ce Ioan Rus a demisionat de la Ministerul Transporturilor, în urma episodului „gratulării” cu apelativele „curve” şi „golani” a familiilor românilor plecaţi la muncă în străinătate. În data de 17 iulie 2015, Autosincron SRL, companie la care Ioan Rus este asociat unic, şi Vitexa Holdings Limited Cipru, reprezentată de Octavia Malene, decid înlocuirea din funcţia de administrator al RMB Inter Auto SRL a lui Adrian Ioan Ivan cu Ioan Rus, acesta din urmă fiind numit pe o perioadă nedeterminată.
Afaceri cu statul, indiferent de regim
În ultimii trei ani, compania RMB Inter Auto SRL, furnizorul Serviciului de Protecție și Pază, a derulat cu instituțiile statului român mai multe contracte. Spre exemplu, un astfel de contract, în valoare de 116.633 de euro cu TVA, a fost încheiat, în 27 ianuarie 2017, cu Institutul Oncologic din Cluj-Napoca, vizând dotarea spitalului cu o unitate complet utilată. Asta, după ce, în noiembrie 2016, împreună cu Țiriac Auto, firma lui Ioan Rus a primit de la MApN un contract de 4,05 milioane de euro, pentru dotarea UM 02574 București cu mai multe microbuze.
În 29 iunie 2018, firma lui Ioan Rus încheie cu Serviciul Județean de Ambulanță Alba un contract în valoare de 300.000 de lei, fără TVA, pentru prestarea de servicii de reparare și întreținere a autovehiculelor și a echipamentelor conexe.
La data de 6 decembrie 2018, SC RMB Inter Auto SRL parafează un contract cu Consiliul Județean Cluj, căruia i-a livrat trei autotrisme 4 X 4, cu cabină dublă benă de transport materiale, în valoare de 384.360 de lei fără TVA.
La 13 decembrie 2018, aceeași companie este contractată de Compania de Apă Someș SA, pentru livrarea de autovehicule monovolum, van, 4 X 4 și berline, în valoare de 558.658 de euro fără TVA. Pentru ca, în 14 decembrie 2018, SC RMB Inter Auto SRL să livreze Serviciului Public Județean Salvamont – „Salvasepo” Cluj, două autoturisme de teren, în valoare de 205.778 de lei fără TVA.
Anul 2019 a adus companiei controlate de Ioan Rus două contracte cu statul. Primul a fost încheiat, în data de 14 iunie 2019, cu Liceul Special pentru Deficiențe de Vedere din Cluj-Napoca și a constat în livrarea unui microbuz pentru transport persoane, prevăzut cu 17 + 1 locuri, în valoare de 167.000 de lei fără TVA. Al doilea contract a fost încheiat cu Direcția Generală de Protecție Socială și Asistența Copilului Cluj și se referă la furnizarea de autovehicule pentru serviciile de asistență medicală, în valoare de 160.559 de lei fără TVA.
În plină pandemie, anul acesta, afacerile companiei RMB Inter Auto SRL Cluj cu statul au continuat. În afară de contractul cu SPP, firma lui Ioan Rus a fost contractată, la data de 15 iunie 2020, de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Cluj-Napoca, pentru furnizarea unui autoturism cu destinație specială, în valoare de 137.490 de lei fără TVA. Iar în data de 19 august 2020, Compania de Apă Someș a încheiat cu această societate un contract în valoare de 170.965,3 euro fără TVA, pentru livrarea de autoturisme tip van, cu cinci uși.
Subsidiara din Timișoara a RMB a livrat și o dubă pentru deținuți
La sfârșitul anului 2017, Jurnalul a dezvăluit o altă afacere marca Ioan Rus cu statul român. Atunci, subsidiara din Timișoara a dealerului de autoturisme de lux RMB, controlat de fostul ministru de Interne, a încheiat o afacere importantă cu Penitenciarul Timișoara. Mai exact, pușcăria din vestul țării a achiziționat de la RMB Casa Auto Timișoara, o autospecială destinată transportului deținuţilor, printr-o procedură fără licitație, la care doar compania în cauză a participat ca ofertant. Duba lui Ioan Rus a intrat în dotarea penitenciarului până la sfârșitul anului 2017, a avut o garanție de trei ani pentru motor și de opt ani pentru caroserie. Această selecție, derulată în data de 19 decembrie, a regăsit pe lista firmelor doritoare doar un ofertant. Anume, SC RMB Casa Auto Timișoara SRL, care a prezentat o ofertă de 296.988,3 lei cu TVA (66.000 de euro) pentru livrarea dubei cerute de Penitenciarul Timișoara. Oferta a fost acceptată, între părți, în aceeași zi și a fost încheiat contractul de livrare nr. J2/56411/2017.
Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, SC RMB Casa Auto Timișoara SRL, societate existentă pe piață din anul 1994, are doi acționari: omul de afaceri timișorean Liviu Eugen Anton și offshore-ul cipriot, cu sediul în Nicosia, Vitexa Holdings Limited, acționar și în grupul-mamă, SC RMB Inter Auto SRL Cluj-Napoca.
La rândul său, SC RMB Casa Auto Timișoara SRL a fost selectată, în zeci de ocazii, de mai multe companii de stat sau instituţii, pentru a livra autovehicule. Printre acestea, menționăm ANRE, Regia de Transport Public Timișoara, Enel Banat, Universitatea Politehnica Timișoara, Ministerul Educației Naționale sau IPJ Timiș. Spre exemplu, în 27 august 2015, Enel Distribuție Muntenia SA a achiziționat de la această companie servicii de întreținere, revizii și reparații a unei autospeciale Mercedes Benz. Valoarea contractului s-a ridicat la 956.489,5 lei cu TVA (212.555,2 euro).