Controlul efectuat de Departamentul pentru Lupta antifrauda – DLAF in cazul contractului incheiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, condus de Elena Udrea si SC Europlus Computers Bucuresti, firma presedintelui Federatiei Romane de Box, arata o serie de grave nereguli in cheltuirea banilor publici si incalcarea legislatiei.
Raportul DLAF confirma anchetele publicate de Jurnalul National: presedintele Federatiei Romane de Box, Rudel Obreja a increditat dreptul exclusiv de organizare a Galei Bute firmei sale, SC Europlus Computers. Obiectul de activitate al firmei, care pana atunci era specializata in "intretinerea si repararea masinilor de birou, de contabilizat si a calculatoarelor", a fost modificat in luna mai special pentru ca Obreja sa poata organiza gala.
Cititi: DLAF confirma campania Jurnalului National si sesizeaza DNA: Rudel Obreja va fi cercetat pentru coruptie si fapte penale in organizarea Galei Bute
MDRT ar fi trebuit sa publice anunt de participare pe SEAP
DLAF da o grea lovitura modului in care ministerul condus de Elena Udrea a inteles sa incheie contracte prin atribuire directa. Potrivit legislatiei, "in cazul atribuirii contractelor de publicitate media, cu o valoare anuala cumulata, fara TVA, estimata ca fiind mai mare decat echivalentul in lei a 20.000 euro, autoritatea contractanta are obligatia de a publica un anunt de participare si un anunt de atribuire, in sistemul informatic de utilitate publica disponibil pe internet, la o adresa dedicata, precum si pe pagina proprie de internet". Deoarece contractul i ncheiat cu firma lui Obreja este este un contract de publicitate media, cu o valoare de estimata de 2.239.000 euro (fara TVA), "rezulta ca MDRT era obligat sa publice un anunt de participare si un anunt de atribuire cu privire la aceasta procedura", se arata i n raportul DLAF.
Atribuire directa, dupa cererile lui Rudel
Contractul de publicitate a brandului turistic a fost atribuit firmei lui Obreja prin "negociere fara publicarea unui anunt de participare". Inspectorii DLAF au analizat cererea de finantare realizata de Directia Dezvoltare Turistica si Marketing din MDRT si au ajuns la concluzia ca "aceasta a fost preluata, in mod substantial (chiar copiata cuvant cu cuvant, pe alocuri)" dintr-un studiu realizat de THE AD. COMP. DIVIZIA DE PUBLICITATE la comanda firmei lui Obreja. Deasemenea, categoriile de servicii de promovare descrise in cererea de finantare corespund intocmai celor prezentate in studiul realizat pentru firma lui Obreja, viitorul prestator al acestor servicii.
Inspectorii DLAF au tras concluzia ca, la momentul redactarii cererii de finantare, reprezentantii MDRT cunosteau faptul ca, in legatura cu organizarea Galei de box profesionist, firma lui Obreja detine exclusivitatea. "In aceste conditii, se constata ca este inexacta si contradictorie afirmatia reprezentantilor MDRT din cuprinsul cererii de finantare, in sensul ca gala este «organizata de Federatia Romana de Box»" si ca "exclusivitatea pentru organizarea galei" este detinuta de o societate comerciala, potrivit raportului DLAF.
In cererea de finantare s-a prevazut si faptul ca "materialele de promovare a brandului turistic vor fi realizate de societatea care detine exclusivitatea pentru organizarea Galei. Desi contractul prevede ca firma lui Obreja trebuia sa realizeze toate materialele de promovare, mai multe servicii si materiale de promovare au fost realizate de Federatia Romana de Box, din surse proprii. Cu toate acestea, valorile aferente acelor categorii si tipuri de servicii de promovare au fost solicitate la plata de catre S.C. EUROPLUS COMPUTERS S.R.L.
Costuri umflate pentru expunere media
Firma lui Obreja a facturat promovarea brandului de tara la tarife cat difuzarea spoturilor publicitare de 30 de secunde. In realitate, expunerea a fost doar implicita, de cele mai multe ori in plan secund. Televiziunile care au transmis imagini de la evenimentele conexe Galei de box profesionist "Campion pentru Romania' nu au difuzat spoturi publicitare cu privire la promovarea Romaniei ca destinatie turistica sau a brandului turistic national.