În procesul în care încearcă anularea Raportului ANI, Clotilde Armand a încercat să introducă în cauză și Organizația Sector 1 a USR, pe care chiar ea o conduce. Iar din motivarea instanței rezultă că „în cererea formulată, USR - Organizația Sector 1 și-a manifestat intenția de a interveni în prezenta cauză, pentru a sprijini apărările formulate de doamna primar Clotilde Marie Brigitte Armand și pentru a sublinia nelegalitatea actului administrativ al Agenției Naționale de Integritate”. Astfel, în documentul citat, se arată că „interesul USR - Organizația Sector 1 (în cauza lui Clotilde Armand - n.red.) reiese dincolo de orice dubiu din faptul că doamna Clotilde Armand a fost aleasă în calitate de primar al Sectorului 1 al municipiului București la alegerile locale din luna septembrie 2020 din partea Partidului Uniunea Salvați România”. „Ca urmare a programului electoral pe care l-a propus electoratului pentru funcția de primar, cetățenii Sectorului 1 al Municipiului București au votat-o pe reclamantă (pe Clotilde Armand - n.red.), cât și partidul USR - Organizația Sector 1, pentru o perioadă de 4 ani. Interesul în formularea cererii este unul legitim, în condițiile în care este posibil ca Partidul USR să poată pierde unul dintre cei mai buni primari din punctul de vedere al performanțelor politice, primar care a atras un număr foarte mare din voturile comunității la alegerile locale și care urmează programul electoral elaborat în campanie, în acord cu standardele și cu viziunea partidului”, se mai precizează în cererea de intervenție accesorie înaintată judecătorului de la Curtea de Apel București.
Curtea: „Cererea este inadmisibilă”
Lucrurile nu se opresc aici, USR Sectorul 1 susținând, în aceeași cerere, că „având în vedere viziunea partidului, precum și a candidatului care deține demnitatea de primar privind promovarea valorilor europene și lupta împotriva corupției, USR - Organizația Sector 1 a apreciat că implicarea lui Clotilde Armand în cadrul Proiectului «Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție» nu a încălcat nicio prevedere legală”.
Curtea de Apel București nu a admis însă cererea USR de intervenție accesorie în acest proces. Judecătorul a arătat că, potrivit articolului 41 din Codul de procedură civilă, oricine are un interes poate interveni într-un proces care se judecă între părțile originare, iar conform articolului 61 alineat 3, „intervenția este accesorie, când sprijină numai apărarea uneia dintre părți”.
Magistrații precizează că „instanța apreciază că cererea de intervenție accesorie formulată de USR - Organizația Sector 1 este inadmisibilă deoarece nu este formulată în concordanță cu principiul specialității capacității de folosință a persoanei juridice. (…) Conform Legii 14/2003, partidele politice sunt organizații cu caracter politic (…) care participă în mod liber la formarea și la exercitarea concepției politice, fiind persoane juridice de drept privat”.
Și-a trimis la înaintare vicepreședintele, dar fără să-i dea mandat scris
În motivarea încheierii, judecătorii amintesc că USR - Organizația Sector 1 a depus la dosar Statutul USR, aprobat la Congresul din 16 iulie 2022. „La interpelarea instanței, reprezentantul USR nu a putut indica în cadrul cărui obiectiv al partidului se înscrie prezenta cerere de intervenție accesorie, acesta invocând doar interesul general al reprezentării cetățenilor în administrația locală”.
„O asemenea precizare nu poate fi decelată de instanță. Nu rezultă în care (prevedere din statut - n.red.) anularea raportului de evaluare al Agenției Naționale de Integritate se înscrie în principiul enunțat din Statutul USR”.
De asemenea, instanța subliniază că cererea a fost introdusă prin vicepreședintele USR Sector 1, Oliver Leon Păiuși, mâna dreaptă a lui Clotilde Armand la Primăria Sectorului 1, „ceea ce conduce la constatarea lipsei calității de reprezentant, deoarece, potrivit Statutului USR, nu poate reprezenta Organizația Sector 1 a USR în relația cu autoritățile publice și cu terții, deci nici în fața instanței de judecată, în lipsa preluării acestei atribuții prin mandat de la președintele organizației”. Președintele organizației este chiar Clotilde Armand, care a motivat că nu i-a dat mandat lui Păiuși, „pentru a evita o eventuală incompatibilitate”. Curtea de Apel București i-a explicat primăriței că dispozițiile din Statutul USR nu cuprind o asemenea excepție de la preluarea de către vicepreședinte a atribuțiilor președintelui, motiv pentru care a respins cererea USR de intervenție accesorie în proces ca inadmisibilă.
Dosarul a ajuns la ÎCCJ. Dacă raportul rămâne definitiv, Clotilde nu mai poate ocupa funcții publice timp de 3 ani
Reamintim că, la data de 11 martie 2024, instanța a respins aproape toată acțiunea lui Clotilde Armand împotriva Agenției Naționale de Integritate. Judecătorii au respins ca inadmisibilă cererea lui Clotilde Armand de sesizare a Curții Constituționale cu privire la neconstituționalitatea articolului 25 alineat 1 din Legea 170/2010.
De asemenea, Curtea a respins ca neîntemeiată cererea de suspendare a judecării cauzei până la pronunțarea de către CCR a unei alte excepții de neconstituționalitate. Totodată, a respins ca inadmisibilă cererea lui Clotilde Armand de sesizare a Înaltei Curți de Casație și Justiție în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.
Judecătorii au respins încă o cerere care avea pretenția de a solicita suspendarea procesului civil în discuție până la finalizarea procesului penal în care Clotilde Armand a fost trimisă în judecată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 pentru conflict de interese penal și pentru folosirea funcției publice pentru favorizarea unor persoane.
La data e 16 octombrie 2024, Înalta Curte de Casație și Justiție urmează să judece recursul lui Clotilde Armand împotriva încheierii Curții de Apel București. Armand a candidat, tot din partea USR, la alegerile locale din 9 iunie 2024, însă a pierdut în fața candidatului PSD-PNL, George Tuță. Ea însă își mai exercită mandatul până la finalul lunii octombrie. Dacă Raportul ANI rămâne definitiv, Clotilde Armand își va pierde funcția de ales local și nu va mai putea ocupa o funcție similară pentru o perioadă de trei ani.