Premierul Nicolae Ciucă și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au încercat să oprească pierderea companiei românești, prin promisiunea semnării contractului de servicii publice pe următorii 10 ani, însă acum sabotajul vine din partea susținătorilor dreptului la liberă concurență, care au devenit, dintr-odată, extrem de activi, exact când se pregătea semnarea contractului.
Ceferiștii au protestat de mai multe ori, în ultimii doi ani, cerând îmbunătățirea condițiilor de muncă și a materialului rulant, bani pentru locomotive și vagoane noi, bani pentru reparații, salarii mai mari, dar și un contract al statului cu propria companie, pe următorii 10 ani, înainte de liberalizarea pieței, de anul viitor. După protestele din luna mai, de anul acesta, sindicaliștii au obținut promisiuni, inclusiv de la premierul Nicolae Ciucă, însă contractul pe 10 ani încă nu există. În continuare există promisiuni că se va semna acest contract, dar dacă acest lucru nu se va întâmpla până la finalul anului, din ianuarie se va scoate la licitație compania statului. Surse din cadrul companiei spun că exact asta se și așteaptă, iar angajaților li s-ar fi promis deja că vor avea salarii de trei ori mai mari când vor lucra pentru nemți și austrieci.
Creșteri salariale le-au fost promise angajaților CFR Călători încă din 2018, dar au rămas cu venituri apropiate de minimum pe economie și cu mai puțini colegi, de la un an la altul. Pentru o circulație în siguranță pe căile ferate este nevoie de oameni competenți, care să-și asume responsabilități și să poată fi luați din pat, la miezul nopții, dacă e nevoie de reparații. De priceperea și disponibilitatea lor depind viețile a sute de mii de oameni, anual. Dar statul român oferă salarii derizorii pentru aceste competențe, atribuții de serviciu și responsabilități. Un inginer de cale ferată câștigă între 2.200 și 2.900 de lei net, pe lună. Sindicaliștii spun că inginerii le-au plecat la Glovo, unde câștigă 5.000 de lei pe lună și nu își asumă atâtea responsabilități. Deși este mare nevoie de specialiști, oferta statului nu se schimbă.
Mai bine se câștigă la operatorii privați, unde mulți pleacă, pentru condiții mai bune de muncă și salarii mai motivante. Dar ceferiștii mai știu, din interior, că se pregătește de cinci ani liberalizarea pieței și companiile de stat din Germania și Austria urmează să cumpere CFR Călători, de anul viitor. Sursele din interiorul CFR Călători spun că viitorii cumpărători s-ar fi întâlnit deja, în secret, cu reprezentanți ai angajaților, în ultimii doi ani. Acestora le-ar fi promis că va fi preluat tot personalul companiei statului român, urmând a se da salarii chiar și de trei ori mai mari decât acum. Deși sindicatele se luptă cu statul, încercând să obțină sprijin pentru a nu se vinde compania, neoficial se pregătește toată lumea pentru desființarea și vânzarea CFR Călători, inclusiv angajații așteptând momentul.
Inițiativa, blocată de susținătorii liberei concurențe
Anul acesta, în luna mai, sindicaliștii au reușit să smulgă de la ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, promisiunea că statul va proteja interesele companiei, după liberalizarea pieței, prin încheierea unui contract de servicii publice pe o perioadă de 10 ani, nu pe 4, cum sunt cele actuale. Zis și făcut, doar că... exact când se pregătea guvernul să pună în practică promisiunea, la finalul lunii august s-au autosesizat mai multe ziare, simultan, că așa ceva e inadmisibil și anticoncurențial. Astfel, s-a blocat inițiativa. Deși conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a fost schimbată, noul director arată că nu reușește nici să cumpere material rulant nou, nici să semneze acel contract pe 10 ani. Ar beneficia șase operatori din România, nu doar CFR Călători, astfel încât investițiile inclusiv private de până acum să fie protejate, însă după revolta de la sfârșitul lunii august, s-a mai reușit un blocaj.
Subvențiile vor fi acordate în continuare
Revoltații au reclamat faptul că statul va acorda contractele directe de operare pe o perioadă record, de 10 ani, ceea ce înseamnă că vor beneficia de contracte directe, fără licitație, CFR Călători și celelalte cinci companii private care operează acum pe căile ferate din România, ceea ce ar fi o „jonglerie” cu legislația europeană. Este permisă în UE o astfel de derogare, dar ar fi pusă sub semnul întrebării de unii analiști economici, argumentul suprem al celor care sabotează inițiativa Ministerului Transporturilor și a ARF fiind acela că s-ar „închide” piața pe 10 ani, ceea ce limitează concurența și astfel statul continuă să-și „țină în brațe” propriile companii, în loc să le vândă. Aceiași revoltați care luptă pentru drepturile concurenței invocă și faptul că statul e „muls” de companiile cărora le acordă subvenții, dar uită să spună că vom plăti în continuare aceleași subvenții noilor companii, după liberalizare. Contractele în vigoare acum sunt pe un an și se încheie pe 10 decembrie 2022. Noile contracte pe 10 ani ar reprezenta o premieră absolută, după reorganizarea în 1998 a CFR Călători și prima liberalizare a pieței feroviare românești. Dacă aceste contracte nu se vor încheia, ceferiștii vor vorbi limba germană, de anul viitor, după ce se va scoate la licitație CFR Călători.
Din august au apărut și activiștii care vor să salveze concurența CFR Călători prin aceleași mijloace folosite când au mai salvat, pe rând, satele românești (încă din 1987) Roșia Montană, Vama Veche, Dunărea și Delta, Bucureștiul și România. Au făcut scut împotriva contractului pe 10 ani care ar salva realmente CFR Călători, sub pretextul încălcării regulilor concurenței.