Ne-am cumparat o harta, doua lu-manari si un tort si am plecat la marea aniversare. Santierul Autos-trazii Transilvania, axul rutier colec-tor al Romaniei de maine, ar trebui sa serbeze astazi doi ani de sudoare. Pe traseul magistralei rutiere nu exista insa decat lucrari de pregatire si zvonuri despre relansare.
Ne-am cumparat o harta, doua lumanari si un tort si am plecat la marea aniversare. Santierul autostrazii Transilvania, axul rutier colector al Romaniei de maine, ar trebui sa serbeze astazi doi ani de sudoare. Pe traseul magistralei rutiere nu exista, insa, decat lucrari de pregatire si zvonuri despre relansare. Am luat o harta pe care am trasat cu carioca drumul autostrazii ce va lega sudul Romaniei de Europa si am pornit la drum. In timpul trecut de la baia de ziaristi in care premierul de atunci al Romaniei, Adrian Nastase, inaugura santierul autostrazii, afacerea Bechtel a capatat mai multe sensuri si semnificatii decat lungimea ei in kilometri. Interesul pentru acest proiect este mai mult decat national. Cum nu se putea insa mai rau, dar cat se poate de romaneste, proiectul a fost incetinit de controversele cu straie politice iscate in jurul sau. Am poposit, mai intai, in biroul presedintelui Consiliului judetean Brasov, Aristotel Cancescu. Un tip grabit, traind viata in secvente scurte, ca o emisiune de radio. Intre doua telefoane, politicianul brasovean ne raspundea din umeri. A insistat pe ideea ca orasul si judetul au mare nevoie de acest proiect, mai ales turismul, incercand sa ne convinga ca s-a straduit mult pentru a-l determina pe premierul Calin Popescu Tariceanu sa ia o decizie care era deja contractata de mai mult de 14 luni, aceea ca traseul ales sa includa Brasovul. MARILE SPERANTE. Din sat in sat, din om in om, din vorba in vorba, am reusit sa identificam traseul si chiar oameni fericiti. Oameni care au vazut deja autostrada intrandu-le in case, in vise si, mai ales, in conturile bancare. Primarul orasului Ghimbav, Toma Dorel, este un purtator de fericire colectiva: bugetul orasului a crescut de cateva zeci de ori in ultimii ani, iar fratele sau, mare campion de lupte, emigrat "de pe vremea ailalta" in Germania, planuieste sa-l viziteze mai des, dupa ce distantele vor fi si mai usor de strabatut. De la Brasov se vede minunat: toata zona va renaste economic datorita acestei investitii. Cu toate acestea, mai interesant le pare oamenilor locului segmentul ce va strapunge Valea Prahovei si ii va lega mult mai bine si mai rapid de capitala. Cu toate acestea, nu la foarte mare distanta, la Soars, un satuc unde soseaua de mare viteza va trece prin spatele caselor oamenilor, localnicii nu stiu prea multe despre ce se intampla. Soferul microbuzului ce aduna elevii ne priveste cu suspiciune cand il intrebam despre mersul afacerilor cu terenuri. Mai ales ca rar se intampla sa vina oameni de la Bucuresti sa se intereseze de asa ceva. La ei pamantul este inca ieftin. Pentru o casa de om gospodar cu fatada la ulita centrala s-o cere cat s-o cere, dar nu se dau, cu acareturi cu tot, mai mult de 15.000 de euro. Din pragul magazinului mixt in care se strang insetatii satului la una mica, vanzatoarea priveste spre deal, dar nu vede constructia ce intarzie sa se nasca. PAUZA. In "campul" de la Savadisla, mastodontii care trebuie sa sfarme muntii ruginesc |
Citește pe Antena3.ro
VAMA BORS. In Romania, pe autostrada puteti goni cu 130 km/h. Romania. Autostrada? |
"Acest proiect imbina experienta internationala si cea romaneasca, promovand angajarea, instruirea si utilizarea expertizei personalului romanesc in pozitii ce variaza de la cele de conducere si administrative pana la functiile de operatori si cele ce presupun munca fizica. Proiectul doreste implicarea companiilor romanesti, in calitate de subcontractori sau furnizori, ajutandu-le pe acestea sa inteleaga si sa atinga asteptarile privind prestarea unor servicii de inalta calitate, la termen si in limitele bugetului". - Text de prezentare a Autostrazii Transilvania, 2004
CIFRE
|
Autostrada Brasov - Bors (nume de cod "Transilvania") inseamna o investitie de vreo patru miliarde de lei cheltuiti pentru executarea constructiei, expropieri si avize. Pretul cu care sunt despagubite terenurile agricole expropiate pentru a face loc soselei este de 7,5 euro metrul patrat si a atras, in unele locuri, o crestere de 50 de ori a valorii pamanturilor, in ultimii trei ani. Autostrada va avea o lungime totala de 415 kilometri si doua sensuri de mers a cate 7,5 metri fiecare, 267 de poduri in lungime totala de 55,5 kilometri, 94 de pasarele, 58 de pasaje rutiere si 16 noduri.
|