Aceasta este cea de-a treia licitație eșuată, după ce nimeni nu a fost interesat de oferta ARF. Semnarea contractului de achiziție a trenurilor a avut loc în martie 2022 și are o valoare de 263 de milioane de euro, fără TVA, furnizorul fiind compania franceză Alstom. Valoarea totală estimată a contractului de supervizare era de 2.484.000 lei, fără TVA, durata de 57 de luni, iar suma era asigurată din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat. Noua licitație anulată se înscrie într-un lung șir de proceduri eșuate organizate de ARF în ultimii ani, fapt ce a făcut ca România să nu-și poată îndeplini obiectivele privind achiziționarea de trenuri moderne, deși bani sunt.
Ultima licitație anulată de ARF a avut loc în luna februarie și ea viza achiziționarea a 12 rame cu hidrogen. Motivul a fost lipsa ofertelor. Acesta era un contract finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cel mai mare ca valoare pentru achiziția de material rulant, dar există obligația ca el să fie finalizat până în 2026. Programul de livrare propus de ARF era pentru primul tren cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului, în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot era de maximum 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. Anularea licitației riscă să pună în pericol finanțarea proiectului prin fonduri din PNRR.
Trenurile Coradia Stream care vor fi aduse de Alstom în România vor putea circula cu o viteză de 160 km/h, vor fi dotate cu zone pentru călătorii cu dizabilități, zone destinate distribuirii automate de bilete și aparate de compostat, zone de bar sau bistro, sisteme de climatizare și conexiune Wi-Fi.
Licitație internațională cu prețuri în lei
O altă licitație cu probleme este cea în valoare de 2,4 miliarde de euro pentru achiziționarea a 20 de rame electrice InterRegio prin PNRR. Aici problemele au apărut imediat după lansarea licitației, fiind depusă o contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) prin care compania Alstom solicita ca să fie calculate în euro. ARF a lansat licitația pe 23 noiembrie, după ce o procedură similară fusese anulată pe 1 noiembrie pe motiv că nu au fost oferte depuse. Alstom arăta în contestație că solicitarea costului în euro asigură egalitatea de tratament între ofertanți. În plus, toate costurile pentru proiectarea, construirea și livrarea produselor sunt suportate de ofertanți în euro, mai arăta Alstom, iar din cauza duratei lungi a contractului de livrare, între 28 și 43 de luni, se va pierde mult din diferența de curs valutar. În final, CNSC a dat dreptate companiei Alstom și a obligat ARF să refacă ofertele în euro.
Contestații fără număr la achiziția a 16 locomotive
La începutul lunii noiembrie a anului trecut ARF suspenda și licitația organizată pentru achiziționarea a 16 locomotive în urma deciziei CNSC după ce a fost depusă o contestație care viza modalitatea de plată. Ulterior, o decizie a Curții de Apel București „obliga autoritatea contractantă la continuarea procedurii de atribuire prin refacerea documentaţiei de atribuire în sensul prezentării clare/detaliate a modului de efectuare a plăţilor, cu respectarea principiului proporţionalităţii, conform considerentelor prezentei
decizii”. Locomotivele ar urma să circule cu o viteză de până la 200 km/h, iar valoarea maximă a contractului era 1,037 miliarde de lei, în funcție de durata mentenanței (între 20 și 40 de ani), criteriul de atribuire a contractului fiind cel mai bun raport calitate-cost. Termenul-limită pentru primirea ofertelor era stabilit inițial pentru 21 noiembrie. Licitația a fost reluată, dar ea este din nou contestată. La începutul lunii martie a fost depusă o nouă contestație în care se reclamă faptul că ARF nu ține cont de decizia Curții de Apel București. Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
ARF inventează scaunele rotative în trenurile regio
În octombrie, ARF a mai fost obligată de CNSC să suspende o licitație pentru achiziționarea de trenuri regionale după ce a dat dreptate companiilor Alstom și Siemens care au contestat-o. Reclamațiile celor două companii, depuse chiar în ziua în care trebuiau primite ofertele, au fost acceptate de arbitrul pieței de licitații considerând justificat demersul celor două companii. În principal contestațiile se refereau la calitatea tehnică slabă a documentației pentru licitații. Un exemplu în acest sens a fost considerată și solicitarea privind montarea unor scaune rotative la 180 de grade la aceste trenurile regionale. Astfel de scaune nu există nicăieri în Europa, găsindu-se doar pe trenurile de mare viteză din Asia sau cu confort sporit din Statele Unite.
Se așteaptă finalul licitației pentru 62 de trenuri
Pe rol, în acest moment, ARF are o licitație pentru achiziționarea a 62 de trenuri electrice noi, de scurt parcurs. Ofertele au fost primite în cursul lunii ianuarie, acestea venind de la companiile Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (Polonia) și Alstom Transport. Valoarea investiției este cuprinsă între 3,2 și 4,1 miliarde de lei. Ofertele se află în analiza Comisiei de Evaluare momentan și rămâne de văzut dacă va fi propus un câștigător. În acest caz, achiziția ramelor electrice este finanțată prin fonduri europene nerambursabile, în cadrul Programului Transport 2021-2027.
3 ani pentru o licitație
Prima licitație pentru achiziționarea trenurilor electrice regionale (RE-R) a fost lansată pe 3 aprilie 2019, dar a trecut printr-o serie de amânări, suspendări și anulări. În august 2021, Curtea de Apel Bucureşti dispunea anularea pentru a doua oară a licitației a cărei valoare era estimată la 1,7 miliarde de lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind fondurile europene.
Trenuri vechi de 30 de ani
În prezent, situația materialului rulant operat de compania de stat CFR Călători este deplorabilă. Parcul de vagoane însumează 2.280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor, respectiv a obligației de serviciu public. De asemenea, parcul de locomotive al CFR Călători este de peste 1.080 unități, din care cel activ însumează doar circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011.