Dupa scandalul adoptiilor, hop si scandalul autostrazii. Hotarat lucru, Romania e vedeta presei europene zilele acestea. Cotidianul britanic "Financial Times" zice ca decizia autoritatilor romane de a atribui constructia autostrazii Brasov - Oradea (Bors) companiei americane Bechtel e investigata de Comisia Europeana.
Editia on-line a prestigiosului cotidian economic, citata de Mediafax, sustine ca "Gunther Verheugen, comisarul european pentru extindere, examineaza contractul pentru constructia unei portiuni de 450 de kilometri de autostrada vitala pentru legatura cu Europa Centrala. Initiativa sa este un raspuns la declaratiile unor diplomati ai Uniunii Europene la Bucuresti, potrivit carora procesul de atribuire a contractului nu a fost transparent". Valoarea totala a contractului este de 2,5 miliarde de dolari.Duelul
cu proiecte
Potrivit "Financial Times", un reprezentant al
Comisiei Europene la Bucuresti a declarat ca intreaga
afacere "pute, mai ales pentru
ca nici una dintre institutiile financiare internationale
nu vrea sa se apropie de
ea, avand in vedere ca nu a
existat un proces de achizitie
publica".
Pe de alta parte, publicat
ia noteaza ca diplomatii
UE au fost deranjati de faptul
ca autostrada prevazuta in
contractul cu Bechtel va fi
construita inaintea unei alte
autostrazi, Bucuresti - Budapesta, acest proiect
reprezentand o colaborare a
autoritatilor romane cu Uniunea
Europeana. De unde,
probabil, si motivul agitatiei.
Pe site-ul Internet al Ministerului
Transporturilor,
la capitolul "Strategia de dezvoltare
a programului
national de autostrazi", figureaza
explicit, pe o harta a
Romaniei, atat autostrada
Bucuresti - Brasov - Oradea,
cat si cea cu iesire spre Arad,
care ar urma sa fie construita
in colaborare cu europenii.
Ce zice
ministerul?
Cotidianul financiar britanic
citeaza si Ministerul
roman al Transporturilor,
care sustine ca respectivul
contract cu Bechtel a fost
atribuit dupa ce administratia americana si Guvernul
de la Bucuresti au decis
ca autostrada constituie o prioritate.
"Ministerul a precizat
ca, in acelasi timp,
Romania isi va pastra angajamentul
fata de autostrada
finantata de UE, in conditiile
in care traficul va fi suficient
pentru ambele sosele", continua
"Financial Times".
Temerile
europenilor
Reporterul "Financial
Times" sustine ca reprezentant
ii europeni "se tem fie ca
lucrarile de constructie a drumului
finantat de UE vor fi
amanate, fie ca Guvernul
roman - lipsit de lichiditati - va arunca banii pentru a construi
doua autostrazi in
partea de vest a tarii in
acelasi timp". Publicatia mai
citeaza un reprezentant al
UE la Bucuresti, fara a da
vreun nume, potrivit caruia
acordul cu Bechtel reflecta
faptul ca, in Romania,
atribuirea unor astfel de contracte
e mai degraba decizie
politica, decat comerciala.(MARINA CONSTANTINOIU)
Traian Basescu:
"Autostrada e o eroare
Fostul ministru al Transporturilor
Traian Basescu (foto)
considera ca realizarea autostra
zii Brasov - Oradea - Bors
este o eroare, intrucat acest
traseu nu se afla pe un culoar
european important. "Aici este
vorba despre un exercitiu de
interes bilateral al Guvernului
roman cu alte zone de interes",
a declarat Traian Basescu. Fostul
ministru al Transporturilor
sustine ca incheierea contractului
pentru realizarea acestei
autostrazi nu se justifica nici
din punct de vedere economic.
"Traficul este infinit mai mic pe
acest traseu decat pe relatia
Nadlac - Sibiu - Valea Oltului",
a mentionat Basescu. El este
de parere ca proiectul nu va fi
sprijinit de BEI, BERD sau de
Banca Mondiala, pentru ca
este un proiect pur comercial.
Guvernul a aflat de articol
de la presa
Purtatoarea de cuvant a Guvernului a aflat despre
articolul din "Financial Times" de la ziaristii
prezenti ieri la briefing-ul saptamanal. Despina
Neagoe a afirmat ca baza contractului cu firma
Bechtel este acordul dintre Guvernele Romaniei
si SUA privind dezvoltarea infrastructurii: "Contractul
este legal, deci este corect". Cat despre
oportunitatea contractului, purtatoarea de
cuvant s-a pronuntat numai la insistente. "In
baza suveranitatii nationale a Romaniei, Guvernul
considera ca acest traseu, care va strabate
Transilvania, este vital pentru legatura tarii noastre
cu Uniunea Europeana". (Marius Hosu)
Bechtel sustine
corectitudinea contractului
Reprezentantii companiei americane
de constructii Bechtel - cea mai importanta
din lume, de altfel, care a construit si Eurotunelul
- au refuzat sa comenteze
informatiile din "Financial Times", potrivit
carora Comisia Europeana investigheaza
contractul pentru constructia autostrazii
din Romania, insa au sustinut ca negocierile
pentru aceasta au fost corecte. "Nu putem
comenta mai mult, pana cand nu vom
afla care sunt acuzatiile exacte",
a afirmat purtatorul de cuvant al Bechtel,
Jonathan Marshall.
Unul dintre cele mai mari proiecte
Contractul de executie a proiectului,
incheiat intre Guvernul roma
n si compania americana
Bechtel International, a fost
semnat la 19 decembrie anul
trecut. La acea data, oficialii Ministerului
Transporturilor au declarat
ca lucrarile de constructie
a autostrazii Brasov - Bors vor
incepe la 4 iulie 2004 si vor fi
finalizate in 2012. La momentul
semnarii contractului, premierul
Adrian Nastase a declarat ca
proiectul reprezinta cea mai
mare investitie realizata vreodata
in Romania si una dintre
principalele prioritati de investitii in urmatorii ani. Autostrada
Brasov - Oradea, corelata cu
autostrada Bucuresti - Brasov,
va asigura o legatura directa
intre Romania si centrul si vestul
Europei. Creditele externe
necesare proiectului, pe care le
va contracta Guvernul, vor fi
garantate in totalitate de Ministerul
Finantelor. (Iohanna Onaca)
Investigatie
la Bruxelles
Purtatorul de cuvant al comisarului
european pentru extindere,
Diego Ojeda (foto), a declarat la
BBC ca exista anumite elemente
in ceea ce priveste contractul cu
Bechtel, care par departe de procedurile
normale. El a spus ca
investigatia a pornit cu ceva timp
in urma si ca Bruxelles-ul si-a
exprimat deja ingrijorarea fata de
autoritatile romane in legatura cu
modul in care Guvernul roman
acorda aceste contracte.