Acest lot include și construcția tunelului, acesta fiind cel mai lung și cel mai scump tronson de autostradă pe care Compania de Drumuri l-a scos la licitație. Contractul pentru construcția autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, mai cunoscută sub numele de Autostrada Transilvania (415 km), a fost semnat în 2003, iar la 20 de ani distanță a fost finalizat doar un sfert din ea.
Contractul pentru construcția acestui lot a fost scos la licitație pe data de 10 februarie, de către CNAIR. Pentru cei 41 de kilometri ai tronsonului era prevăzută o durată de proiectare și execuție de 78 de luni, adică 6 ani și jumătate. Tunelul Meseș, care va străbate Masivul Meseș, la sud de Zalău, are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii și este de trei ori mai mare decât cel mai lung tunel rutier din România, cel de pe Transfăgărăşan. Conform proiectului, viteza maximă prevăzută pentru mașini este de 120 km/h. Ofertele trebuiau deschise pe 6 aprilie, departajarea lor făcându-se în funcție de preț și de experiența echipei de proiect.
Licitația pentru lotul cu Tunelul Meseș a fost lansată pentru prima dată pe 18 noiembrie 2020, pentru o valoare estimată de 4,4 miliarde de lei. În ianuarie 2023 ea a fost anulată, cele șase companii precalificate spunând că nu mai pot onora acest contract la valoarea stabilită în 2020, după scumpirea accelerată a materialelor de construcții.
Licitație serioasă, documentație la mișto
De aici însă lucrurile s-au complicat, după ce companiile interesate de construcția acestui lot de autostradă au depus nu mai puțin de 235 de cereri de clarificări. În aceste condiții, CNAIR a luat decizia de a prelungi până pe 26 aprilie termenul de depunere a ofertelor, ulterior acesta fiind prelungit până pe 5 mai. Cu numai două zile înainte de expirarea și a acestui termen, compania turcă Ictaș a depus o contestație la CNSC, cerând suspendarea licitației pentru lotul cu o lungime de 41 km. Turcii invocau calitatea slabă a caietul de sarcini și documentația tehnică lacunară. În contestație se mai sublinia că „din răspunsurile oferite de autoritatea contractantă, se mai desprinde o «practică» a acesteia, respectiv formularea de non-răspunsuri” la solicitările de clarificări, catalogându-le drept „eliptice”.
„În acest context, Consiliul constată că autoritatea contractantă nu s-a achitat de obligația de a răspunde în mod clar, complet și fără ambiguități întrebărilor primite, motiv pentru care va obliga autoritatea contractantă să răspundă în mod clar și complet la acestea”.
din soluția dată de CNSC la contestația firmei Ictaș
O nouă dată pentru depunerea ofertelor
După analizarea contestației mai bine de o lună, CNSC a decis să dea dreptate turcilor. În aceste condiții, licitația este de drept suspendată, iar CNAIR a fost obligată să modifice/completeze și clarifice documentația de atribuire a contractului și trebuie și să stabilească o nouă dată pentru depunerea ofertelor, ceea ce va însemna o nouă întârziere pentru construcția acestui lot de autostradă.
Doar 13 km deschiși anul acesta
Un singur tronson de autostradă ar urma să fie finalizat anul acesta din Autostrada Transilvania, parte din A3 București - Borș, potrivit unei estimări făcute de CNAIR. Este vorba de cei 13,55 km ai subsecțiunii Nușfalău - Suplacu de Barcău.
Finalizarea acestui lot îl va transforma în „muzeu”, pentru că el se află între segmente de autostradă pe care lucrările sunt în curs de execuție și unele sunt estimate că vor fi terminate peste patru ani. Pentru 2024, CNAIR estimează că va finaliza construcția a 28 km. Astfel, în vara anului viitor ar urma să fie încheiate lucrările pe Chețani - Câmpia Turzii și Zimbor - Poarta Sălajului. Traseul de peste 15 km Chețani - Câmpia Turzii are însă toate șansele să fie terminat până la sfârșitul acestui an. Acest lucru este foarte important, pentru că finalizarea lui va permite circulația neîntreruptă pe autostradă de la Târgu Mureș la Nădășelu (Cluj-Napoca) pe 145 km.