x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Autostrazile se incurca in balbaielile politice

0
Autor: Iohanna Onaca Purdea 26 Aug 2005 - 00:00
Autostrazile se incurca in balbaielile politice


Romania ar putea fi exclusa de pe traseul coridorului rutier european din cauza balbaielilor si tergiversarilor guvernelor de pana acum. Din Autostrada Nadlac - Constanta au fost construiti pana acum doar 200 km, iar pregatirile pentru restul traseului nu au fost facute.

Romania ar putea fi exclusa de pe traseul unui important coridor rutier pan-european. Vina pentru retragerea sustinerii europene pentru constructia autostrazii Nadlac-Constanta nu o poarta UE, ci guvernele romanesti de pana acum, se arata intr-un raport al Societatii Academice Romane (SAR).

Romania ar putea pierde autostrada care face parte din coridorul IV pan-european din cauza tergiversarii lucrarilor si a balbaielilor politice ale guvernelor de pana acum, se arata in raportul SAR. "Europa ne-a facut o concesie in 1996 acceptand o varianta de autostrada avantajoasa pentru Romania, dar noi ne-am culcat pe o ureche timp de zece ani", argumenteaza Sorin Ionita, presedintele Societatii Academice Romane.

CONCESIE. Celebrul deja culoar IV nu era prevazut initial sa traverseze Romania pe traseul actual, ci doar s-o intersecteze intre Timisoara si Turnu Severin-Calafat. Actualul traseu al coridorului, care traverseaza tara noastra de la Nadlac la Constanta, este o concesie facuta Romaniei. "Cea mai buna ruta intre Europa Centrala si Balcani (Turcia, Grecia, Bulgaria) este culoarul X prin Belgrad-Niö-Sofia, cel despre care se vorbeste din nou astazi ca o alternativa la ruta prin Romania, avand avantajele ca este mai scurt si ca exista deja autostrazi pe o buna parte din lungimea sa", se arata in studiul SAR. Insa razboiul din fosta Iugoslavie si instabilitatea din Serbia au facut acest drum inabordabil in anii ’90. Astfel, Romania a avut de castigat, culoarul IV fiind inclus in proiectele finantate de UE. In plus, in 1996 s-a acceptat ca traseul IV sa aiba o ramura suplimentara catre Bucuresti si Constanta, care insa nu prezinta mare interes pentru Europa. Pentru Romania insa, aceasta autostrada este una cruciala, iar oficialii romani s-au luptat foarte mult in anii ’90 pentru a o avea.

POTICNELI. Proiectul care astazi reprezinta "prioritatea zero" a autoritatilor de la Bucuresti a stagnat timp de zece ani. Pana in momentul receptionarii fondurilor europene pentru a demara constructia autostrazii, la nivel national trebuiau finalizate, din resurse interne, studiile de prefezabilitate si fezabilitate, consultari publice cu comunitatile, exproprieri de terenuri. "In ciuda presiunilor discrete de la Bruxelles si chiar a unor semne de nervozitate manifestate uneori de oficialii europeni, care ne presau sa trecem finalmente la treaba, guvernele romanesti care s-au succedat de atunci s-au multumit cu succesul diplomatic de a avea o linie trasata cu carioca pe harta", se arata in raportul SAR.

CE S-A FACUT. Portiunea romaneasca a culoarului IV, pe traseul Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta, insumeaza 1.366 kilometri, incluzand variantele ocolitoare pentru marile orase de pe traseu. Pana in prezent au fost date in folosinta tronsoanele Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Drajna, adica circa 200 de kilometri. Alte doua tronsoane mai scurte (Drajna-Cernavoda) au fost incluse ca proiect ISPA in 2000 (96 mil. euro, din care 72 mil. euro ii da UE) si ar fi trebuit terminate anul acesta, dar s-au cerut prelungiri pana in 2009. "Desi aceasta era portiunea cea mai usoara pe un traseu de autostrada, avem deja un decalaj de patru ani in executie", constata SAR. Autorii raportului considera ca lucrarile la autostrada nu se vor incheia in exercitiul bugetar european 2007-2013. "Daca accederea Romaniei se amana cu un an, programele pregatite deja se vor decala in mod imprevizibil, pentru ca vom pierde fondurile structurale aferente anului 2007 (aproximativ 2,4 miliarde euro, din care in jur de 600 mil. euro doar pentru infrastructura nationala si regionala de transport)", se mai arata in raport.

AUTOSTRADA CU BUCLE, O GAFA
Autostrada Nadlac-Constanta este un exemplu de "slaba guvernare" si "proasta practica" deoarece traseul actual este mai lung cu 35 de kilometri fata de cel stabilit initial. Fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea a acceptat ca autostrada spre Nadlac sa descrie o linie sinuoasa prin Banat, "servind" astfel si Aradul si Timisoara, in loc sa mearga drept de la Deva catre Arad. La pretul mediu de 8 milioane euro/km, cei 35 de km suplimentari echivaleaza cu intregul buget anual pentru intretinerea drumurilor publice in Romania, apreciaza SAR. In plus, Romania a mai facut o greseala, angajandu-se in paralel in construirea autostrazii Brasov-Bors, pe care trebuie sa o finanteze. Acest proiect nu este cuprins in strategiile europene, pentru care nu avem bani si care nu se conecteaza cu reteaua maghiara de autostrazi.

PROMISIUNI
Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, este foarte optimist si spera ca pana in 2010, cel tarziu 2011, sa se finalizeze constructia a 826 de kilometri din coridorul IV. Asta in ciuda semnalelor venite recent de la Bruxelles, care ne dau de inteles ca politica europeana de infrastructura rutiera tinde sa se schimbe si Romania sa fie ocolita de coridorul european. "Prioritatea zero a ministerului pe care il conduc este coridorul IV. Acesta a fost negociat cu Uniunea Europeana, se regaseste in anexa Tratatului de Aderare si este asumat de Romania si UE", a declarat recent Gheorghe Dobre. El a anuntat ca in acest an se vor semna contractele de creditare pentru portiunea Cernavoda - Constanta, cu BEI, si pentru bypassul din aceasta zona, cu BERD. Valoarea totala a celor circa 800 de kilometri care mai trebuie construiti din coridorul IV se ridica la 4,75 miliarde de euro. In ceea ce priveste cealalta autostrada, lucrurile stagneaza deoarece contractul cu Bechtel se renegociaza. "Am solicitat sa se intre in legalitate cu plata avansului si scrisoarea de garantie. Eu nu voi ceda la aceasta parte legala. Autostrada Transilvania se face pe banii cetateanului, asa ca voi negocia la sange acest contract", a declarat ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.
Citeşte mai multe despre:   special,   romania,   autostradă

 



Mai multe titluri din categorie

“Catedrala Țepei” – slujbă tip concert metal combinat cu urlete gen “Peluza Sud”

“Catedrala Țepei” – slujbă tip concert metal combinat cu urlete gen “Peluza Sud”
Galerie Foto Ai cancer și vrei să te vindeci? Ai rămas văduvă și nu știi ce să faci? Te-ai apucat de șpriț în neștire și tragi ca apucatul? Ți-a făcut soacra legături? Sau a intrat dracu’ în tine? Gata, problemele...

Compania familiei fostului director BNR Dolj, încă un contract important de la Guvern

Compania familiei fostului director BNR Dolj, încă un contract important de la Guvern
ACZ Consulting SRL Craiova, societatea deținută de soția fostului director al BNR Dolj Gheorghe Gherghinescu, a fost contractată, pentru a doua oară în câteva luni, de Guvernul condus de Florin Cîțu, pentru a...

„Fiți serioși! România nu avea ce să caute la acest Euro. Își băteau toți joc de noi”

„Fiți serioși! România nu avea ce să caute la acest Euro. Își băteau toți joc de noi”
Galerie Foto Colțul microbiștilor din Cișmigiu este unicul loc unde nu vorbesc decât experții. Anonimi, dar experți. Se laudă că tot ce s-a prevestit acolo s-a și întâmplat 100%. „Niciodată ce s-a spus aici nu s-a...

De ce amigdalele nu trebuie scoase pe bandă rulantă

De ce amigdalele nu trebuie scoase pe bandă rulantă
Interviu cu profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al Academiei de Ştiinţe Medicale, întemeietor de şcoală în ORL   Destule suferinţe pot apărea în zona ORL, adică nas-gât-urechi. Limpezim...

„Avem Johnson & Johnson și terasa cu mici aproape!”

„Avem Johnson & Johnson și terasa cu mici aproape!”
Deși, inițial, spusese că vaccinarea anti-COVID din Piața Obor va fi reluată abia spre finalul lunii, în perioada 25-29 iunie, primarul sectorului 2 al Capitalei, Radu Mihaiu, s-a răzgândit. Deoarece este...

Culoarea carnetului de partid aduce dezastru în companiile de stat

Culoarea carnetului de partid aduce dezastru în companiile de stat
Supraoptimismul premierul Cîțu care ne asigură că economia își revine într-un V perfect, este contrazis de rezultatele economiei de stat. Acea economie nereformată, unde managerii și membrii consiliilor de...

Arhivele Naționale se digitalizează. Peste patru milioane de documente scanate via… UDMR

Arhivele Naționale se digitalizează. Peste patru milioane de documente scanate via… UDMR
Galerie Foto După Consiliul Județean Vrancea, care a demarat operațiunea de arhivare electronică a documentelor fizice cu ajutorul companiei unui fost candidat al USR-PLUS de la alegerile locale de anul trecut, o altă...

SPP se transformă: caută cu microscopul și ia amprente

SPP se transformă: caută cu microscopul și ia amprente
Galerie Foto Echipamente de prelevare a urmelor de presiune și a amprentelor de pe documente, dispozitive capabile să identifice agenții biologici umani și microscoape de mare precizie sunt ultimele achiziții făcute de către...

Campanie de vaccinare cu iz de mici, lavandă și loz în plic

Campanie de vaccinare cu iz de mici, lavandă și loz în plic
Galerie Foto În timp ce mai toate centrele de vaccinare anti-COVID stau mai mult goale, de dimineață până-n seară, românii indeciși sunt momiți să se imunizeze, prin piețe, cu porții gratuite de mici cu muștar, cu...

Viziunea contabilă a lui Cîțu ține la distanță diaspora românească

Viziunea contabilă a lui Cîțu ține la distanță diaspora românească
Guvernele, indiferent care au fost ele de-a lungul anilor, și-au făcut un titlu de glorie din sărbătorirea Zilei Românilor de Pretutindeni. Sărbătoarea a fost instituită prin Legea nr. 299/2007, privind...

Pe ultima sută de metri, Guvernul înverzește pe hârtie flota auto

Pe ultima sută de metri, Guvernul înverzește pe hârtie flota auto
Deși au avut la dispoziție doi ani de zile pentru a pune legislația internă pentru promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante în acord cu prevederile Directivei UE 2019/1161, autoritățile de la...
Serviciul de email marketing furnizat de