x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Avioane fabricate in curte, la CAP

0
Autor: Carmen Preotesoiu 23 Oct 2007 - 00:00
Avioane fabricate in curte, la CAP


Pănă de curănd, locuitorilor comunei Oniceni, judeţul Neamţ, nu le-a venit să creadă că există vreun om care să poată meşteri avioane in propria-i ogradă şi să le mai şi văndă in euro, pe sume atăt de mari, că nici să le socotească in lei nu ar şti. Vasile Procopie, consătean de-al lor, a reuşit să construiască intr-un atelier incropit intr-un fost CAP avioane de agrement răvnite de cei mai exigenţi străini.





A dat străinătatea pe aerul de acasă. Iar la 50 de ani a luat-o de la capăt, fără să se teamă de eşec. Vasile Procopie a devenit faimos printre sătenii săi din Valea Enei, comuna Oniceni, de cănd din atelierul său, incropit intr-un vechi CAP, au ieşit la lumina zilei adevărate bijuterii de zeci de mii de euro: avioane de agrement. S-au minunat sătenii că sub puterea măinilor unui om, vecin de-al lor, ies asemenea minunăţii, dar acum, de cănd au văzut că s-au creat locuri de muncă pentru copiii lor, speră că, cine ştie, o să iasă din sărăcie.


Casele mici şi gărbove incep parcă să se zgălţăie. Muşcatele din ferestre tremură, iar căinii latră ca după nişte străini. Praful de pe uliţe se ridică căt colo, iar bolovanii de pămănt se transformă in fum sub călcătura roţilor de mare tonaj. Femeile, curioase, repede au ieşit la poartă. Işi pun măna streaşină la frunte şi şuşotesc intre ele, de parcă şi-ar spune una alteia un mare secret: "Iar or venit străinezii ăştia. Vasile iar s-o pus pe treabă". Pe uliţa din Valea Enei două camioane imense s-au oprit in dreptul unei clădiri lungi şi albe. Un fost CAP transformat in atelier. Cine nu ştie care-i socoteală zice că "au sosit ajutoarele, să ne mai dea şi nouă căte vreo flanea din străinătate sau o sticlă de ulei", spune tanti Floarea. "Aşa am crezut prima dată cănd am văzut maşinile istea aşa de mari, să tot fie trei ani de atunci. De-amu insă ştiu. Se incărcă avioanele de le face omul ista de la noi, băiet bun şi priceput, şi se duc pe la bogătaşi."


AVIOANE IN FOSTUL CAP. Imbrăcat in salopetă albastră, cu inscripţii nemţeşti pe piept, Vasile Procopie pare pentru sătenii săi "un om mare, cum is numa’ pe la televizor". Nea Ion trage puternic de hăţurile cailor şi spune cu gura pănă la urechi că "eu n-oi mai văzut aşe. Avionele istea is ca nişte păsări uriaşe, dar io nu m-aş sui nici in ruptul capului, că aş muri de frică". Bărbatul indeamnă caii să o ia la trap. Şi pleacă. In urma lui, dinspre fostul CAP se aude zgomotul bormaşinei. In atelierul in care iau naştere minunăţiile care au făcut ca Valea Enei să fie cunoscută in toată ţara se intind aripile unui avion aproape gata. Motorul, comandat tocmai din Austria, un Rotax autentic, este instalat, foile de aluminiu au imbrăcat deja aripile şi burta mastodontului. Şuruburile sunt prinse la locul lor, "doar verificările ce mai trebuie făcute şi cam 90% avionu-i gata", ne spune domnul Vasile, măndru de realizarea sa, mai cu seamă că, zice el, "acesta este cam al zecelea prototip pe care il fac de cănd am venit in ţară". Vasile Procopie nu s-a apucat de afacerea asta dintr-o dată. După aproape 30 de ani de lucru in fabricile de avioane din Bucureşti şi Bacău, după ce a trecut prin tot felul de şcoli de meserii şi de maiştri, s-a hotărăt să meargă pănă in Germania, ţară despre care spune că "este taman bună să te inveţe cum să lucrezi".


MĂNÃ...-N MĂNÃ... CU NEMŢII.
Şase ani a furat meserie de la străini, prin măinile sale au trecut mai bine de 14.000 de avioane. Ba, mai mult, nu s-a lăsat pănă nu a terminat acolo şi o facultate in domeniu, ba l-a dus la şcoli inalte şi pe feciorul său, acesta fiind acum măna lui dreaptă la cărma afacerii. Uşor nu i-a fost cănd a ajuns in ţară. Mai multă bătaie de cap a avut pănă a reuşit să cumpere terenul in care să plămădească avioanele, că apoi "a depins de mine şi io m-am pus pe treabă. Au trecut şase, şapte luni pănă am reuşit să cumpăr CAP-ul ăsta de la primărie. Pănă au făcut licitaţia, ehe, poveste lungă. Oamenii au fost suspicioşi. Am investit in teren cam 300 de milioane de lei, aproape toţi banii pe care ii strănsesem in Germania", povesteşte bărbatul. Şi treptat-treptat, omul a ajuns să aibă comenzi de avioane una după alta. Dar şi norocul i-a stat de veghe, căci, zice el, "io am inceput treaba cu ajutorul nemţilor, pe licenţa lor. Cu ei am colaborat şi mai toate avioanele pe care le-am făcut la ei s-au dus".


UCENICI DE ŞCOLIT. Cănd au auzit oamenii de consăteanul lor intors de pe meleaguri străine şi chitit să facă avioane in Valea Enei, s-au inchinat. Căci, zic ei, şi pe bună dreptate, avioane se fac peste tot in lume. Dar niciodată pănă atunci nu au auzit de vreunul care să le meşterească in propria ogradă, de parcă ar fi unelte de agricultură, şi să mai le şi văndă in euro, pe sume atăt de mari, că nici să le socotească in lei nu ar şti. "Cănd m-am hotărăt să vin acasă, mi-am zis că mai bine ar fi să incerc să fac şi io ceva in ţara mea. La inceput am avut emoţii", spune constructorul nostru, dar acum, alături de copii şi de soţia sa, afacerea pare să dea roade, ba, mai mult, şi oleacă de profit. Aşa că firma sa are deja şase angajaţi cu carte de muncă, pe care i-a şcolit mai bine de un an. Iar acum a luat sub aripa sa incă vreo patru băieţandri de 16-17 ani, hotărăt să facă din ei unii dintre cei mai pricepuţi constructori de avioane. "Prin oficiul de şomaj am reuşit să-i duc la cursuri de calificare. După ce iau examenul ii şi angajez, numai să se ţină de treabă", spune Vasile Procopie, in vreme ce măinile sale arată celor doi ucenici aflaţi in atelier cum să şlefuiască o piesă. Mirel are 17 ani şi tare işi doreşte să aibă un motoscuter. Aşa nu ar mai fi nevoit să străbată cei trei kilometri de la casa sa pănă la atelier pe jos. Cănd a auzit că şi-ar putea căştiga singur banii, nu a pregetat şi a acceptat oferta primită. Vasile e colegul lui. Acasă mai are incă trei fraţi, iar părinţii săi greu se descurcă. L-ar fi bătut pe el găndul să se ducă la muncă pe şantier, dar "mama atăta s-o ţinut de capu’ să merg aicia, că cică munca-i mai uşoară şi a avut dreptate. Amu’ sunt fericit că am ascultat-o", spune băiatul blond, fără să-şi ridice privirea din pămănt.


DE LA SUSPICIUNE LA MĂNDRIE. Primarul comunei, Rotariu Neculai, nu mai are cuvinte "pentru ce a făcut Vasile pentru satul nostru. Aici omul işi rupe gătul de foame, aşa sărăcie este. Mare lucru o fost să dea la căţiva copii locuri de muncă, căci păinea tare greu se căştigă prin părţile astea", spune edilul comunei. Şi primarul ştie el ce ştie, căci, pe lăngă locrurile de muncă create, şi bugetul primăriei se pricopseşte anual cu mai bine de 70 de milioane de lei. Şi cu toate astea, tot suspicios şi temător pare a fi la auzul ideilor indrăzneşe ale consăteanului. "O venit la mine Vasile şi mi-o zis că vrea să facă pistă de aterizare. Pentru asta are nevoie de pămănt, cam 50.000 de metri pătraţi. Comisia o să se intălnească şi o să ii dăm terenul, că poate o inflori cumva şi comuna noastră", spune omul cu voce moale, deşi toate taxele de aterizate şi de decolare pe pistă ar reveni tot primăriei. "Pe lăngă asta am putea face şi o mică pensiune, un restaurant, unde cei care vin cu avionul pot sta căteva zile, mai cu seamă că zona asta e minunată", completează Vasile Procopie. De trei, patru ani, de cănd Procopie a devenit cunoscut printre constructorii de avioane, deschiderea romănilor faţă de "micile bijuterii" a devenit mult mai mare, constată Vasile. "Avionul pe care il fac acum este comandat de un planor romăn. De-ndată ce inspectorii vin să evalueze calitatea lui, pot spune că i-l pot inmăna. Aparatul are 12 ani garanţie", spune bărbatul. Măinile i se mai odihnesc din cănd in cănd, insă nici o clipă nu pregetă in a povesti despre marea sa pasiune: construirea de avioane de două locuri. Deşi ii trebuie pe lună mai bine de 120 de milioane de lei numai pentru plata salariilor, a taxelor şi a impozitelor, omul nu dezarmează. "Vreau să fac cunoscută comuna ca fiind singura din ţară in care fabricăm astfel de avioane", spune Vasile Procopie satisfăcut. După care işi continuă treaba. Săptămăna asta i-au sosit alte şase comenzi, venite de data asta din partea romănilor. Aşa că "magicianul păsărilor zburătoare", cum este numit printre săteni, nu are timp de pierdut…


După chipul şi asemănarea clientului

Avionele de agrement pe care Vasile Procopie le construieşte in vechiul CAP sunt in funcţie de preferinţele clienţilor. "Fiecare cumpărător işi alege motorul pe care vrea să il aibă, aparatele electronice de bord", spune constructorul lor. Tabla specială din aluminiu din care sunt create avioanele este cumpărătă din Slatina, iar motoarele de diferite puteri, de la 80 pănă la 180 de cai-putere, sunt aduse din străinătate, la fel ca şi aparatura de bord. In rest, fiecare componentă este realizată in atelierul de pe Valea Enei. Viteza avionului poate ajunge la 220 de kilometri pe oră şi se poate zbura la o altitudine de 3.500-4.000 de metri. Costul unei astfel de maşinării poate ajunge şi pănă la 56.000 de euro, iar timpul in care se realizează este de o jumătate de an.
Citeşte mai multe despre:   special,   pană,   vasile,   cănd,   avioane,   procopie,   vasile procopie,   valea enei

 



Mai multe titluri din categorie

Autoritățile din Argeș își bat joc de trei sate: 8 kilometri până la prima stație de autobuz!

Autoritățile din Argeș își bat joc de trei sate:  8 kilometri până la prima stație de autobuz!
Scoasă la iveală de tragedia de la Caracal, problema transportului în comun încă există în multe locuri. În Poiana Lacului, lângă Pitești, mai mulți elevi de liceu sunt nevoiți să circule pe jos sau cu...

Luna august a adus dobânzi record la împrumuturile pe termen lung

Luna august a adus dobânzi record la împrumuturile pe termen lung
Galerie Foto În ciuda sforțărilor premierului Florin Cîțu de a ne face să credem că țara merge în direcția cea bună, realitatea îi este potrivnică. Un nou duș rece pentru șeful Executivului a venit de la Banca...

Comisarul Antonescu a rezolvat cele mai grele crime de după Revoluție. Cartea „Viața la Omoruri”, de azi cu Jurnalul

Comisarul Antonescu a rezolvat cele mai grele crime de după Revoluție. Cartea „Viața la Omoruri”, de azi cu Jurnalul
Galerie Foto „Singurul lucru care-i poate descuraja pe infractori îl reprezintă pedepsele maxime!” Colonelul Dan Antonescu, acum în rezervă, este unul dintre polițiștii legendari ai României. Anchetator în cazuri...

Fondator USR, alături de Nicușor Dan, găsit incompatibil pentru că încheia contracte cu autoritatea publică în care fusese ales. Nu unul-două, ci 72

Fondator USR, alături de Nicușor Dan, găsit incompatibil pentru că încheia contracte cu autoritatea publică în care fusese ales. Nu unul-două, ci 72
Galerie Foto Fost membru al USB și ex-vicepreședinte al USR, un consilier local în mandatul 2016-2020 a fost găsit incompatibil de către Agenția Națională de Integritate. Mihai Daneș a fost descoperit că, în timp ce...

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp
Dosarul lui Gelu Cazacioc, patronul incineratorului din comuna tulceană Smârdan, care, în loc să ardă leșurile oilor moarte scoase de pe nava Queen Hind, răsturnată din cauza supraîncărcării la sfârșitul...

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat
Țigări de contrabandă, păzite cu câini periculoși, au ajuns în mai multe comune din Argeș. Ofițerii de la Combaterea Criminalității Organizate au descoperit că, timp de un an de zile, zeci de mii de baxuri...

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural
Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei...

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății
În prima săptămână de școală din sistemul preuniversitar se revoltă deja cadrele didactice. Sindicatele din învățământ anunță că vor da statul în judecată pentru decizia de a le cere cadrelor didactice...

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului
Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentru perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în s...

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului
Galerie Foto Mai multe instituții publice, unele extrem de vizibile în planul politic al perioadei pe care o traversăm, se întrec în achiziții care mai de care mai interesante. Vorbim despre Consiliul Superior al Magistraturii,...

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale
Deși, începând din luna martie a acestui an, spitalele din România nu mai sunt împărțite în COVID și non-COVID, conform Ordinului MS 434/2021, pacienții cu COVID-19 aflați în stare critică au început să...

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf
Galerie Foto Salvamontiștii argeșeni au fost certați de tatăl unei tinere că traseul montan pe care îl parcurgea fiica lui nu era iluminat. În jur de 10 apeluri a dat omul, atât la 112, cât și la Dispeceratul Național...

Angajații CJ Suceava, puși să învețe cum stă treaba cu planificarea strategică 

Achizițiile trăsnite au devenit un sport național când vorbim despre administrațiile locale. De la an la an, tot mai inventivi, edilii găsesc cele mai ingenioase contracte pentru a sifona banii publici, fie pentru...

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o
Pe toate vocile, comunicatorii PNL susțin că singura soluție pentru România este refacerea Coaliției de „dreapta”, alături de cei de la USR-PLUS. Iar una dintre aceste voci care militează pentru o împăcare p...

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată
Galerie Foto De la declanșarea crizei politice, atacurile venite dinspre USR-PLUS către foștii parteneri de guvernare de la PNL – aripa „Cîțu” s-au mutat și către Palatul Cotroceni, iar, în ultimele zile, aceste atacuri...
Serviciul de email marketing furnizat de