EDITIE DE COLECTIE
Cerul Romaniei este taiat in fiecare zi de peste 1.000 de avioane. Pentru ca acestea sa nu se ciocneasca, pentru ca pasagerii sa fie in siguranta si marfurile sa ajunga la timp, vegheaza 635 de controlori de trafic si tehnicieni.
RAZVAN BELCIUGANU
Cand un avion intra in spatiul aerian al Romaniei, pilotul acestuia asculta in casca o voce care-i spune, in engleza,
"Te-am preluat. Aici ACC Bucuresti!". Limba lui Shakespeare este vorbita de vocea respectiva sacadat, fara inflexiuni, clar, fara epitete si metafore, si folosind niste abrevieri pe care le stiu doar cei ce lucreaza in lumea aviatiei. Este "engleza de aviatie", prima "inventie" a globalizarii. "Vocea" sta pe
un scaun, cu ochii pironiti
intr-un monitor, undeva, pe o "insula", in nordul Bucurestiului, unde ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) isi are sediul. "Insula" este, de fapt, un semicerc format din televizoare, monitoare si fel de fel de aparaturi, este locul de munca al controlorilor de trafic.
Pana sa devina "voce", odata ziua de lucru inceputa, controlorul de trafic se presupune ca este odihnit si gata sa surprinda orice abatere a pilotilor aflati in aer. Cand intra in tura, stie ca pentru o ora si jumatate raspunde de viata a mii de oameni ce se incred in pilot.
"THANK YOU, GOOD BYE!" Sigur, pasagerul porneste cu prejudecata ca pilotul este cel care il duce si il aduce din toate colturile lumii si uita ca, de fapt, e la mana controlorului de trafic, care ii vegheaza ruta. In acea ora si jumatate, "vocea" urmareste pe monitor traiectoriile a nu mai putin de 30 de avioane. In functie de sezon, pot fi chiar 70 de avioane. Pe monitor, aeronavele palpaie sub forma unor puncte, iar controlorul trebuie sa aiba grija ca acestea sa nu se suprapuna. In plan real, suprapunerea inseamna ca doua avioane s-au ciocnit. Reglementarile pentru siguranta traficului aerian stabilesc faptul ca avionul trebuie sa aiba deasupra si dedesubt 300 de metri, iar de jur imprejur - 10 kilometri spatiu liber. "Cand un controlor de trafic spune ca nu-i e frica, o doza de frica controlabila, avand in vedere responsabilitatea, ori e inconstient, ori a luat-o razna. Inseamna ca trebuie sa-l salti imediat de pe scaunul de dirijare", spune despre limitele profesiei lui un control de trafic. Desi este de 29 de ani in traficul aerian, nu vrea sa ramana decat "voce". In profesia sa, sublima multumire este momentul in care, odata iesit din raza sa "vizuala", pilotul de pe avionul dirijat ii spune: "Thank you, good bye!". Mare lucru nu pare, dar pilotul in nici un caz nu-i va multumi daca, de pilda, este adus la aterizare ca "butucul" si struneste aeronava din toti rarunchii.
Citește pe Antena3.ro
Dar minunea de simulator creat de specialistii ROMATSA, si care este si de vanzare, este folosit in aceste zile pentru testarea noii sectorizari a spatiului aerian al Romaniei, ce urmeaza sa intre in configuratie incepand cu aprilie 2005. Testarile se vor termina in octombrie si ele vor da expertilor eventualele corectii ce trebuie aduse sistemului.
AUTORITATE
ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) a fost infiintata la 1 decembrie 1990, ca regie autonoma, si este subordonata Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Ca urmare a unei reorganizari din 1992, ROMATSA preia si controlul de trafic aerian din aeroporturi. Administratia este finantata din fondurile proprii. Facturarea este facuta de Eurocontrol, la care Romania a devenit membru in 1996. In sediul inaugurat la sfarsitul anului trecut pot sa lucreze simultan 60 de controlori de trafic.
CUM SE MONITORIZEAZA
Avionul este condus, pe langa pilot, de trei controlori de trafic aerian. Cel din turnul de control al aeroporturilor il ajuta pe cel de la mansa, dandu-i comenzi la aterizare, decolare si la alte manevre adiacente pistei. Romania are 17 turnuri de control. Apoi, avionul este preluat de asa-numitul "control de apropiere", care se exercita pe o raza de aproximativ 70 de kilometri. "Controlorul de ruta" este cel care monitorizeaza traseul pe carte il parcurge avionul. In Romania, intregul spatiu aerian avut in vedere depaseste suprafata tarii, deoarece controlorii nostri de trafic au in atentie si o suprafata a Marii Negre, mai mare ca platoul continental. Aceasta monitorizare se face pana la altitudinea de 15.000 de metri, cu o retea de radare proprie ROMATSA, independente de radarele Armatei.
ISTORIE
SUMAR - EDITIE DE COLECTIE
Cei care au pus cerul la picioarele omenirii
Genii necunoscute
Inginerii romani lucreaza pentru NASA
Cercetarea aerospatiala romaneasca, in declin
"Sa zbori ca si cum ar fi aripile tale"
"Un pilot nu este deloc un supraom"
Campioana la acrobatie
Dumitru Prunariu ne-a dus in stele
Pilotii care leaga civilizatiile
Avioanele zboara cum le canta dirijorul
Poarta romanilor catre Univers