Armata s-a innoit cu tehnica noua produsa in Romania. Trupele de infanterie vor fi dotate pana la sfarsitul anului cu 20 de blindate usoare MLI 84 M. De asemenea, Ministerul Apararii a cumparat patru avioane performante IAR 99 Soim, care abia au iesit pe portile fabricii.
COSMIN BABII
Aviatia militara romana a inceput sa fie dotata cu o noua arma de scoala si antrenament. Avionul IAR 99 Soim, varianta modernizata a IAR-ului 99 Standard, este ultimul produs, de ultima generatie, care a iesit pe portile fabricii de avioane de la Craiova. De curand, aparatul a fost supus la teste grele, pilotii de incercare romani fiind foarte multumiti de prestatia in conditii de antrenament a aparatului. Acestia au executat decolarea, zbor in formatie si au incercat sa supuna aparatul la conditii de stres maxim. Pilotul de incercare a testat manevrabilitatea aparatului intr-un zbor deasupra poligonului, la inaltimea de 1.500 de metri si la o viteza de 550 km/h. Avionul produs la Craiova nu este doar o masinarie de antrenament. Ea poate fi dotata in situatii de lupta cu bombe cu greutatea de la 50-250 kg, precum si cu un tun de 23 milimetri. âAparatul este un avion de scoala si de antrenament avansat conceput in urma reconsiderarii avionului IAR 99 Standard, proiect care a inceput in 1997 prin modernizarea care s-a facut in parteneriat cu firma Elbit Systems LTD, din Israel. Este un aparat conceput la standarde occidentale care la clasa lui este compatibil cu cele mai noi, mai bune avioane din tarile membre NATO. Dispune de un sistem de navigatie, de un sistem de antrenament avansat, de un radar, toate interconectate la calculatorul de bord, de ultima generatie, care gestioneaza intregul proces", a declarat capitanul comandor Daniel Virdol, unul dintre pilotii de incercare care au testat zilele trecute avionul. âEste caracterizat in principal de manevrabilitate si de pachetul electronic implementat, care poate sa-i spuna pilotului in orice clipa unde se afla. De asemenea, sistemul de gestionare a armamentului este unul dintre cele mai moderne si permite antrenamentul pilotilor cu costuri minime, intrucat radarul virtual poate introduce scene de lupta virtuale prin intermediul calculatorului de bord, al carui soft dispune de mai multe scenarii de lupta respectand realitatea din campul tactic. Sistemul de avionica este asemanator cu cele din NATO, si intr-un timp-record pilotul poate trece de pe un avion de scoala, de pe un avion subsonic pe unul de ultima generatie subsonic sau supersonic din dotarea NATO."
Blindatul usor este conceput la Mizil
Noutatile avionului de antrenament
Avionul IAR 99 Soim dispune de un sistem de ultima genratie, numit âSistem avansat de antrenament pentru lupta". Acesta permite scenarii de antrenament virtual conforme campului de lupta modern si complicat. Platformele actuale sofisticate si armele complexe au dus la necesitatea de a regandi tehnicile de antrenament. Cu ajutorul tehnologiei bazate pe date ACTS (Advance Combat Training System) creeaza un mediu virtual inteligibil pentru antrenament foarte apropiat de realitate, pentru toate tipurile de platforme militare pornind de la avioanele usoare si pana la elicoptere. Astfel, ACTS preia aparatul de antrenament IAR 99 Soim si il transforma intr-un jet de lupta avansat. Ii atasaza virtual radar, rachete RWR, care actioneaza ca si cum ar fi instalate efectiv la bordul avionului. A doua capacitate virtuala a sistemului este aceea de a crea in timp real amenintari pentru cel antrenat ca, de exemplu, avioane inamice si rachete lansate de la sol. Sistemul de propulsie este format dintr-un motor turboreactor monoflux fara postcombustie, tip Rolls-Royce Viper 632-41M. Principalele caracteristici ale motorului sunt: tractiunea pe banc min. 1.760 - max. 1.814 kgf; greutatea gol echipat 378 kgf; turatia maxima 13.760 rot./min.Specificatiile tehnice ale blindatului MLI-84M
Principalele avantaje ale acestui vehicul sunt: 1. Mobilitate in campul de lupta conferita de motorul si transmisia moderne si fiabile; turela usoara ce conduce la marirea raportului putere/masa; echiparea cu senila cu progresie marita. 2. Putere mare de foc datorita armamentului de care dispune: tun automat precis, stabilizat in doua planuri, cu tragere rapida; mitraliera calibru 7,62 mm; mitraliera antiaeriana calibru 12,7 mm 3. Capacitate de protectie mare conferita de: tot armamentul din turela este controlat de operatorul aflat sub nivelul plafonului; echiparea cu aparatura de observare si ochire bicanal, de tip pasiv, generatia 2+; echiparea cu instalatie de avertizare la iluminarea laser; echiparea cu sistem de lansare grenade fumigene; instalatie de fumizare termica; carcasa executata din placi de blindaj ce asigura o protectie eficienta impotriva munitiei de 7,62 si 12,7 mm; protectie antiatomica; protectie antichimica; protectie contra incendiilor; sistem de transmisiuni cu salt de frecventa. 4. Caracteristici tehnico-tactice: lungime 7.320 mm, masa totala 17.100 kg, viteza de deplasare maximum 65 km/h, consumul de carburant pe sosea maxim 100 l, iar pe alte drumuri 200 l, echipaj format din comandant, mecanic, tragator + opt membri.Scurt istoric al aeronavei
Procesul de modernizare a aeronavei a inceput in anul 1990 prin construirea a doua aeronave (cu numerele 708 si 709) echipate cu aparatura Honeywell, ale caror prime zboruri au avut loc in 1990. Urmatoarea varianta a fost aeronava cu numarul de serie 712, echipata cu avionica Collins, care a efectuat primul zbor la data de 6 noiembrie 1991. Cu toate acestea, inceputul procesului de integrare rapida a unui nou sistem de avionica a fost realizat o data cu constructia avionului IAR 109 Swift, in cooperare cu Israel Azircraft Industries, utilizand avionica Bendix King si de productie israeliana. Acesta varianta se dorea un avion de antrenament atat de baza, cat si avansat, cu sisteme de avionica si antrenament, Primul zbor al Avionului IAR 109 Swift a avut loc la data de 2 decembrie 1993, insa, cu toate ca a participat la Asian Aerospace 1994, la Singapore, datorita unor neintelegeri dintre firmele producatoare, programul de productie a fost stopat.Avantajele blindatului usor MLI-84M
Gradul inalt de siguranta in functionare, manipulare si intretinere a turelei: tunul KBA are la baza principiul imprumutului de gaze; camera de incarcare este intotdeauna goala in momentul intreruperii focului; dubla alimentare este exclusa, urmatoarea lovitura putand fi incarcata numai dupa plecarea primei lovituri si selectarea tipului de munitie; capabilitatea de aruncare a tuburilor proiectilelor trase si sistemul de alimentare cu doua benzi garantand protect ia completa si la cadenta maxima. Destinatia instalatiei de transmisiuni: asigura legaturi radio specifice MLI-84M; asigura legaturi specifice blindatelor; asigura legaturi interioare. Instalatia de incalzire interioara are rolul de a asigura in interiorul vehiculului o temperatura de +10 - +25 grade Celsius, pentru o temperatura a mediului ambiant de -35 grade Celsius. Instalatia de evacuare gaze arse are rolul de a elimina in exterior gazele rezultate in urma tragerii cu armamentul de infanterie.Citește pe Antena3.ro


