x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special UE vrea repede basculante și TIR-uri electrice. Transportatorii spun că va costa enorm. Noile reguli adoptate de Parlamentul European

UE vrea repede basculante și TIR-uri electrice. Transportatorii spun că va costa enorm. Noile reguli adoptate de Parlamentul European

de Adrian Stoica    |    12 Apr 2024   •   00:05
UE vrea repede basculante și TIR-uri electrice. Transportatorii spun că va costa enorm. Noile reguli adoptate de Parlamentul European

Parlamentul European a adoptat noile măsuri pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2) la camioanele grele și autobuzele urbane noi.

Emisiile de CO2 de la camioanele mari (inclusiv vehiculele profesionale, cum ar fi camioanele de gunoi, basculantele sau betonierele) și autobuzele vor trebui reduse cu 45% în perioada 2030-2034, cu 65% în 2035-2039 și cu 90% din 2040. De asemenea, până în 2030, noile autobuze urbane vor trebui să-și reducă emisiile cu 90% și să devină vehicule cu emisii zero până în 2035. Acum este rândul Consiliului Europei să aprobe oficial măsurile pentru ca acestea să intre în vigoare, după ce în ianuarie Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic provizoriu pe această temă. 

Noile ținte vin în completarea obiectivul de reducere cu 15% pentru 2025 comparativ cu 2019/2020 prevăzut deja în regulamentul actual. Aceste obiective se vor aplica camioanelor grele de peste 7,5 tone, autocarelor și autobuzelor. Noile prevederi impun Comisiei Europene să efectueze o evaluare detaliată a eficacității și impactului noilor reguli până în 2027. Această revizuire va trebui să evalueze, printre altele, dacă se vor aplica regulile și camioanelor mici, precum și rolul unei metodologii de înregistrare a vehiculelor grele noi (HDV-uri) care funcționează exclusiv cu combustibili neutri din punctul de vedere al emisiilor de CO2 și rolul pe care l-ar putea avea un factor de corecție a carbonului în tranziția către HDV-uri cu zero emisii. Noile obiective mai stricte vin după ce Comisia Europeană a stabilit deja obiective mai ambiţioase pentru autoturisme, inclusiv un termen-limită pentru 2035 pentru ca toate maşinile noi vândute în Europa să aibă emisii zero de CO2.

Olanda, Belgia, Danemarca şi Luxemburg au solicitat Uniunii Europene, în luna ianuarie a anului trecut, să stabilească o dată până la care noile camioane şi autobuze vândute în Europa trebuie să aibă emisii zero de dioxid de carbon.

Transportatorii: țintele sunt nerealiste

Reprezentanții transportatorilor spun că noile ținte de reducere a emisiilor sunt nerealiste. O trecere masivă și bruscă de la o autonomie de peste 2.000 km a vehiculelor de 40 de tone pe motorină la vehiculele grele electrice cu autonomie limitată între 300 și 500 km, în condiții meteorologice optime și mult mai scăzută pe vreme rece, va prezenta riscuri majore, mai ales având în vedere lipsa infrastructurii de încărcare și a disponibilității rețelei pe principalele coridoare rutiere europene.

ACEA pune condiții

Asociația Constructorilor de Autovehicule Europeni (ACEA) a susținut încă de anul trecut abordarea anunțată de Consiliul Europei și Parlamentul European cu privire la revizuirea obiectivelor de CO2 pentru vehiculele grele (HDV), dar a cerut instituirea unor obligații și pentru ceilalți jucători din industrie, nu doar pentru producători. „Țintele de CO2 foarte ambițioase pentru producătorii de camioane și autobuze nu pot fi atinse numai de aceștia singuri. Legislatorii trebuie să facă mai mult pentru a alinia îndeaproape obiectivele stabilite pentru producătorii de vehicule cu cele pentru celelalte părți interesate, de la furnizorii/operatorii de infrastructură la firmele de transport rutier, expeditorii și operatorii de transport public. Dacă lipsește infrastructura de încărcare cu energie electrică și/sau alimentare cu hidrogen, iar operatorii de transport nu pot folosi vehiculele la fel de flexibil ca modelele convenționale, cum ar trebui să fie convinși clienții să treacă la vehicule cu emisii zero? Ne dorim un sistem robust de monitorizare, care să asigure că toată lumea este pe aceeași direcție”, declara atunci Sigrid de Vries, directorul general ACEA.

Urmează investiții de miliarde de euro

Fie că este vorba despre camioane, autobuze sau autocare electrice, cu baterii, cu pilă de combustie sau cu propulsie pe hidrogen, producătorii trebuie să investească miliarde de euro în tehnologii care vor asigura tranziția ecologică a Europei pentru transportul greu. Pe de altă parte, aceste vehicule vor avea nevoie de o infrastructură adecvată. De exemplu, autocarele vor necesita acces la încărcare și reumplere de mare capacitate în locații specifice, în timp ce camioanele pentru distanțe lungi au nevoie de acces, fără restricții, la încărcare/reumplere pe toate drumurile europene. Pentru a obține o reducere de CO2 cu 45% până în 2030, calculele ACEA au arătat că:

  • peste 400.000 de camioane cu zero emisii vor trebui să fie în operare, adică aproximativ 100.000 de camioane noi cu zero emisii să fie înmatriculate anual; 

  • sunt necesare cel puțin 50.000 de stații de încărcare și 700 de stații de alimentare cu hidrogen, cu o capacitate zilnică de două tone.

Cât poluează vehiculele grele

Vehiculele grele sunt responsabile pentru peste 25% din emisiile de gaze cu efect de seră (GES) provenite din transportul rutier în UE și reprezintă peste 6% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE. Potrivit propunerii legislative a Comisiei depuse în februarie 2023, reducerea acestor emisii este crucială pentru obiectivele UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și de a reduce cererea de combustibili fosili importați. 

 

×
Subiecte în articol: bruxelles emisii CO2 costuri