Intr-un interviu exclusiv pentru Jurnalul National, Tom Hanks, eroul princi-pal al ecranizarii contes-tatului "Cod al lui Da Vin-ci", se declara fan James Bond, recunoaste inhibi-tia pe care i-o provoaca Mona Lisa si explica modul in care reuseste sa intre cameleonic in pielea fiecarui personaj pe care-l inter-preteaza.
Rolul Robert Langdon i-a oferit lui Tom Hanks posibilitatea sa filmeze sub privirile "atente" ale Mona Lisei si ale Imparatesei Josephine. Un interviu in exclusivitate pentru Jurnalul National. Ce este asa fascinant la romanul secolului?
Tom Hanks: Ei bine, am fost fascinat de felul in care Dan Brown a tinut pasul cu realitatea. Cartea este impresionanta si o citesti pe nerasuflate. Este un roman "interactiv". Cititorul este purtat din indiciu in indiciu si incearca sa descopere intelesul fiecarei anagrame. Iar cand crede ca a gasit solutia, este contrazis de realitate si nu poate spune decat "Doamne, cum de nu m-am gandit la asta!". Cred ca de aceea este asa de populara aceasta carte. Insusi Da Vinci este foarte cunoscut.
El este o enigma...
Da, este. Ii cunoastem foarte multe dintre operele sale si totusi realizam ca nu stim nimic despre acest geniu sclipitor, care putea sa scrie de la coada la cap cu ambele maini. Chiar si numele te atrage la el. Il cheama Leonardo. De aceea il iubim cu totii pe Leonardo Da Vinci.
Da Vinci a pictat Mona Lisa cand avea 51 de ani. Tu te apropii de 50.
Ii voi implini in curand. E adevarat. Si inca o astept pe Mona Lisa mea. Este bine de stiut.
Cel puțin patru turiști străini au murit după o otrăvire în masă, în Asia. Ultimul deces confirmat este al unei tinere de 19 ani
Provocari
MISTER. Audrey Tautou si Tom Hanks, intr-o scena din film |
Citește pe Antena3.ro
Esti fericit ca ai luat decizia de a fi Robert Langdon? Care au fost provocarile interpretarii personajului?
Toate rolurile reprezinta o provocare. Personajul pe care il interpretez este un specialist in descifrarea simbolurilor. Misiunea sa este sa transmita intr-un fel sau altul mesajul scris in carte. Nu poti sa vorbesti incontinuu despre asta, de aceea el trebuie sa se faca inteles nu doar prin conversatie. Este un rol foarte bine construit, deoarece nu exista nici o influenta exterioara. Are o poveste atat de bine descrisa despre ceea ce s-a intamplat la Paris, incat eu nu trebuie decat sa dau viata personajului. De fapt, aceasta este provocarea fiecarui rol, sa dai viata eroului pe care il interpretezi.
Care a fost cel mai dificil si cel mai placut moment din timpul filmarilor?
In general, cel mai greu e sa obtin informatiile necesare, mai ales cele subliminale, cunostintele existente in mintea fiecarui personaj, astfel incat sa-l interpretez intr-un mod cat mai veridic. In timpul repetitiilor la "Codul lui Da Vinci" vorbeam despre rol atat cu ceilalti actori, cat si cu Ron (Ron Howard - regizorul filmului - n.r.). In fiecare zi petrecuta pe platou trebuia sa hotaram ce stiam si ce trebuia sa comunicam spectatorilor. Nu ne permiteam luxul de a trimite oamenii sa citeasca cinci pagini despre "Madona din grota cu stanci", pentru a-si da seama despre ce e vorba. Am facut de toate in acest film, de la transmiterea unor mesaje importante din interiorul unei masini si pana la filmarile pe Rue de Rivoli din Paris, la trei dimineata, in mijlocul Luvru-ului sau avand ca elemente de decor o baie sau un birou. A fost ceva grandios, am lucrat la un proiect mediatizat in intreaga lume si cu cat oamenii stiu mai mult despre un anumit subiect, cu atat mai mare este provocarea de a-i surprinde cu ceva nou.
"Supravegheat" de Mona Lisa
Cum a fost sa filmezi noaptea in Luvru, sa strabati coridoarele cu capodopere, sub privirile Mona Lisei?
Am fost tot timpul captivati de operele grandioase din jurul nostru. Am turnat o serie de scene, care nu au fost folosite in film. De exemplu, cea in care ma plimbam impreuna cu Jean Reno prin fata unui tablou urias ce infatisa incoronarea Imparatesei Josephine. Este una dintre cele mai faimoase picturi ale tuturor timpurilor. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca trebuia sa-mi schimb costumele in camera de unde ne zambeste Mona Lisa. Am fost nevoit sa ma ascund dupa un colt si sa-mi scot hainele in fata unei statui a lui Apollo, veche, probabil, de cinci milenii. Acest lucru reprezinta un adevarat bonus. Am adus in muzeu toata aparatura si nu a trebuit sa construim un Luvru fals. Astfel, nu suntem nevoiti sa spunem "e un spital abandonat, dar noi l-am facut sa semene cu Luvrul". In afara faptului ca am ecranizat cea mai bine vanduta carte din lume, am mai avut parte si de provocarea de a filma in interiorul uneia dintre cele mai faimoase cladiri din lume.
Care sunt, in opinia ta, cele mai bune cinci filme?
Din toate timpurile? O, Doamne! Filme pe care le-as putea vedea din nou si din nou, si din nou. Ei bine, inca ma pot uita la "2001: Odiseea Spatiala"... Stai sa ma mai gandesc la cateva filme mai recente. Daca nu ai vazut "Elefantul" al lui Gus Van Sant, este una dintre cele mai infricosatoare pelicule pe care le-am vizionat. Este mai actuala decat iti poti inchipui. Cel mai important este subiectul si abordarea acestuia. A fost uimitor. Imi e greu sa nominalizez cel mai bun film din ultimii 10-15 ani, intrucat mintea imi zboara mereu la clasici... "Nasul", "Fargo" al fratilor Coen, pelicule pe care le poti urmari mereu cu placere. Cel putin din punctul meu de vedere. Eu le consider perfecte. Nu voi vorbi despre filmele din ultimul an... As avea senzatia ca discutam despre Oscaruri. Dar totusi pot spune ca au fost cateva al naibii de bune. "Boogie Nights" al lui Paul Thomas Anderson a fost de-a dreptul o revelatie.
Cameleon
MADE IN USA. "Cea mai mare musamalizare din
istorie",
asa este
promovat
filmul |
Cum a fost sa faci parte dintr-o distributie internationala?
A fost incantator. Sunt multe reguli de respectat cand lucrezi cu oameni de alte nationalitati. Acestia au experiente, cunostinte si stiluri diferite. Unii dintre ei n-au fost niciodata pe scena, altii n-au jucat decat in cateva seriale sau reclame, inainte de a fi distribuiti intr-un lungmetraj. Este o diferenta foarte mare intre aceste categorii. Sa-i vezi pe Paul Bettany si Sir Ian McKellent, care au o experienta uriasa in teatru, cum intra in pielea personajelor, in actiunea filmului... E ceva uimitor, au filozofii foarte diferite despre meseria de actor, fata de colegii lor de peste Ocean. Evolutiile lor sunt impresionante si constituie o sursa de inspiratie pentru noi toti.
Este filozofia ta despre actorie diferita fata de abordarea europenilor?
Cred ca fiecare dintre noi are o viziune diferita, bazata pe experienta proprie. De exemplu, in cazul lui Sir Ian nu-i poti anticipa nici un gest. De fiecare data vine cu ceva nou, intr-un mod incantator. Face ca lucrurile sa capete un sens intr-un fel foarte aparte si ii place foarte mult asta. In ceea ce-l priveste pe Jürgen Prochnow, el este atat de rafinat, atat de pregatit pentru rolul sau, incat ne copleseste. Exact in masura in care noi ne dorim sa fim intimidati de personajul pe care il interpreteaza.
Se spune despre tine ca esti un adevarat cameleon cand interpretezi diverse roluri. Cum ai dobandit aceasta capacitate?
Asa cum spunea si Shakespeare cu mult timp in urma, meseria noastra este sa reflectam realitatea. Ma gandesc inainte cum ar trebui sa reactioneze personajul meu daca ar fi real in acel moment. De ce sa inventezi, cand poti, pur si simplu, sa te intrebi ce ar face el in circumstante asemanatoare si de aici sa decurga totul. Asta incercam sa facem noi, actorii.
Ce calitati trebuie sa aiba un rol pentru a-l accepta? In special acum, cand esti in postura de a putea refuza un proiect.
Subiectul filmului trebuie sa merite. E foarte scump sa faci un film si poate dura mult timp. Poate fi o comedie, un film de dragoste, o drama, un film de razboi, un thriller. Insa toate aceste categorii trebuie sa-l faca pe spectatorul din sala de cinematograf sa se puna in pielea personajelor si sa se intrebe ce ar face el insusi in locul acestora. Asta vreau si eu, ca spectator, de la un film. Nu ma intereseaza perioada in care se petrece actiunea. Indiferent daca sunt filme de epoca sau a caror actiune se petrece in viitor, ma intreb cum as reactiona eu in asemenea ipostaze. Imi aduc aminte cum a fost prima oara cand m-am dus la teatru sau la cinema.
Cat de emotionant era sa-l vad pe James Bond in actiune. Cand ma puneam in pielea lui, ma gandeam "Ce bine e sa fii James Bond". Insa cele mai impresionante productii au fost acelea care ma faceau sa-mi doresc sa fiu un artist asemenea celor de pe scena sau de pe ecran si sa ma intreb ce as face in locul lui. Uneori am reusit, alteori nu. Asa am ajuns sa analizez cu atentie toate filmele, indiferent de "rolul" meu: personaj sau spectator.
Succesul inregistrat atat de carte, cat si de film se bazeaza pe geniul lui Leonardo da Vinci?
Eu sunt de parere ca Leonardo da Vinci este un personaj al acestui film, pe care, totusi, nu-l vedem. Insa spiritul sau este prezent pretutindeni si parca ne ghideaza din mormant, daca pot spune asa.
Ai un sfat pentru tineri, ca sa aiba succes in viata?
Da, sa evite mincinosii si ticalosii.
(Traducere Adriana V. Paduraru si Radu Popa) MISIUNE
"Am lucrat la un proiect mediatizat in intreaga lume si cu cat oamenii stiu mai mult despre un anumit subiect, cu atat mai mare este provocarea de a-i surprinde cu ceva nou" PUDOARE
"Trebuia sa-mi schimb costumele in camera de unde ne zambeste Mona Lisa. Am fost nevoit sa ma ascund dupa un colt si sa-mi scot hainele in fata unei statui a lui Apollo" PREFERINTE
"Imi e greu sa nominalizez cel mai bun film din ultimii 10-15 ani, intrucat mintea imi zboara mereu la clasici... «Nasul», «Fargo» al fratilor Coen, pelicule pe care le poti urmari mereu cu placere. Cel putin din punctul meu de vedere. Eu le consider perfecte" DA VINCI
"Daca cercetezi putin, vei afla foarte multe lucruri interesante despre modul in care picta. Cred ca oamenii vad in el un fel de geniu diabolic, tocmai pentru ca a fost un geniu. Leonardo da Vinci a fost atat de inspirat, incat mainile sale au creat numai capodopere. Noi, muritorii de rand, ne inchipuim tendentios ca trebuie sa fi avut el un motiv ascuns. Insa eu sunt convins ca lui Da Vinci ii placea sa picteze, sa gandeasca si sa astearna ideile pe hartie" DESCRIERE
"Am vazut-o pe Audrey Tautou in Amelie si in A Very Long Engagement (O logodna foarte lunga - n.r.) si personajele interpretate de ea erau foarte misterioase si profunde. Poate fi intimidata in multe feluri, dar in acelasi timp este o actrita de cinema. Adica, nu este coplesita de atentia excesiva care i se acorda unei vedete. Stie ca are un lucru de facut si il face. Iar daca nu il face bine, e o zi pierduta pentru ea" - Tom Hanks
CONTROVERSE SI CONTESTARI
|
Ca si cartea, filmul "Codul lui Da Vinci" - aflat de ieri si pe marile noastre ecrane - devine din ce in ce mai controversat. La Cannes filmul s-a bucurat de o primire glaciala din partea criticii. "Spectatorii au ramas perplecsi, iar la sfarsit, in loc de aplauze, s-a instalat tacerea", a declarat un critic de la RAI 3. La cateva ore dupa vizionare, Variety a postat pe site o cronica in care califica filmul drept "greoi". In fine, The Hollywood Reporter are o cronica mai putin dura, dar nici aceea prea pozitiva. "Pentru cei care urasc bestseller-ul lui Dan Brown, mult-asteptata ecranizare ii expune toate defectele si logica de cosmar. Pentru cei care iubesc intensitatea cartii, care te face sa dai pagina dupa pagina, filmul amplifica amestecul obraznic intre actiune, fapte istorice si inventii. Cu alte cuvinte, pentru spectatorii «Codului lui Da Vinci», ceea ce vezi depinde de ceea ce crezi. La fel ca in religie, intr-un fel", scrie The Hollywood Reporter.
Afirmatia este exacta: poti sa-l iubesti sau poti sa-l urasti, insa "Codul lui Da Vinci" iti va provoca, oricum, o reactie. Este ceea ce se tot intampla pe glob de cateva saptamani. Astfel, un grup religios sud-coreean a solicitat o dispozitie judecatoreasca de suspendare pentru a impiedica distribuitorul de film Sony Pictures sa lanseze ecranizarea romanului "Codul lui Da Vinci" in aceasta tara. Consiliul Crestin din Coreea sustine ca filmul este "o insulta si o defaimare" a sfinteniei lui Iisus Hristos si a Bibliei, potrivit publicatiei Screen International intr-o tara 10% catolica. Mai mult, comitetul de cenzura cinematografica din Singapore a luat hotararea de a interzice filmul "Codul lui Da Vinci" persoanelor sub 16 ani, considerandu-se ca acestea nu sunt destul de mature pentru a distinge fictiunea de realitate. "Cei mai multi dintre membrii comitetului de cenzura au ajuns la concluzia ca acest film trebuie clasat in categoriile «thriller» si «fictiune»", a indicat printr-un comunicat de presa Autoritatea pentru dezvoltarea mijloacelor de comunicare In masa (MDA).
Si bisericile s-au revoltat. Biserica Ortodoxa din Moldova a spus ca filmul "Codul lui Da Vinci" este o instigare la ura, in timp ce organizatia catolica Opus Dei si alte grupari religioase au lansat noi ofensive impotriva romanului lui Dan Brown. Pe lista celor care contesta atat filmul, cat si cartea se mai afla, printre multi altii, Biserica ortodoxa din Grecia, dar si catolicii irlandezi sau cei britanici. (Sebastian S. Eduard)
|