Pentru scrierea istoriei recente, arhiva fostului PCR este de importanta capitala. Inaccesibile la Bucuresti, documente emise in anii â80 pot fi citite de oricine pe paginile de internet ale serviciilor secrete sau ale universitatilor americane. Proiectul de modificare a Legii Arhivelor propus de Jurnalul National ofera solutii pentru rezolvarea acestei inadmisibile situatii.
Intrebati pe strada sau la scoala, majoritatea liceenilor de astazi nu mai poate spune mare lucru despre Nicolae Ceausescu: "A fost un conducator al Romaniei". Pentru ei, "Epoca de Aur" e deja istorie veche, la fel ca timpul lui Vlad Tepes sau Stefan cel Mare.VITEZA MELCULUI. Arhiva CC masoara 4.000 de metri liniari, din care anual "se prelucreaza" 100 |
RAPOARTE CIA DESPRE ROMANIA PUSE IN CIRCUITUL PUBLIC
| ||
|
LA LIBER
|
Referitor la anul 1989, NSA au editat un volum de documente referitor la Revolutia de Catifea din Cehoslovacia, numit "Praga-Washington-Praga: Rapoarte de la Ambasada Statelor Unite in Cehoslovacia, noiembrie-decembrie 1989". Volumul a fost editat si postat pe pagina de internet in noiembrie 2004, cand se implineau 15 ani de la evenimentele de la Praga. In prezentarea volumului se spune ca acesta se deosebeste de altele prin faptul ca valorifica documente recent desecretizate de Departamentul de Stat (Ministerul de Externe al SUA) care ofera o imagine asupra modului american de a gandi evenimentele din Cehoslovacia. Astfel, rezulta ca primele manifestatii de la Praga din noiembrie 1989 i-au luat total prin surprindere pe oficialii americani care, sub presiunea evenimentelor, au fost nevoiti sa-si revizuiasca radical opinia despre supravietuirea regimului comunist praghez.
De asemenea, au fost desecretizate si documente despre revolta din Piata Tien An Men, din 1989.
|
LEGEA MODIFICATA
|
ART. 18 (Modificat) In cazul desfiintarii, in conditiile legii, a unui creator de documente, persoana juridica, fara ca activitatea acestuia sa fie continuata de un altul, documentele vor fi preluate pe baza de inventar/opis al fiecarui dosar, in conditiile legii, de Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale, dupa caz.
Documentele emise de Comitetul Central al Partidului Comunist Roman, de Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist si de comitetele judetene ale acestora, precum si de structurile organizatorice centrale si teritoriale ale Securitatii Statului, pana la momentul desfiintarii acestor creatori de documente, vor fi predate Arhivelor Nationale de institutiile care au preluat in custodie aceste documente dupa data de 1 ianuarie 1990. Documentele prevazute la alin. 2 se vor preda, pana la 31 decembrie 2006, pe baza inventarierii acestora de catre o comisie comuna, paritara, alcatuita din reprezentanti ai Arhivelor Nationale sau directiilor sale judetene, dupa caz, si reprezentanti ai detinatorului acestor documente. ART. 19 Documentele care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei odata intrate, potrivit legii, in depozitele Arhivelor Nationale si/sau ale directiilor judetene ale Arhivelor Nationale, nu mai pot fi retrase din administrarea acestora, cu exceptia celor predate in custodie. CAP. 4 Folosirea documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei ART. 20 Documentele care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei pot fi folosite pentru: cercetare stiintifica, rezolvarea unor lucrari administrative, informari, actiuni educative, elaborarea de publicatii si eliberarea de copii, extrase si certificate. Documentele care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei pot fi consultate, la cerere, de catre cetateni romani si straini, dupa 30 de ani de la crearea lor. Pentru documentele la care nu s-a implinit acest termen, cercetarea se poate face numai cu aprobarea conducerii unitatii creatoare sau detinatoare. (Modificat) Documentele de valoare deosebita nu se expun public in original, ci sub forma de reproduceri, numai cu aprobarea Consiliului Stiintific. ART. 21 Creatorii si detinatorii de documente sunt obligati sa elibereze, potrivit legii, la cererea persoanelor fizice si a persoanelor juridice, certificate, copii si extrase de pe documentele pe care le creeaza si le detin, inclusiv de pe cele pentru care nu s-a implinit termenul prevazut la art. 13, daca acestea se refera la drepturi care il privesc pe solicitant. Serviciile prestate de catre Arhivele Nationale pentru rezolvarea solicitarilor formulate de persoanele juridice si persoanele fizice se efectueaza, contra cost, in conditiile prevazute de lege. Tarifele care se percep, pe categorii de servicii, se stabilesc prin decizia directorului general al Arhivelor Nationale, cu avizul Consiliului Stiintific. ART. 22 Documentele a caror cercetare poate afecta interesele nationale, drepturile si libertatile cetatenilor, prin datele si informatiile pe care le contin sau cele a caror integritate fizica este in pericol nu se dau in cercetare. Alin. 2 (Modificat) Fac parte din aceasta categorie documentele care: a) privesc siguranta, integritatea teritoriala si independenta statului roman, potrivit prevederilor constitutionale si ale legislatiei in vigoare; b) pot leza drepturile si libertatile individuale ale cetateanului; c) sunt intr-o stare necorespunzatoare de conservare, situatie stabilita de comisia de specialitate si consemnata intr-un proces-verbal; d) nu sunt prelucrate arhivistic Alin. 21 Documentele pre-vazute la art. 18, indiferent de modalitatea de detinere, vor fi puse in circuitul public de cercetare, fara restrictia de timp prevazuta la art. 13, daca nu fac parte din categoria documentelor prevazuta la alin. 2. Alin. 3 (Modificat) Stabilirea documentelor prevazute la alin. 1, 2 si 21 se face de catre Consiliul Stiintific al Arhivelor Nationale, cu avizul Comisiei centrale de selectionare a documentelor, cu respectarea prevederilor Anexei 6. Astfel de documente, cu avizul Consiliului Stiintific, pot fi cercetate de catre autoritatile statului abilitate cu cercetarea si finalizarea unor dosare care privesc savarsirea unor fapte incriminate penal. (continuarea in numarul urmator) |