Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Ce mai are de facut reforma in Justitie
SPECIAL
PUNCTUL PE I - Problemele magistraturii, analizate de judecatorul Gheorghe Morosanu de la Judecatoria Bicaz
Am primit ieri, pe mail, o scrisoare deschisa catre ministrul Justitiei. Semnatarul, magistratul Gheorghe Morosanu de la Judecatoria Bicaz, nu s-a adresat presei sa-si rezolve o problema personala, sa se planga de vreo nedreptate ori sa-si parasca sefii. Demersul sau se opreste la semnalarea unor probleme de fond, ce tin de functionalitatea sistemului judiciar. Judecatorul Morosanu face mai curand o analiza a progreselor mecanismului judiciar si arata - cu deferenta, luciditate si umor - componentele perfectibile. Publicam integral continutul epistolei, in speranta ca semnalele autorului vor genera o dezbatere publica, in beneficiul unei cat mai eficiente administrari a Justitiei.(Valentin Zaschievici)
![]() |
![]() |
DESPRE CELERITATE. Defectiunile birocratice fac ca procesele sa dureze la nesfarsit, afectand increderea in justitie |
TEHNICA. La multe judecatorii din tara, magistratii si grefierii vin cu calculatoarele de acasa |
Aceasta scrisoare nu este un gest de fronda jurnalistica. Ea se vrea o contributie normala, civilizata si constructiva la o discutie despre situatia justitiei romane. Ea nu isi propune nici sa critice, nici sa laude, ci sa expuna realizarile de pana acum si sa prefigureze realizari viitoare.
I. Mai intai, realizari pana in acest moment
Domnule Ministru, nu stiu cat si pentru cate din realizarile ce voi prezenta mai jos aveti o contributie strict personala, dar sigur o contributie aveti, iar istoria le va consemna sub ministeriatul Dumneavoastra. Si le va consemna absolut pozitiv, mai ales ca, daca nu sunt multe, in orice caz sunt esentiale si realizate intr-un timp foarte scurt. Iata-le in conceptia mea: 1. CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII. Desi eu ma cred un "revolutionar", marturisesc aici ca legea privind Consiliul Superior al Magistraturii mi-a depasit asteptarile. Nu intru in detalii pentru ca legea este cunoscuta. Prin aceasta lege se intra in normal si acest lucru e mai important decat o revolutie. 2. TRANSMITEREA TELEVIZATA A SEDINTELOR CSM. Ei bine, pentru mine asta a fost chiar o revolutie, desi nu este, totusi, decat ceva normal. Pentru ca, daca nu stiti, va comunic eu acum, Legea privind liberul acces la informatiile de interes public a avut in teritoriu efecte inverse: a aparut (si la instanta unde lucrez eu) o lista cu informatii care nu sunt publice. De exemplu, datele privind procedurile de promovare a magistratilor in functii superioare. De ce ar fi acestea secrete? Dupa parerea mea, nu ar fi admisibila nici confidentialitatea veniturilor salariale (in institutiile publice). Poate exagerez eu, as vrea sa-mi explice cineva de ce gresesc. Dar eu stiu ca tot ce nu e public, tot ce se face in spatele usilor inchise poate duce la abuzuri, scapa oricarui control si creeaza un sentiment de insatisfactie, chiar de nesiguranta celor care (implicati sau nu) ar vrea, au chiar dreptul sa stie, ce s-a intamplat intr-o institutie a statului. La un nivel general, eu nu vad sa existe intr-o societate alte secrete decat cele economice si militare. Cu atat mai mult, intr-o instanta judecatoreasca, totul este public prin lege. Nu este public doar un proces in care o parte interesata a cerut si a obtinut sa fie judecata in sedinta nepublica, numai in interesul acestei parti. Asadar, in privinta transparentei, semne bune, dar mai este de lucru. 3. COLEGIILE DE CONDUCERE ALE INSTANTELOR. Pas, de asemeni, urias. Am o suma intreaga de semnale despre situatii in care conducerea unipersonala a generat cel putin confuzie, discutii pe la colturi, stres, nemultumiri, daca nu chiar nedreptati si abuzuri. Este logic sa existe un organ colegial alaturi de orice conducator de institutie. E bine ce s-a facut, mai ramane ca, in instante, acest organ sa fie realmente implicat (implicat, nu consultat formal), iar deciziile care ii apartin prin lege sa poarte semnatura tuturor membrilor. 4. ALEGEREA?/NUMIREA? PRESEDINTILOR DE INSTANTE. In ultimele luni am primit pe biroul meu mai multe adrese prin care sunt anuntat ca exista la unele instante posturi vacante de conducere, la care eu pot candida, depunand un dosar avand ca piesa principala un plan de management al instantei. Desi nu am candidat nicaieri, m-am simtit bine, pentru ca mi s-a confirmat o idee (sigur nu e numai a mea), aceea ca toti avem o diploma de drept, nici unul diploma de presedinte. Pana aici este partea buna a lucrurilor. Dar observati ca in acest subtitlu am pus doua semne de intrebare: alegerea?/numirea? Asta pentru ca eu nu am nici o certitudine ca, in analizarea dosarului trimis de un candidat, nu intervin pe parcurs elemente subiective sau de alta natura. Solutia acestei probleme, in acceptiunea mea, este una singura: alegerea. Presedintii de instante ar trebui sa fie alesi in adunarea generala a magistratilor, anual. Presedintii, prin definitie, sunt alesi, de la cei de tara pana la cei ai asociatiilor de proprietari. De ce in justitie sa fie altfel? Alegerea de catre colectiv nu numai ca ar fi cea mai pertinenta, dar ar inlatura si dramele unor presedinti actuali (am exemple la instantele unde am functionat) care au considerat ca simpla punere in discutie a calitatii lor de presedinte, chiar la terminarea mandatului, este un atac la persoana. 5. ADUNARILE GENERALE ALE MAGISTRATILOR EVOCATE MAI SUS FAC DEJA TRECEREA, IN SCRISOAREA MEA, INTRE BILELE ALBE SI CELE GRI. Exista evocate in cateva texte legislative aceste adunari generale. Ei bine, in noua ani de functionare ca judecator, eu nu am fost convocat la nici o astfel de adunare. Si-atunci veti deduce singur, Domnule Ministru, ca aceste adunari nu au intrat in obisnuinta instantelor, deci evident ca nu au forta si competentele pe care ar trebui sa le aiba. Judecatorii nu au nici pe departe constiinta si exercitiul autoritatii lor colective (ca este si din vina lor, asta e o alta poveste). Deci, aici mai este mult de lucru.II. Si acum, posibile realizari viitoare
1. BANII MINISTERULUI. Domnule Ministru, orice conducator de institutie (ma refer aici la Ministerul Justitiei, deci la Dumneavoastra) trebuie sa aiba ca grija primordiala situatia financiara, banii cu care administreaza domeniul respectiv. Justitia incaseaza, prin taxele de timbru, sume uriase, cu care s-ar putea gestiona singura, fara probleme. Aceste sume, sub ministeriatul trecut, au fost cedate cu nonsalanta catre primariile locale. Nu intru in detalii pentru ca nu este domeniul meu forte, dar va prezint unele aspecte pe care le intampin personal:
CV
|
|
Citeşte mai multe despre:
special, justiţiei, ministru, judecătorul, domnule, problema, judecatorii, domnule ministru

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Răfuielile din interiorul Poliției ne ucid pe noi

UDMR, ventuză bugetară cu statut dublu
32 de milioane de lei este subvenția pe care a încasat-o, anul trecut, UDMR de la statul român. Este de aproape două ori mai mare decât cea primită de USR, partid care a obținut de trei ori mai multe voturi din pa...
Uluitoarele afaceri ale contabililor de partid și de stat
Sub aripa lui Ludovic Orban, instituțiile guvernamentale au devenit un fel de “plantație” pentru cei mai apropiați oameni ai fostului premier. Unul dintre vârfurile acestei relații de prietenie este...
S-a calculat cât costă somnul de 10 ani al lui Flutur

Trenul spre Otopeni, bucuria copiilor. „Vedem avioanelee! Data viitoare ne urcăm și în ele?”

Generalul sufragerist Oprea își joacă averea la ruleta politică

Cei patru români nevinovați care au speriat Anglia. Povestea jafului de 50 de milioane de lire sterline

Cât costă câinele de pază al liberalilor

O rușine pentru România: Legea „Să moară campionii”
Peste 100 de foşti mari sportivi şi antrenori, care au adus glorie României la cele mai importante competiţii olimpice, mondiale şi europene, au ajuns acum bătaia de joc a statului, care îi umileşte în cel mai...
Sinteștiul s-a pronunțat la mișto: „Ja cua spitala da te vaccinisava”

Povestea romanului Clipa. Dialogul incredibil dintre Nicolae Ceauşescu şi autorul Dinu Săraru

Cu ce se ocupă, la pensie, un „greu” al sistemului judiciar

Achiziție mai puțin obișnuită de la un furnizor controlat de apropiații lui SOV

Încăierare pe AUR. Partidul-minune, acuzat că „a ajuns să fure de la țigani”

„Naşterea naturală face bine şi mamei, şi bebeluşului”
