Vine formaţia favorită, dai banii, însă concertul se amână? Ajungi la spectacol şi artistului pe care l-ai aşteptat atâţia ani îi sare CD-ul? Se cheamă că ai luat ţeapă. Ţepele pot îmbrăca diverse fome şi, în ciuda părerii generale, cele mai apetisante nu sunt cele din Piaţa Victoriei...
Evident, prima ţeapă care ne vine în minte este cea dată de organizatorii concertului AC/DC. Este şi cea mai recentă. În prima zi a Paştelui catolic, PlayCool împreună cu One Event au anunţat un festival de două zile cu AC/DC cap de afiş, la care ar fi urmat să participe alte nume foarte mari din rockul internaţional - Guns N'Roses, Bon Jovi sau U2.
Mass-media de la noi s-au grăbit să răspândească vestea, iar fanii să cumpere bilete. Bucureştiul e împânzit de afişe. Dar nu trece mult timp şi "cade bomba", e ţeapă! Cristi Busuioc de la One Event, responsabil cu muzicienii români care ar fi urmat să cânte în deschiderea "greilor", povesteşte:
"Play-Cool este firma fraţilor Douchan, Moti şi Eran. În Israel şi în Los Angeles, compania lor se numeşte Walla Entertainment ltd. şi organizează evenimente în Israel şi SUA. Printre altele, ei mi-au spus că au organizat un spectacol cu Justin Timberlake la New York. M-au contactat telefonic în luna martie şi mi-au cerut să-i ajut cu bookingul pentru un festival grandios, Bucharest Rock Arena... Mi-au cerut să-i ajut cu artişti români. Am semnat contractul foarte repede, după care am ţinut legătura, doar telefonic, cu Gabriel Tănase, reprezentantul lor din România. M-am prins că este o ţeapă câteva zile mai târziu... Cred că cei de la PlayCool nu se mai întorc niciodată în România".
Iată ce a spus reprezentantul Ticketpoint, agenţia care a vândut în două zile 8.000 de bilete, în valoare de un sfert de milion de euro: "Prin contract, eram obligat să transfer zilnic banii încasaţi în contul firmei Play-cool. Deşi făceau presiuni pentru a primi banii din bilete, le-am spus că voi plăti în momentul anunţării concertului pe site-ul oficial AC/DC. S-au enervat şi au solicitat o plată de 200.000 de euro, la care le-am trimis un ordin de plată, dar nu am autorizat transferul efectiv al banilor. După ce au primit ordinul de plată, cei de la Play-cool nu au mai fost de găsit".
Dacă "afacerea AC/DC" ar fi ţinut, Moti şi Eran Douchan ar fi câştigat 3 milioane de euro.
LISTA NEAGRĂ
Evident că de multe ori organizatorii neserioşi aruncă nume pe piaţă, pentru a vedea cum reacţionează publicul. Când aşteptările nu sunt confirmate, se dau la fund.
Printre cei care "au dat înapoi" se numără, de exemplu, Richard Clayderman. În urmă cu doi ani el şi-a amânat, reprogramat, anulat recitalurile din Braşov şi Sibiu.
Acelaşi traseu l-au avut şi cântăreaţa de fado Dulce Pontes şi franţuzoaica Helene Segara. Printre cei care şi-au amânat spectacolul se numără şi soprana Angela Gheorghiu. Românca şi-a reprogramat concertul de la Bucureşti din decembrie 2007 pentru februarie 2008, apoi nu l-a mai susţinut deloc.
În schimb, cântăreaţa a anunţat că va merge la Adjud, unde va participa la ceremonia de schimbare a denumirii fostei sale şcoli generale în Şcoala cu clasele I-VIII "Angela Gheorghiu".
AGENŢIA CHRISTIAN RAETSCHER
La începutul anilor 2000, o serie de "expiraţi" au început să vină în România, participând la manifestări gen "Zilele oraşului". Astfel, ce a mai rămas din Boney M sau trupe gen Silver, Goombay Dance Band, No Mercy, Saragossa Band au fost "aduşi" de Agenţia de impresariat artisitic "Christian Raetscher" din München.
Tot Raetscher (un sas din Gârbova, stabilit de mai mulţi ani în Germania) a anunţat - în urmă cu doi ani - un concert ABBA la... Arenele "Traian" din Râmnicu-Vâlcea. În locul celebrei trupe din Suedia a venit... ABBA DA CAPO din Germania, grup de coveruri. Probabil că, văzând concertele "adevărate" din România ultimilor ani, agenţia Raetscher a considerat că nu mai are rost să continue şi s-a... reprofilat.
Astfel, în aprilie a.c. la Petroşani a organizat "Misterele magiei" şi la Bucureşti, la Sala Palatului, spectacolul Marele Circ Chinezesc de Balet. Pentru că nu s-au vândut decât puţine bilete, în jur de 100, Raetscher s-a văzut obligată să suspende "showul".
ŢEAPĂ À LA CLUJ
Se ştie că la noi finanţatorii echipelor de fotbal se întrec în declaraţii fanteziste. În februarie a.c., "Maximum Rock" publica o "ştire de senzaţie", Concert Iron Maiden la Cluj-Napoca... cu puncte, puncte. Dacă redactorul s-a exprimat astfel cu reţinere, Arpad Paszkany era foarte sigur pe el şi promitea tuturor clujenilor că va sărbători în cel mai original mod câştigarea titlului în acest sezon.
Finanţatorul de la Cluj era hotărât să aducă formaţia sa preferată (Iron Maiden!) să cânte, dacă CFR iese din nou campioană. Iată declaraţia boss-ului clujean: "Ascult multă muzică, în special heavy metal, Iron Maiden, Judas Priest. Am toate albumele formaţiilor respective.
Dacă CFR păstrează titlul, la vară, la sfârşitul campionatului, promit că Iron Maiden va concerta la Cluj". În final, o concluzie "deşteaptă": "Merită sacrificat gazonul cu un aşa eveniment"(!?). Încercând să luăm în serios cele declarate, sunt de remarcat câteva aspecte: în martie, Iron Maiden a avut în America de Sud ultimele concerte din turneul mondial, după care a intrat în vacanţă; toate marile stadioane ale lumii găzduiesc concerte rock, dar gazonul n-are niciodată de suferit!
Există şi spectacole la care îţi iei bilet, spectacolul nu se amână, însă constaţi că artistul a făcut atâta drum pentru a cânta de pe CD. Câteva "clasice" ale genului pot fi enumerate. În luna aprilie a acestui an, CC Catch a umplut Sala Palatului. Circa 4.000 de spectatori au venit să o audă... făcând playback. Recitalul "divei" a ţinut fix 47 de minute şi un bis, timp în care fiecare hit a fost repetat de vreo două-trei ori.
Bătrânul Demis Roussos nu s-a lăsat nici el mai prejos. A arătat că la vârsta lui şi playbackul poate crea dificultăţi. Mai ales atunci când sare CD-ul. Jenant (sau jenat), Demis Roussos s-a prefăcut că are probleme la microfon, însă nu a reuşit decât să adâncească penibilitatea momentului.
La un pas de ţeapă s-au aflat şi spectatorii prezenţi pe Cotroceni în iunie 2003, la concertul Elton John. Mizând pe reputaţia artistului, organizatorii au pus în vânzare bilete care au ajuns la 4.000.000 de lei (amintiţi-vă ce puteaţi să faceţi atunci cu banii ăştia). În consecinţă, la ora începerii spectacolului doar vreo 1.000 de bilete din cele 15.000 fuseseră vândute.
Artistul a refuzat să intre pe scenă, iar organizatorii au deschis porţile stadionului doar-doar se mai umple. Blatiştii şi-au făcut însă datoria, iar mesajul "Vino în Cotroceni, se intră moca la Elton John" murmurat în telefon a făcut minuni. Într-o jumătate de oră stadionul s-a umplut, iar concertul a fost salvat. Glumind, putem spune că ţeapa au luat-o cei care au dat bani pe bilete. Peste două zile, Elton John a susţinut un concert la Budapesta, în faţa a o jumătate de milion de fani.
CU PICIORUL ÎN GHIPS
Vă amintiţi de "Magic of the Dance"? Românii tocmai îl descoperiseră pe Michael Flatley, iar când la Bucureşti s-a anunţat prezenţa trupei lui Michael Donnellan, mâna dreaptă a lui Flatley, biletele s-au vândut ca pâine caldă. Ca-n bancul cu bicicleta, adevărul a fost însă altul.
Donnellan nu era nici mâna dreaptă şi nici măcar stânga şi - colac peste pupăză - nici nu dansa la Bucureşti, pentru că avea piciorul în ghips.
Dar... să vedem ce scria Mediafax în urma show-ului:
"Încununarea penibilului şi, de fapt, umilirea finală a unui public român extrem de generos a fost însă momentul în care, la final, după obişnuitele recitaluri, pe scenă a apărut, în cârje, Michael Donnellan, cel pe care întreaga sală crezuse că-l văzuse arătându-şi măiestria.
Donnellan şi-a cerut scuze pentru faptul că n-a putut evolua, motivând o accidentare pe care ar fi suferit-o recent. Un gest care s-a vrut a fi unul sincer, dar care n-a fost decât expresia unui tupeu incredibil. Nimeni n-ar fi ştiut, probabil, că Michael Donnellan a lipsit din spectacol. Probabil că jumătate din spectatori nici n-au înţeles prea bine ce s-a întâmplat".
Ţeapă "clasică": vin cei mai mari de la Bolşoi
Marca "Bolşoi" este tentantă pentru public. Nu o dată, unii organizatori de spectacole au anunţat, folosind mass-media, spectacole-eveniment cu balerini de la Bolşoi Teatr. Cap de afiş erau dansatori principali şi prim-solişti ai acestei prestigioase instituţii culturale. La spectacole însă aceştia erau înlocuiţi cu dansatori ale căror nume nu spuneau nimic.
Exemplu concludent, mediatizat de altfel foarte tare, a fost un proiect ce viza arta ca un mijloc contra drogurilor, demarat în toamna anului trecut. În mai multe oraşe din România au fost programate spectacole cu vedetele autentice de la Bolşoi. Punctul culminant urma să fie Gala de la Bucureşti. Tentaţia era mare. Iubitorii de frumos cumpărau bilete.
Puţină lume s-a dumerit probabil că într-o companie celebră marii interpreţi nu prea pot pleca din trupă la început de stagiune, mai ales atunci când Bolşoi are premieră, ceea ce se întâmpla în perioada cu pricina. Dar dacă plecau, aveau contracte sigure cu instituţii de profil din metropole ale lumii. Unul dintre organizatorii evenimentului anunţat era Asociaţia Culturală de Teatru, Muzică şi Film "Dracula".
Pentru a da credibilitate, pe afişe era scris: "Spectacol realizat cu sprijinul Ambasadei Federaţiei Ruse la Bucureşti". Până aici! Cu câteva zile înainte de gala de la Bucureşti, ambasada trimitea un comunicat de presă prin care preciza, la rugămintea conducerii Teatrului Bolşoi, că instituţia moscovită nu are nici o legătură cu Gala baletului rus de la Bucureşti, de la data de 18 octombrie 2008, din cadrul proiectului "Arta contra drog", şi nici unul dintre balerinii de la Bolşoi nu va participa la acest spectacol. Ce ţeapă, domnule! Păcat.
Maria Sârbu
Citește pe Antena3.ro