x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Centură sub trei guverne

Centură sub trei guverne

de Dan Tomozei    |    14 Iul 2008   •   00:00
Centură sub trei guverne

SIBIU  ●  Capitala Culturală Europeană este în continuare sufocată de TIR-uri
Lucrările la centura ocolitoare a Sibiului vor fi reluate la mijlocul lunii iulie 2008, anunţă cu emfază reprezentanţii Guvernului, dar mai ales cîştigătorii celei de a doua licitaţii de finalizare a proiectului. Noul termen adaugă doi ani şi jumătate la data de predare a lucrării, dar şi o solicitare de despăgubire de 25 de milioane de euro din partea primului cîştigător al licitaţiei.



SIBIU  ●  Capitala Culturală Europeană este în continuare sufocată de TIR-uri
Lucrările la centura ocolitoare a Sibiului vor fi reluate la mijlocul lunii iulie 2008, anunţă cu emfază reprezentanţii Guvernului, dar mai ales cîştigătorii celei de a doua licitaţii de finalizare a proiectului. Noul termen adaugă doi ani şi jumătate la data de predare a lucrării, dar şi o solicitare de despăgubire de 25 de milioane de euro din partea primului cîştigător al licitaţiei.

Nod rutier de tranzit între Vest şi Est, municipiul Sibiu capătă la orele de vîrf imaginea Bucureştiului sufocat de caii putere. Intrările în municipiu dintre judeţele Alba, Braşov-Vîlcea sunt blocate de miile de autoturisme aflate în tranzit, dar mai ales de incapacitatea administraţiei locale de a opri interesele mobiliare care au amplasat centrele comerciale în buza oraşului. În aceste condiţii, coloanele de maşini aşteaptă intrarea în oraş pe kilometri, în timp ce soluţiile vin şi ele cu întîrzierea dată de lucrările la reţelele de canalizare care produc ambuteiaje şi nervi celor aflaţi la volan. Nu de puţine ori se întîmplă să parcurgi un anumit traseu şi peste numai o jumătate de oră să descoperi că drumul este blocat fie de utilaje, fie de şanţurile pe care acestea le produc în numele evoluţiei urbane... inevitabile. Intervenţiile poliţiei rutiere sau comunitare nu fac, de cele mai multe ori, decît să stîrnească şi mai aprig corul claxoanelor pe care par să adoarmă şoferii oricum înfierbîntaţi de căldura orelor din miezul zilei.

BĂIEŢII DEŞTEPŢI AU LUAT. Istoria centurii ocolitoare a municipiului Sibiu a debutat undeva la mijlocul anilor ’90, însă pînă sub guvernarea PSD 2000 – 2004, nimic nu s-a mişcat. Şi pentru că PSD a dat, protejaţii PSD au şi luat, aşa încît administraţia comunei Şelimbăr, pe teritoriul căreia tranzitează o mare parte a viitoarei centuri ocolitoare s-a îmbogăţit. Cu sprijinul prefectului PSD, Mircea Silvestru Lup, primarul comunei Şelimbăr, Daniel Maricuţa, a luat pămîntul oamenilor şi l-a plasat angajaţilor şi apropiaţilor, aşa încît milioane de USD au ajuns unde "trebuia". Bunăvoinţa PSD nu a fost lăsată nerăsplătită, aşa încît prefectul Lup şi-a luat şi el pămînt la Şelimbăr. Apoi, cînd a înţeles că devine ţintă mediatică, a vîndut terenul, însă în urma lui au rămas actele.

PROPRIETARII ÎNCĂ SE JUDECĂ. Iar dacă pricepuţii din administraţiei s-au îmbogăţit şi au negociat pentru propriile buzunare despăgubiri uriaşe în comparaţie cu realitatea din teren, proprietarii de drept se judecă şi astăzi pentru terenurile confiscate de comunişti sau moştenite în familie. Cei care s-au săturat să mai negocieze, pur şi simplu au blocat şantierul centurii ocolitoare. Aşa s-a ajuns ca în Cartierul Guşteriţa din Sibiu centura să fie blocată de pretenţiile unui proprietar care s-a trezit că peste casa lui trebuie să treacă noul drum.

PRIMA LICITAŢIE. În anul 2003, Ministrul Transporturilor Miron Mitrea semna contractul de realizare a centurii ocolitoare a Sibiului, cu societatea italiană TODINI SpA, contractul semnat între cele două părţi avea ca termen de încheiere luna septembrie 2006, pentru că mulţi se gîndeau la acea vreme la nevoile de tranzit ale unei viitoare Capitale Culturale Europene. Dar, pentru că plăţile către antreprenor au întîrziat, iar miniştrii transporturilor din cabinetele Tăriceanu: Dobre, Berceanu şi Orban nu au făcut nimic în reglementarea relaţiilor cu societatea TODINI, aceasta din urmă a solicitat cel puţin recuperarea banilor investiţi în lucrare.

Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) acceptă la data de 21 noiembrie că are datorii de 4,2 milioane de euro către firma italiană. Dar cum statul nu ştie multe, transmite un înscris prin care condiţionează plata sumei de un acordul scris al SC TODINI prin care aceasta din urmă se obligă să continue lucrările la centura ocolitoare a Sibiului. Şi totuşi, în 2007, lucrările la centura ocolitoare a Sibiului au fost blocate de lipsa de resurse financiare, situaţie în care firma italiană a transmis CNADN o scrisoare în care arăta că "angajatorul a dat dovadă de nepăsare în a găsi o soluţie pentru a rezolva o situaţie tot de el creată".

A DOUA LICITAŢIE. CU DEDICAŢIE? În aceste condiţii, sub mandatul ministrului Orban a fost organizată în urmă cu trei luni o nouă licitaţie pentru finalizarea centurii ocolitoare a Sibiului. De această dată, cîştigător a fost un grup de firme apreciate de cei care cunosc realităţile locale drept partener al administraţiei. Societăţile Geiger şi Max Boegl sunt implicaţi şi în construirea noului aeroport din Sibiu, iar societatea Comtram este una dintre abonatele la bugetul local mai ales în privinţa reabilitărilor stradale. Apropierea dintre reprezentanţii celor trei societăţi şi factorii politici şi administrativi cu ramificaţii pînă la nivelul guvernului, este de înţeles motivul pentru care, în plină campanie electorală, premierul Tăriceanu a ales să vină la Sibiu să asiste, la 16 mai, la semnarea contractului între CNADN şi grupul de firme.

Potrivit noului contract, lucrările la centura ocolitoare vor trebui finalizate pînă în toamna anului 2009. Avînd în vedere lipsa licitaţiei pentru tronsonul II de drum, derularea greoaie a procesului de expropriere, mutarea unor utilităţi aparţinînd Transelectrica şi mai ales anii electorali care vor aduce şi al patrulea guvern peste centura ocolitoare, puţini sunt cei care mizează pe termenul trecut în contract.

Firma italiană TODINI a cîştigat în instanţă 15 milioane de euro plata lucrărilor executate şi neachitate de stat pentru centura ocolitoare a Sibiului. Mai mult, alte 12 milioane de euro au fost cîştigate drept "despăgubiri de imagine şi profit", sume pentru care încă se poartă discuţii.

Consorţiul romîno-portughez Search Corporation/Consugal-Consultores de Engenharia e Gestao va superviza finalizarea lucrărilor la primul tronson şi construcţia tronsonului al doilea al centurii Sibiului, contract de 3,64 milioane euro, potrivit datelor remise MEDIAFAX, de către CNADNR. Totodată, asocierea va superviza, în baza aceluiaşi contract, modernizarea drumului judeţean 106B.

Date tehnice

Secţiunea I a centurii ocolitoare a Sibiului are o lungime de 14,8 km cu profil de autostradă, pentru care au fost încheiate procedurile administrative. Contractul de construcţie a variantei de ocolire a municipiului Sibiu la standard de autostradă a fost atribuit Asocierii Boegl – Geiger – Comtram JV prin licitaţie deschisă. Contractul are o valoare totală de 48.816.180,35 Euro, fiind semnat la data de 16 mai 2008. Secţiunea a II-a a centurii va avea o lungime 2,7 km cu profil de autostradă plus alţi 3,2 km de drum judeţean care va face legătura cu centura ocolitoare. Conform CNADNR anunţul de licitaţie se va publica la data de 28.08.2008, data estimată pentru semnarea contractului fiind 07.01.2009. Contractul de execuţie lucrări va avea o durată de execuţie de 20 de luni de la data ordinului de începere a lucrărilor şi 24 de luni perioada de garanţie.

×