Indici de "mare coruptie", asa cum doreste prese-dintele Basescu sa fie dezvaluiti, sunt prezentati de Jurnalul National de aproape un an, fara ca la Parchet sa se fi intamplat ceva. Mai mult, premierul Ta-riceanu a actionat ca "agent de influenta" de partea firmei "capusa" chiar in ajunul pronuntarii sentintei. Cazul vizeaza identificarea animalelor, o afacere de 100 de milioane de euro planuita cu un an inainte de rea-lizare si la care este acuzata ca a "contribuit" si HP Romania.
ANCHETA
O ancheta a politiei a scos la iveala faptul ca afacerea cu identificarea animalelor a fost planuita cu cel putin un an inainte, cand au avut loc "licitatiile" pentru sistemul de Intranet al Autoritatii Veterinare. In dosarul penal rezultat sunt invinuite patru persoane, printre care si un director de vanzari al HP Romania, acuzat de complicitate la trucarea licitatiilor.
Ancheta efectuata in dosarul vizand identificarea caprinelor, suinelor si ovinelor a scos la iveala o serie de conexiuni mai mult decat interesante. "Tunul" in valoare de peste 100 de milioane de euro s-a desfasurat in 2004, dar sunt indicii care duc la concluzia ca era planificat cu cel putin un an in urma. Si ca la realizarea lui a contribuit compania HP Romania prin directorul de vanzari pentru institutiile statului, Orest Robciuc. Conexiunea a fost descoperita de curand, iar noul dosar penal realizat de Serviciul de Investigare al Fraudelor al Sectorului 3, in care sunt invinuiti Liviu Harbuz (fostul presedinte al ANSVSA), Sorin Mitrea (fost director general al ANSVSA), Ovidiu Vladu (patronul IQ Management) si Orest Robciuc (director de vanzari HP Romania), este in drum spre DNA.
PLANUL INITIAL. Chiar la inceputul anului 2003, Liviu Harbuz (fost consilier al lui Adrian Nastase, iar la data respectiva seful Agentiei Nationale Sanitar-Veterinare cu rang de subsecretar de stat) a solicitat ministrului Agriculturii, Ilie Sarbu, sa ii aprobe implementarea unui sistem de Intranet. Sistemul trebuia sa "lege" sediul central al Autoritatii Veterinare cu cele 42 de Directii Sanitar-Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (DSV) si cu cele trei institute (Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice si a Medicamentelor de Uz Veterinar si Institutul de Igiena si Control al Alimentelor). Autoritatea Veterinara urma sa actioneze ca integrator al acestui sistem.
TRUCAREA LICITATIILOR. Ministrul Agriculturii, Ilie Sarbu, si-a dat acordul la aceasta solicitare, dar se pare ca in forma aceea ea nu servea scopurilor sefului Agentiei Veterinare, Liviu Harbuz. Prin urmare, cateva zile mai tarziu, a fost intocmita o nota de serviciu prin care contractul de Intranet era divizat intre cele 42 de Directii Sanitar-Veterinare. Motivul divizarii era foarte simplu: in acest fel, valoarea fiecarei achizitii era sub pragul de 40.000 de euro peste care conform OUG 60/2001 trebuie facuta licitatie publica.
Cu toate ca solicitarea aprobata de ministru nu indica in nici un fel modalitatea de achizitie, Liviu Harbuz afirma, in nota de serviciu nr. 32048/04.03.2003 ca prin aceasta s-a "avizat favorabil declansarea procedurilor de achizitie publica prin cerere de oferta a unui sistem de servicii informatice".
Citește pe Antena3.ro
INTERVENTIILE PREMIERULUI TARICEANU
| ||
|
DOSARE
|
La 28 februarie 2006 a fost data inceperea urmarii penale de catre ofiterii din cadrul Serviciului de Investigarea a Fraudelor al Sectorului 3 si aprobata de Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 3 in dosarul "Intranetul ANSVSA". Dat fiind faptul ca valoarea prejudiciului depaseste un milion de euro, dosarul a fost declinat la 7 martie catre Departamentul National Anticoruptie din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Pentru Liviu Harbuz, acesta este al treilea dosar penal in care este anchetat. Celelalte doua privesc contractul de identificare propriu-zis, respectiv achizitionarea soft-ului pentru proiectul de identificare in conditiile in care mai exista un soft.
|
HP - "iepuras" de lux la licitatii
Jurnalul National: Este vorba de "licitatiile" desfasurate in 2003 la Directiile Sanitar-Veterinare, pentru implementarea unui sistem de Intranet.
Orest Robciuc: Noi am primit o invitatie de participare la aceste licitatii, am participat si am pierdut. Asa cum am pierdut si alte licitatii.
"Dezbaterea este falsa"
Una dintre probleme consta in faptul ca dumneavoastra ati semnat niste bilete la ordin pentru a constitui garantiile la aceste licitatii, in conditiile in care nu detineti drept de semnatura in banca.
Eu am drept de semnatura in absenta directorului general. Aici este o intreaga dezbatere legata de specimenul bancar insa, altfel, pe tot ceea ce inseamna acte care angajeaza firma HP eu am drept de semnatura in mod evident angajand HP Romania. Cu atat mai mult daca vorbim de o licitatie pe sume derizorii, cel putin raportat la cifra de afaceri pe care o are HP in Romania. Ca sa va dau un reper, anul trecut am fost de peste 150 de milioane de dolari. In orice caz, HP si-ar fi onorat, independent de aceasta posibila dezbatere legata de specimenul si de posibila lor valididate sau invaliditate, executia financiara la acest nivel - mii de dolari - , presupunand prin absurd ca ar fi fost declarat castigator si presupunand prin absurd ca nu si-ar fi onorat angajamentele din licitatie, ceea ce i-ar fi atras eventualitatea executiei acelor bilete la ordin.
Dar de vreme ce nu exista drept de semnatura in banca, biletele la ordin nu sunt false?
Nu, in cel mai rau caz firma care a depus aceasta forma invalida de garantie de participare este declarata necorespunzatoare. Este similar acest lucru cu trimiterea unui document invalid cu caietul de sarcini. Era o perioada in care HP a achizitionat firma Compaq (in 2002 s-a intamplat asta) in care eu aveam o pozitie extrem de inalta, pe care ulterior am dobandit-o si in cadrul firmei HP, si era o perioada de tranzitie atunci intre Compaq si HP, in care atributiile din interiorul firmei erau in curs de a fi definite. Din punctul meu de vedere, dezbaterea este una falsa, de a se cauta un nod in papura. Din punct de vedere formal, singurul lucru pe care l-ar fi atras aceasta invaliditate a biletelor la ordin ar fi fost eliminarea ca necorespunzatoare a ofertei HP.
Ceea ce nu s-a intamplat, licitatiile s-au desfasurat si...
Si noi am pierdut aceasta licitatie asa cum am pierdut multe alte licitatii.
Cum se explica faptul ca ofertele financiare ale HP, dar si biletele la ordin semnate de dumneavoastra sunt completate de aceeasi persoana care a completat biletele la ordin ale IQM?
Aceste oferte sunt tehnoredactate deci nu stiu la ce va referiti atunci cand spuneti ca au fost scrise de aceeasi persoana. Oricum sunt amanunte pe care nu mi le amintesc, nu stiu despre oferta IQ Management. In esenta, noi trebuia sa colaboram cu IQ Management la acest proiect, ei trebuia sa fie subcontractantii nostri. Cum au ajuns ei sa dea o oferta am aflat si eu mult mai tarziu. Noi trebuia sa subcontractam pentru anumite produse si servicii firma IQ Management. Ca ei au ajuns ofertanti directi, asta e o istorie care noua ne scapa.
Cu toate acestea, in 2004, dvs. ati ajuns subcontractant al lor - in contractul de identificare a animalelor.
Aceasta este o istorie de care nu m-am ocupat eu ci o colega de-a mea. Ce pot sa va spun este ca noi pe undeva si din cauza episodului la care va referiti si anume ca IQ Managament a aparut ca si contractant direct cu ANSV, am participat ca si subcontractanti declarati ai ambilor participanti (n. r. - consortiul Caisley - IQ Management si consortiul Daploma-Romsys). Si am primit aceasta comanda de la firma Computerland, partener al HP de pe piata locala. Noi insa, avand din aceeasi postura de subcontractant un contract cu termeni si conditii mult mai detaliate cu firma Romsys - alt partener al nostru care avea un acord de colaborare cu firma Daploma, contracandidatul lui Caisley la aceasta licitatie. HP a onorat comanda Computerland si in momentul in care ne-a fost si achitata de catre firma Computerland, practic nu am mai avut nici un contact nici cu Computerland pe acest subiect si cu atat mai putin cu utilizatorul final (n. r. - Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara) pe care, cu toata deschiderea, va spun ca niciodata nu l-am contactat direct.
Legatura a fost facuta prin IQ Management?
Legatura a fost facuta in 2003 prin IQ Management cu care urma sa participam in aceasta postura de contractor principal HP si subcontractor IQ Management la licitatii.
IQ Managament este o firma oarecum noua pe piata. O firma venita din Cluj, de care, pana la scandalul cu identificarea animalelor, nu prea auzise nimeni.
Da, noi am avut acel demers, cum sa-i spun - comercial, legat de ANSV, ei fiind extrem de activi in aceasta zona.
In ce sens activi?
In contractele de cateva luni pe care le-am avut cu ei (care s-au incheiat in mod oportunist pentru acest proiect si s-au terminat la fel de subit in momentul in care noi am pierdut aceste licitatii) noi am fost impresionati de motivatia lor de a patrunde in acest cont (n. r. - Agentia Nationala Sanitar-Veterinara) si nu in ultimul rand sa aflam si de anumite seminarii pe care le-au organizat cu ANSV - seminarul la Snagov cu participarea lor - am inteles ca relatia lor in acest cont prin eforturile pe care le-au facut: comerciale, de alta natura, marketing, vanzari, prezentari la Snagov si asa mai departe, ar putea fi o buna alianta pentru participarea in acest cont. Licitatia de la DSV-uri, in ceea ce ne priveste, fiind o incercare de a ne incalzi relatia cu ei in perspectiva a ceea ce stiam ca va fi mult mai atractiv si mai aproape de interesele comerciale ale HP, proiectul de identificare a animalelor. Noi, in esenta, ca filiala directa, tintim catre proiecte majore, vizibile, cum ar fi cele cu Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate, Ministerul Educatiei si nenumarate altele. Dar, plecand pe piciorul stang in aceasta relatie, ea a cunoscut la randul ei o evolutie proportionala. Daca intr-un proiect mic, cum a fost cel despre care vorbim, nu am reusit sa construim o relatie castigatoare, atunci nu s-ar fi pus problema sa putem construi un proiect mare. Dovada ca noi am fost furnizori doar pentru un procent limitat din calculatoare.
DONATIILE, O "TENTATIVA"
Dar in aceste conditii este cel putin straniu faptul ca dvs. ati donat un numar de calculatoare firmei IQ Management.
Nu, asta nu e adevarat. A fost o tentativa, intr-adevar, dar ea a fost premergatoare momentului licitatiei. Daca nu ma insel, a avut de a face cu acel seminar de la Snagov pe care IQ Management l-a derulat, adica era in ajun de acel eveniment. Intentia facea parte din acelasi plan comercial, strategic de apropiere a noastra de aceasta institutie. Dar cred ca intr-un final nu am gasit forma juridica si din cate stiu IQM a achizitionat de la parteneri ai nostri infrastructura hardware HP dar daca a donat-o sau a achizitionat-o pentru a o folosi in birou sau ce a facut cu ea, asta nu stiu. Prin urmare, donatia a fost achizitie si s-a intamplat nu dupa, ci inainte de licitatii. Imi aduc aminte ca a fost o discutie cu IQ Management legata de stocuri si am senzatia ca le-am dat o lista de parteneri de-ai nostri care aveau echipamente pe stoc si de aici banuiesc ca au selectionat de pe lista respectiva cativa sau le-au cerut oferte de pret. Relatia noastra cu IQM s-a curmat la foarte scurt timp dupa aceste licitatii.