x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special CFR deraiază banii de la BERD

CFR deraiază banii de la BERD

de Dorian Cobuz    |    20 Aug 2010   •   00:00
CFR deraiază banii de la BERD
Sursa foto: Karina Kanpek/Jurnalul Naţional

După ce a câştigat o licitaţie pentru reabilitarea unei căi ferate, societatea franceză Alstom a oferit alte echipamente beneficiarului Electrificare CFR (CFRE) SA - furnizorul oficial de electricitate pentru societăţile de căi ferate de sub pulpana lui Radu Berceanu. Subordonaţii ministrului Transporturilor fac orice pentru a fi pe plac francezilor, iar determinarea acestora a mers până acolo încât au cerut înlocuirea inginerului Constantin Stoica, care făcea supravegherea lucrării.

Acesta s-a opus dorinţelor francezilor, fapt care i-a atras "penalizarea" din partea lui Ionel Truică, directorul Electrificare CFR responsabil cu implementarea proiectului respectiv. Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA (TTR), firma care asigură consultanţa tehnică a proiectului, care ar trebui să aibă rolul unui "diriginte" de şantier şi care ar fi trebuit să se afle mai presus de ingerinţele beneficiarului - o păcătoasă societate invizibilă a Ministerului Transporturilor -, a trebuit să înghită mofturile românilor, oameni cu spate politic. Asta pentru a nu-şi risca buna relaţie cu Ministerul Transporturilor.

Pe scurt, în decembrie 2005, România a semnat un acord de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în valoare de 22,5 milioane de euro, bani necesari pentru modernizarea reţelei electrice feroviare pentru zona Timişoara - Caransebeş - Craiova. La aceşti bani, Guvernul trebuie să mai adauge vreo 15 milioane de euro.
Proiectul prevedea trei planuri: primul, furnizarea şi instalarea echipamentelor de electrificare ale reţelei, al doilea achiziţia de druzine (vehicule pentru întreţinerea reţelei) şi a treia contractarea unui consultant tehnic care să supravegheze desfăşurarea celor două programe.

Documente inedite intrate în posesia noastră demonstrează însă că programul de furnizare şi instalare de echipamente a suferit nişte serioase modificări, la iniţiativa contractantului, Alstom Transport SA. Asta cu toate că Alstom a câştigat o licitaţie prin care s-a obligat la îndeplinirea unor standarde, devenite clauze contractuale. Consultantul, societatea belgiană Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA, prin inginerul de origine română Constantin Stoica, a semnalat aceste aspecte şi a solicitat o renegociere a preţului de achiziţie pentru a aproba recepţia. În schimb, românii au cerut înlocuirea inginerului Stoica, acuzând că deplasările acestuia între Bucureşti şi Bruxelles costă prea mult. De menţionat, inginerul era angajatul Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA, costurile acestuia fiind suportate de firma belgiană. Transurb are un contract prin care este plătit pentru ce face, nu în funcţie de costurile pe care le are.

Misiunea francezilor de a-şi impune voinţa a fost uşurată de directorul tehnic al CFR Electrificare, Ionel Truică. La două luni după ce a trimis beneficiarului, Electrificare CFR SA, o notificare privind neconcordanţa echipamentelor oferite de Alstom, acesta a fost înlocuit din funcţia de manager de proiect cu o altă persoană, Doru Stănescu. Asta, deşi minima logică spune că beneficiarul, altfel o codoaşă pe bani publici, Electrificare CFR, nu avea de ce să se implice în treburile interne ale consultantului, o condiţie esenţială pentru a se asigura obiectivitatea acestuia.

Lucrurile nu au stat aşa: contractul de consultanţă al Transurb expirase în decembrie 2009 - pe fondul unor întârzieri în derularea proiectului -, moment până la care nu se efectuase nici o plată către belgieni. Dacă aceştia nu acceptau mofturile lui Truică, s-ar fi putut trezi cu o mare gaură în buzunar. Belgienii au experienţa mai multor contracte de acest tip în România, fiind una dintre societăţile bine ancorate în realităţile de la Bucureşti. Aşa se face că reprezentantul Electrificare CFR în cadrul proiectului şi-a permis să decidă de unul singur cine trebuie să facă managementul proiectului. Ba mai mult, conform unor surse, Doru Stănescu, angajat al Electrificare CFR SA până la momentul preluării funcţiei de manager de proiect, ar fi un bun prieten al lui Ionel Truică.

Gabriel Băduţ, directorul general al Electrificare CFR a susţinut că Stănescu ar fi fost o opţiune a celor de la Alstom - în condiţiile în care managerul de proiect trebuie să le ia la puricat activitatea desfăşurată în cadrul proiectului. Ulterior, Gabriel Băduţ a revenit asupra celor susţinute, afirmând că Doru Stănescu ar fi fost opţiunea Transurb. Numai că acesta la respectivul moment nu avea nici un fel de relaţie contractuală cu societatea belgiană. Ulterior nominalizării sale de Ionel Truică, Transurb a încheiat un contract cu Doru Stănescu.

"Astfel, am convenit cu domnul Stănescu Doru să preia poziţia de manager de proiect pentru acest proiect începând cu 6 mai 2010", se arată într-o notificare trimisă şefului Transurb, Patrick Steyaert, preşedinte al societăţii belgiene specializată în asistenţa tehnică a unor proiecte de acest fel. Notificarea a fost trimisă personal de Truică chiar în ziua de 6 mai, amănunt ce trădează tonul imperativ, care nu acceptă alte variante din partea contractantului.

Trebuie spus că acest consultant, Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA, trebuia să fie o "centură de siguranţă" care să garanteze tocmai buna calitate a lucrărilor şi a echipamentelor oferite în cadrul programului. Eventuale nemulţumiri ale şefilor din CFR faţă de inginerul reprezentant al belgienilor trebuia transmise oficial, iar aceştia ar fi urmat să desemneze un nou manager de proiect.
Singura modalitate în care românii puteau să se implice, în cazul în care nu erau mulţumiţi de măsurile luate de consultant, era aceea de a fi cerut anularea contractului şi de a fi organizat o nouă procedură de selecţie a unui "diriginte".





5877-129571-ttr45cfreobservatiifatsifacturareechipamente1.jpg
5877-129572-ttr45cfreobservatiifatsifacturareechipamente2.jpg
Corespondenţa dintre consultant şi CFR este edificatoare privind neconcordanţa unora dintre echipamente. Ea s-a soldat însă cu înlocuirea inginerului Stoica

Directorul general al Electrificare CFR, Gabriel Băduţ, l-a sunat pe reporterul Jurnalului Naţional iritat că s-a găsit cineva să pună întrebări. Băduţ a susţinut în mai multe rânduri că motivele înlocuirii inginerului Stoica ar fi fost financiare. Gabriel Băduţ s-a lansat într-o serie de catalogări ale profesionalismului celui înlocuit, comparabil cu înlocuitorul său - preferatul adjunctului Truică, de altfel, dar şi al Alstom, dacă ar fi să ne luăm chiar după cele declarate de şeful CFRE. Directorul general a susţinut că proiectul a făcut progrese remarcabile din momentul înlocuirii inginerului Stoica, recunoscând astfel că s-au achiziţionat echipamentele oferite de Alstom şi nu s-a făcut o altă recepţie, cum recomandase iniţial consultantul. "Nu s-a făcut nici un fel de rabat la calitate", a insistat Gabriel Băduţ.

Doru Stănescu a precizat pentru Jurnalul Naţional că, din punctul său de vedere, echipamentele respective "corespund cerinţelor", invocând chiar date statistice cu privire la funcţionarea unor echipamente precum cele la care Constantin Stoica a făcut respectivele observaţii, cerând chiar renegocierea unor preţuri de achiziţii. Echipamentele oferite prezintă "mici deviaţii", dar satisfac cerinţele, a insistat actualul manager de proiect. În schimb, ele nu respectă condiţiile pe baza cărora s-a făcut selecţia Alstom Transport SA în cadrul unei licitaţii internaţionale. Condiţiile din caietul de sarcini au devenit clauze contractuale, dar acum ele sunt date uitării.

Sub "acoperirea" unui contract legal rămân deschise uşi pentru renegocierea unor costuri. În cazul de faţă, sursele Jurnalul Naţional au menţionat că, după obţinerea lucrării, Alstom ar fi încercat înlocuirea subcontractanţilor anunţaţi iniţial. În felul acesta se pot face "economii" şi de 20% din valoarea iniţială a contractului, dar banii aceia se încasează, ne-a mărturisit unul dintre cei implicaţi.


Cine este Alstom?
Societatea franceză este un uriaş al industriei feroviare cu activităţi astăzi în toate zonele lumii. Alstom Transport SA a devenit furnizor pentru Metrorex, societatea care exploatează metroul bucureştean, în 2003, în urma unui contract care a făcut obiectul mai multor discuţii. Chiar ministrul Radu Berceanu a caracterizat la un moment dat acest contract ca un gest făcut "de dragul Franţei". Ironic, pentru că respectivul contract controversat beneficiază de o prevedere a ministrului Berceanu din mandatul 2004-2007 potrivit căreia francezii îşi pot renegocia anual onorariile şi aşa destul de piperate.

În acest moment Metrorex face un audit pentru a căuta o cale de a reduce totuşi onorariile plătite francezilor, care pentru serviciile de întreţinere a garniturilor noi de la metrou au încasat anul trecut 48 de milioane de euro. Trebuie spus însă că la această auditare a contractului s-a ajuns după un "impuls" dat de Curtea de Conturi. În altă ordine de idei, Radu Berceanu este partener de afaceri al francezilor: acesta, prin firma sa, AVI SRL, a furnizat elemente de fibră de sticlă către Alstom.

×
Subiecte în articol: special