x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CFR deraiază banii de la BERD

0
Autor: Dorian Cobuz 20 Aug 2010 - 00:00
CFR deraiază banii de la BERD Karina Kanpek/Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto


După ce a câştigat o licitaţie pentru reabilitarea unei căi ferate, societatea franceză Alstom a oferit alte echipamente beneficiarului Electrificare CFR (CFRE) SA - furnizorul oficial de electricitate pentru societăţile de căi ferate de sub pulpana lui Radu Berceanu. Subordonaţii ministrului Transporturilor fac orice pentru a fi pe plac francezilor, iar determinarea acestora a mers până acolo încât au cerut înlocuirea inginerului Constantin Stoica, care făcea supravegherea lucrării.

Acesta s-a opus dorinţelor francezilor, fapt care i-a atras "penalizarea" din partea lui Ionel Truică, directorul Electrificare CFR responsabil cu implementarea proiectului respectiv. Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA (TTR), firma care asigură consultanţa tehnică a proiectului, care ar trebui să aibă rolul unui "diriginte" de şantier şi care ar fi trebuit să se afle mai presus de ingerinţele beneficiarului - o păcătoasă societate invizibilă a Ministerului Transporturilor -, a trebuit să înghită mofturile românilor, oameni cu spate politic. Asta pentru a nu-şi risca buna relaţie cu Ministerul Transporturilor.

Pe scurt, în decembrie 2005, România a semnat un acord de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în valoare de 22,5 milioane de euro, bani necesari pentru modernizarea reţelei electrice feroviare pentru zona Timişoara - Caransebeş - Craiova. La aceşti bani, Guvernul trebuie să mai adauge vreo 15 milioane de euro.
Proiectul prevedea trei planuri: primul, furnizarea şi instalarea echipamentelor de electrificare ale reţelei, al doilea achiziţia de druzine (vehicule pentru întreţinerea reţelei) şi a treia contractarea unui consultant tehnic care să supravegheze desfăşurarea celor două programe.

Documente inedite intrate în posesia noastră demonstrează însă că programul de furnizare şi instalare de echipamente a suferit nişte serioase modificări, la iniţiativa contractantului, Alstom Transport SA. Asta cu toate că Alstom a câştigat o licitaţie prin care s-a obligat la îndeplinirea unor standarde, devenite clauze contractuale. Consultantul, societatea belgiană Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA, prin inginerul de origine română Constantin Stoica, a semnalat aceste aspecte şi a solicitat o renegociere a preţului de achiziţie pentru a aproba recepţia. În schimb, românii au cerut înlocuirea inginerului Stoica, acuzând că deplasările acestuia între Bucureşti şi Bruxelles costă prea mult. De menţionat, inginerul era angajatul Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA, costurile acestuia fiind suportate de firma belgiană. Transurb are un contract prin care este plătit pentru ce face, nu în funcţie de costurile pe care le are.

Misiunea francezilor de a-şi impune voinţa a fost uşurată de directorul tehnic al CFR Electrificare, Ionel Truică. La două luni după ce a trimis beneficiarului, Electrificare CFR SA, o notificare privind neconcordanţa echipamentelor oferite de Alstom, acesta a fost înlocuit din funcţia de manager de proiect cu o altă persoană, Doru Stănescu. Asta, deşi minima logică spune că beneficiarul, altfel o codoaşă pe bani publici, Electrificare CFR, nu avea de ce să se implice în treburile interne ale consultantului, o condiţie esenţială pentru a se asigura obiectivitatea acestuia.

Lucrurile nu au stat aşa: contractul de consultanţă al Transurb expirase în decembrie 2009 - pe fondul unor întârzieri în derularea proiectului -, moment până la care nu se efectuase nici o plată către belgieni. Dacă aceştia nu acceptau mofturile lui Truică, s-ar fi putut trezi cu o mare gaură în buzunar. Belgienii au experienţa mai multor contracte de acest tip în România, fiind una dintre societăţile bine ancorate în realităţile de la Bucureşti. Aşa se face că reprezentantul Electrificare CFR în cadrul proiectului şi-a permis să decidă de unul singur cine trebuie să facă managementul proiectului. Ba mai mult, conform unor surse, Doru Stănescu, angajat al Electrificare CFR SA până la momentul preluării funcţiei de manager de proiect, ar fi un bun prieten al lui Ionel Truică.

Gabriel Băduţ, directorul general al Electrificare CFR a susţinut că Stănescu ar fi fost o opţiune a celor de la Alstom - în condiţiile în care managerul de proiect trebuie să le ia la puricat activitatea desfăşurată în cadrul proiectului. Ulterior, Gabriel Băduţ a revenit asupra celor susţinute, afirmând că Doru Stănescu ar fi fost opţiunea Transurb. Numai că acesta la respectivul moment nu avea nici un fel de relaţie contractuală cu societatea belgiană. Ulterior nominalizării sale de Ionel Truică, Transurb a încheiat un contract cu Doru Stănescu.

"Astfel, am convenit cu domnul Stănescu Doru să preia poziţia de manager de proiect pentru acest proiect începând cu 6 mai 2010", se arată într-o notificare trimisă şefului Transurb, Patrick Steyaert, preşedinte al societăţii belgiene specializată în asistenţa tehnică a unor proiecte de acest fel. Notificarea a fost trimisă personal de Truică chiar în ziua de 6 mai, amănunt ce trădează tonul imperativ, care nu acceptă alte variante din partea contractantului.

Trebuie spus că acest consultant, Transurb Technirail SA - Tuc Rail SA, trebuia să fie o "centură de siguranţă" care să garanteze tocmai buna calitate a lucrărilor şi a echipamentelor oferite în cadrul programului. Eventuale nemulţumiri ale şefilor din CFR faţă de inginerul reprezentant al belgienilor trebuia transmise oficial, iar aceştia ar fi urmat să desemneze un nou manager de proiect.
Singura modalitate în care românii puteau să se implice, în cazul în care nu erau mulţumiţi de măsurile luate de consultant, era aceea de a fi cerut anularea contractului şi de a fi organizat o nouă procedură de selecţie a unui "diriginte".





5877-129571-ttr45cfreobservatiifatsifacturareechipamente1.jpg
5877-129572-ttr45cfreobservatiifatsifacturareechipamente2.jpg
Corespondenţa dintre consultant şi CFR este edificatoare privind neconcordanţa unora dintre echipamente. Ea s-a soldat însă cu înlocuirea inginerului Stoica

Directorul general al Electrificare CFR, Gabriel Băduţ, l-a sunat pe reporterul Jurnalului Naţional iritat că s-a găsit cineva să pună întrebări. Băduţ a susţinut în mai multe rânduri că motivele înlocuirii inginerului Stoica ar fi fost financiare. Gabriel Băduţ s-a lansat într-o serie de catalogări ale profesionalismului celui înlocuit, comparabil cu înlocuitorul său - preferatul adjunctului Truică, de altfel, dar şi al Alstom, dacă ar fi să ne luăm chiar după cele declarate de şeful CFRE. Directorul general a susţinut că proiectul a făcut progrese remarcabile din momentul înlocuirii inginerului Stoica, recunoscând astfel că s-au achiziţionat echipamentele oferite de Alstom şi nu s-a făcut o altă recepţie, cum recomandase iniţial consultantul. "Nu s-a făcut nici un fel de rabat la calitate", a insistat Gabriel Băduţ.

Doru Stănescu a precizat pentru Jurnalul Naţional că, din punctul său de vedere, echipamentele respective "corespund cerinţelor", invocând chiar date statistice cu privire la funcţionarea unor echipamente precum cele la care Constantin Stoica a făcut respectivele observaţii, cerând chiar renegocierea unor preţuri de achiziţii. Echipamentele oferite prezintă "mici deviaţii", dar satisfac cerinţele, a insistat actualul manager de proiect. În schimb, ele nu respectă condiţiile pe baza cărora s-a făcut selecţia Alstom Transport SA în cadrul unei licitaţii internaţionale. Condiţiile din caietul de sarcini au devenit clauze contractuale, dar acum ele sunt date uitării.

Sub "acoperirea" unui contract legal rămân deschise uşi pentru renegocierea unor costuri. În cazul de faţă, sursele Jurnalul Naţional au menţionat că, după obţinerea lucrării, Alstom ar fi încercat înlocuirea subcontractanţilor anunţaţi iniţial. În felul acesta se pot face "economii" şi de 20% din valoarea iniţială a contractului, dar banii aceia se încasează, ne-a mărturisit unul dintre cei implicaţi.


Cine este Alstom?
Societatea franceză este un uriaş al industriei feroviare cu activităţi astăzi în toate zonele lumii. Alstom Transport SA a devenit furnizor pentru Metrorex, societatea care exploatează metroul bucureştean, în 2003, în urma unui contract care a făcut obiectul mai multor discuţii. Chiar ministrul Radu Berceanu a caracterizat la un moment dat acest contract ca un gest făcut "de dragul Franţei". Ironic, pentru că respectivul contract controversat beneficiază de o prevedere a ministrului Berceanu din mandatul 2004-2007 potrivit căreia francezii îşi pot renegocia anual onorariile şi aşa destul de piperate.

În acest moment Metrorex face un audit pentru a căuta o cale de a reduce totuşi onorariile plătite francezilor, care pentru serviciile de întreţinere a garniturilor noi de la metrou au încasat anul trecut 48 de milioane de euro. Trebuie spus însă că la această auditare a contractului s-a ajuns după un "impuls" dat de Curtea de Conturi. În altă ordine de idei, Radu Berceanu este partener de afaceri al francezilor: acesta, prin firma sa, AVI SRL, a furnizat elemente de fibră de sticlă către Alstom.

Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  
Galerie Foto Intervenția eșuată de la luarea de ostatici din Onești va avea efecte dezastruoase pe termen lung, dacă nu se schimbă urgent modalitatea de pregătire a polițiștilor și maniera în care sunt comunicate...

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!
Peste 40.000 de morți în plus au fost, în România, în 2020, față de 2019, potrivit datelor statistice, și doar o treime dintre aceste decese în exces sunt atribuite infecțiilor cu SARS-CoV-2. Grosul provine...

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj
Galerie Foto Adrian Alexandrov, soțul fostului ministru PDL al Dezvoltării și Turismului, a intrat, anul trecut, ca acționar majoritar într-o companie care a funcționat ca societate pe acțiuni la purtător și care este...

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL
Galerie Foto Pariul electoral al PNL că în România se vor inaugura 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri extreme până în 2030 este contrazis puternic de realitate. Deşi ar trebui să termine în fiecare an 300 de...

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie
Corupția mustește în campaniile pentru alegerile prezidențiale la Paris și în Micul Paris. Nicolas Sarkozy și Traian Băsescu au ajuns în cele mai înalte funcții publice ale statului francez și român...

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director
Galerie Foto Nimic nu se pierde, totul se transformă, spune un vechi proverb românesc. Asta pare să fie și regula nescrisă care funcționează la nivelul Parlamentului și al Guvernului României. Un deputat și un senator,...

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază a contractat, luna trecută, aeronave fără pilot, un punct mobil autonom de comandă și un complet de balize luminoase portabile, pentru care va plăti suma de 3,2 milioane de euro....

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 
Galerie Foto Mulţi au tulburări de ritm ale inimii, stare destul de greu de ţinut în frâu de cardiologie. Cunoscutul cardiolog Gabriel Tatu-Chiţoiu, șef departament la Spitalul de Urgenţă Floreasca, ne spune care este...

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei
Galerie Foto Guvernul se laudă cu un program de investiţii ambiţios, alocând pentru susţinerea lui 61,4 miliarde de lei. O listă cu nu mai puţin de 160 de proiecte publice este promisiunea Guvernului condus de Florin Vasile C

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei
Galerie Foto Anul 2020, cunoscut drept anul pandemiei de SARS-CoV-2, în care toate resursele financiare au fost, teoretic, alocate pentru adoptarea măsurilor de combatere a răspândirii COVID-19, precum și pentru diminuarea...

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri
Galerie Foto S-a terminat cu pilele, relațiile și cumetriile în funcțiile publice. Cel puțin asta se înțelege din retorica pe care USR-PLUS, dar mai ales PNL o au, încă din campania electorală, dar și după, când...

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%
Galerie Foto Guvernul Cîțu și o parte a majorității parlamentare vor să desființeze Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), acuzând, printre altele, și lipsa de „productivitate” a celor șapte...

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele
Galerie Foto Tribunalul Sibiu a admis, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, cererea formulată de asociația fondată de sora lui Dan Barna, președinte USR și actual vicepremier, Gabriela Raluca Popa, de...
Serviciul de email marketing furnizat de