Este cea mai aglomerată rută feroviară în sezonul estival, dar și una care le provoacă pasagerilor mari neplăceri. În sfârșit, Ministerul Transporturilor este decis să rezolve această problemă și va pune pe masa Guvernului proiectul pentru modernizarea acestui tronson de 43 km. Investiția este estimată la 1,6 miliarde de lei și ar fi trebui inițial să fie făcută cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență, dar pentru că s-a întârziat mult prea mult cu începerea lucrărilor și exista riscul pierderii banilor, finanțarea a fost mutată pe Fondul de Modernizare. Linia de cale ferată Constanța - Mangalia este o continuare a Magistralei 800 București - Constanța, componentă a Coridorului Rin - Dunăre (ramura nordică).
Electrificarea și dublarea (parțială) a liniei de tren Constanța - Mangalia ar urma să aibă un termen de execuție de 24 de luni, potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor. Conform indicatorilor tehnico-economici modernizarea va permite un mers cadențat la 30 de minute, ceea ce corespunde unui serviciu de tren metropolitan. Pentru linia simplă modernizată lungimea este de 16,5 kilometri, iar linia dublă va avea 28,2 kilometri. Studiul de fezabilitate, care a costat 7,7 milioane de lei (fără TVA), a fost realizat de firma Baicons, iar acum proiectarea va dura un an, dacă lucrurile merg bine. Lucrările de modernizare se fac pentru o viteză maximă de 120 km/h la trenurile de călători (Magistralele CFR se reabilitează pentru viteza de 160 km/h), iar pe tronsonul nou Costinești - Mangalia linia va fi dublată. Linia va fi electrificată pe toată lungimea, în prezent fiind doar pe 10 kilometri, între Constanța și Agigea. Reducerea timpului de călătorie, îmbunătățirea siguranței feroviare și a confortului pasagerilor, dar și creșterea traficului pe calea ferată sunt câștigurile aduse de realizarea acestei investiții așteptate de zeci de ani.
Prin electrificarea liniei Agigea Ecluză - Mangalia în completarea tronsonului Constanţa - Agigea Ecluză se va putea circula cu tracţiune electrică pe distanţa Constanţa - Mangalia, eliminându-se astfel tracţiunea diesel-electrică, dar și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi impactul negativ asupra mediului.
Cum arată vara situația
Sezonul estival transformă calea ferată Constanța - Mangalia în cea mai aglomerată din țară. Cei care vor să ajungă pe litoral trebuie să aștepte la Constanța schimbarea locomotivei, după care să se roage ca ea nu se defecteze pe parcurs. Chiar și fără a se defecta, vechile locomotive diesel nu asigură mereu climatizarea vagoanelor, transformând cei 43 km într-un calvar pentru pasageri. Nu de multe ori, din cauza temperaturilor ridicate se impun restricții de viteză ceea ce aduce un disconfort în plus călătorilor. În sezonul estival, între București și Constanța circulă 75 de trenuri de călători, iar pe linia Constanța - Mangalia, 36 de trenuri. În ceea ce privește trenurilor de marfă, pe ruta București - Constanța circulă 65 de trenuri, iar pe secția Constanța - Mangalia, două marfare, potrivit datelor CFR Infrastructură.
Lucrări mult întârziate
Electrificarea căii ferate Constanţa - Mangalia apare printre proiectele CFR SA de peste 12 ani, dar realizarea sa a tot fost amânată în mod inexplicabil. De altfel, după 1989 în România nu s-a mai realizat nicio electrificare a căii ferate. Cu numai 37,4% (4.029 km) din rețeaua feroviară electrificată, țara noastră este printre ultimele din UE din acest punct de vedere, în condițiile în care media comunitară este de 50%, dar sunt țări care au electrificată 100% rețeaua. Toate proiectele de electrificare incluse în Master Planul General de Transport sunt întârziate. Deși aveau ca termen de finalizare anul 2020, unele abia au trecut de faza studiilor de fezabilitate.
Ce lucrări se mai pregătesc
Compania CFR Infrastructură a semnat, la finalul anului 2022, toate cele patru contracte pentru proiectarea și execuția lucrărilor de electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor (166,7 km), în valoare totală de 7,68 de miliarde de lei, fără TVA. De asemenea, în martie anul trecut CFR Infrastructură a semnat contractul pentru studiul de fezabilitate necesar electrificării liniei de tren Videle - Giurgiu, investiție totală de aproximativ 46 de milioane de euro. Linia este din 2005 rută ocolitoare pentru trenurile care circulă între București și Giurgiu, dar și mai departe spre Sofia, Salonic sau Istanbul, după prăbușirea podului peste Argeș de la Grădiștea. Traseul face parte din rețeaua europeană de transport TEN -T Comprehensive.
Un eșec în zona Sibiului
Un nou eșec în lupta cu electrificarea s-a înregistrat zilele trecute când electrificarea căii ferate Sibiu a fost anulată. Concret, este vorba despre anularea licitație ce avea ca obiect „Studiu de Fezabilitate pentru «Electrificarea a 8 secții de circulație ale sistemului feroviar din România» - Lot SRCF Brașov: Podu Olt - Sibiu - Vințu de Jos (linia 203 de la km 367+577- linia 210 până la km 81+300)”. Valoarea totală estimată a contractului, care ar fi trebuit finalizat în termen de doi ani, era de 9.300.000 de lei, echivalentul a 1,87 de milioane de euro. „Această procedură a fost anulată automat deoarece la data-limită de depunere a ofertelor niciunul din ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară/sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz”, arată organizatorul licitației.